Mökkijuhannus kaveriporukalla tulossa ja yksi joukosta natseilee
Ensin ajattelin että jee, pitkästä aikaa mökkijuhannus ja rentoa meininkiä kavereiden kesken. Meitä on siis lähdössä noin kymmenen hengen porukka.
Nyt yksi päällepäsmäröivä nainen on alkanut sanelemaan ehtoja viikonlopulle, vaikkei mökki edes ole hänen. Ruokalistat, sekä aamupalalle, lounaalle ja iltaruoalle, kalliilla raaka-aineilla on laadittu valmiiksi ja niitä ilmeisesti pitäisi noudattaa. Kulut myös kuulemma jaetaan tasan, vaikka itse en esimerkiksi syö lihaa (joka onkin suurin rahareikä). Hän on määritellyt myös tarkat lähtö- sekä takaisintuloajat omien työaikojensa mukaan.
Ja omituisinta on että kukaan ei uskalla sanoa tähän vastaan. Itse en tunne naista niin hyvin, mutta hänen perustamassaan FB-keskustelussa (josta nämä ehdot löytyvät) voi huomata että kaikki ovt viestin nähneet, mutta kukaan ei kommentoi. En uskalla olla ensimmäinen :D
Peruisin muuten koko reissun, mutta muu lähtevä porukka on hauskaa seuraa. Lihoista en tosiaankaan maksa, vaikka tiedän jo nyt tämän aiheuttavan draamaa.
Miten kestää natsipomoa kokonainen viikonloppu?
Kommentit (41)
Kommentoi ihmeessä. Parempi draamailla nyt kun juhannusaaton iltana.
Juttelet muiden lähtijöiden kanssa. Sovitte keskenänne yhteiset säännöt ja suunnitelmat aikataulusta, ruuista jne. Ilmoitatte sitten sille natsille mitä enemmistö on päättänyt.
Ei kannata sanoa, että huono idea vaan kommentoi alle joku oma ehdotuksesi, miten se menis sinusta parhaiten. Sit muut voi kommentoida siihen alle, että tehdäänkö tämän alkuperäisen vai sun idean kautta. Uskon, että kun kasvissyöjänä et syö lihaa niin muut saattaa reiluuden nimissä kannattaa jopa sun ehdotusta, kunhan se on muuten reilu (tyyliin nyyttärit niin että kaikki tuo sitä mitä haluaa syödä).
Minä sanoisin mielipiteeni heti. Ei tarvitse natsin sitten juhannuksena nillittää. Ei tule enää yllätyksenä että olet kasvissyöjä ja et maksa muiden lihoja. Onko siellä tarpeeksi vaihtoehtoja ruuan suhteen sinulle vai vietkö omat eväät?
No kyllä semmonen ämmä saa haistaa oikein pitkän vitun! Kuulostaa ihan kamalalta natsilehmältä, argh!!!
Hah hah :D noudata vaan viisaamman käskyjä. Sopii sulle.
Sanot suoraan vaan, mutta nätisti, että onko kaikki kymmenen henkeä samaa mieltä tästä ja että sinusta ainakin kuuulostaa itsellesi kohtuuttoman kalliilta, kun et itse lihaa missään muotoa syö jne. Vai haluavatko muut maksaa myös sinun omia kalliita kasvisruokiasi, joita ajattelit tuoda jne.
Meillä on usein tämmöisiä ison porukan mökkipippaloita ja ollaan menty ihan aina sillä tavalla "nyyttärimeiningillä", että on etukäteen sovittu, kuka itäkin tuo. Porukalla on maksettu vain esim. mökkivuokra jos ollaan vuokramökillä oltu ja mahdolliset ohjelmat, esim. värikuulasotavälineet.
Itse sanoisin että voisin tuoda omat eväät itselleni ja siten jättäytyä pois laskusta kun en noita lihoja yms muutenkaan syö.
Meillä on usein kaveriporukalla mökki vuokralla ja ruokavastuu on aina etukäteen sovituilla henkilöillä, jotka laativat menuehdotuksen ja antavat sen etukäteen kommentoitavaksi. He myös hankkivat raaka-aineet ja ovat vetovastuussa keittiössä, toiset auttavat tietty varsinkin jälkien siivoamisessa. Jokainen maksaa oman osuutensa ruuista näille keittiövuorossa oleville.
Joku nyyttärimeininki kuulostaa kauhean vaivalloiselta. Nautin siitä, että silloin kun en ole keittiövuorossa, joku valmistaa herkut minulle, eikä minun tarvitse etukäteen miettiä mitään. Mökkireissulla kun ruoka ja yhdessä ruokailu on kuitenkin aika isossa osassa. Olispa se kivaa, kun kaikki mussuttaisivat omia eväitään....
Mä ottaisin nuo ehdotuksena. Jos mulle ei tuo EHDOTETTU aikataulu käy, laittaisin vain ystävällisen viestin, että olen tulossa tähän ja tähän aikaan.. noihin ruokiin sanoisin, että "en syö lihaa, joten jättäydyn pois tuosta menuusta ja tuon omat ruuat mukanani". Yksinkertaista, eikö?
Mun tyttöystävän mökillä vietettiin juhannusviikonloppua noin kymmenen hengen voimin. Yhdessä käytiin kaupassa ja tulihan tuota tavaraa kärryllinen. Emäntä maksoi ja sovittiin että jaetaan lasku kaikkien kesken. Summa ja tilinro tuli kaikille seuraavalla vkolla ja edelleenkin suututtaa, mikä show siitä tuli muutamien eurojen tähden.. yksi ilmoitti että kasviasyöjänä ei maksa makkaroista, yksi ilmoitti että hän ei juonut kun yhden oluen, yksi sano ettei syönyt makeaa ja yksi sanoi että miten huomioidaan se, että toi mukanaan mökille jotain (pullia).. Joukkoon kuului mm. kaksi lääkäriä, sekä muita töissäkäyviä ja pari opiskelijaa. Siis ei helkkari!! Kas kun eiväy laskeneet kuinka monta lasia kukanenkin joi vettä tai montako paperin palasta perseen pyyhinyään käytti. Voitte varmaan arvata että juhannusta vietetään mökillä tänä vuonba ilnan tuota porukkaa. Kivoja kavereita muuten mutta yhteistä mökkireissua ei enää tule. Harmitti tyttöystävän puolesta paljon.
En tiiä mitään niin ärsyttävää tuollaisessa tilsnteessa kun joku alkaa pihistelemään muutaman euron takia. Sä et ehkä syö sitä lihaa mutta joukossaon muitakin jotka ei syö jotain muuta.. jessus... joku syö enemmän kuin toiset jne. En kutsuisi tuollaista
Mä olen viettänyt useita juhannuksia samanlaisen "emännän" seurassa kuin ap kuvailee. Mökki oli vuokramökki, eli "ei kenenkään". Tämä henkilö otti asiakseen suunnitella ruuat ja ohjelman aina pilkulleen ja kaikkien piti noudattaa tätä ohjelmaa. Oli todella rasittava ihminen, mutta opin ottamaan itse asiat rennosti ja tavallaan nautin siitä "valmiiseen pöytään" astumisesta.
Ap:lle jaksamista ja toivottavasti ei ole sama henkilö kyseessä..
Edelleen ihmettelen, miten porukat ei osaa suunnitella etukäteen. Meillä viimeksi tuli koko vkl ruokailut maksamaan 30 e / hlö ja todellakin syötiin erinomaisesti, usean ruokalajin aterioita. Menu oli etukäteen suunniteltu ja sitä oli saanut kommentoida. Omat juomansa jokainen toi itse, toki meillä on tapana tuoda paljon kuohuviiniä tms. mitkä ovat sitten yhteisiä maljoja varten, eikä niitä lasketa - kuten ei muitakaan juomia, mutta toki pääsääntöisesti jokainen juo omiaan.
Ootteko te jotain teinejä vai muuten organisointikyvyttömiä?
Mun kokemus on, että itse asiassa tuollaisilla reissuilla ei kannata liikaa ruveta koordinoimaan, siitä tulee vain turhaa vääntöä. Käytännössä kaikki suurin piirtein syövät uusia perunoita, jotain grillattavaa ja salaattia. Sitten kaikki syövät jotain aamulla. Jos kaikki tuovat noita, niin jokainen saa syödä grillistä mitä on itse tuonut, vihanneksista tehdään yhteinen salaatti ja perunat samaan kattilaan. Mitä sen väliä jos naapurilautasella on kassleria kun omalla on grillipihvi?
Sitten voi sopia halutessaan niin, että joku tuo jälkkärin aatolle, toinen juhannuspäivälle jne. Kaikki tuovat jotain naposteltavaa.
Ap:n tilanteessa mä tekisin niin, että sanoisin, voi ostin jo omat eväät, joten jättäydyn yhteisestä menusta veke. Jos olet höveli, niin lupaat tuoda vaikka jälkkärin tai aamiaissämpylät kaikille.
Toisaalta. Ottaen huomioon, että se juhannus on huomenna ja kaupassa ois hyvä käydä tänään, on minusta ihan hyvä, että edes JOKU aapeenkin prukassa ottaa aloitteen suunnittelussa. Kun ilmeisesti muuten ei ole suunniteltu eikä sovittu mitään. On aika ankeaa, jos porukka valuu paikalle milloin sattuu, ja jättää valmistelutyöt sille onnettomalle, joka paikalle tulee ensimmäisenä; ankeaa on myös se, jos kaiilla on mukanaan paketti hookoon blötä ja pari tomaattia "nyyttäreihin".
aapee ehdottakoon parannuksia aloitteentekijän ehdotukseen, älköönkä keuhkotko siitä, että mitään ei saisi suunnitella.
Tämä "natseilija" on kyllästynyt aloitekyvyttömään sakkiin, joka ilmeisesti olettaa mökkiviikonlopun järjestyvän itsestään.
Sanot suoraan jo etukäteen. Sitten muutkin uskaltavat.