Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
721/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaamossa piti myös tehdä shampoiden inventaario kerran kuussa. Mikä järki? Siinä meni tunti, pari niitä pulloja laskiessa ja merkitessä. Ihan älyvapaa systeemi. Kun ehdotin, että inventoidaan vain kerran vuodessa ja merkitään ylös kaikki myynnit, käyttöön avatut pullot ja tilaukset silloin kun ne tehdään, sain pelkät naurut.

Tunti pari inventointiin? Mitä nyt noita kampaamoita olen nähnyt 50v aikana niin sen pullomäärän laskee vartissa, jos ovat järjestyksessä merkeittäin. Oli naurussa pitelemistä kun oma kampaajani sanoi pitäneensä ovet kiinni pari päivää inventoinnin vuoksi. Oli kuulemma niin iso urakka 😄. Itse kun on ollut isossa marketissa inventoimassa niin parissa tunnissa on koko marketti inventoitu ja tuotteita hieman enemmän, toki työntekijöitäkin. Pörssiyrityksissä inventoidaan myös viikoittain ja samalla palvellaan asiakkaat eli työn lomassa ja työlle on aikaa pari tuntia. Jos myöhästyy, tämän viikon inventoitavat lisätään ensi viikon inventointiin, joten parempi ehtiä.

Et kai sä tosissasi kuvittele, että ainoat inventoitavat tuotteet kampaajalla ovat näkyvissä olevat shampoot? Pikkasen on meinaan laskettavana värituubeja ja muita hiusten värjäyksiin ja käsittelyyn tarvittavia tuotteita.

No enpä kuvittele vaan tiedän että muutakin on, olenhan kymmeniä vuosia sitä työtä seurannut ja tehnyt inventointeja. Kuvitteletko sinä vuorostasi että  isossa marketissa  voi käyttää pari päivää yhden hyllyn inventointiin? Se koko iso marketti inventoidaan muutamassa tunnissa ja ennen kaupan avaamista aamulla. Mikähän meteli siitäkin tulis jos ruokakaupat olis vuodessa kuukauden kiinni inventoinnin vuoksi, jos työtahti olis tuo että 2 pv kiinni muutaman tuubin/purkin vuoksi. Jos on tekevä ihminen ja näppärä käsistään (mitä vois olettaa myös kampaajan olevan) niin siinä ei mene kuin hetki kun kaiken inventoi.

Isoissa kaupoissa kaikki tavarat ovat koneella, ei tarvitse kuin vedellä koodeja sisään.

Harvemmalla kampaajaalla on mitään tälläistä ohjelmaa liikkeessään.  Ja isoissa kaupoissa invenoinnin lopputyöt hoitaa myös kone ja muut kuin myyjät.

Pienissä yrityksissä tehdään kaikki käsin ja lopun kirjanpidon inventoinnin suhteen hoitaa yrittäjä itse.

Suurissa kaupoissa tehdään välitilitilinpäätöksiä, pienissä ei.

Tottahan jo tilauksien takia, pitää olla kampaamoissa selvillä, paljonko sitä tavaraa on varastossa ja paljonko sitä srvn kerran lisää tukusta ostaa.

Ei se invenstointi ole vain sitä että lasketaan putelit tai vedetään koodilla tavarat kaupan koneen ohjelmistoon.

Niitä inventoinnista saatuja tietoja käytetään ja tarvitaan kirjanpidollisiin ja lakimääräisiin juttuihin.

Joiden pohjalta tehdään tilinpäätöksiä ja lasketaan varastojen arvo.

Vierailija
722/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Projektissa paljastui iso ongelma jonka korjaaminen vaati paljon työtä ja haittaisi asiakkaita koko ajan. Projektissa oli mukana myös yrityksen osakkaita jotka jäivät työpäivän jälkeen korjaamaan virhettä. Projektipäällikkö oli vihainen, kun tavalliset työntekijät eivät jääneet heidän kanssaan talkoisiin vaan lähtivät kotiin kun työaika loppui.

Ymmärrän että yrityksestä osan omistavat venyttävät päivää, kun hehän saavat korvauksen osinkoina ja omistuksensa arvon kasvuna jos firma menestyy. Mutta tavalliselle työntekijälle on maksettava korvaus lisineen jos heidän haluaa tekevän enemmän töitä kun on sovittu.

Myös niille tavallisille työntekijöille maksetaan palkat siitä rahasta mikä tulee asiakkailta ja jos se loppuu niin loppuu myös maksaminen.

Tottakai maksetaan, pitääkö siitä erikseen kiittää? Jaat varmaan osingotkin työntekijöille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo laittoi viestiä lomalla ollessani (ulkomaan matka vieläpä), että pitäisi tulla töihin. En vastannut mitään ja kun palasin lomalta, niin pomo otti mut puhutteluun kun en ollutkaan ilmestynyt töihin ulkomaan matkaltani kesken loman. Sanoin, että en tuolta rapakon takaa pääse kesken loman töihin enkä olisi tullutkaan kesken lomaani töihin vaikka olisin ollut kotona. Siitäkös se pillastui ja alkoi valittamaan. Hain samana päivänä "masennuksen takia" kostosaikkua 6 vko ja etsin uuden duunin ja kävin heittämässä vikana saikkupäivänä avaimet pomon kouraan.

Vierailija
724/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä 0-sopparilla. Sanotaan vaikka, että teen graafista suunnittelua ja erikoisalaani ovat logot. Minulla on Suomen tes:in mukainen palkka.

Yritys avasi firman Espanjaan Aurinkorannalle. Työni alettiin siirtää sinne, koska ei tartte maksaa niin paljoa työntekijälle. Minulle sitten sanottiin, että Sanna sinähän opetat täälle Espanjassa asuvalle Niinalle, että miten tehdään hyvä logo, kun Niina ei ole ikinä ennen tehnyt mitään graafista suunnittelua. Tästä ei tietenkään makseta palkkaa, koska kollegoiden perehdytys ja opastus lasketaan työtehtävien siirroiksi ja ne ovat ilmaisia.

HAH. Hyvä vitsi.

Monessakaan yrityksessä ei makseta euroakaan lisää siitä, että perehdyttää uuden työntekijän hommiinsa.   Se kuuluu työnkuvaan.

Vaikka työsopimuksessa lukee jotkut työtehtävtä, niissä työsopimuksissa lukee myös lähes aina että:

"Ja muut esimiehen ja työnantajan osoittamat tehtävät".

Tyänantajalla on työnjohto-oikeus ja sisältää myös sen, että hän saa määrätä muitakin tehtäviä, kuin vain niitä jotka työsopparissa on ilmoitettu.

Vierailija
725/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opintojen ohella 20-tuntista työviikkoa ja kun valmistuin, sopimus haluttiin uusia. Olisin saanut 2 € vähemmän tuntipalkkaa 😂 syy oli se, että opiskelijana minusta maksettiin jotain apurahaa työnantajalle.

Vierailija
726/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein lienee se, kun laittoi henkilökohtaiseen sähköpostiin viestin jossa yksipuolisesti ilmoitti katkaisevansa lakisääteisen jo myönnetyn vapaani ja määräävänä minut palkalliselle kesälomalle. Onneksi tämä asia korjautui työsuojelun avulla ja lomat on joskus tulevaisuudessa. Kuitenkin röyhkeys yllätti.

Muita asioita on vilpitön luulo minun tekevän heikompilahjaisten hommat ilman rahakorvauksia, uusien tai vanhojen uudelleen kouluttaminen ilman rahakorvausta ja toki urakka-asenne. Tällä hän kuvittelee, että painan hommia niska limassa, kun muiden ei sitä mitenkään oleteta tekevän/muiden sallitaan olevan vähemmän tuottavia. Ja kaikki ilman näkyvää rahakorvausta.

Edelleen lisäksi mietin, missä psykoosissa hän toisinaan ihmisiä rekrytoi. Vajaakuntoisia tai avustettavia on yllättävän paljon.

Vierailija
727/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä 0-sopparilla. Sanotaan vaikka, että teen graafista suunnittelua ja erikoisalaani ovat logot. Minulla on Suomen tes:in mukainen palkka.

Yritys avasi firman Espanjaan Aurinkorannalle. Työni alettiin siirtää sinne, koska ei tartte maksaa niin paljoa työntekijälle. Minulle sitten sanottiin, että Sanna sinähän opetat täälle Espanjassa asuvalle Niinalle, että miten tehdään hyvä logo, kun Niina ei ole ikinä ennen tehnyt mitään graafista suunnittelua. Tästä ei tietenkään makseta palkkaa, koska kollegoiden perehdytys ja opastus lasketaan työtehtävien siirroiksi ja ne ovat ilmaisia.

HAH. Hyvä vitsi.

Monessakaan yrityksessä ei makseta euroakaan lisää siitä, että perehdyttää uuden työntekijän hommiinsa.   Se kuuluu työnkuvaan.

Vaikka työsopimuksessa lukee jotkut työtehtävtä, niissä työsopimuksissa lukee myös lähes aina että:

"Ja muut esimiehen ja työnantajan osoittamat tehtävät".

Tyänantajalla on työnjohto-oikeus ja sisältää myös sen, että hän saa määrätä muitakin tehtäviä, kuin vain niitä jotka työsopparissa on ilmoitettu.

Kyllä perehdytys on palkallista työtä siinä missä muutkin työt. Ei esimies voi pakottaa tekemään mitään työtehtävää palkatta, kuten lainaamaaltasi kirjoittajalta oli yritetty vaatia.

Vierailija
728/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko työnantajana kertoa? Meillä oli yksi henkilö, joka saikutti jatkuvasti ja teki niin vähän kuin mahdollista. Kerran hän tuli saikkulapun kanssa, että toisessa kädessä on revähdys, eikä sitä saa käyttää. Ehdotin, että hän tekee töitä vain toisella kädellään. Hän oli vähän aikaa suu auki, mutta ei kuitenkaan suostunut. Seuraavana päivänä hän tuli ja sanoi itsensä irti. Menin varastoon ja tuuletin riemusta.

Pitäiskin tehdä oma ketju näille surkeille työntekijöille, jotka vastustaa kaikkea, pitävät työpaikkaansa aikuisten päiväkotina, jossa pelkkä läsnäolo riittää palkanmaksuperusteeksi :D  Minulla oli työntekijä joka ehdottomasti tarvitsi viikon sairaslomaa kun oli menossa "värjäyttämään" tatuointinsa, vuoden parhaimman sesongin aikana :D Sattuneesta syystä sopimusta ei enää jatkettu.

Sähän voisit teettää sen ketjun avaamisen jollain alaisella?

jaa no tarttis sitten varmaan ensin perustaa yritys, palkata alainen ja pyytää tekemään jotain näinkin tarpeetonta/tuottamatonta kuin somettelu, vaikka kyllähän täälläkin näitä työkseen tarinoivia näkyy paljon olevan.

Siis unohditko esiintyneesi työnantajana tuossa edellä vai mitä oikein sekoilet?

Minulla oli työntekijä= olen joskus ollut esimiesasemassa, en koskaan yrittäjä enkä sellaisena ole täällä esittäytynyt. Sinä vain et ymmärrä lukemaasi kuin yhdellä tavalla.

Vierailija
729/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina ison valtakunnallisen kodinkoneketjun ison monen myymälän ja alle sadan työntekijän jättifirma Lounais-suomessa.

Perustetaan uusi iso myymälä, kooltaan tyyliin tämän päivän Gigantti. Koko firman henkilöstö viikonlopuksi sinne laittamaan paikat kuntoon.

No, me mennään ja raadetaan pitkää päivää tyyliin 14h per päivä mutta saadaan kuin saadaankin mestat kuntoon avajaisiksi.

Kenenkään tilipussiin ei sitten kuitenkaan tule penniäkään kyseisestä viikonlopusta. Yksi omistajarouva kirkkain silmin selittää että "nehän oli talkoot" ja ilmeisesti ne pari kämäistä perhepizzaa oli talkoopalkka?

Tästä tapeltiin tovi ja avainhenkilöstö äänesti jaloillaan.

Eipä ole enää pystyssä, ei.

Vierailija
730/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Projektissa paljastui iso ongelma jonka korjaaminen vaati paljon työtä ja haittaisi asiakkaita koko ajan. Projektissa oli mukana myös yrityksen osakkaita jotka jäivät työpäivän jälkeen korjaamaan virhettä. Projektipäällikkö oli vihainen, kun tavalliset työntekijät eivät jääneet heidän kanssaan talkoisiin vaan lähtivät kotiin kun työaika loppui.

Ymmärrän että yrityksestä osan omistavat venyttävät päivää, kun hehän saavat korvauksen osinkoina ja omistuksensa arvon kasvuna jos firma menestyy. Mutta tavalliselle työntekijälle on maksettava korvaus lisineen jos heidän haluaa tekevän enemmän töitä kun on sovittu.

Myös niille tavallisille työntekijöille maksetaan palkat siitä rahasta mikä tulee asiakkailta ja jos se loppuu niin loppuu myös maksaminen.

Tottakai maksetaan, pitääkö siitä erikseen kiittää? Jaat varmaan osingotkin työntekijöille?

Minulla ei ole työntekijöitä ja osingotkin vaan pari tonnia vuodessa, mutta olen tässä työssäni nähnyt, että on myös yrittäjiä, jotka maksavat työntekijöille palkan omista rahoistaan eli kun yritys ei tuota, joudutaan lainaamaan omista rahoista yritykselle kymmeniäkin tuhansia euroja rahaa, jotta saadaan työntekijöiden palkat maksettua ja osingoista voi vain nähdä unta. 

Jostain syystä osa ihmisistä kuvittelee yrittäjyyden olevan joku automaatio helpolle rahalle ja rikastumiselle, vaikkei se ole. Yrittäjä tienaa keskimäärin 40 000 euroa vuodessa. 

Vierailija
731/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nyt on niin kiire että ruokatunnit on peruttu"

Tippui muuten välittömästi työkalut kolisten lattiaan: "Lähdenkin tästä sitten heti ruokikselle"

Ilmeisesti muutkin pitivät ruokatunnin normaalisti.

ps. tapausta ei mainittu kenenkään toimesta koskaan sen jälkeen.

Tämä on ihan normaalia joissain paikoissa hoitoalalla, vaikka sitä ei sanota ääneen. Tai voi se ruokis olla 1,5 h ennen päivän päättymistä ja sen aikana vastaat puhelimeen ja kelloihin. Ne lyhyet koulutukset joita joskus saa pidetään myös omien taukojen aikana.

Kuinka typeriä ihmisten täytyy olla, jotta he suostuvat moiseen? Eikö teillä ole edes liittoa, joka neuvoisi tällaisissa perusasioissa?

Vierailija
732/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että äitiysloman sijaan ilmoittaisin vain pomolle etukäteen synnytysajankohdan ja pitäisin synnytyksestä alkaen kesälomat.

Olisi kuulemma helpompaa, kun sitten ei tarvitsisi tehdä järjestelyjä.

Toosi käteväpomo. Veikkaisin, että mies.

Vierailija
733/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole työntekijöitä ja osingotkin vaan pari tonnia vuodessa, mutta olen tässä työssäni nähnyt, että on myös yrittäjiä, jotka maksavat työntekijöille palkan omista rahoistaan eli kun yritys ei tuota, joudutaan lainaamaan omista rahoista yritykselle kymmeniäkin tuhansia euroja rahaa, jotta saadaan työntekijöiden palkat maksettua ja osingoista voi vain nähdä unta. 

Jostain syystä osa ihmisistä kuvittelee yrittäjyyden olevan joku automaatio helpolle rahalle ja rikastumiselle, vaikkei se ole. Yrittäjä tienaa keskimäärin 40 000 euroa vuodessa. 

Mutta sehän on se yrittäjän riski. Ei se ole rivityöntekijän ongelma. Ja olen siis itsekin omistanut osuusksia yrityksistä joita olen ollut perustamassa ja joista yhdellä ollut palkattua työvoimaa, että ei tässä ihan ymmärtämättömänä huudella.

Vierailija
734/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän on se yrittäjän riski. Ei se ole rivityöntekijän ongelma. Ja olen siis itsekin omistanut osuusksia yrityksistä joita olen ollut perustamassa ja joista yhdellä ollut palkattua työvoimaa, että ei tässä ihan ymmärtämättömänä huudella.

Totta kai se on yrittäjän riski. Mutta on paljon aloja, joissa toteutuu vain yrittäjän riski ilman ikinä mahdollisuutta mihinkään isoihin voittoihin ja helppoon rahaan, sitä työtä tehdään enemmän samalla tavalla kuin työntekijä itsekin - ammatinvalinnan perusteella, ei rikastumisen mahdollisuuden toivossa. 

Esimerkiksi työvoimavaltaisella palvelualalla on aika mahdotonta tai erittäin epätodennäköistä yrittäjän rikastua suuremmassa mittakaavassa, ellei kasveta jonnekin Barona-mittakaavaan. 

Vierailija
735/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että olisimme kollegoitteni kanssa hölkkäilleet iltaisin työpäivän jälkeen - ilman palkkaa tietenkin - jakamassa firman mainoksia alueemme kerrostaloasuntojen postiluukuista. Joo ei tullut kauppoja.

Oletko mahdollisesti ollut töissä eräällä teleoperaattorilla? Nimittäin itselle myös noissa hommissa ihan pokkana tätä ehdotettu.

Vierailija
736/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on yrittäjän riski. Mutta on paljon aloja, joissa toteutuu vain yrittäjän riski ilman ikinä mahdollisuutta mihinkään isoihin voittoihin ja helppoon rahaan, sitä työtä tehdään enemmän samalla tavalla kuin työntekijä itsekin - ammatinvalinnan perusteella, ei rikastumisen mahdollisuuden toivossa. 

Esimerkiksi työvoimavaltaisella palvelualalla on aika mahdotonta tai erittäin epätodennäköistä yrittäjän rikastua suuremmassa mittakaavassa, ellei kasveta jonnekin Barona-mittakaavaan. 

On totta että yrittäjät harvemmin tienaavat mitään kovin isoja rahoja, en tätä kiistä ollenkaan. Helppoa rahaa tuskin kukaan saa yrittämällä, kyllä ne menestyneetkin ovat kovan työn tehneet sen eteen.

Omatkin tuotot ovat jääneet varsin maltilliseksi. Mutta en siltikään näe että riski olisi mitenkään rivityöntekijöiden vastuulla ja he olisivat velvollisia tekemään ilmaista talkootyötä vapaa-ajallaan yrityksen menestymisen eteen. Heidän kanssaan on tehty sopimus jossa tietystä työsuoritteesta maksetaan tietty korvaus. Jos yrittäjä haluaa jakaa riskiä, silloin otetaan yritykseen osakkaita joiden kanssa on ihan erilainen sopimus.

Vierailija
737/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitää olla valmiina tekemään työtä, kun työaika alkaa. Opettajana olen valmiina ja kaikki materiaalit etsittynä kun opiskelijoilla alkaa tunti.

Vierailija kirjoitti:

Eräässä kaupassa töissä ollessa työvuoro alkoi klo 9 ja sitä ennen piti olla tullut töihin, pukea työvaatteet päälle, laskea kassa, käynnistää koneet ym. Siihen kaikkeen aamutoimeen meni omaa aikaa 20-30min. Ja sama illalla, työvuoro päättyi saman aikaan kun ovet meni kiinni klo 17 ja parhaillaan asiakkaita oli vielä jonossa ja kassa piti laskea, kuljettaa yösäilöön, siivota ym. Taukoja ei ollut, eikä vessassa saanut käydä työaikana. Napisin ettei käy mutta ei muutosta. Ilmoitin jopa palkanlaskentafirmaan aina 9h työajan mutta vain 8h palkka maksettiin. Sunnuntaitöistä jos 8h teki niin sai yhden arkivapaan vaihtokauppana, ei siis palkkaa eikä tuplia. Tätä jatkui monta vuotta, muistaakseni ainakin 3-5. Jossain vaiheessa kyllästyin ja aloin tulla töihin vain 5min ennen jotta sain vaatteet vaihdettua ja käynnistelin koneet ym työajalla ja asiakkaat joutui odottamaan. Kolme päivää kun oli noin tehty niin työnantaja irtisanoi ilman irtisanomisaikaa. Ois pitänyt haastaa oikeuteen, mutta nuorena en uskaltanut. Pari päivää myöhemmin oli uusi nuori samassa kaupassa samassa tilanteessa.

Vierailija
738/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi toimitusjohtaja vaati saada hieroa mun jalkoja messupäivän jälkeen.Naimisissa oleva perheenisä, jonka kuulin myöhemmin bonganneen firman vastavihityn kanslistin.Menihän ukolla työpäivät niinkin varmaan.

Vierailija
739/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää olla valmiina tekemään työtä, kun työaika alkaa. Opettajana olen valmiina ja kaikki materiaalit etsittynä kun opiskelijoilla alkaa tunti.

Opettajan työaika taidetaan laskea hieman eri tavoin kuin normi tunti/kk-palkkaisen duunarin?

Vierailija
740/1462 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja vaatii, että työntekijä on paikalla, niin se on työaikaa.

Ihan riippumatta siitä, mitä työvuorolistaan on kirjoitettu.

Tätä on puitu aika monta kertaa oikeudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan