paiseen paraneminen antibiootilla
Huomasin viime viikon torstaina kipua häntäluun yläpäässä, enkä sen tarkemmin kiinnittänyt siihen huomiota, sillä loukkasin häntäluuni tammikuussa ja lääkärin mukaan kipuilua saattaa jälkikäteenkin ilmetä. Ihmettelin kuitenkin, kun iho alko punottaa ja kipu yltyi sietämättömäksi.
Kävin lauantaina päivystyksessä ja siellä todettiin mahdollinen paise pyllyvaon yläosassa. "Paise" ei ollu puhkaistavissa pienen kokonsa vuoksi, joten sain antibiootin.
Antibiootit on auttanut kipuun, mutta patti ehti kasvaa jonkin verran maanantaihin (eiliseen) mennessä niin kävin sitten eilen sitä taas näyttämässä. Sama vastaus: ei puhkaista.
Antibiootti loppuu perjantaina mutta saan kuulema tarvittaessa pitemmän kuurin. Voiko tämä ns. paise parantua pelkillä antibiooteilla? Elikä, että hyvässä lykyssä ei tartteis käydä puhkasuttamassa? Menen töihin taas sunnuntai iltana ja toivon todella, että "paise" paranee siedettävästi siihen mennessä.
Kommentit (7)
Kunnolla kypsynyt paise kannattaa puhkaista. Voihan sen tehdä itsekin mutta sitten tulee ymmärtää hygienia ja steriilit toimintatavat.
Abtibioottisuojassa tuo kaikki on " turvallisempaa"
Voi parantua. Mullakin oli joskus paise samassa kohtaa vieläpä. Söin kahta antibioottia yhtäaikaa 10 pv kuurin, parani lopullisesti vasta muutama päivä päästä kuurin loputtua.
Mä en tajua, miksi sitä ei puhkaista?? Ennemmin vedetään hirvee määrä nappia naamaan, kun luonnollinen tapa olisi poistaa mätä.
Mun lapsi sai tulehtuneeseen näppylään antibiootit, ei kuulemma voinut puhkaista. Jätin antibiootit hakematta ja tökkäsin neulan lapsen peffaan itse, lapsi pystyi heti istumaan kun sain mätäkasan pois, ja näppy parani.
Okei.. pelottaa kauheesti pelkkä ajatuskin jo siitä, että mua sörkittäs neuloilla ja veitellä tohon kipeeseen "paiseeseen". Päivystyksessä kysyin, että minkälainen operaatio se tarkalleen ottaen on, sillä siskoni joutuu leikkaukseen samasta vaivasta, niin lääkäri nauro päin naamaa ja sano, etten saa kysellä semmosia. Että näin. Oottelen torstai aamuun ja katon sillon tilannetta, että menenkö taas tk:een vai enkö. Onko muilla kokemuksia antibiooteilla parantuneista paiseista?
-ap
lisään vielä, että mulle sanottiin, ettei paise ole tarpeeksi iso.. eli mätää ei varsinaisesti oo kertyny sinne vielä tai ainakaan riittävästi. Perseestähän se on, että saman tien määrätään vaan antibioottia, mutta minkäs teet..
-ap
Kyllä saattaa hyvin parantua. Itellä on ollut samaa vaivaa, välillä on paiseita availtu ja välillä paranee antibiooteilla. Useasti antibiootit vielä tekevät sen että paise puhkeaa itsestään eikä veistä tarvita:-)
No niinnhän siinä sitten kävi, että paise puhkesi itestään, mutta kivut oli niin hirveet, että kävin lääkärissä.Lääkäri tökkäs kaks reikää ilman puudutuksia ja voi jestas sitä mädän määrää.Päällepäin paise oli ehkä hieman viinirypälettä isompi, mutta syvemmältähän se totuus paljastu. 2-3dl sitä kuulema tuli ja kyllä teki kipeetä. Lääkäri sano, että ois pitäny heti puhkasta kun kävin ekan kerran näytillä. Mutta minkäs teet..paise on nyt puhkottu ja suihkuttelulla ja antibiootilla pitäis parantua.
-ap