Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAMMENTERHOT keskelle viikkoa

23.08.2006 |

Alointapa pinon, kun eilinen tuntui taas olleen melkoinen jättipino ;) Juttua ja jutustelijoita tuntuu riittävän, kiva näin.

-äitiliini ja masukki 21+1 (eilen pistin jo viikon liikaa.. ei pysy laskuissa itsekään mukana...)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenn: Mulla noi supistelut alkoi ihan yhtäkkiä normaalia raskaamman kauppareissun jälkeen (raahasin aika pitkästi 18kg painavaa rimpuilevaa 2- vuotiasta sekä kahta painavaa kassia..) . Supisteli seuraavan yön ja sen jälkeen AINA kun vähänkin jotain kummoisempaa tein, esim. pelkkä pyykkien ripustaminen aiheutti tuntien supparit ja jomotuksen. Mulla pahimman kivun aiheutti just tuo menkkamainen jomotus aina supistusten jälkeen ja sen aikana. Ihan kuin alaselkä ois tulessa ja alamaha, viilteli sillein reisien sisäpintoja. Nyt on aika rauhallista, mutta enpä mä oo mitään kummempaa tehnytkään. Eilen olin ylhäällä tavallista kauemmin, niin silloin tuli muutama napakka supistus (maha kovettuu, kiristää ja sit jomottaa). Lepäämällä helpottaa. Käy ihmeessä lääkärille jättämässä pissakoe, ettei oo mikään tulehdus. Onko sulla nuhaa? Kuume/tulehdus jossain saattaa myös aiheuttaa suppareita.

Tau: olen miettinyt ä- pakkauksen ostamista privana. Ja oisin sen varmasti tehnytkin, jos olisimme Suomeen vielä matkustaneet tän raskauden aikana, et oisin voinut hakea sen sitten sieltä. Ois säästänyt ne postikulut. Tiedän postin hinnoista vaan sen verran, että aivan pienen paketinkin lähettäminen maksaa 3kertaa niin paljon kuin Suomen sisällä =( Että ei taida kannattaa...

MUTTA: Onko joukossamme rekkamiesten vaimoja/siskoja/sukulaisia? Ajaako jonkun tuttu esim. Saksaan Ruotsin kautta? Me asumme aivan valtatien (Tukholma-Göteborg-Saksan autolautat ;) varrella. Joka päivä näen useita suomalaisia rekkoja huristavan ohi. Ois mukava saada kontakti johonkin kuskiin, sais sitä kautta näitä isompia paketteja perille.. Meillä oli yksi tällainen tuttu joka kuskasi HM Rowellsin tavaraa täältä Suomeen, monet paketit saatiin sitä kautta huomattavasti pienempää korvausta vastaan perille =) Harmi vaan että mies vaihtoi firmaa ja sen myötä loppui Saksan reissut.

/ardisia

Vierailija
22/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli vihdoin se kauan odotettu rakenneultra ja kaikki oli hyvin. olen niin ikionnellinen ja helpottunut, mulla kun meinaa mennä aina hermoiluksi ennen ultraa. Lääkäri joka ultras oli tosi mukava ja tarkasteli vauvaa ihan kaikessa rauhassa. Yleensä on tottunut siihen että on kauhee kiire. Lääkäri näytti myös 3d-kuvaa vauvan kasvoista ja saatiin yksi kuva kasvoista ja yksi vauvan jalkapohjasta mukaan. Mies kysyi vauvan sukupuolta ja kuulemma poika näyttäis olevan.

Ei varmaksi sanonut kuitenkaan. Painoarvio 368g ja rv siis 19+4.

Nyt näytti olevan uudenaikaisempi laite käytössä kuin esikoisen raskausaikana rakenneultrassa 12/02. Sydämen rakenteet ja virtauskin katottiin sillä värisysteemillä. mikähän lienee se hienompi nimi. Pikku rääpäleellä oli vaan niin kova meno päällä, ettei meinannut saada ensiyrittämällä kuvia. Että sellaisia kuulumisia täältä. Seuraavaksi on sitten se 3d syyskuun lopulla.

NENN: Kyselit noista supisteluista. Mulla on vähän samantyyppistä kuin sulla. Viime viikolla maha ärtyi kävelylenkin jälkeen ja sen jälkeen se oli kipeenä pari päivää, juuri sellaista inhottavaa painontunnetta ja menkkamaisia kipuja ja maha kovettui ja kiristi sillai tosi epämiellyttävästi, samoin alaselkä oli kipee. Torstaipäivä oli pahin kipujen ja supisteluitten osalta ja perjantaina soitin jo neuvolaan ja kerroin millaista oli ja tarvitsin kyllä sairaslomaakin koska oli se sen verran epämiellyttävää etten olisi pystynyt töissä oleen. Meillä kun on aika raskaitakin hommia välillä. Sain siis pari päivää lomaa ja lääkäriajan eiliselle. Lepäilin siinä sen viikonlopun ja maanantain ja eilen sitten tehtiin pojan kans pieni kävelylenkki tarhaan mennessä ja johan se sama supistelu ja kipuilu alkoi. Kävely näyttää sen jotenkin laukaisevan. Kohdunsuu oli kuitenkin eilisessä tutkimuksessa ok, samoin tänään ultralla katsottuna. Sain sairaslomaa kolmisen viikkoa. Ja sitten katsotaan tilannetta uudestaan. Mulla on myös vaivana matala hb, olen aivan zombie tän väsymyksen kanssa. Suositeltiin toista rautavalmistetta, että saas nähdä alkaako auttaan. Mulla on muuten sf-mitta kans huikeat 20, että pistin vähän sua paremmaksi. Ja todellakin maha on valtava. Normaalisti olen ihan normaalipainoinen, mutta lyhyehkö. nyt on painoa kertynyt 5-6kiloa tähän mennessä. Sama juttu se oli ekassa raskaudessakin, että maha kasvoi ihan heti ja lopussa oli todella iso. Mutta olipa helpotus lukea, etten ole ainut jolla sf-mitta on aikas iso jo.

Sen verran vielä, että soittele vaan neuvolaan noista supisteluista, eihän se pahitteeksi ole tarkastaa tilannetta. Ja lepoa vaan, jos vain suinkin pystyt, vaikka vaikeaahan se on noin isossa pesueessa.

Nyt tarvii ruveta iltahommiin. Illanjatkoja kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Priin päivään en ole koneelle päässyt kun mies on ollut läppärin kera reissussa. Ja heti hillittömät läjät luettavaa =)

Liikuntaa en sen kummemmin ole nyt raskauden aikana harrastanut. Mulla ainakin nää helteet vie voimat ihan kokonaan. Ajatus oli sauvakävelylenkeillä käydä kunhan ilmat viilenee. Sekä syyskuun puolivälissä alkaa mammajooga johonn olen ilmoittautunut.

Meillä taitaa pikku hiljaa kaikki tutut, serkut, kummit ja kaimat tietää vauvasta. Alkuun ei kerrottu kuin vanhemmille ja lähimmille ystäville km:n vuoksi. Np-ultran jälkeen on tieto sitten levinnyt. Niin ja töissä kerroin tiimikavereille ja pomolle aika alussa.

Odotusoireista oli myös puhetta. Meillä on 2 poikaa ja 1 tyttö. Poikaraskaudet ovat olleet helppoja, ei pahoinvointia, jomotuksia tms. Tytön kanssa oli sitten kaikkea; iskias, pahoinvointia rv20 asti, sitä ja tätä. Nyt en oikein osaa sanoa. Tytöltä tuntui aluksi kun oli pientä oksetusta ja huimausta, mutta viime viikkoina on poikaolo nostanut päätään. Oon menossa 4d-ultraan 7.9. joten silloin sitten selviää kuka siellä massussa möyryää.

Autoista: meillä on miehen työsuhdeauto citroen picasso ja mulla työmatka/kauppakassinan toyota yaris. Eli kumpaankaan ei mahduta nelosen syntyessä.. kun keksis keinon yhdistää nuo kaksi autoa ;D Isompi täytynee joskus hommata, mutta ei nyt vieä sitä asiaa kiirehditä.

(.) maanantaina olin rakenneultrassa kättärillä. Pirpana vastasi hyvin viikkoja ja alun kainostelun jälkeen innostui esittelemään itseään. Lihaksikas kaveri sanoi kätilö, istukka on etuseinässä. Liikkeet on siitä huolimatta ruvennut tuntumaan nyt päivittäin ja usein. ihanaa. Paljon todellisemman tuntuinen tämä raskaus nyt kun vauva ilmoittelee olostaan.Muuten olo on ok, kyljen kääntämiset ja nopeat liikkeet vihlasee mutta kätilön mukaan johtuvat kohdun kasvusta.

Sunmom ja pirpana rv19+3

Vierailija
24/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs nää päivät juoksee eteenpäin. Huomenna vaihtuu taasen seuraava raskausviikko, hui!

Kenelle on kerrottu raskaudesta -GALLUP: Kaikki lähisukulaiset tietää sekä myös läheisimmät kaverit. Meidän suvussa myös tuntuu liikkuvan kaikki asiat aika haipakkaa eteenpäin, joten eiköhän koko suku ala olla tietoinen asiasta.

Tigger: Ikävä, kun töissä joutuu fyysisen paineen lisäksi kestämään myös henkistä painetta potilaiden osalta. Ikävää! Voisitkos kieltäytyä hoitamasta kyseistä potilasta?

Mellum: Pidemmillä raskausviikoilla selällään maatessa kohtu voi painaa suuret verisuonet tukkoon, jolloin äidille tulee paha olo (huimausta) ja samalla sikiö saattaa kärsiä hapenpuutteesta. Tuon vuoksi ei selällään makuuta suositella, mutta uskoisin, että heräisit/huomaisit sen kyllä myös yöllä, sillä ensin huono olo tulee äidille, ennen kuin alkaa vaikuttaa vauvaan.

Eilen käytiin jo hakemassa vauvalle pinnasänky valmiiksi. Ostin pinnasängyn käytettynä kaverilta. Vielä se vietiin tuonne varastoon. Tuli muuten mieleen, että onko kukaan muu kuullut hölmöä uskomusta, ettei vauvansänkyä saisi laittaa valmiiksi ennen kuin vauva tuodaan synnytyssairaalasta kotiin? Tuo muka huonoa onnea ;)

Tänään kävin tuhlaamassa apteekissa rahaa vitamiineihin ja rautaan. On muuten kalliita noikin tuotteet. Ostin Multivitaa (vajaa 10 euroa/100kpl), kun oli kuitenkin 5 euroa halvempi kuin Multitabs Special 2+ (melkein 15 euroa). Sadan kappaleen paketti Spartocineä maksoi myös lähes 10 euroa. Oliko nuo noin kalliita muka markka-aikanakin. Minä myönnän kuuluvani siihen ryhmään, jonka mielestä AIVAN KAIKKI on kallistunut sitten markka-ajan.

Töissä työkaverit jo kyselivät, että mikä on mun hemoglobiini, kun näytin kalpealta ja väsyneeltä. En kyllä ole tuntenut oloani mitenkään erikoisen väsyneeksi (vaikka viimeiset kaksi yötä olenkin nukkunut melkein 12 tuntia / yö). Perjantaina on seuraava neuvola, joten aloitan sit heti raudan, jos Hb on laskenut.

(.) Hemmetti, liitoskivut alkaneet vaivata. Asentojen vaihtaminen vaikeaa sängyssä, sekä sohvalta ylösnouseminen. Kävellessäkin hieman tuntuu. Vielä onneksi siedettävää, toivottavasti ei kovin pahene. Toisilla kuulemma menee niin pahaksi, että ei kunnolla liikkua voi :( Kunnon potkuja Papu antaa nyt päivittäin ja tuntuvat jo mahan päältäkin (osa). Miehestä tuo on vallan jännittävää :) Huomenna pitäis taas suoriutua yövuorojen jälkeisiltä vapailta töihin, blääh!

Mut nyt iltapalan laittoon...

Sulina + Papu rv 21+6

Vierailija
25/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin ollut hurjan pitkiä pinoja, kun olen hätäisesti niitä yrittänyt lueskella silloin tällöin. Ihan harmittaa, kun en ole itse ehtinyt osallistumaan!!

Oikein Sinda muistit, että olen palannut takaisin työelämään! Oli muutes kiva huomata, että joku täällä huhuilee perään;) Tämä työssäkäynti onkin sitten " sotkenut" kuvioita sen verran, ettei kirjoittelemaan ole ehtinyt/jaksanut. Mutta eiköhän tilanne rauhoitu, kun alkaa työkuviot rullaamaan. Mutta on kyllä ollut tosi mukavaa olla pitkästä aikaa töissä, vähän uudenlaisia kuvioita kotiäiti vaiheen jälkeen. Tekee varmasti tosi hyvää vähän ottaa etäisyyttä kotiin ennen kuin on taas " neljän seinän" sisällä!

Tytölläkin on lähtenyt mukavasti hoidossa sujumaan, mikä tietty paljon vaikuttaa äidin viihtyvyyteen töissä;) Myönnän, että ekana aamuna kun tytön jätin hoitoon, niin itkuksihan se ÄIDILLÄ meni. Onneksi sain pidäteltyä niin, etten tytön nähden kyynelehtinyt..

Kaima: Tosi ikävään tilanteeseen olet töissä joutunut:( Vaikken psykiatrisia potilaita työssäni varsinaisesti tapaa niin tiedän sen puolen asioista aika paljonkin koulutukseni kautta. Raskas ja vaativa alue työskennellä. Älä yhtään epäröi jäädä sairaslomalle, se on sinun oikeutesi ja sinun pitää turvata vauvasi ja oma turvallisuus. Odottava nainen voi saada mitä kummallisimpia reaktioita psykiatrisissa potilaissa aikaan, eikä niillä välttämättä ole järjen kanssa mitään tekemistä.

Nyt jäi lyhyeksi kirjoittelu, iltatoimet kutsuvat!

tikru ja tiuhti rv18+5 (mennään sinda aika samoissa lukemissa!)

Vierailija
26/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, kaikenlaista voi herättää. ennen kesälomaani oma asukas puheli että kuinka joku on joskus ryöstänyt vauvan hänen vatsastaan. hänen reaktiotaan oon ootellut, eli milloin kuuluu " sinä oot vienyt mun lapsen" .

mut nyt tää eilinen asukas on kuitenkin aika nuori, joka paljon ottaa mallia musta, vaikka oon vähän nuorempi kuin hän, edustan hälle kuitenkin jonkinlaista kaveria. ja nyt kaikki tällanen et mulla on mies, oon naimisissa, vauva tulossa on kaikki sellasta mitä hänellä ei oo, ja sehän on aina pahasta. lisäks ei niinkään itse vauvaan liittyen tulee äitiysloma. eli nää ihmiset on kuitenkin niin usein " jätetty" oma suku, ehkä jopa perhe, kaverit jne. ja nyt mä olen heidät jättämässä, niin se on kans vaikea pala.

mun työpaikka on sellainen kodinomainen yksikkö, ja tosiaan esim illat ollaan yksin niin ei voi oikein sanoa että tuon kaa en tee töitä. tosin voi olla että hän lähtee huomenna sairaalaan, pelästy eilen itseään ja reaktioitaan, eli siltä osin ainakin hetken asia ok. mut onhan siellä vielä ne muut asukkaat, joilta ei tiedä mitä odottaa...

mut oikeesti, tää on kyllä tosi mukavaa työtä. siis jos ei olisi raskaana. päivät eivät oo samanlaisia, saa käyttää omaa persoonaa paljon jne. jossain laitoksessa en välttämättä jaksaisi kauaa, sairaalassa keikkasin yhden kesän. eli tuntuu kyllä että omalla alallani olen, mutta tälläisessa erikoistilanteessa niitä voisi kyllä olla " helpompiakin" töitä.

tikru

Vierailija
27/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on taas ulkona pienempien kanssa. Äsken siivosin taloa vähän, pika, pikaa kun alkoi jo olla hyvä olo, mies teki ruuan ja mä oon löhönnyt, mutt niin ne supparit alkoi. Huomenna soitan neuvolaan, saavat luvan katsoa kohdunsuun tilanteen, jos ei muutoksia niin en sitten enää välitä tai stressaa näistä supisteluista. Tokihan mulla on edellisessä neljässä raskaudessa suppareita, toisessa raskaudessa ihan yhtä aikaisin kuin nyt, ja kävin silloinkin lääkärissä, mutta kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään, eli jouduin sitten vaan kestämään. Sain kyllä lääkitystä (salbuvent) mutta en sitten ottanut niitä kun ei kerta ollut ennenaikaisen synnytyksen vaaraa.

Ardisialle: mulla siis on tulehdus, virtsatientulehdus, aika pahana ja ollut pitkään, todettiin streptokokki B ja sain antibiootteja. Keskenmenohan on riskinä tuossa streptokokki tulehduksessa, siksi tässä nyt huolehdin. Muuten sun vaivat kuulostaa samalta kuin omani.

Fablelle samoin että tutulta kuulostaa =) Ja on kiva että jollain on suurempi möhömaha kuin minulla, jos suot anteeksi näin brutaalin kuvauksen ihanasta raskausmahastamme =)

Edellisissä raskauksissa mulla on ollut vielä isompi maha kuin nyt, raskausviikossa 17 oli SF mitta 19 cm! Ja voi niitä päivittelyjä siitä kuinka monta siellä oikein on =(

Nyt pitää rientää, voikaa hyvin!

Vierailija
28/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma kun viimeksi neuvolalääkärin kanssa. Kohtu siis edelleen liian pieni. Sillon 1,5 kk sitten sitä ei tietenkään mitattu, mutta nyt kun terkka mittas, niin sf-mitta oli 14 cm. Kontrolli kahen viikon päähän. Ja itketti kun Nenn:n viestiä lukasin...oisin ikionnellinen jos saisin sulta pari senttiä lisää mun omaan käyrään.

Alotin tästä alotuksenkin kun oon niin huolissani, mutta kommentoikaa jos on kokemusta.

Sulina: Meillä mies uskoo vahvasti että tuo huonoa onnea ostaa ylipäänsä mitään ennen vauvan syntymää. Tästä on ollu kova taisto ja nyt muakin on ruvennu hirvittämään, varsinki ku näyttää että joka neuvolakäynnillä tulee jotain häikkää. Ainakin jossain intiaanikulttuureissa uskotaan että tavaroiden ennenaikainen hankinta tuo huonoa onnea. Niin että meillä vissiin mies lähtee sitten ostoksille kun vauva syntyy:)

Eipä muuta, netti ollu rikki koko päivän ja tuli maksulappu kelan asumislisän takasinperinnästä, en mahtunu yhdelle kansalaisopiston kurssille jolle olisin halunnu ja " hyvät" neuvolauutiset päälle. Ei tästä päivä enää parane:(

Beijaflor rv 20+2

Vierailija
29/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ardisia:

Tau: olen miettinyt ä- pakkauksen ostamista privana. Ja oisin sen varmasti tehnytkin, jos olisimme Suomeen vielä matkustaneet tän raskauden aikana, et oisin voinut hakea sen sitten sieltä. Ois säästänyt ne postikulut. Tiedän postin hinnoista vaan sen verran, että aivan pienen paketinkin lähettäminen maksaa 3kertaa niin paljon kuin Suomen sisällä =( Että ei taida kannattaa...

/ardisia

melko kallista varmaan sen postikulut olis,kun äp painaa n.8kg..

tilattiin täs just saksasta ,Rammsteinin sivuilta paitoja yms,isolla porukalla ja kaikkineen lähetys oli 6,5kg,niin rahti oli jotain 43 euroa!

tää mamma siis kulkee vatsa pystyssä rammstein paita päällä :D

pitää koettaa kysellä tuttuja rekka ihmisiä..sillä mäkin otan varmaan rahana ,paitsi jos just joku haluis ulkomaille,niin ottaisin sen 140+postim.

Maria ja himpula 19+3

Rammsteinista tuli mielee...

[b]Musiikki G[/b]: mistä tykkäätte??

Mulla maku menee laidasta laitaan,raskasta,suomi poppia,diskoa...

Rammstein,metallica(vanha enempi)scooter,Yö(aivan ehdoton!)irina(hitit enempi)Red Hot Chili Peppers,coldplay,Black eyed peas,PMMP... jne jne...

Vierailija
30/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

beijaflor:

Sama homma kun viimeksi neuvolalääkärin kanssa. Kohtu siis edelleen liian pieni. Sillon 1,5 kk sitten sitä ei tietenkään mitattu, mutta nyt kun terkka mittas, niin sf-mitta oli 14 cm. Kontrolli kahen viikon päähän. Ja itketti kun Nenn:n viestiä lukasin...oisin ikionnellinen jos saisin sulta pari senttiä lisää mun omaan käyrään.

Beijaflor rv 20+2

mulla oli sf mitta nyt neuvolas 13cm rv oli tiistaina siis 19+2e, että siinä alakäyrän pinnassa siis mullakin.. eikä terkka ollu moksiskaan..enkä mäkää.. musta kyllä tuntu mittaavan liian alhaalta,luun päältä,ei ent. terkka siitä mitannu..kuis sulla mitattiin??

Vierailija
31/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin sen sun mitan ja kun oot hieman edellä,niin jos mun mitta kulkee samaa käyrää,osuu se just siihen noilla viikoila kuin sulla on nyt!

selitinkö niin että joku ymmärsi ?? :)

Vierailija
32/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä osaa sanoa mittaustavasta..epämukavaa se oli, eka raskaus ja eka kerta mittausta ja se sitä kohtua ronklas aika kauan.

Niin se varmaan on, että jos kasvua tapahtuu niin ei haittaa vaikka meneekin sillä alimmaisella käyrällä tai jopa sen alapuolella. Niin ne ihmiset ainakin mua lohdutteli tossa alotuksessa.

En mä tiiä..mulla on sellanen kauhee itseinho että miks mun tyhmä kohtu ei kasva. Tapana on muutenkin repii stressiä asioista joihin ei ite pysty mitenkään vaikuttamaan (tai jos pystyy niin kertokaa miten). Ehkä tääkin on sitä. Terkka kyllä huomautti siitä mun painostakin ja käski herkutella ja pistää paljon voita leivän päälle, mutta ei se mun kohtua taida lihottaa vaikka ympäriltä lihoisinkin.

Mutta lohduttavaa tietää että tammiksistakin löytyy " kohtalotoveri" . Mua vaan mietityttää että jääkö mun kohtu sitten vauvalle pieneksi ennen aikojaan...

No nyt vauva jokatapauksessa potkii taas, joten ehkä mä lähen syömään ja koitan ottaa asian rennommin. Taidan olla todella herkästi säikkyvää tyyppiä..

Beijaflor

Vierailija
33/33 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa jo tuokin hassulta,että liekö osannut oikein mitatakkaan ,jos kauan kesti...?

Älä turhaa stressaa,kuten joku jo sanoi,ei se kohdun korkeus mitta kerro mitään...!

tein muuten tutkimuksen edellisistä raskauksista:

eka,tyttö.silloin käyrä kulki alkuun keskellä ja n. 28 vkosta laski ja kulki tuota ala reunaa. oli syntyessään 3330g 49cm

Toka,poika. alku keskikäyrän yllä ja taas laski lähelle alempaa alle 30vko ja painoi syntyessään 3930 ja 52cm

Kolmas,poika. kulki keskikäyrää ja välillä keskikäyrän allakin ,painoi 4070g ja 52cm

eli eri kokoisia on ollu esim. eka ja toka ja silti käyrä lähes sama!

Eli, summa summarum, ei se käyrä mittää kerro!

sovitaaks niin?