~~ SYYSkeijujen keskiviikko ~~
Kommentit (38)
Hei!
Olen myös yksi syyskuulainen, ahkera palstan lukija, mutta en niin ahkera kirjoittelija... Eli, Piitsu ja rv36+3 meneillään, LA 16.9. (NKL).
Joku kyseli vauvan unipussista? Lastentarvikeliikkeissä sellaisia olen nähnyt, en nyt tähän hätään muista hintoja, tmvst. Itselle olen hommannut Lindexistä ystävän suositteleman yöpuvun: kuin tavallinen potkari, mutta erillisten jalkojen sijasta siinä on pussi jonka voi sulkea naruilla. Tämän lisäksi ajattelin käyttää ihan peitosta tai lakanasta tehtyä kapaloa jos se rauhoittaa pikkuista paremmin. Siitä on jo aikaa kun olen sen hommannut, olisiko maksanut 10¿.. en ole varma hinnasta.
Mulla pitkästä aikaa neuvola, ja nyt onkin neuvolalääkäri. Viime kerralla lääkäri passitti mutkin labraan valkovuototutkimuksiin kun epäili vakavampaa tulehdusta mutta se paljastui sitten hiivaksi.
Mulla raskaus on ollut helppo & ' vähäoireinen' , mutta esikoista kun odottelen, niin on kyllä välillä vaikea tietää mistä pitää huolestua ja mikä ' kuuluu asiaan' . Tähän saakka mulla on ollut 2 eri neuvolalääkäriä ja huomenna on kolmas, tämä siis muuton ja nlan kesälomien vuoksi. Saa nähdä millainen tyyppi nyt on, tähän astiset kokemukset ei ole lääkäreistä erityisen positiivisia, enemmän on tuntunut että ollaan liukuhihnalla vaan ja heille se on tylsää rutiinia...
Tsemppiä kaikille syyskuisille ja eritoten niille joilla h-hetki jo on ovella!!!!
Mulla oli edellisessä raskaudessa raskaushepatoosi eli maksan toimintahäiriö. Todettiin viikolla 35 kutinoiden perusteella. Tässä raskaudessa en ole halunnut edes ajatella asiaa. Nyt on kuitenkin parina päivänä ollut kutinaa, mutta pääasiassa kasvoissa ja käsivarsissa. Yleensä kai hepatoosissa kutina alkaa jalkapohjista ja kämmenistä.
Nyt kysynkin, onko jollain muulla iho kuivunut näin loppuraskaudesta erityisesti kasvoista? En tahdo sitä hepatoosia!!!!!!! Ajattelin soittaaa tänään neuvolaan, mutta odotankin huomiseen.
Hepatoosi on helppo todeta verikokeesta ja siihen on kai mahdollista saada lääkehoitoa. Minä en kyllä saanut ja kutina meni sellaiseksi, etten saanut öisin nukuttua. Raskaudet käynnistetään yleensa 38+ viikoilla, koska sairauteen liittyy kohonnut sikiökuolemien riski viimeisinä viikkoina. En haluaisi moista murhetta riesakseni.
Tyhmää! Olen vain halunnut normaalin raskauden.
Tulipa vuodatettua.
Kalaäiti 36+3
Täälä taas ihan läkähdyttävän kuuma päivä...viileämpääkin jo saisi tulla...
Oltiin aamulla äiti-lapsi-kerhossa ja niin monella äidillä oli jo oma nyyttinsä sylissä!Ja äidit jaksoi hämmästellä ja kummastella mun pientä mahaa,vaikka la on jo 3vk päästä..Tuli itsellekkin sellainen olo että onkohan nyt kaikki kunnossa kun niin peloteltiin pienellä vauvalla...mutta aina olen pysynyt loppuun asti tosi pienenä ja vauvat on kuitenkin ollut 3500-4500g!Nyt ei ole minkäänlaista painoarviota tehty,jotenkin tuntuu että kun on tällainen monisynnyttäjä,niin neuvolassa ollaan todella välinpitämättömiä.Ei paljonkaan kerrota asioista ja joka kerta kun kyselen että minkähän kokoinen vauveli olis tulossa,ei kukaan osaa oikein sanoa mitään..noh,ihan varmaan tämäkin on aivan reilun kokoinen kaveri!
Joku kyseli siitä että kun on ennestään lapsia monta niin pelottaako uuden vauvan mahdollinen sairaus...Mua pelottaa kovastikkin!kun kaikki 4 lasta on terveitä,niin voiko viideskin olla?mutta toisaalta turha sitä on etukäteen kovin miettiä ja murehtia,täytyy toivoa että tämäkin vauveli,luultavasti meidän viimeinen lapsi olisi terve ja synnytyksessä kaikki sujuisi yhtä hyvin kuin muillakin aikoinaan.
Supistuksia on tullut päivittäin,mutta ihan onnettoman pieniä..oon siivoillu,pessyt mattoja ym...mutta supistukset ei vaan kovene!kohdunsuun tilanteesta ei ole mitään tietoa,meillä kun täällä ei ole mitään rv37 ultraa tai lääkärintarkastusta.Eli tässä vain odotellaan että lähtö tulee...Kaikki lapset on syntyneet ihan lasketun ajan tietämillä,joten luultavasti tämäkin tapaus antaa odottaa itseään vielä 3vk...
ny pyykkäämään kun kuopus päiväunilla ja isommat pelailee pleikkaria.
Uneliasrv 36+5
Kiitos rauhoittelusta :-). Eipä tässä tosiaan voi kuin porskuttaa tätä raskautta eteenpäin. Sitä vaan aina helposti huolestuu, varsinkin jos netistä lukee, esim. googlella hakee jotain asiaa, niin johan alkaa mielikuvitus laukata ;-).
Tais mies ajaa pihaan, joten ei muuta kuin sapuskaa pöytään laittamaan...
neronja rv 38+3
Täällä tänään supistelujen suhteen hiljaisempaa. Vatsa on tosin aivan löysällä, ja uutenkin vähän heikko olo. Samanlainen olo kuin aikaisemmissa raskauksissa ennen synnytystä.. täytyy varoa, ettei ole liian toiveikas! Limatulppaa tänään taas valunut alushousuihin..
Siitä alapään bakteerista.. Mulla todettiin siis alkuraskaudesta steptococcus agalactiae.. tai miten se nyt kirjoitetaankaan. Kyse on siis täysin normaalista bakteerista, joka kuuluu useiden naisten normaaliin bakterikantaan. Jostakin syystä tämä bakteeri on nyt tämän raskauden aikana aktivoitunut, ja se on aiheuttanut mulle 4 virtsatulehdusta, jotka on hoidettu antibiootilla. Tulehdukset on saatu pois, mutta ei tätä bakteeria. Bakteeri itse ei ole vauvalle vaaraksi, mutta jos samanaikaisesti on joku tulehdus esim. virtsatulehdus päällä, voi infektio tarttua vauvaan synnytyskanavan kautta. Tästä syystä mulle laitetaan heti synnytyksessä tai lapsiveden mentyä penisiliinitippa, jotta vauva saisi suojan istukan kautta ennen siirtymistä synnytyskanavaan. Muutoin kaikki sujuu normaalisti ja penisiliinitippa on vaan varatoimenpide. Mulle lääkäri on sanonut, että tämä on melko yleistä eikä sitä tarvi mitenkään miettiä ja pelätä..
Nyt saunomaan ja ehkä tuo ukko suostuu pieniin puuhasteluihin, kun lapset on päiväunilla. Saataisiin tämä uusin tulokaskin jo maailmaan..
Andoliniska 36+4
Pakko tulla kommentoimaan sulle UNELIAS76,et eikö tuleki sellanen tyhmä olo itelle kun päivitellään pientä mahaa!! Ite kirjotin eilen samasta asiasta,ja mullekin se sattu just perhekerhossa,eilen se päivittely.Mullaki viides tulossa ja aina ollut " pieni" maha,vauvat on painanu 2700g-3800g. Pienin syntyi 2pv ennen la ja isoimmat viikon yli la:n.Mieluummin kyllä olen tällainen pieni mahainen ja mieluummin vaikka alle nelikiloinen vauva,kuin joku viis kilonen.Onni yksillä... ;) Koitetaan kestää!
Jotain muutakin mun piti kommentoida en vaan nyt muista.Joten hiljenen ja lähden maalaamaan!
syksynmarjatar
Lunastin tänä aamuna hääpäivälahjani eli kasvo- ja jalkahoidon, aivan taivaallista 2,5h klassista, rentouttavaa musiikkia kuunnellen, ihan rauhassa, paitsi että joku vielä hieroo kevyesti ensin kasvoja ja jalkoja. Jalat on nyt niin ihanan pehmeät ettei raskis kävellä ollenkaan. Otin vielä ripsien ja kulmien kestovärin, onpahan synnytyksen jälkeen edes jotain väriä naamassa. Hoidoista tuli tosi hyvä fiilis, on vaan unettanut ihan kunnolla sen jälkeen, ei mitään jaksais.
HALIFANTILLE kovasti voimia, onnea ja iloa perjantaille!
VALKOVUODOSTA; minulla on viime aikoina tullut aika runsaasti paksuhkoa, ihan kuin vaniljavanukkaan oloista, valkovuotoa. En ole panikoinut, koska se on ollut ihan hajutonta, kuulunee asiaan.
BAKTEERITULEHDUKSISTA; kun odotin kuopusta minulla todettiin strepto-b bakteerin liikakasvu, tämähän on siis normaali naisen bakteeri, mutta joskus raskausaikana se saattaa villiintyä. Tämä aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia ja sitä kautta ea syntymän riskin. Joskus tähän saattaa liittyä haisevaa valkovuotoa, minulla ei ollut. Oireena oli vaan rajut supistukset. Strepto-b voi siirtyä lapsiveden mentyä vauvaan ja jos vauva saa tartunnan niin vauvan tila voi muuttua hengenvaaralliseksi aivokalvontulehduksen takia. EI silti kande panikoida, kun tuo strepto-b hommeli tiedetään ennen synnytystä, äidille annetaan suonensisäisesti penisilliiniä koko synnytyksen ajan ja vauvasta otetaan syntymän jälkeen verikokeita joilla selvitetään onko vauva saanut tartunnan, ja jos siitä viitteitä on, aloitetaan vauvallekin suonensisäinen penisilliinilääkitys. Koska itse aikoina panikoin asiasta, meidän poika otettiin suoraan salista teholle tarkkailtavaksi ja hänelle aloitettiin varotoimenpiteenä lääkitys. Kun sitten vuorokauden sisään verikokeessa ei näkynyt mitään poikkeavaa, lääkitys lopetettiin ja vauva pääsi vierihoitoon. Et kaikesta selviää, mutta jos on outoja valkkareita, niin kannattaa ihmeessä tutkituttaa asia ei huoleta mieltä turhaan. Strepto-b:ssä otetaan vanupuikolla emättimestä näyte, ei satu olleskaan ja tulokset tulevat muutamassa päivässä. Jos on muitakin alapää tulehduksia, niin äidin saama lääkitys kyllä suojaa vauvelia, ja tarvittaessa voi sitten anoa että vauvasta otetaan bakteeriverikokeet syntymän jälkeen niin ei tarvi murehtia turhaan. Se on hyvä jos tuollaiset tietää etukäteen niin niihin pystyy varautumaan.
OMA (.) ja SUPISTUKSET; toinen jalka on hassusti turvonnut enemmän kuin toinen, vauva lienee siis enemmän toisella puolella kuin toisella. Kun käy veskissä, tuntuu että pyyhkiessä pyyhkii vauvan päätä. Kun kävin kaupalla äsken tuntui mukavasti supistuksia. Ajattelin että jospa taipuis tänä iltana pesemään koiran niin jokohan pääsisi synnyttelemään. Mies on 3 päivää työreissussa, heillä on yksikkökokous, onneksi vain 20 km:n päässä, mutta se lisää minun kuormaa kun pitää hoidella muksut ja koira yksin, onneksi ja onneksi mummelit tulevat huomenna illalla tänne. Saisipa tuo vauva toisaalta odotella ensi viikolle, niin ehtis vielä kampaajalla käväistä maanantaina illalla.
Ruusunen ja pikku Ruu 36+5
Aamulla oli neuvolalääkäri ja sain haluamiani uutisia eli kypsymistä on tapahtunut kiitettävästi. Äitiyskortissa lukee kohdunsuu pehmeä, yhdelle sormelle auki ja pituus 1 cm, mutta jotenkin kuulosti paremmalta, kun lääkäri sanoi, että ihan on " höttöä" täällä. Kyselin, että kertooko se mitään siitä, kuinka lähellä synnytys on ja hän kyllä kertoi, että kohdunsuun pehmeneminen ei sitä kerro. Mutta synnytyksen kannalta on kuulemma hyvä, että pehmenemistä tapahtuu näin hyvin etukäteen. Ilmeisesti synnytys sujuu sitten joutuisammin. Hyvä!
Valkovuotoa on täälläkin inhasti, pikkuhousun suojat käytössä - mälsää näillä helteillä ja kun muuten ei suojia tarvitsisi. Aikaisemmissa raskauksissa ei muuten tätä vaivaa ollut.
Hipsu81: täälläkin kyllästyttää nämä äitiysvaatteet, vaikka tässä raskaudessa niitä on minulla paljon enemmän kuin aikaisemmissa. Olenkin kuullut kehuja pukeutumisestani raskausaikana (höh). No, jos muutenkin pidän hyvännäköisistä vaatteista, niin miksi tinkisin nytkään. Tuolla kun kaupoissa kiertelee niin pakosti tulee huokailtua varsinkin ihanien farkkujen perään. No, kohta sitten...
Minjuska: täällä myös yksi paukahtelija. Kirjoitinkin joku päivä sitten, että tällainenkin uusi vaiva on ilmaantunut. Minulla paukahtaa selkeästi kyllä tuolla jalkovälissä eli ilmeisesti liitokset ovat todella löystyneet. Ja paukahdus tulee juuri kääntyessä. Välillä on kyllä jonkunlainen " lonksaus" kuulunut lonkan tienoiltakin. Olen ruvennut oikein jännittämään kyljen vaihtamista, vaikkei se mitenkään satukaan, tuntuu vain ilkeältä. Kääntyminen on muutenkin vaikeaa, kun mahaa pitää tukea, että saa sen mukaan ;-) ja sitten vielä tämä. Hohhoijaa!
Mutta on tämä raskaanaolo vaan niin ihanaa kaikista vaivoista huolimatta!
Hyviä päivän jatkoja, keijut!
fullmoon 37+2
kysyin lääkäriltä, minkäkokoisen vauvelin hän arvelee tuolta tulevan ja hän veikkasi nelikiloista ainakin, riippuen tietysti millä viikoilla tulee. Lohdutteli kyllä, ettei se vauvan koko niin uudelleensynnyttäjillä merkkaa, vaan se, miten synnytys muutoin etenee.
Olipa vaihteeks levoton yö,lapsilla oli joku vaellusbuumi viime yönä,niin ettei ite saanut juuri yhtään nukuttua. Aina kun yhden sai rauhoiteltua ja peiteltyä omaan sänkyyn ja pääsi ite peiton alle ja sai kaikki tyynyt aseteltua niin että olis voinut ryhtyä nukkuun,ni seuraava tenava oli sängyn vieressä inisemässä. Huh,onneks tämmösiä öitä on harvoin!
-F- on tainnut tänään sit päästä lähtemään,hieno homma! Loput säästyneet supistukset voiskin sit lähettää tänne,ottaisin ne mieluusti vastaan ;) Vaikka ei sais valittaa,kun ei supistele,sekin on tosi ärsyttävää,kun luulee jo,että nyt ne " oikeet" supistukset varmaan alkoi,niin eikös mitä,muutaman tunnin jälkeen lopahtavat kuin seinään eikä tuu kuin kiukkuinen mieli. Edelliskerroilla tätä joko-nyt-lähdetään-fiilistelyä on kestänyt viimisen kuukauden ajan,joten pitäis olla vaan tyytyväinen...
Peloista oli ollut puhetta,sitä miekin pelkään,että voiko viiden terveen lapsen jälkeen enää saada tervettä/elävää vauvaa. Mutta toisaalta,siihen kun ei ite voi vaikuttaa,niin paras olis vaan luottaa siihen että hyvin menee,jälleen kerran.
Valkovuodon hajusta: Eihän tuo nyt mitenkään maku/hajuhermoja kutkuta,muttei nyt mitenkään hirmu pahallekaan haise,joten jos se alkais haista,niin kai sen huomais. *en siis tunnusta haistelevani jatkuvasti pikkuhousuja :DD*
Halifantille tsemppiä perjantaille! Ei ihme,että alkaa jännittään,mutta hienosti se menee,ylihuomenna sulla on jo pikkuinen sylissä! oispa täälläkin...
Minjuska: Mulla paukkuu myös lantio toisinaan,kun käännän kylkeä,kai nuo liitokset alkaa olla jo niin löystyneet että nitisevät ja natisevat,auttaiskohan suklaa siihen???? *pakko auttaa,en kai mää muuten sitä söis*
Anmarille onnittelut äippärahapäätöksestä! Kiva,kun saitki enemmän mitä ootit!
Hommasin itelle käytetyn trikooliinan,en vaan jaksa tän mahan kanssa alkaa sitä sovitteleen,kun on hiki jo muutenkin,saati sitten jos yrittäis kieputella viel sen liinan ympärilleen...Tai sillä vois ehkä huijata ihmisiä luuleen,että oon jo synnyttäny,kun kulkis tuol ulkona se liina päällä...
Taitaa muutes pitää paikkaansa,että pää pehmiää raskauden aikana,jotenkin musta alkaa tuntua siltä :DDD
Hönttä,murut ja Jesse 39+1
*** Asioita joita voi oppia vain pieniltä pojilta ***
1. Tuplaleveässä vesisängyssä on tarpeeksi vettä peittämään 100m2 asunnon lattiat 8 cm paksuudelta.
2. Jos pölyvillakoiriin suihkuttaa runsaasti hiuslakkaa ja niiden yli luistelee rullaluistimilla, ne voivat kipinöidä ja syttyä.
3. Hammastahnatuubin sisältö on yli 5 metriä.
4. Yhden kolmevuotiaan pojan ääni on voimakkaampi kuin 200:n aikuisen yhteensä, kun testipaikkana on täysi ravintola.
5. Kun kiinnität koiran talutushihnan kattotuulettimeen, ei moottori jaksa pyörittää 15 kiloista poikaa, joka on pukeutunut Batman yöpukuun ja pyyhkeestä tehtyyn viittaan. Kuitenkin sama moottori on riittävän voimakas levittääkseen maalin tasaisesti kaikille neljälle seinälle 6x5 metrisessä huoneessa, kun talutushihnaan kiinnitetään maalipurkki.
6. Koskaan ei pitäisi heittää pesä- tai golfpalloa ilmaan kun kattotuuletin on päällä. Jos kuitenkin kattotuuletinta käytetään edellä mainitulla tavalla mailana, joutuu palloa heittämään useamman kerran, jotta saisi osuman. Kattotuuletin pystyy lyömään pallon todella kauas.
7. Ikkunat, edes kolmikerroksiset, eivät pysäytä kattotuulettimen lyömää golfpalloa.
8. Kun kuulet vessasta vetämisäänen sekä sanan " Oho" , on jo liian myöhäistä.
9. Jarruneste sekoitettuna Kloriittiin tuottaa savua. Paljon.
10. Kuusivuotias poika saa tulen aikaan tuluksilla, vaikka 36-vuotias mies väittää sen onnistuvan vain elokuvissa.
11. Tietynmuotoiset Lego-palikat kulkevat helposti neljävuotiaan pojan ruuansulatuskanavan läpi.
12. Sanat " Muovailuvaha" ja " Mikroaaltouuni" eivät kuulu samaan lauseeseen.
13. Pikaliima on ikuista.
14. Jätesäkistä ei saa toimivaa laskuvarjoa.
15. Marmorikuulat bensatankissa pitävät kovaa ääntä ajon aikana.
16. EI, sinä et halua tietää mistä se haju tulee.
17. Katso aina uuniin ennen kuin laitat sen päälle. Muovilelut eivät pidä uuneista.
18. Palokunta saapuu keskimäärin 12 minuutissa.
19. Pyykkikoneen nopeinkaan linkous ei pyörrytä kastematoja.
20. Kuitenkin sama nopeus pyöryttää kissaa.
21. Kissat voivat oksentaa kaksinkertaisesti ruumiinpainonsa kun niitä pyörryttää.
22. 80% miehistä jotkä lukevat tämän kokeilevat sekoittaa jarrunestettä ja Kloriittia.
23. Kaikki naiset, oli heillä lapsia tai ei, lähettävät tämän kaikille ystävilleen joilla on sähköposti
Halifantille: ONNEA PERJANTAILLE!! Tuo onkin hyvä päivä, esikoiseni on syntynyt sectiolla samana päivänä vuonna 2003 :)
(.)= tänään tuli käytyä Jorvin synnytysosastolla. Piti käydä tarkistutttamassa kohdunsuun tilanne, kun pari päivää on supistellut ja valkovuoto lisääntynyt veriviirujen kera. Hiivaa ei ole, mutta bakteeriviljely otettiin kuitenkin. Samalla sain tietää kohdunsuun tilanteen... Pehmeää kanavaa jäljellä alle kaksi senttiä ja kohdun suu väljästi sormelle auki. Vauvan painoarvio oli 2800g... Käsikopelolla 2500g
Nyt olisi sitten aika saada hyviä vinkkejä miten saada synnytys nopeasti käyntiin :) Minäkun en osaa päättää miten synnyttää...
Sectio on varattu 7.9, mutta haluaisin synnyttää alakautta. Onkkelma on se, että en suostu synnyttämään reippaasti yli kolmikiloista alakautta... Tämä ihan johtuu edellisessä synnytyksessä tapahtuneen IV asteen repeämän takia. En vain uskalla synnyttää " isoa" lasta... Nyt tämä tytöntyllerö täällä massussa olisi sopivan kokoinen :)
No tänään on ahkeroitu ja kohta menen saunaan. Olo on todella kipeä, mutta varsinaisia kipeitä supistuksia ei ole tullut. Selkää vaan jomottaa kokoajan ja vatsapuoli on muuten vaan kipeä...
Supistusrikkaita iltatunteja kaikille, jotka haluavat jo ahertamaan :)
Sanniina ja poppana rv 37+2
Onnea HALIFANTILLE perjantaille myös täältä, toivottavasti kaikki sujuu hyvin!
NERONJA: Minulla on myös tosi runsas valkovuoto ja on myös pahan hajuista. En ole asiasta mitenkään huolestunut, sillä myös kahdessa aikaisemmassa raskaudessani on vv ollut runsasta ja mielestäni pahanhajuista, eli osasin jo nytkin varautua samaan ilmiöön. Hiivan oireita kyllä on muuten ollut esim. kutinaa ja äityy varsinkin aina yhdynnän jälkeen. Olenkin käyttänyt canesten voidetta...
Tulinpa näin pikaisesti kirjoittamaan ja nyt täytyy lähteä lukemaan muksuille iltasatua!
t. Tuittu 36+4
Halifantille tsemppiä perjantaille. Ajatella kohta sulla on pieni ihan tuhiseva nyytti sylissä. Tuu sitten kertomaan kuulumisia kun vaan jaksat.
Tänään piipahdettiin jumbossa ostoksilla. Pitää poitsulle hankkia nyt syksyksi vaatteita. Tuntuu että suurin osa vaatteista on kesän aikana jäänyt pieneksi. Poitsulle katseltiin samalla talvihaalaria. Miehen isä lupasi haalarin poitsulle synttärilahjaksi ostaa. Vauvalle ostin tumput ettei raavi naamaansa ihan verille.
Vauvalle ois kiva kaikkia vaatteita ostaa, mutta kun ei tiedä tuleeko poika vai tyttö ja neutraaleja vaatteita en halua oikein ostaa. Niitä on jo aika paljon.
Ei supistele taaskaan yhtään, huoh.
Hermot on mulla tosi kireellä ja mies saa sen tuntea nahoissaan. Suutun ihan pienen pienistä asioista. Käy jo mies sääliks. Onneks se yrittää olla tosi ymmärtäväinen. Tänäänkin suutuin ihan sikana kun oli unohtanut sanoa että mustapippuri on loppu ja olisin sitä ruokaan tarvinnu. Tuli haukuttua mies ihan kunnolla ja raivottua.
Saiskohan sitä tänä yönä nukuttua. Ei jaksais koko yötä taas pyöriä sängyssä.
Mies rupes nukuttaa poitsua ilman että edes pyysin, ihme.
Taidan mennä suihkuun ja itsekkin pikku hiljaa nukkumaan.
Öttis
Öttis, mekin tultiin Jumbosta n. puoli tuntia sitten kotiin. Oltiin kanssa ostamassa esikoiselle syysvaatteita. Poika kasvanut niin kovasti kesän aikana, 92cm vaatteita hommattiin, kun 86cm alkaa olla pientä. Poika 1,5v. Samalla ostettiin Bobosta unipussi vauvalle ja pari todella suloista pientä lelua :)
Ostitko exit-lastenvaateliikkeestä ne tumput? Mä meinaan ostin jokunen viikko sitten sieltä valkoisia tumppuja käteen, ettei raavi naamaa. Ne on ihan puuvillaa ja tarkoitettu juuri vastasyntyneen kätösiin.
Vielä olisi kiva saada isompi peitto pehmoinen vauvalle. Ostin Stockalta yhden, mutta siitä ei kyllä kapaloa taitella. Esikoisella on todella ihana isompi pehmonen peitto ja se ollaan saatu lahjaksi. Se on H&M:ltä ostettu, mutta kun tänään katselin siellä niitä peittoja, niin ei kummempia ollut, joten täytyy jostain muualta mennä katsomaan.
Kivahan sitä olisi kaikenlaista ostaa, mutta inhottaa tuo rahanmeno...
Masuun ei mitään kummempia. Ei ole supistellut, liikkunut on. Tänään ihme kyllä vatsa ei ole ollut sekaisin. Mua kun on vaivannut jo pidemmän aikaa löysä vatsa. Kamala ripuli, mutta tänään sekin vaiva ollut pois. ONNEKSI!
No, josko sitä itsekin lähtisi nukkumaan.
Hyvää yötä syyskeijukaiset...huomiseen!
inkuli ja nuppu rv 37
Pääsin nyt vasta koneen ääreen, kun aamu meni siivotessa ja iltapäivällä tuli kaverit kyläilemään. Esikoinenkin vaati illalla oman osansa huomiosta, kun oli ihan väsynyt väliin jääneiden päikkäreiden takia. Ihanalta tuntui, kun toinen pyysi syliin ja nukahti sitten siihen. No, onpahan ainakin siistiä kotona, kun aamun ahersin. Enkä siltikään saanu yhtään supistusta aikaan :( Toisaalta tänään on aika mennyt niin nopeasti, kun on ollut kaikenlaista touhua, etten juuri ole ehtinyt edes toivoa synnytyksen kohta alkavan. Huomennakin on aamulla perhekahvila ja sen jälkeen mennään kavereiden kanssa kaupungille lounaalle, joten touhua riittää.
Sairaalakassin pakkaamisen aloitin eilen, mutta en saanut sinne vasta kuin hammasharjan ja hammastahnan :) Jospa huomenna ottais pakkaamisen oikein asiakseen, niin tulis ehkä valmista. Tosin mitään makeita eväitä sinne ei kannata vielä hankkia, niitä ei kuitenkaan ole enää synnyttämään lähtiessä :). Vauvaa ja kotiutumista varten kaikki onkin jo hankittuna: liivinsuojat, yösiteet, tuttipullo varmuuden vuoksi, tutteja vauvalle, Nan-jauhetta varoiksi, vaippoja vauvalle äp:n vaippojen lisäksi paketillinen... Eiköhän noilla pärjää aluksi. Ja jos jotain olennaista huomaan puuttuvan, niin onhan tuo mies ihan joutilas käymään kaupassa :)
Tajusin just tänään, että appivanhemmat lähtevät 23.syyskuuta reissuun ja tytön isomummu menee heille kotimieheksi ja koiria hoitamaan. Hän luultavasti kaipaa seuraa, joten mähän voin viedä esikoisen sinne touhuamaan isomummun kanssa, jos oikein tuntuu siltä. Ja jos itse on voimissaan, niin mennään koko porukalla, kun matkaa on sellaiset pari kilsaa. Isomummu kun mielellään tekee ruokaa ja leipoo, niin olisi ruokapuolikin yhtenä päivänä hoidossa. Tietenkin riippuu vähän siitä, miten tämä tulokas päättää syntyä.
Perjantaina onkin taas neuvola. Täytyy muistaa kysellä, jos saisin lähetteen ultraan, kun haluaisin oikeasti tietää, minkä kokoinen kaveri täältä on tulossa. Tuntuu meinaan huomattavasti isommalta ja voimakkaammalta kuin esikoinen, joka oli syntyessään hieman päälle 3-kiloinen. Neuvolassa tai lääkärineuvolassa kun ei ole tehty tässä raskaudessa minkäänlaista muuta kokoarviota, paitsi että on huomattavasti isompi kuin esikoinen...
Viime yö oli täällä aika tuskainen: selkää vihloi joka kerta kun kääntyi ja lantio tuntui olevan kuin tulessa koko yön. Selällään en pysty enää ollenkaan nukkumaan, joten ainoa vaihtoehto on jommalla kummalla kyljellä ja silloinkin tuntuu, ettei vatsaa saa aseteltua mitenkään sopivasti. Muutenkin heräilin ihan jatkuvasti. Toivottavasti ens yö sujuu paremmin, kun ei tänään päivällä ehtinyt edes levähtämään hetkeä, niin alkaa olemaan aika väsynyt olo.
Jaahas, jos tästä hipsis sänkyyn, kun mieskin kerrankin on siellä nukkumassa. Ei tarvii nukkumattia varmaankaan kovin kauaa odotella.
Jossu ja Jalmari 37+2 (päivä kerrallaan...)
Voi ihanaa, kohta sulla on oma nyytti vieressäs:)
meillä oli eilen se synnytysvalmennus ja ei se minusta nyt niin häävi ollut..ainut hyvä puoli siinä oli se, että sai tutustua paikkaan,minne pian pitää mennä sitten ähiseen ja puhiseen:)) Niin ja tutustui myöskin uusiin ihmisiin samalla!
Tänään oli neuvola piiitkästä aikaa ja kaikki tosi hyvin :) rauta-arvotkin oli nousseet, kiitos obsidanin..joka muuten mullakin aiheuttaa ikäviä ilmavaivoja......:/
" Onni" kasvaa ihan keskikäyrällä ja mulle ei ole tullut painoakaan kun 8,5 kiloo koko aikana:) terkka arvioikin, ettei tuu mikään jätti vauva, korkeintaan sen 3,5 kiloo!ja ilmeisesti allekin jopa..saapas sitten nähdä mikä on todellisuus;)sf-mitta nyt se 30/31..pissa puhdas ja paineet ok.sydänäänet 145. ainut inha puoli on se, et mulla on turvotusta se kaks plussaa..pitäs vähän saada tota masuvärkkii toimimaan paremmin, ettei ois kokoajan niin kovalla vatta..jne..
puhelimen hukkaamisen lisäksi meinasin jättää tänään bussiin ruokakassini, kun palasin neuvolasta..on tää pää pehmennyt kyl niiiin paljon että....muilla samaa vikaa, et tavarat tuppaa unohtuun??
eipä oikeen muuta sitten tälläkertaa..Jumbosta puhuttaessa tulee haikee olo, olin siel vielä vuosi sitten töissä nääs..:)
Mies meni yöksi töihin, onneksi viimeistä kertaa, kun menee syssyllä toimistohommiin, ihanaa! saadaan sitten vähä järkevämpi rytmikin tähän meitin elämään ja elämään vauvan kanssa :)
Hyvää yötä keijuille!! *haukottelee*
Manta ja Onnimanni 34+5
Ottakaa rennosti kaikesta huolimatta,sen tulehdus jutun kans.Ainahan meitä ihmispolosia millon milläkin pelotellaan,noissa oppaissa yms.Muisti pätkii vaik just lukkiin et olit soittanut neuvolaan ja äippäpolille,kuka sää nyt olitkaan,niin luota vain niihin mielipiteisiin.Kyllä yleensä tulee muitakin oireita kuin se vuodon haju.Relax,keijukaiset! :)