Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon perheelläsi on lainaa?

Vierailija
19.06.2014 |

Esim. Asunto- ja autolainaa?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla euroa. Miehellä ei ole koskaan ollut velkaa tai lainaa, mulla oli opintolainaa 900 euroa, jonka maksoin heti kerralla pois. Auto on vanha romu, joka vaihdetaan uudempaan kun löydetään hyvä. Käteisellä. Ok-talo on, maksoi päälle 50 tonnia, remonttiin menee mitä menee, ei olla budjetoitu. Ei haittaisi vaikka menisi sata tonnia, tehdään talon arvon mukaan kiireettömästi ja jätetään nykyaikaiset muovikeksinnöt kokonaan pois pilaamasta vanhaa taloa. Miehellä kohtuulliset tulot, itse oon työtön, mutta sen ajan tehnyt remonttia eli säästetty timpurinkuluissa. Siinä vaiheessa kun kesämökin periminen tulee ajankohtaiseksi, täytyy ehkä ottaa lainaa perintöveroja varten, riippuen työtilanteestani.

Vierailija
62/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 08:33"]

Ei yhtään auto -tai asuntolainaa. Mulla Visa-ostoksia parin sadan edestä, maksan pois ensi viikolla. Säästötilillä yhteensä vajaa 50 000€. Ollaan muuttamassa syksyllä edullisempaan vuokra-asuntoon ja suunnniteltiin, että säästetään niin kauan, että lapset ovat muuttaneet kotoa, jolloin ostetaan omistusasunto tosi pienellä lainalla (joka pystytään maksamaan pois reilusti ennen eläkeikää)

[/quote]

en ymmärrä tätä logiikkaa. Maksat vanhoille päiville asti vuokraa ja ostat sitten vasta oman?

Mun logiikalla sitä rahaa menee vähemmän hukkaan korkoja maksamalla, kuin että maksaa koko summan edestä vuokraa.

[/quote]

Puhumattakaan, että omaa voi laittaa omaan makuun ja itselle. Toki jos tämä ei haittaa, niin miksi ei. Minusta on vain tosi ihanaa, että voin laittaa omaa pihaa ja omaa taloa - ja ne ovat meidän. Vaikka sitä lainaa sitten onkin se 300 000 euroa.

[/quote]Mutta kun sitä ei tiedä, mikä on asunnon hinta sitten myöhemmin. Jos lainaa paljoaja asunnon hinta paljon alempi kuin silloin. Ehkä turvallista olla vuokralla. Mielenkiintoinen näkökulma.

Itse ajatellut aina se oman olevanparasta. Mutta noinkin voi ajatella. Ei tarvi huolia lainoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:41"]

Näitä ei tänne kannata edea tehdä kun kaikki tulevat tänne kirjoittamaan vaan sen haaveensa...ei todellisuutta...

[/quote]

Pääsikin taas unohtumaan, että tänne palstalle oli rajat.

Tulo- ja lainakatto mitä ilmeisemmin.

Vierailija
64/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

400€ opintolainaa.

Ei ahdista. Koskaan.

Vierailija
65/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e.

Asunto- ja opintolainat on jo maksettu aikaa sitten ja muuta lainaa ei ole ollutkaan vaan esim. auto on ostettu käteisellä. Ikää molemmilla 40+ ja perheessä 2 teiniä.

Vierailija
66/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 78 000 asuntolainaa jäljellä. Ei muuta eikä ole tulossakaan..

Vierailija
67/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:48"]

Ei yhtään auto -tai asuntolainaa. Mulla Visa-ostoksia parin sadan edestä, maksan pois ensi viikolla. Säästötilillä yhteensä vajaa 50 000€. Ollaan muuttamassa syksyllä edullisempaan vuokra-asuntoon ja suunnniteltiin, että säästetään niin kauan, että lapset ovat muuttaneet kotoa, jolloin ostetaan omistusasunto tosi pienellä lainalla (joka pystytään maksamaan pois reilusti ennen eläkeikää)

[/quote]

en ymmärrä tätä logiikkaa. Maksat vanhoille päiville asti vuokraa ja ostat sitten vasta oman?

Mun logiikalla sitä rahaa menee vähemmän hukkaan korkoja maksamalla, kuin että maksaa koko summan edestä vuokraa.

[/quote]

Puhumattakaan, että omaa voi laittaa omaan makuun ja itselle. Toki jos tämä ei haittaa, niin miksi ei. Minusta on vain tosi ihanaa, että voin laittaa omaa pihaa ja omaa taloa - ja ne ovat meidän. Vaikka sitä lainaa sitten onkin se 300 000 euroa.

[/quote]Mutta kun sitä ei tiedä, mikä on asunnon hinta sitten myöhemmin. Jos lainaa paljoaja asunnon hinta paljon alempi kuin silloin. Ehkä turvallista olla vuokralla. Mielenkiintoinen näkökulma.

Itse ajatellut aina se oman olevanparasta. Mutta noinkin voi ajatella. Ei tarvi huolia lainoista.

[/quote]

Niin tämä riippuu myös siitä, missä asuu. Yleensä lamat ovat ohimeneviä. Toki jos asuu muuttotappioalueella, voi olla, että koko kylä on tyhjä 30v päästä. 

Olen joskus miettinyt, että periaatteessa voisin asua lainalla, asossa tai ylipäätään huomattavasti halvemmassa asumismuodossa mitä nyt (meillä on aivan tavallinen pakettitalo tavanomaisella tontilla). Mutta sitten kun alan tutkailla näitä meidän perheelle AITOJA vaihtoehtoja, huomaan, että ne valitsemalla valitsen samalla:

- juopot, riitelevät ja vaihtuvat naapurit (naamat vaihtuu mutta se häiriköinti pysyy samana)

- lapsille kavereita, mutta millaisia???

Sitten aina ajattelen, että joo ei kiitos. Kavereilta saa koko ajan kuulla, miten on taas pöllitty lasten polkupyörät, naapurissa on taas äijällä uusi muija ja uusi lapsikatras, toisessa naapurissa lapset puhuu niin rivoja, ettei omien lasten voi antaa edes leikkiä (yksityiskohtaisia selostuksia eri yhdyntätavoista ja ikää alle kouluiän)...

Vierailija
68/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän puolison ja mahd. muiden täysi-ikäisten henk. koht. lainamääriä voi tietää. Yhteisiä ja tiedossa olevia on joitain satoja tuhansia.

Vierailija
69/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:54"]

Eihän puolison ja mahd. muiden täysi-ikäisten henk. koht. lainamääriä voi tietää. Yhteisiä ja tiedossa olevia on joitain satoja tuhansia.

[/quote]

Miksei voi? Meinaatko, että on tavallista avioliitossa perheellisenä, että ei kerrota toisella oikeaa taloudellista tilaa. Siis onhan se sinänsä "tavallista", että puoliso hassaa rahansa pikavippeihin ja ties mihin, mutta sanotaanko, että en itse tunne... 

Vierailija
70/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 110 000 euroa. Asuntolainaa. 

Vierailija
71/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:56"]

[/quote]

Miksei voi? Meinaatko, että on tavallista avioliitossa perheellisenä, että ei kerrota toisella oikeaa taloudellista tilaa. Siis onhan se sinänsä "tavallista", että puoliso hassaa rahansa pikavippeihin ja ties mihin, mutta sanotaanko, että en itse tunne... 

[/quote]

Aivan. Olen ainakin saanut nähdä mieheni veroilmoituksen. Eikä omanikaan salainen ole. On joillain vaikeaa :D

Vierailija
72/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa jäljellä 80 000e,

Autolainaa jäljellä 14 000e.

Ikää 32v. Lainat maksettu pois about kymmenen vuoden päästä ja ei ahdista.

Vierailija
73/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi eri asuntolainaa (koti + loma-asunto), yhteensä noin 58 000 euroa.

Vierailija
74/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:56"]

[/quote]

[/quote]

Aivan. Olen ainakin saanut nähdä mieheni veroilmoituksen. Eikä omanikaan salainen ole. On joillain vaikeaa :D

[/quote]

Siis veroilmoitus oli vaikea? 

Meillä kaikki hyvin, mutta hassua olettaa tietävänsä toisten jutuista kaikki. Esim. peliongelmat ym ihan yleiset vaivat peitellään yleensä puolisoilta viimeiseen saakka. Joillakin taas lainoja ja tuloja on sen verran sekava häkkyrä, ettei niistä itsekään ota selvää. 

Vierailija
75/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No voihan sitä noinkin ajatella, että on valmis maksamaan siitä "turvallisuudesta" aika älyttömiä määriä.

Mieti nyt itsekin. Meillä on lainaa tällä hetkellä n. 260 000e. Kuukaudessa korkokulut on n 170e. Kaikki muu lainanhoitoon käytettävä raha tulee ns. itselle, eli kerryttää omaisuutta. Lisäksi kukaan ei voi myydä kämppää altani tai irtisanoa mua milloin haluaa, saati määrää siitä mitä saan kämpässäni ja pihallani tehdä.

Ei tietenkään pidä ottaa ylisuurta lainaa suhteessa omiin tuloihin, tai jos työpaikka on epävarma tms.

Terveisiä ympäryskunnasta.

Vierailija
76/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla (ja ehkä VVO:lla tms) on turvallista olla vuokralla, muut kämpät voi mennä alta.

Vierailija
77/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään lainaa. :)

Vierailija
78/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon! Kaksi asuntoa, firma, auto

Vierailija
79/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun logiikka on "eläminen maksaa". Rahaa ja omaisuutta ei saa mukaansa kun elämä loppuu.

Eli haluamme asua Helsingin kantakaupungissa uudessa tai todella hyväkuntoisessa riittävän kokoisessa asunnossa. Meidän kohdalla tällainen maksaisi n. 500 000- 750 000€ ja kuukaudessa asumiseen menisi 2500-3000€. Tuloillamme emme todennäköisesti edes saisi näin isoa lainaa, mikä on ihan oikein.

Työttömyys, tulojen tippuminen tai suurempi yllättävä hankinta olisi tuolla lainalla katastrofi. Haluamme myös nauttia elämästä, eikä meille elämä ole sitä että maksamme asuntolainaa. Ollaan keskituloisia, joten tälläkään hetkellä  emme elä kovinkaan leveästi (laitamme säästöön 500-1000€) kuussa: ei ole autoja, emme osta kalliita vaatteita tai huonekaluja, ei tehdä kalliita ulkomaanmatkoja, emme osta kalliita ruokia (käydään kyllä usein ravintolassa mutta lähinnä lounaalla tai keskihintaisissa paikoissa), käyn kampaajalla ehkä 4 krt/vuosi, enkä käytä rakennekynsiä, tekoripsiä tai hiuspidennyksiä.

Se, mistä haluamme maksaa on koti hyvällä paikalla ja siitä että kodissa on tilaa: minä maalaan kausittain, mies soittelee kitaraa, lähitulevaisuudessa syntyvä lapsi saa  nukkua päiväunensa rauhassa lasitetulla parvekkeella, aikanaan harjoitella kotona ensiaskeleitaan pitkällä eteiskäytävällä, lemmikkiemme häkille on hyvin tilaa jne. Meidän tuloihimme sopivassa omistusasunnossa tuskin olisi parveketta, eikä kahdelle lapselle omaa makuuhuonetta (ei kiva tilanne kun toinen on teini ja toinen vauvaikäinen) ja pystyisin maalaamaan ehkä A4-kokoisia tauluja. Tai sitten asuisimme Helsingin perukoilla rauhattomassa lähiössä, isossa asunnossa, josta työmatkoihin kuluisi päivässä tunteja (jotka mieluummin vietän perheeni kanssa)

Vierailija
80/80 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

120000€ asuntolainaa (arvo 200000) ei muita lainoja.

Tällä hetkellä laina ei lyhene, kun olen esikoisen kanssa kotona ja miehellä pieni palkka. Mieluummin kuitenkin kuitenkin näin, saadaan pitää lapsi kotona ja nauttia elämästä <3 Ehtii sitä lainaa lyhentää myöhemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme