"Ollaan paikassa x" "lähdössä paikkaan y" "matkalla täällä" aaargh!!!
Joo, olen kateellinen. Mä haluun kans matkustaa, mut ei oo normaalilla työssäkäyvällä varaa. =( Nää matkustelijat on miehensä rahoilla eläviä loisia jotka jaksaa hehkuttaa. Vittu että maailma on epäreilu
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:22"]
Tuloni ovat 1800€/ käteen kuussa. Tässä myös lapsilisät
ap.
[/quote]
Entä miehen tulot? Eikö hän osallistu perheen elatukseen? Jos ei osallistu, voit haastaa hänet oikeuteen ja vaatia elatusta :-)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:54"]
Vakuutuksiin menee vuodessa n. 1000€. Auto, lapset ja koti. Pitäiskö lopettaa lasten vakuutukset?
ap
[/quote]
Miksipä ei? Mihin Suomessa tarvitaan sairasvakuutusta kun yhteiskunta on sen meille kaikille jo järjestänyt? Elämä on valintoja.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:22"]Tuloni ovat 1800€/ käteen kuussa. Tässä myös lapsilisät
ap.
[/quote]
Mulla on tuloina kotihoidontuki korotuksella ja silti on vara lähteä ens kuussa Prahaan viikoksi. Ja ei, mieheni ei ole hyväpalkkaisessa duunissa vaan on opiskelija. Karsin ja säästin, että reissu on mahdollinen
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:56"]
No herranjumala kertokaa sitten miten te sen teette???? Luulen että 300€ kuussa on aika normi summa ruokaan, pesuaineisiin yms. PAljonko teillä menee laskuihin kuussa?
ap
[/quote]
Minulla menee tällä hetkellä kuukaudessa laskuhin asumisen lisäksi noin 300e. Miten ihmeen paljon siihen nyt pitäisi mennä? Lapsen päivähoitomaksu 200e, netti ja kännykkä 20e, sähkö noin 35e. Vakuutukset tulee kerran vuodessa, mutta jos ne jakaa kuukaudelle niin noin 50e/kk. Kyllä siinä jää normaalista yhden ihmisen palkasta vielä ihan kivasti käyttöön ja säästöön rahaa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:05"]
Kertokaa nyt ne teidän pakolliset menot? ja tulot? Minä kerroin jo omani eikä kukaan sano mistä minä voisin enää säästää? Kaikki sanoo että säästä säästä mutta kukaan ei kerro mistä rahasta
ap
[/quote]
No niistä palkoista!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:34"]Voi rakkaat kertokaa mulle miten matkustetaan pienellä budjetilla? Mikä on pieni budjetti? 2 aikuista ja kaks alle 5 v lastaa. Laskujen jälkeen jää vajaa 300€ ruokaan. Mistä kohtaa mä säästän? Laskuja on siis vastike, laina, sähköt, päikkäri, puhelin, opintolaina, vakuutukset n. 50e/kk EI NETTIÄ EDES. Autoa tankkaan kerran kahdessa kuussa. Työmatkat kävelen/ajan fillarilla. Lapset ovat juuri sen verran tarhassa kuin olen itse töissä..
ap
[/quote]
Myy asunto, auto ja fillari pois. Kävele, liiku julkisilla. Hommaa parempi duuni. Ala tekemään toista työtä. Ja stadaa-sulla on rahaa matkustaa.
Jos haluat elää luksus elämää (iso kämppä,auto,fillari ja kaikki) niin sit kannattaa alkaa ettii parempi palkkasta duunia ja alkaa opiskelemaan.
[/quote]
Niin heti kun tuli oikeita ehdotuksia ap katos. Ei se matkustelu sitten ookkaa niin kivaa, että autosta tekisi mieli luopua tai isosta asunnosta... Valintoja, ap, valintoja...
Jos rahasta on pulaa niin suomessa saa hyväpalkkasen duunin, jos on valmis opiskeleen perse ruvella monta vuotta tai esim.työskennellä myyntimaailmassa vuosia eteenpäin.
Vai oliko se kiva arki, isossa kämpässä autoaan ajellen sittenkin niin kivaa ettei siitä huvitakkaa luopua? Ehkä sit ei kannattas kauheen kateellinen olla.. eii ne ihmiset yleensä synny kultalusikka peräsimes. Suurin osa meistä tekee pirusti duunia sen eteen että on rahaa millä ostaa ja matkustella. Ei oo mahotonta miulle, ei oo mahotonta muillekaa.
Ajatella, jos mies ostaa naiselleen jotakin, ai kauheaa... Ihan oikeasti, minä olen ollut työtön tässä jo lähes kaksi vuotta (kiitos sairauteni) ja mies normiduunissa, käteen sillä jää sellaiset 1700-2000€ ja minä saan työttömyyskorvausta sen 500€. Vuokraan ja asumiskuluihin netteineen meillä menee jokin 700€ kuussa. Eli kyllä jää rahaa rutkasti ruokien ja vakuutus- ja automaksujen jälkeen. On säästöjäkin sellaiset 60 tonnia, vaikka kummallakin ollut matalapalkkaisia duuneja ja välillä työttömyyttä yms. Toki tuo summa menee sitten asunnon käsirahaan kunhan tulee jonnekin asetuttua, mutta kyllä sitä pienilläkin tuloilla voi pärjätä. Ja meillä rahat on yhteisiä, jos minä olen töissä ja mies ei niin toki minä makselen ja jos mies töissä ja minä en, hän makselee. Meillä ei ole lapsia.
Toki, meille ei tule lehtiä ja emme polta tupakkaa, emme usein käy kahviloissa, käytä pelikoneita tai osta arpoja jne. Mistään ei tarvitse tinkiä, mutta me vain käytämme rahaa eri tavalla. Haluamme säästää, mutta on varaa ostella merkkituotteitakin ja matkustella, toki tulee joskus käytyä kirppareillakin.
Minusta on jotain pielessä, jos kaksi työssäkäyvää aikuista ei voi elää ns. normaalia elämää, kun miettii että mekin onnistuttu säästämään ja eletään mukavasti vaikka toinen työtön. Silloin sitä rahaa menee liikaa johonkin, eli on liiat isot menot suhteessa tuloihin. Liian iso asuntolaina, liian korkea vuokra? Heräteostokset tai muut pienet asiat joista kertyy paljon viikossa ja enemmän kuukaudessa? Ostetaan kalliilla tuotteita jotka saisi vertailemalla halvemmalla?
Esim. minulla on läheinen nainen joka asuu perheensä kanssa omakotitalossa, lainaa on toki jäljellä vielä. Hänen mies käy töissä ja saavat näitä äitiys/lapsilisä-rahoja mitä nyt perheelliset saavatkin. Kuitenkin aina valittaa miten rahat on loppu, mutta kun oltiin kaupungilla niin tämän naisen rahat menivät aika sukkelaan esim. askartelutarvikkeisiin ja ties mihin... Eli ostelee kaikkea turhuuksia ja sitten ihmettelee kun ei rahat riitä matkusteluun tai kalliisiin kenkiin. Siis ei siinä mitään, jokainen käyttää rahansa mihin haluaa mutta hän tekee juurikin sellaisia heräteostoksia eikä jotenkin ymmärrä, että jos ei ole kovin suuret tulot niin silloin ei kaikkea elämässä saa. Pitää priorisoida. Toiset käyttävät arjessa tarkemmin rahaa jotta on sitten varaa irrotella.
Suosittelen aloittajalle budjettien tekemistä, kannattaa seurata mihin ne rahat oikeasti menevät, niin ehkä huomaa missä vika jos ei raha riitä mihinkään. Kannattaa myös harkita kouluttautumista ja alan vaihtoa, jos tuntuu että oman alan palkat eivät tyydytä. Rahan käyttö on taitolaji, toiset osaavat ja toiset ei.
Muutaman tonnin tekee rahaa vuodessa jo sillä, että ostaa tuotteita (esim. vaatteita) halvalla ja myy ne kalliimmalla eteenpäin. Silloin toki pitää tietää mitä kannattaa ostaa, mutta kuitenkin... Myös omat ylimääräiset jutut kannattaa myydä eteenpäin, ennemmin kuin heittää roskiin. Eli KAIKKI ylimääräinen. Ihmiset usein säilövät juttuja kaapeissaan vuosia tarpeettomana (kun niiden arvo / muodikkuus on jo mennyt eikä ne enää kiinnosta), sen sijaan että myisivät turhat jutut eteenpäin. Kirjat, kodin tarvikkeet, elokuvat, vaatteet, kaikki mahdollinen. Niistäkin saa aika paljon rahaa vuodessa, sen sijaan että heittäisi menemään.
Meillä vain mies töissä, itse olen hoitovapaalla. Tulot yhteensä nettona 2600e/kk. Reilusti yli 1000€ jää kuussa käteen kaikkien menojen jälkeen jos yhtään jaksetaan katsoa mihin rahaa laitetaan. Aina ei jaksa olla niin tarkkana kun tietää ettei ihan heti olla rahattomia....
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:34"]Voi rakkaat kertokaa mulle miten matkustetaan pienellä budjetilla? Mikä on pieni budjetti? 2 aikuista ja kaks alle 5 v lastaa. Laskujen jälkeen jää vajaa 300€ ruokaan. Mistä kohtaa mä säästän? Laskuja on siis vastike, laina, sähköt, päikkäri, puhelin, opintolaina, vakuutukset n. 50e/kk EI NETTIÄ EDES. Autoa tankkaan kerran kahdessa kuussa. Työmatkat kävelen/ajan fillarilla. Lapset ovat juuri sen verran tarhassa kuin olen itse töissä..
ap
[/quote]
Myy asunto, auto ja fillari pois. Kävele, liiku julkisilla. Hommaa parempi duuni. Ala tekemään toista työtä. Ja stadaa-sulla on rahaa matkustaa.
Jos haluat elää luksus elämää (iso kämppä,auto,fillari ja kaikki) niin sit kannattaa alkaa ettii parempi palkkasta duunia ja alkaa opiskelemaan.