Harrastaako kenenkään tytöt rytmistä voimistelua tai joukkuevoimistelua?
Meillä tyttö -04 käynyt nyt vuoden ajan ns. "voimistelukoulussa", jossa reenataan siis perus voimisteluliikkeitä, kohotetaan kuntoa, venytellään, parannetaan lihaskuntoa ym. yleistä. Tuosta on sitten aikanaan mahdollista siirtyä joko joukkuevoimisteluun, rytmiseen voimisteluun tai telinevoimisteluun, jahka on tarpeeksi taitava.
Tyttö itse on kiinnostunut eniten rytmisestä voimistelusta. Itseäni tämä vähän mietityttää, koska tyttö on aloittanut noin "vanhana" (osa aloittaa 4-5-vuotiaana!) ja kilpatasolla voimistelijat harjoittelevat ÄLYTTÖMÄSTI: seuran sivujen mukaan 00-02-syntyneet kilpatason voimistelijat 10-12h/vko!
Minkälaisia kokemuksia teillä on voimistelusta harrastuksena?
Kommentit (8)
6 selventää vielä kyseessä olleen rytminen kilpavoimistelu, valmentajat tyrannimaisia venäläisiä ex-voimistelijoita, meininki oli raakaa sekä fyysisesti että henkisesti. minun olisi kuulemma pitänyt laihduttaa 8-vuotiaana (olin täysin normaalipainoinen, sellainen pienen lapsen kumpumasu).
Kokeilkaa trampoliinivoimistelua. Laji ei ole kropalle niin vaativa kuin muut voimistelulajit. :)
Mua kiinnostaisi myös, 4 v tyttö ja on kovin liikunnallinen nimenomaan voimistelumielessä ja olen miettinyt tulevaisuutta.
harvoista tulee ihan oikeita huippu-urheilijoita. kannattaisiko harrastuksessa kuitenkin painottaa enemmän sitä, mistä tyttösi pitää ja mistä olisi hänelle pitkään omaa elämää kannatteleva voimavara.
Toivottavasti joku voimistelijan äiti vastaa. Itse tiedän vain pari tuttua, joiden lapset ovat olleet kilpavoimistelijoita.
Toisen lapsi kilpaili tosi pitkään (rytmisessä), ehkä 16-vuotiaaksi. Ei kuitenkaan ollut sitten ihan riittävän hyvä. Muistan, että jo tosi pienestä pitäen "asui" treenisalilla. Ennen kouluikää oli jo monet harkat viikossa. Käytännössä tällä lapsella ei ollut muuta elämää kuin kouluun, salille ja illalla kotiin nukkumaan. Perhe ei juuri lomaillut missään eikä tämä tyttö esim. koskaan käynyt sukujuhlissa tms. Kaikki meni voimistelun ehdoilla. Nykyään tyttö valmentaa nuorempien ryhmässä, mutta heti oman uran lopettamisen jälkeen oli vaikea vaihe, kun yht'äkkiä olikin vapaa-aikaa!
Toisen tutun lapsi on vasta 10v ja treenaa telinevoikka. Hänelläkin on harkkoja paljon, ilmeisesti joku 20 tuntia viikossa. Mutta lapsi kuulemma rakastaa lajia ja harjoittelua.
Oma -05 tyttö harrastaa team gymiä eli telinevoimistelun kaltaista joukkuelajia ja aloitti ekalla luokalla. Tyttö tykkää vaikka onhan se aika sitovaa kun niitä treenejä on aika paljon, nyt kolmesti viikossa ja lisääntyy joka vuosi. Aloitti myös myöhemmin kuin moni joukkueessa joten jonkun aikaa meni kiriä taidollisesti samaan.
Jos tyttö on kiinnostunut niin anna yrittää. Jos onkin liian rankkaa niin ei sitä ole pakko loppuelämää harrastaa.
niissä piireissä pyörineenä ja kilpavoimistelua vuosia harrastaneena en voi muuta kuin varoittaa lajin vaaroista. Minulla ja lajitovereillani ollut hyvin kauaskantoisia seuraamuksia, täydellisyyden tavoittelu, suorittamiseen ja suorituksiin perustuva itsetunto, vääristynyt minäkuva, kaikenlaiset syömishäiriöt, negatiiviset vaikutukset sosiaaliseen elämään yms etc. Kyseistä lajia ei oikein voi "harrastaa" kuin vuoden pari ennenkuin pitää jo panostaa täysillä, ja se imee kyllä kaikki mehut. Äitinä miettisin noita mahdollisia vaikutuksia tyttären elämään, ja vaikka voimistelusta hengissä ja hyvillä mielin voikin selvitä en silti tule koskaan altistamaan omaa tytärtäni lajille :/ ikävä kyllä.