Odottajan flunssan- ja yskänhoitovinkkejä kaivataan
Flunssa iski, yskällä alkoi jo muutama päivä sitten.. Nyt on 3 päivä kun on kuumetta. Yskä on niin paha että pari kertaa on pitänyt oksentaa päälle ja yllättäen aina pahimpien yskänpuuskien jälkeen supistaa niin maan penteleesti.. Mahaan ja "jonnekin tuonne alakertaan" sattuu kovasti joka ikisellä yskäisyllä ja niillä kun ei ole juuri minuuttiakaan väliä. Panadol hot + hunaja sekä mynthon pastillit ovat olleet apuna, mutta milläs ihmeellä tämän kamalan yskän saisi helpottamaan!? Hengityskin välillä rohisee oikein kunnolla, kun tuntuu että nenästä ei tule räkää ei sitten tekemälläkään.. Masuasukki on ollut tosi vaisu (normaalisti hirmu vilkas tapaus, päivin öin) nämä päivät kun olen ollut kipeä ja jotenkin huolestuttaa että onko tuolla masussa kaikki kunnossa. Onneksi tuoremehu ja pari palaa suklaata on aikaansaaneet tarpeeksi liikettä myöhään illalla jos ei muuten ole jumppausta tuntunut. Lääkäriin olin ajatellut mennä tänään, mutta en nyt pääsekään kun mies on työmatkalla ja tyttärelle nousi yöllä myös kuume.. Eli jos teillä on hyviä vinkkejä antaa - otamme niitä ilolla vastaan!
Mammis rv 33+3
Kommentit (5)
ja jos niin on, niin sita kannattaa laakita (tietysti vain raskaanaoleville sallituilla laakkeilla). En tieda mitka on Suomessa markkinoilla olevat sallitut yskanlaakkeet mutta taalla Keski-Euroopassa mulle on laakari ihan sairaalassa (jossa olin ennenaikaisten supistusten takia) maarannyt sellaista laaketta missa on vaikuttavana aineena asetyylicysteiini, "lastenannoksen" tosin. Teratologisesta tietopalvelusta voisit saada myos lisaa tietoa siita mitka laakkeet tosiaan kay.
Perinteiset lääkkeet tehosivat ainakin muhun eli höyryhengitys ja hunaja. Makkariin yöksi vaatteita kuivumaan ellei omista ilmankostutinta. Iltaisin erityisesti otin ruokalusikallisen hunajaa, joka helpotti yskimistä sen verran että sain nukuttua.
Resilar on sallittua sekä se Panadol. Näin kertoivat neuvolassa...Sekä paljon lepoa ja lämmintä juotavaa.
Toivottavasti tauti menee nopeasti ohitse!
Mikä on helpotus aainakin minulle, joka flunssan aikaan joutuu hengittämään p-reiän kautta ellei nokkaa saa avattua millään kemikaalilla. Esim. nasolin, otrivin ym. mitä niitä nyt on... Itse olen käyttänyt myös Vick vaporubia (vai miten se kirjoitetaan) siis sitä salvaa millä saa voidella kaulan ja laitan sitä myös poskiontelojen päälle kasvoille ja nenän alle iltaisin. Siinäkin luki varmaan että on kielletty, mutta kaksi tervettä lasta on sen käytöstä huolimatta jo aikaisemmista raskauksista. Nenäkannu on hyvä, sillä voi huuhdella poskionteloista enimmät klöntit pois ja minusta siitä on apua myös yskimiseen kun jonkun verran poistaa sitkeintä räkää joka seilaa kurkun ja poskiontelojen väliä edestakaisin.
Luonnonkonsteja ovat sitten vielä valkosipuli (sisäisesti nautittuna ja äidin vanha konsti on pilkkoa pari kynttä talouspaperitoppuraan tyynyn viereen yöksi, ihmeesti ne höyryt vaan vaikuttavat), hunaja ja höyryhengiitys. Ne nyt ainakin.
Minä olen tässä raskaudessa hoitanut tautia jo liki samoin kuin muutenkin, paitsi että kunnon viinaryypyn panadolia kovemmat lääkkeet + antihistamiinit olen jättänyt pois luettelosta.
t. eikkuli 34+0
Alkoi olla aika väsyny siihen yskimiseen, kerrankin piti oksentaa 4 kertaa tunnin aikana. Rupesi iskemään jo masennus kun kaikki voimat meni yskimiseen.
Mutta kyllä se valkosipuli vaan on kaikista tehokkain!
Jos esim. pojalla on yskää niin solmin sille valkosipulinkynsistä ja rullasideharsosta kääreen kaulaan yöks. Lusikallinen hunajaa auttaa myös vähän, ja kurkkukipuun Vademecum.
saa käyttää resilar merkkistä yskänlääkettä jota saa apteekista ilman reseptiä on kuulema ainut jota saa käyttää raskaana ollessaan! Mulla kanssa kauhee flunssa ja se on auttanut jonkun verran :)
Koitahan parantua