&hearts MAALISmasut keskiviikkoon &hearts
Kommentit (18)
Töissä tänään yksin ja väskättää hirmuisesti.. Öisin ei saa kunnolla nukuttua ku tuntuu kuin masu olisi jo jotenkin tiellä!!!???!! Huomenna ensimmäinen neuvolakäynti (muilla varmasti ollut jo monesti?!).. Vähän jännittää mitä ne masusta sanoo, ku itse pelkään että tulossa on kaksi ku noin masu jo tiellä, tai sitten mun laskennat viikoista (rv12?) on päin mäntyä... Taikka sitten kaikki on niinku pittääki, who knows...
Kaipa sitä pitäisi töitä jatkaa että saan mammat ylös ennen lounasta, heh!!
vasta vahatulle parketille joka tietenkin kärsi.Nyt kauniit roiskejäljet näkyvissä...Huoh!
Yö oli kehnohko(ihme sana)Jalkoja särki ja pyörin ja kääntyilin.Juoksin vessassa.Kuuma!
Neuvola mulla on vasta ensi tortaina (rv 10+6)ja jännitän nyt jo kuuluuko sydämen syke.Pelko sikiön kuolemasta vuotojen takia on kaikenaikaa takaraivossa.
Täytyy mennä lähettämään lapsia kouluun.Kolmonen,uusi ykkösluokkalainen sai eilen oman kännyn ja nyt sillä leikitään ja aamutoimet unohtuu täysin.Siispä hoputtamaan koululaisia!!
L+5+sissi rv9+
Muutaman päivän tauon jälkeen ehdin minäkin taas kirjoittaa..toki jälleen teidän kuulumiset luettu :) mutta ei ole ehtinyt kirjoitella itse.
Ultrasta: Mulle tehtiin vatsan päältä se alkuraskauden ultra silloin joskus viikoilla 8.. eli kait laitteesta kiinni miten hyvin näkyy, täytyykö tehdä alakautta vai miten. Aiemmin mulla tehty alakautta aika pitkäänkin jos tarvinnut ultrata.
Nyt harmittaa kun meillä ei tarjota sitä np-ultraa...olishan se kiva nähdä vauveli :) Meillä siis tehdään verikokeesta se kromosomitutkimus jos niin haluaa. Mulla neuvola huomenna aamulla ja jos meinaan nuo verikokeet otattaa niin se on tehtävä huomenna.
Toivois että sydänäänet kuuluis huomenna, en tiedä millä viikoilla tuossa neuvolassa saadaan sillä laitteella kun en ole alkuraskautta koskaan tuossa käynyt..joissain neuvoloissa kuuluu vasta aika myöhään, olen kuullut.
Omassa olossa ei mitään erikoisia. Kovasti flunssaa on mutta ei nosta kunnon kuumetta että sais kotona olla, on vain sellaista pientä lämpöä ja sekin sitten iltaisin.
Pahoinvointia ei ole, jotku ruoat vähän enemmän vastustaa..jauheliha lähinnä mutta saatoin jo eilenkin sitä paistaa ja syödäkkin.
Väsy painaa edelleen ja sellainen saamattomuus, odotan kyllä että huomenna neuvolassa se hb mitataan..
Tämmöisiä täällä tänään, sinna 11+4
Joku kyseli öisistä pissi reissuista. Mäkin olen ihmetellyt kun mun ei ole tarvinnut öisin vessassa käydä, paitsi viime yönä kun poika heräs neljältä. Edellis raskaudesta mulla alkoi heti se vessassa ravaus.
Jatkuvaa etomista on edelleen ja hajut tekee todella pahaa, mutta pahin oksentelu taitaa olla takanapäin. Toivottanasti teillä muillakin alkaisi helpottaa! Itse en pystynyt kolmeen viikkoon käymään missään, kauppaan ei voinut mennä kun ajatuskin syömisestä sai oksentamaan.
Viikonloppuna pitäi lähtee joensuuhun juhlistamaan veljentytön 2v synttäreitä, kiva nähdä niitäkin, veljen vaimolla on muuten laskettu helmikuussa :). Meillä on esikoisilla ikä eroa vajaa neljä kuukautta ja nyt tulee sit kakkosille pari kuukautta ikä eroa :).
möhkis ja tiitiäinen 9+3
Ultriin ja neuvolakäynneille meneville onnea matkaan. =) On se aina jänskää nähdä tai kuulla se oma pikkuinen.
Itellä edelleen jäljellä pikkuista ruskeeta tuhrua sen maanantaisen ultran tai oikeestaan siitä sisätutkimuksesta ne paikat aukes. Koko ajan tuo tuhru vähentynyt, joten toivon että loppuisi vaikka tänään nyt sit kokonaan. En tiedä paljon ehdin siitä nirhaumakohdasta kohdun suulta vuotamaan. Se sieltä nyt sitten hiljalleen tulee vanhana vuotona pois. Silti vuoto kun vuoto, niin aina pelottaa, että jos vauvan tilanne huononee sielä masussa. Lääkäri kuitenkin vakuutteli niin ultratessa, että vuoto ei näy tosiaan tulevan sieltä " vauvan yksiöstä" , vaan kohdun suulta.
Vatsan olen taas saanut toimimaan ja se helpottaa ainakin vähän tuota oloa. Eilen hain itelleni sen Belly Belt DeLuxe-setin, joten nyt sain jatkoaikaa näille masusta kiristäville housuille. Jaloista kun vielä farkutkin hienosti menee, niin tuo lisä pala auttaa sitten tuosta masun kiristyskohdalta mukavasti. Suosittelen lämpimästi niille jotka eivät vielä halua vaihtaa mammahousuihin tai masu on niihin liian pieni, niin kun itellä.
Päätä on särkenyt taas aamusta asti ihan hirveesti ja väsymys on ihan katossa. Vaikka nukkuis miten hyvin tahansa, niin V-Ä-S-Y-T-T-Ä-Ä aivan järjettömästi. Ja niin kun joku jo mainitsikin, että yleinen saamattomuus vaivaa. Niin myös täällä. = /
Josko vähän töitä yrittäs tehdä...
titi ja pikku-kirmeli 10+5
Ultriin ja neuvolakäynneille meneville onnea matkaan. =) On se aina jänskää nähdä tai kuulla se oma pikkuinen.
Itellä edelleen jäljellä pikkuista ruskeeta tuhrua sen maanantaisen ultran tai oikeestaan siitä sisätutkimuksesta ne paikat aukes. Koko ajan tuo tuhru vähentynyt, joten toivon että loppuisi vaikka tänään nyt sit kokonaan. En tiedä paljon ehdin siitä nirhaumakohdasta kohdun suulta vuotamaan. Se sieltä nyt sitten hiljalleen tulee vanhana vuotona pois. Silti vuoto kun vuoto, niin aina pelottaa, että jos vauvan tilanne huononee sielä masussa. Lääkäri kuitenkin vakuutteli niin ultratessa, että vuoto ei näy tosiaan tulevan sieltä " vauvan yksiöstä" , vaan kohdun suulta.
Vatsan olen taas saanut toimimaan ja se helpottaa ainakin vähän tuota oloa. Eilen hain itelleni sen Belly Belt DeLuxe-setin, joten nyt sain jatkoaikaa näille masusta kiristäville housuille. Jaloista kun vielä farkutkin hienosti menee, niin tuo lisä pala auttaa sitten tuosta masun kiristyskohdalta mukavasti. Suosittelen lämpimästi niille jotka eivät vielä halua vaihtaa mammahousuihin tai masu on niihin liian pieni, niin kun itellä.
Päätä on särkenyt taas aamusta asti ihan hirveesti ja väsymys on ihan katossa. Vaikka nukkuis miten hyvin tahansa, niin V-Ä-S-Y-T-T-Ä-Ä aivan järjettömästi. Ja niin kun joku jo mainitsikin, että yleinen saamattomuus vaivaa. Niin myös täällä. = /
Josko vähän töitä yrittäs tehdä...
titi ja pikku-kirmeli 10+5
Eilen oli kyllä pohjanoteeraus koko raskauden aikana! Kauhea päänsärky (luultavasti migreeniä, johon mulla siis lääkkeet mutta joita en voi nyt ottaa) ja kävin työpäivän aikana kaksi kertaa oksentamassa, lopulta olo oli niin huono että makasin työhuoneen lattialla, huh. Lounaasta olen voinut vain unelmoida viime päivinä, eilenkin sain ruokaa alas vasta illalla ysin aikoihin. Tänään ONNEKSI heräsin ilman päänsärkyä ja samalla oksetus oli poissa, toivon todella että tästä tulee hyvä päivä ja saan ruokaaaaa! Täytyy kysyä lääkäriltä vinkkejä migreenin hoitoon nyt kun lääkkeitä ei voi syödä... vaikka tuskin siihen mitään ihmekeinoja on, täytyy vaan kärsiä ja ajatella vauvan parasta.
Toivotan kaikille onnistuneita neuvolakäyntejä ja yritän kärsivällisesti odotella omaa ensimmäistä ultraa (vielä 21 päivää...).
Despelote, rv 10+3
TÄällä ollaan taas töissä ja flunssa jatkuu vaan toista viikkoa. Vatsa sekaisin penisilliineistä ja huono olo sitä myötä. Yök.
Omaa napaa: vatsa tuntuu todellakin jo liian isolta, en tajua miten se tällainen pallo onkin taas, melkein kurjaa että nyt jo. Vatsa painaa iltapäivästä eteenpäin kuin tiiliskivi ja toisaalta tuntuu että supisteleeko vai onko kohtu vain niin pinkeän tuntuinen jo . Joka tapauksessa on raskasta seistä ja kävellä, ja helpottaa vasta lepäämällä. Alapäässä painaa ja tuntuu kuin sielläkin joku tiiliskivi roikkuisi. Olen kyllä aika heikoilla fiiliksillä tässä ollut jo pitkään kun tuntuu että eihän tästä mitään tule jos rv 13 on näin mielettömän raihnainen että kävelee kuin ankka eikä jaksa mahaansa enää kantaa. Huoh. Esikoisestakin käytin tukivyötä jo rv 17 eteenpäin koska supistukset alkoivat jo silloin. Ja muistan että tuo tiiliskivitunne oli mahassa tosi aikaisin. Mulla tää maha syöksyy heti suoraan eteenpäin ja on kaamean kokoinen. Vähempikin riittäis kun ei enää mikään mahdu päälle.
TUHRUA mulla tulee vaihtelevasti edelleen ja toki sekin vetää mielen apeaksi vaikka gyne vakuutti että vauvalla ei ole mitään hätää ja tuhruja voi tulla viikkoja , siis sanoi että jonnekin rv 16 asti ovat täysin tavallisia ja useimmiten (kuten mullakin epäili johtuvan) johtuvat alhaalla sijaitsevasta istukasta tai siitä että kohdunsuulta tihkuu jotain, mullakin kun on aina tosi kuivat limakalvot. Edellisessä raskaudessakin oli 3 eri kertaa tuhrua mutta oli aina kerran ja loppui siihen. Nyt huolestuttaa että tätä tulee silloin tällöin edelleen pyyhkiessä. Sinällään ei vuoda mitään, mutta vähän kuin valkovuoto olisi rusehtavaa.... Kyllä nää vetää väkisin alakuloiseksi tunnelman kun maha on kauhea pallo ja monet ovat jo suoraan kyselleet että koskas on laskettu aika, ja kun tuntuu ettei itsekään uskalla edes vielä uskoa. Soittelin neuvolaan tuhrusta ja tästä painontunteesta ja raskaasta olosta, ja aikaistivat lääkärineuvolani perjantaille eli ylihuomiselle, onneksi. Np-ultra on ensi maanantaina. Tulispa siellä joku selitys tälle.
12+2
Näin viime yönä unta, kuinka vauva potki niin masussa, että se näkyi ulospäin ja kaikki ihmtteli, että eihän se nuilla viikoilla pitäisi nuin näkyä :D Aamulla oli ihan hyvä mieli moisesta unesta. Olokin on yllättävän hyvä jos uskaltaa vielä sanoa mitään... :/
Siitä ultrasta olen ihmetellyt, kun itse asun Oulun lähikunnassa ja ultraus on OYS:sissa ja meille kunta tarjoaa 2 ultraa (np- ja rakenneultra), kun taas näyttäisi siltä, että oululaiset saa vain yhden ultran ? Onko tämä todellakin näin ? Aika hassua, kun tutkimuspaikka on kuitenkin sama. Lueskelin samaa tuolta toiselta palstalta, joten aika erikoiselta vaikuttaa tällainen.
Paljastus: Olen laskeskellut lankamääriä ja pohtinut mitä niistä saisi aikaiseksi ;) Mutta eipä sitä oikein isompia voi kutoa/virkata, kun ei tiedä sukupuolta, jotain yleismallisia housuja ja paitoja. Voihan siihen paitaan sitten kirjailla kukan tai auton jos siltä tuntuu :) Olen kuitenkin päättänyt, etten aloita mitään ennen ultraa, ihan oman itseni vuoksi.
t.punkeli *ei vielä neulo mitään, laskee vain lankoja*
ja ne rv:t 11+1(+1)
ja ne 12 päivää ultraan.... ja sittenkin se on vasta illalla !
Tuosta tuhrusta ja pienestä vuodosta: Mulla ainakin on aina ollut herkkä tuo kohdunsuu vuotamaan siis yhdynnän, papan yms. jälkeen jos vähänkin sitä on joku ärsyttänyt. Lääkärit sanoneet että limakalvo niin ohut ja ehkä kuivakin joten käy herkästi näin, sinänsä vaaratonta mutta ikävää kovin.
Raskausaikana sisätutkimuksia on vältelty alkuvaiheessa ja sitä " vekottimen" käyttöä varsinkin tai jos on tarvinnut käyttää että näkee kunnolla niin hyvin varovaisesti lääkäri sitä hetken käyttänyt ettei ärsytä ja ala vuotamaan vaikka tosiaan vuoto vain siitä suulta ja ei pitäis olla sillain vaarallista. Mutta nyt jos jos raskausaikana vuotaa niin sitähän on ihan hermona että mikä on vaikka tietäisin sen tulevan siitä " normaalista" mistä aina ennenkin.. Loppu raskaudesta ne limakalvot ilmeisesti vahvistuu sen verran että se verentulo kummasti loppuu eikä ole niin ärsytysherkkä se kohdunsuu..
sinna 11+4
Vielä palaan.. siis itse asun myös Oulun lähikunnassa ja meille ei tarjota sitä np-ultraa..vain rakenneultra ja sekin Oysissa..taidetaan asustella just eri laidoilla oulun lähistöä..mua harmittaa jotenkin kun ei ole sitä np-ultraa että olis jo päässyt katsomaan asukkia mut toki voihan yksityisellä käydä mut silti..
sinna
Kiitos lohdutuksen sanoista mitkä koskivat juuri tuon sisätutkimuksen aikaista ja jälkseistä kohdunsuun vuotelua. Itse olin kovin ihmeissäni, että lääkäri meni sen vekottimen sinne työntämään ja vielä omasta mielestäni suht " ronskisti" ja hetihän sieltä sitä verta sitten syöksähti. Jo pelkästään sen vuoksi, että tuo lääkärikin tiesi mun pelkoni, kun takana 2km eikä yhtään lasta, että olen tosi säikky kun nään sitä verta kun heti tuo pelko nostaa päätään. Luulisi, että olisi yrittänyt olla toswi varovainen sen tutkimuksen kanssa. Mä ensin luulin että se tutkimus tehdään vaan sormin tunnustelemalla ja siis olis ollut vähän hellempi versio kun sen härvelin kanssa. Onneksi tuo veri alkoi kuitenkin tulla siinä heti ja kun ultraus tehtiin niin siinähän se tärkein nähtiin, että vauvalla kaikki oli hyvin ja että sieltä ei veri tullut. Mutta jos tuo vuoto olis alkanut vasta tuon käynnin jälkeen kotona, niin uusi paniikkihan siinä sitten olisi ollut valmis. On tää vähän tällästä meillä vuotoherkillä. Kun mullakin oli tuossa jo monta viikkoa niin ettei mitään vuotoja ja alkoi olla tosi luottavainen että kaikki menee hyvin. Ja toivottavasti menee nyt jatkossakin, mutta ihmeellisesti nuo harmittomatkin vuotelut mieltä vähän laskevat. Ei ihan niin kovasti uskalla olla täysillä mukana. Mutta eiköhän tämä tästä taas. Onneksi tuon seuraavan nt-ultran tekee se yksityinen lääkäri joka on tosi helläkätinen ja muutenkin mukava. Ei pelota sinne sillain mennä kun tuonne kunnan
lääkärille räävittäväksi. = /
titi ja pikku k 10+5
käytiin siis ultrassa aamulla. kesti jonkin aikaa että pikkuinen suostui heräämään sikeästä unesta ja liikkumaan kätilön iloksi. kaikki näytti olevan hyvin. ja oltiin jo 9 cm pitkiäkin...
mitäs te muut olette tehneet niiden vapaaehtoisten veriseerumiseula-tutkimusten kanssa? me päätettiin olla ilman ko. tutkimusta.
olo on pysynyt ihan hyvänä, väsymystä lukuunottamatta. vessaan ei keskellä yötä tarvitse ainakaan vielä nousta, aamuyöstä joinain yönä sitten kyllä. useimmiten menee ihan normaaliin heräämiseen asti.
mulle ei riittänyt pelkkä lankamäärien laskeminen. pieni valkoinen nuttu on viimeistelyä vaille valmis. mutta mitään muuta en ole alkanut tekemään enkä mitään vauvalle ole ostanut. itselleni kyllä jo joitain äitiysvaatteita.
rv 12+1
Minulla on kans migreeni ja minulle kaksi eri lääkäriä sanoi, että voin jatkaa Maxalt rabitabin käyttöä migreenikohtausten hoitona vaikka olen raskaana.
Eli kaikki täsmälääkkeet eivät ole kiellettyjä. Toivottavasti löydät helpotusta päänsärkyysi...
No niin, kerroin tänään töissä ja ihan kivasti suhtautuivat asiaan. Onneks esimiehillä on molemmilla lapsia, joten tietävät ettei niitä niin vaan tehdä ja suunnitella.
Oksettaa vieläkin ja nyt alkaa jo ihan itkettää (vaikka tiedän että muilla on vielä heikompi vointi), mitään ei saa aikaiseksi eikä mihinkään uskalla/halua lähteä. Masentaa. Koko ajan tekee mieli syödä jotain, mutta jos syön olo pahenee.
Ostin tänään farkut Lindexiltä, katselin niitä jo kesällä, mutta en raaskinut ostaa. Keskustasta ne olikin sitten loppu ja nyt löysin Itiksestä samanlaiset. Ne oli musta kivan siniset ja sopivasti pestyt.
Jotain piti kommentoida, mutta en jaksa muistaa mitä, sorry. Tää lähtee sohvan nurkkaan löhöömään.
-m- rv 12+2
Heitin tonne isolle puolelle ton yhen jutun. Hitto, että alko suututtaa! Jos valitetaan, että Suomessa on työttömyyttä ja pulaa hoitopaikoista niin miten toi ämmä kuvittelee järjestävänsä ne asiat kuntoon tolla logiikalla..? Sitä paitsi, kyllä äidit haluavat lapsensa kotona hoitaa. Siis minä ainakin! Ei tajua. siis jos joku ei nähnyt niin tämä..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608225026337_uu.shtml
Oma napa on ok. Ei ole ruoka maistunut, eikä yöllä unikaan, mutta muuten kyllä ihan kiva olla. Työpäivä meni tosi nopeesti ja ihan ihmettelin, että joko sitä pitäs kotiin joutaa.. :)
Tässä kovasti ultraa odottelen. Viikon päästä tietää jo tähän aikaan, että kuka siellä masussa luuraa. Toivottavasti on hyvin. Nyt on vasta alkanut jännittämään..
Palaan illemmalla.. :)
Papu 10+5
Tässä on melkein kuukausi totuteltu ajatukseen että kyllä siellä on pikkukakkonen tulon päällä!!Neuvola oli viikko sitten ma ja olo alkoi varmistua kun kuulin pienet sydänäänet vaikka kaveri yrittikin karkuun...Viikko sitten oli eka ultra ja LA 3.3 korjaantui 17.3.
Kaikki oli masussa ok!
Töissä aion kertoa kun 12 vk tulee täyteen eli ensi viikolla. Hieman harmittaa kun lukuvuosi jää taas vajaaksi. Tällä kertaa kaksi jaksoa kun aloitin tuolla koulussa niin jäi vuosi vain yhtä jaksoa vajaaksi. No, eipä parane yrittää laskelmoida näillä asioilla ja reksillekin ilmoitin kun soitti kevättalvesta että voin tulla töihin kun seuraavaa ei ole tulossa...
Pari viikkoa alkaa olla töitä takana ja on ollut ihanaa olla " ihmisten ilmoilla" Asiaa helpotti sekin että esikoistyttö 1v3kk ei voisi enempää enää olla innoissaan päiväkodista! Äitiltä meinaa aina tulla parku kun tytsi juoksee tädin syliin ja vilkuttaa vain tyynesti että moi,moi mutsi...
Lähinnä töissä harmittaa se ettei vaatteet meinaa sopia! Tuskastuttavan löysä ja turvonnut olo!Hyh!Maha mahtuu farkkuihin mutta mistä nämä MAKKARAT ovat tulleet?! Ja taas joutui rintsikkakauppaan kun turposin taas E-kuppiin ja nännit nöpöttää jatkuvasti niin että toppausta pitää olla aika lailla että pystyy ohuissa paidoissa mennä teinien eteen...
Yökötys onneksi loppui just ennen koulun alkua=) Kun yhtäkkiä kahvi rupes ällöttämään ja kehitin taas hillittömän himon hernariin ja purkitettuun tankoparsaan tiedettiin että voi hakea raskaustestin.
Nyt on vain flunssa menossa eikä tee mitään mieli kun ei maista mitään...toukka-parka on joutunut viikonlopusta asti olemaan tulisella nuudelidietillä ja kun ei maistu miltään se versio mikä saa miehen silmät vettymään niin tungen lusikalla wasabia sekaan eikä tunnu missään...
Nyt on pakko suoria nukkumaan. Päivät on aika rankkoja kun mies on 2vk työmatkalla ja pääsen puutarhan kasteluun, hepojen hoitoon ja tietty tuntisuunnittelluun käsiksi vasta kun esikoinen nukahtaa.
Katja 11vk
täällä ollaan taas, kaikki näillä näkymin ok. Luin eilisen pinon kun en eilen koneelle päässyt, ja unohdin samantien kaiken mitä siinä luki :) tyypillistä minua.
Tänään olis yhden aikoihin neuvola, lääkärineuvola itseasiassa...jännätään kuuluuko sydänäänet.
Mutta ei mulla nyt muuta, palailen sitten myöhemmin uudestaan
Tappert