"Ollaan paikassa x" "lähdössä paikkaan y" "matkalla täällä" aaargh!!!
Joo, olen kateellinen. Mä haluun kans matkustaa, mut ei oo normaalilla työssäkäyvällä varaa. =( Nää matkustelijat on miehensä rahoilla eläviä loisia jotka jaksaa hehkuttaa. Vittu että maailma on epäreilu
Kommentit (69)
Kyllä pienillä tuloilla on mahdollista matkustaa mutta enemmän suunnittelua ja säästämistä se tietysti vaatii. Jos tuloja ei voi lisätä, niin menoja pitää leikata. Kehotan kyllä kaikkia joille ei jää käteen mitään miettimään rahankäyttöään, kirjaatte vaikka exceliin ylös mitä tulee osteltua, niin on helpompi hahmottaa mihin se raha kuluu.
Itse tunnen pienituloisia ihmisiä jotka shoppailee ihan älyttömästi kaikkea turhaa roinaa kirppareilta ja "halpis" myymälöistä eikä jotenkin tiedosta että jättämällä turhat ostokset väliin se raha säästyisi johonkin muuhun. Mutta harrastuksensa kullakin, jos joku haluaa tuhlata rahansa tällaiseen niin oma valinta. Jos taas ei osta mitään turhaa niin sitten täytyy sorvata pakollisia kuluja kuten asuminen ja auto pienemmäksi. Yksi iso menoerä on myös työpaikkalounaat joista saattaa kertyä kuukaudessa satasia.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]Aika järkyttävää luettavaa taas tämä ketju. Ei minkäänlaista empatiaa niitä kohtaan, joilla elämä ei ole mennyt kuin oppikirjassa. En tiedä minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee, taitaa olla elämänkoulut kuitenkin vielä käymättä, tai on muuten vain vaikea kohdata totuutta, että kaikki eivät saa samoja lähtökohtia elämäänsä. Eivät taloudellisia eivätkä henkisiä.
Osa meistä syntyy esimerkiksi perheisiin, joissa vanhemmat eivät kykene suunnitelmalliseen rahan käyttöön syystä tai toisesta (alkoholismi, mielenterveysongelmat jne), jolloin vaatii todella paljon, että oppii itse sen taidon. Ja siinä vaiheessa kun sen oppii, saattaa olla tehnyt jo monta peruuttamatonta virhettä niin, että vaikka olisi käynyt koulut ja tekisi töitä niska limassa, maksaa velkoja/ulosottoja palkasta vuosien ajan.
Toisekseen keskituloisten on turha kertoa, kuinka jokainen suomalainen työssä käyvä voi matkustella. Pääkaupunkiseudulla elää paljon perheitä, joissa molemmat toimivat matalapalkka-aloilla, ja nämä perheet eivät todellakaan pysty säästämään saatika matkailemaan.
Mutta näitä elämän pieniä asioitahan av-raati ei tunnusta. Joko olet ihmisenä hyvä tai huono, rikas tai köyhä, onnistunut tai epäonnistunut. Niin helppoa se on. Ja ainoa ketä saat syyttää, katsoo peilistä. (oikeasti on asioita, joihin vain ei löydy syyllistä. ne vain on.)
[/quote]
Luitko taas ollenkaan aloitusta? Kateellinen ap kun ei "pääse" matkustaa. Mutta silti omistaa asunnon ja auton. Ihan jokaisen valinta kysymys mihin rahat tuhlaa. Ei mulla ole rahaa autoon lähellekään! Mä käytän ne rahat matkusteluun ja pyöräilen sen 200 km viikossa.
Pitäiskö mun alkaa kiukuttelee et mää tahdon auton ja matkustella!! Mä haluuuun!! Mä haluuuun!! Ku mä vaan ansaitsen kaikki, kun jollain muulla on varaa sekä autoon että matkusteluun! Buhuuuuu! Nyyh!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:40"]Meillä on vanha rivitalo-osake, pieni alle 80 neliötä. Auto on pakollinen osittain reissaavan työn vuoksi. Kaikki vanhat lasten vaatteet myyn eteenpäin. Mitään luksusta minulla ei ole. Voin luopua mistä tahansa esineestä. On myyty kännyköitä, tietokoneita,, huonekaluja, leluja, televisioita... Lista on loputon. Aina jotain kriittistä tapahtuu ja puff rahat meni. Pesukone ja pakastin vetelee viimeisiään, sairastumisia on, pari vuotta sitten oli vesivahinko (pieni). Ei vaan ymmärrä ku toisilla on millä mällätä...
Elämä on plaah... Näillä mennään ja nyt lopetan valittamisen. Lähdetään pihaan ulkoilmaan, eiköhän siinä ole reissua tarpeeksi.
[/quote]
On niitäkin jotka asuu 50 neliössä pari muksun kanssa. Vaihtakaa asunto pienempää. Huonommalta alueelta löytyy varmasti halpoja asuntoja. Etsi työ, jossa ei tarvitse reissata. Auto vie ihan järjettömästi rahaa, kenellä on sellaiseen nykyään varaa? Ota ilta/viikonlopputyö, laita lapset päiväkotiin vain 10 pvää viikossa. Jne. Aivan varmasti jää rahaa matkustella, jos se on tärkeämpää kuin arki. Sitten on hyvä matkustella ja kadehtia niitä joilla on isompia asunto ja auto. Jotkut vain päättää olla kateellisia aina ja kaikesta. Ei oo helppoa ei...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Aika järkyttävää luettavaa taas tämä ketju. Ei minkäänlaista empatiaa niitä kohtaan, joilla elämä ei ole mennyt kuin oppikirjassa. En tiedä minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee, taitaa olla elämänkoulut kuitenkin vielä käymättä, tai on muuten vain vaikea kohdata totuutta, että kaikki eivät saa samoja lähtökohtia elämäänsä. Eivät taloudellisia eivätkä henkisiä.
Osa meistä syntyy esimerkiksi perheisiin, joissa vanhemmat eivät kykene suunnitelmalliseen rahan käyttöön syystä tai toisesta (alkoholismi, mielenterveysongelmat jne), jolloin vaatii todella paljon, että oppii itse sen taidon. Ja siinä vaiheessa kun sen oppii, saattaa olla tehnyt jo monta peruuttamatonta virhettä niin, että vaikka olisi käynyt koulut ja tekisi töitä niska limassa, maksaa velkoja/ulosottoja palkasta vuosien ajan.
Toisekseen keskituloisten on turha kertoa, kuinka jokainen suomalainen työssä käyvä voi matkustella. Pääkaupunkiseudulla elää paljon perheitä, joissa molemmat toimivat matalapalkka-aloilla, ja nämä perheet eivät todellakaan pysty säästämään saatika matkailemaan.
Mutta näitä elämän pieniä asioitahan av-raati ei tunnusta. Joko olet ihmisenä hyvä tai huono, rikas tai köyhä, onnistunut tai epäonnistunut. Niin helppoa se on. Ja ainoa ketä saat syyttää, katsoo peilistä. (oikeasti on asioita, joihin vain ei löydy syyllistä. ne vain on.)
[/quote]
Hei, minä en luokittele ihmisiä sen mukaan mitä heillä on, mutta jossain vaiheessa pitää elämässä ottaa vastuuta itsestään. Minulla ei ollut hyviä lähtökohtia varsinaisesti, avioerolapsi ja toisella vanhemmalla mielenterveys/alkoholi-ongelmia ja matalapalkkaduuneissa. Minä olen se, joka kirjoitti tuolla aiemmin siitä miten pienilläkin tuloilla voi pärjätä, osata säästää ja elää mukavasti sekä että kannattaa tehdä laskelmia ja miettiä miten tulevaisuutta voisi parantaa. Ei vaadi kyllä älyä, että ymmärtää olla ottamatta velkaa ja jättää asiat hoitamatta niin että menevät ulosottoon, asioita voi pitkälti järjestellä jos halua on. Esimerkiksi jos näyttää sille ettei pysty vuokraa maksamaan tai jää rahaa ruokaan, mars sosiaalitoimistoon sitten ja he auttavat. Pakkoko asiat on jättää hoitamatta tai päästää aina mahdollisimman pahaksi, kun voi ongelmia ennaltaehkäistäkin.
Jos kaksi ihmistä käy töissä ja heillä jää käteen yhteensä vaikka 3000€, miten siitä rahasta ei riitä matkusteluun? Pidän itseäni empaattisena ja elämänkouluja käyneenä, mutta en oikein ymmärrä ainaista valitusta vieläpä niiltä joilla tulot suuremmat kuin itsellä. Jos miehen ja minun rahat kk yhteensä n.2200€ ja sillä elää niin mukavasti ettei tarvitse tinkiä mistään muusta kuin asumisesta (juu ei ole varaa mihinkään omakotitalolainaan vielä), niin miten se ei muiltakin onnistu?
Pitää priorisoida ja hyväksyä se, että pienillä tuloilla ei eletä kuten suurilla. Sitä pitää nähdä vaivaa ja vaikka kouluttautua, että saa ne paremmat tulot. Toki aina on asioita joille ei mitään itse mahda jos elämä jakaa huonot kortit, mutta kyllä pitkälti pystyy itsekin vaikuttamaan tulevaisuuteensa... Joskus vain pitää ottaa se vastuu itse omasta elämästään ja miettiä miten voisi asioita parantaa.
Minulla on yksi tuttu joka luuhaa baareissa, polttaa tupakkaa ja ostelee heräteostoksia ja ärrältä kahvia (halvempaa varmaan sekin kotona) nyt näin esimerkiksi ja sitten valittaa ettei ole rahaa syödä terveellisesti. Samaten yksi tuttu joka myös valittaa miten ei olisi varaa johonkin parinsadan laukkuun, mutta törsää hetkessä ties kuinka monta kymppiä kaupassa turhuuksiin. Nämä on usein vain priorisointijuttuja, moni kuluttaa jotenkin ymmärtämättä että paljonko ne summat tekevät kuukaudessa, saati vuodessa. Tuonkaltaisia ihmisiä pidän vähän kyllä ymmärtämättöminä, että ei tajuta ettei omat tulot ole suuret mutta silti pitäisi kaikkeen olla varaa, mistään ei haluta tinkiä tai säästää.
AP ei ole vieläkään kertonut koko perheen tuloja.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:42"]
Meillä vain mies töissä, itse olen hoitovapaalla. Tulot yhteensä nettona 2600e/kk. Reilusti yli 1000€ jää kuussa käteen kaikkien menojen jälkeen jos yhtään jaksetaan katsoa mihin rahaa laitetaan. Aina ei jaksa olla niin tarkkana kun tietää ettei ihan heti olla rahattomia....
[/quote]Näin meilläkin. Saan kyllä opintotukea jonkun verran, kun opiskelen tässä samalla, mutta ihan hyvin tullaan toimeen. Ei tosin ole autoa ollenkaan. Eikä me tällä asuinalueella sitä vielä tarvitakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:50"]Äidilläni aikoinaan kaksi lasta, koira ja olemattomat elatusmaksut tukena, kun isä ei osallistunut. Toisaalta sai yksin maksella aikoinaan kahdelle otettua asuntolainaa. Eipä siinä paljon matkusteltu, jos syödä haluttiin, vaikka hän ei koskaan ostellut itselleen mitään. Älä sure AP, toivottavasti tilanne joskus helpottaa.
[/quote]
Jatkanpa muistaessani tähän vielä, että äidillä muutama krooninen sairaus ja ylimääräiset kulut sen mukaiset. Turha tulla huutelemaan, miten kaikilla on varaa matkustaa ja elämä on täynnä valintoja. Tuskin kukaan teistä pitää sairastumista tai miehen lähtöä huonona henk.koht. valintana, josta tuleekin kärsiä seuraamukset.
[/quote]
No tässähän valinta oli pitää yhteinen talo ja syödä hyvin? Mielestäni ihan hyvä valinta. Mutta ihan turha olla katkera kun ei pääse matkustamaan. Talo myyntiin, pieneen kämppää vuokralle ja matkustamaan. Valintahan tässä oli hyvä arki hetken luksuksen sijaan. Valinta se silti on.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:34"]Voi rakkaat kertokaa mulle miten matkustetaan pienellä budjetilla? Mikä on pieni budjetti? 2 aikuista ja kaks alle 5 v lastaa. Laskujen jälkeen jää vajaa 300€ ruokaan. Mistä kohtaa mä säästän? Laskuja on siis vastike, laina, sähköt, päikkäri, puhelin, opintolaina, vakuutukset n. 50e/kk EI NETTIÄ EDES. Autoa tankkaan kerran kahdessa kuussa. Työmatkat kävelen/ajan fillarilla. Lapset ovat juuri sen verran tarhassa kuin olen itse töissä..
ap
[/quote]
Myy asunto, auto ja fillari pois. Kävele, liiku julkisilla. Hommaa parempi duuni. Ala tekemään toista työtä. Ja stadaa-sulla on rahaa matkustaa.
Jos haluat elää luksus elämää (iso kämppä,auto,fillari ja kaikki) niin sit kannattaa alkaa ettii parempi palkkasta duunia ja alkaa opiskelemaan.
[/quote]Myy kaupungin vuokra-asunto? Ja se 600 euron arvoinen auto ja satasen polkupyörä?
Kirjoittaja ei taida ymmärtää että ihmiset joilla ei ole varaa matkustaa eivät yleensä omista asuntoa saati autoa ja pyörää joista voisi saada paljon rahaa.
Pyörän myynti nyt on muutenkin tyhmä idea. Pyöräily on halvempaa kuin julkisilla liikkuminen,
Älä hemmetti. Matkustaminen on kaameeta: olen lähdössä mökille, siis vaan kotimaassa paikasta a paikkaan b. Ja hermostuttaa niin vietävästi, että jotain unohtuu, jotain tapahtuu, ovi unohtuu auki, valot päälle, huonekasvit kuolee, roskis unohtuu tyhjentää, postit laatikkoon... mä en kestä tätä!! Tää on ihan kaameeta. Olen ihan valmis myymään koko mökin. Niin että mitä jos pitäisi vielä ulkomaille tästä matkustaa. Varmaan kuolisin.
Oletpa katkera ihiminen ap. Matkustaminen on aivan mahdollista myös pienellä budjetilla niin koti- kuin ulkomailla.
Voi rakkaat kertokaa mulle miten matkustetaan pienellä budjetilla? Mikä on pieni budjetti? 2 aikuista ja kaks alle 5 v lastaa. Laskujen jälkeen jää vajaa 300€ ruokaan. Mistä kohtaa mä säästän? Laskuja on siis vastike, laina, sähköt, päikkäri, puhelin, opintolaina, vakuutukset n. 50e/kk EI NETTIÄ EDES. Autoa tankkaan kerran kahdessa kuussa. Työmatkat kävelen/ajan fillarilla. Lapset ovat juuri sen verran tarhassa kuin olen itse töissä..
ap
Valivali. Mistä sä päättelet että kuka elää kenenkin rahoilla?
Se on ihan vaan priorisointikysymys. Jos haluat matkustella, tingit jostain muusta. Mulle ei tule esim. ainuttakaan tilattua lehteä ja hiusten pesuun käytän halpoja markettishampoita. En harrasta sisustamista ja olen keskituloinen. Käyn suunnilleen kahdella omatoimisella kaukomatkalla joka vuosi.
Juurihan kerroin menoni! Ei ole ikinä tilattu yhtään lehteä, kaikki vaatteet kirpparilta. Itselle en ole vuosiin edes ostanut vaatteita. Kaupasta ostamme VAIN rainbow, extra yms halvinta mahdollista tavaraa, useimmiten käymme lidlissä. Teemme itse ruuat, leivät yms. En harrasta mitään, eikä lapsetkaan. Kerroppa 7 paljonko suurinpiirtein tienaat? Onko sinulla lapsia?
Miten niin elää miehen rahoilla? Minä naisena saan omasta työstäni omaa palkkaa. Ei minun palkkaani miehelleni makseta, sillä mies saa oman palkkansa omasta työstään.
Miten niin elää miehen rahoilla? Minä naisena saan omasta työstäni omaa palkkaa. Ei minun palkkaani miehelleni makseta, sillä mies saa oman palkkansa omasta työstään.
Ette kyllä kuulosta "normaaleilta työssäkäyviltä". Normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä kyllä on varaa tehdä jonkinlainen matka joka vuosi.
Ja tiedän, koska nainen on ollut vuosia kotona, kotiäitinä ja sen jälkeen työttömänä). Miehet näissä perheissä tekevät jatkuvia yli- ja yötöitä ja naiset hehkuttaa kuinka herra x osti minulle 300€ talvikengät ja nyt voi lähteä kiipeilemään vuoristoon yms.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:33"]
On kyllä ihan yleistä että nettopalkka on jotain 1800 eur luokkaa kokopäivätyöstä. Kaikki eivät tienaa älyttömästi, mutta tälläkin pärjää ja voi matkustella. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
[/quote]
Niin, ihmiset eivät näköjään ole tietoisia että matalapalkkaisilla aloilla kokopäivätöistä tienaa hyvinkin tuon summan jos aina sitäkään.