Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
761/1462 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastonpäällikkömme lähti ja minä päädyin hoitamaan hänen hommiaan, koska olin aikaisemmin tuurannut häntä lomillaan. Kesti oudon kauan ennen kuin paikka laitettiin hakuun. Tietenkin hain paikkaa kun se yleiseen hakuun vihdoin tuli, mutta hommaan palkattiin, joku talon ulkopuolelta. Syyksi sanottiin hänen erittäin hyvä tuotetuntemus ja asiakaspalvelutaidot. Eli siis tavallisen myyjän ansioluettelo. Ei siinä mitään aivan sama, mutta minua pyydettiin kouluttamaan tämä kyseinen henkilö osastonpäällikön tehtäviin, koska hänellä ei ole esimieskokemusta. En suostunut ja pysyin täysin pelkästään myyjän hommissa. Tämä tyyppi lähti itse koeajalla, koska ei saanut mitään tukea tai koulutusta uuteen työhönsä. Oli automaattisesti oletettu, että minä koulutan ja perehdytän uuden pomoni hommaan, jota olin itse jo tehnyt myyjän palkalla. Työtä tarjottiin minulle kun paikka oli nyt taas auki, mutta onneksi olin hakenut jo muualle ja sain uuden duunin. Sinänsä ihan kiva, että asiat meni näin, koska en olisi muuten koskaan saanut motivaatiota hakea tätä nykyistä parempipalkkaista duuniani, johon ei liity asiakaspalvelu :). Silloin otti kyllä päähän aivan järkyttävän paljon.

Vierailija
762/1462 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieheni halusi irtisanoa kollegani, jostain syystä. Minun mielestäni mitään syytä irtisanomiselle ei ollut ja pomoni ei suostunut minulle kertomaan, miksi halusi eroon tästä henkilöstä. Hän halusi minun kuitenkin "pitävän silmällä" tätä kollegaani ja dokumentoida ja raportoida kaikki mahdolliset virheet ja väärät puheet, mitä tämä kollegani tekee tai sanoo. Kerroin ettei kuulu toimenkuvaani. Etsin nyt uutta työpaikkaa, koska en luota enää ollenkaan tähän lähi-esimieheeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
763/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki mutta työnantajan ei ole pakko sitä hyväksyä. Voidaan edellyttää että todistus tulee työnantajan osoittamalta lääkäriltä, yleensä työterveydestä.

Vierailija
764/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko työnantajana kertoa? Meillä oli yksi henkilö, joka saikutti jatkuvasti ja teki niin vähän kuin mahdollista. Kerran hän tuli saikkulapun kanssa, että toisessa kädessä on revähdys, eikä sitä saa käyttää. Ehdotin, että hän tekee töitä vain toisella kädellään. Hän oli vähän aikaa suu auki, mutta ei kuitenkaan suostunut. Seuraavana päivänä hän tuli ja sanoi itsensä irti. Menin varastoon ja tuuletin riemusta.

Pitäiskin tehdä oma ketju näille surkeille työntekijöille, jotka vastustaa kaikkea, pitävät työpaikkaansa aikuisten päiväkotina, jossa pelkkä läsnäolo riittää palkanmaksuperusteeksi :D  Minulla oli työntekijä joka ehdottomasti tarvitsi viikon sairaslomaa kun oli menossa "värjäyttämään" tatuointinsa, vuoden parhaimman sesongin aikana :D Sattuneesta syystä sopimusta ei enää jatkettu.

Sähän voisit teettää sen ketjun avaamisen jollain alaisella?

jaa no tarttis sitten varmaan ensin perustaa yritys, palkata alainen ja pyytää tekemään jotain näinkin tarpeetonta/tuottamatonta kuin somettelu, vaikka kyllähän täälläkin näitä työkseen tarinoivia näkyy paljon olevan.

Siis unohditko esiintyneesi työnantajana tuossa edellä vai mitä oikein sekoilet?

Minulla oli työntekijä= olen joskus ollut esimiesasemassa, en koskaan yrittäjä enkä sellaisena ole täällä esittäytynyt. Sinä vain et ymmärrä lukemaasi kuin yhdellä tavalla.

Siis etkö todellakaan huomannut, että ennen tuota ”Minulla oli työntekijä”, kirjoitit ”Saanko työnantajana kertoa?”?

Ei esimies ole työnantaja, jollei kuulu yrityksen omistajiin.

No kyllä se esimies on työnantajan edustaja. Vai kuka sitten olisi työnantaja esimerkiksi kunnalla tai järjestöissä?

Vierailija
765/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työpaikassa, jossa sairaslomiin suhtauduttiin tooodella nihkeästi (aikana ennen koronaa, en tiedä mikä tilanne on nykyään). Yhtenä päivä kuumeinen työkaveri soitti töihin ja sanoi, että pitäisi jäädä kotiin. Esimies oli vastannut, että nyt ei voi jäädä kotiin, tulet töihin ja saat luvan käydä hakemassa työajalla buranaa.

Sitten sairastuin itse flunssaan, mutta menin siitä huolimatta töihin, koska en suoraan sanottuna uskaltanut soittaa esimiehelle, että olen kipeänä. Sain kuitenkin töissä niin pahan yskäkohtauksen, että oksensin sen seurauksena taukohuoneessa. Vuoropäällikkö kuuli tämän ja lähetti minut kesken päivän kotiin. Seuraavana päivänä esimies soittaa aivan h*e*l*v*e*t*i*n  kiukkuisen puhelun ja haukkuu minut aivan maanrakoon koska olen lähtenyt kesken päivän ilman lupaa pois töistä. Kuume oli siinä vaiheessa lähempänä 39 astetta eli tuo puhelu oli juuri sitä mitä tarvitsin. Olin nuori ja naivi joten siedin tuota käytöstä. Nykyään harmittaa, että miksi ihmeessä kuuntelin vaan nöyränä nuo kaikki vuodatukset. 

Nimimerkillä sen siitä saa kun kouluttamattomat ent. kaupan kassat saavat pelkkien työssäolovuosien perusteella esimiesvastuita....

Nuorena työskentelin opintojen ohella pienessä siivousfirmassa (perheyritys). Siellä oli sama meininki. Sairastuin aika rajuun steptokokkiin ja työnantaja soitti vihaisen huutopuhelun jossa epäili olinko oikeasti sairas. Kähisin puhelimeen että tulehdusarvot olivat melkein kaksisataa ja työnantaja jotain tuhahteli siihen. Myöhemmin kun palasin töihin työnantaja voivotteli että sairastuminen johtui aivan varmasti kasvissyönnistäni ja että pitäisi palkata vain sellaisia työntekijöitä jotka syövät lihaa :D Saikkurahoja en ikinä saanut enkä nuorena tyttönä niiden perään tajunnut kysellä.

Vierailija
766/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko työnantajana kertoa? Meillä oli yksi henkilö, joka saikutti jatkuvasti ja teki niin vähän kuin mahdollista. Kerran hän tuli saikkulapun kanssa, että toisessa kädessä on revähdys, eikä sitä saa käyttää. Ehdotin, että hän tekee töitä vain toisella kädellään. Hän oli vähän aikaa suu auki, mutta ei kuitenkaan suostunut. Seuraavana päivänä hän tuli ja sanoi itsensä irti. Menin varastoon ja tuuletin riemusta.

Pitäiskin tehdä oma ketju näille surkeille työntekijöille, jotka vastustaa kaikkea, pitävät työpaikkaansa aikuisten päiväkotina, jossa pelkkä läsnäolo riittää palkanmaksuperusteeksi :D  Minulla oli työntekijä joka ehdottomasti tarvitsi viikon sairaslomaa kun oli menossa "värjäyttämään" tatuointinsa, vuoden parhaimman sesongin aikana :D Sattuneesta syystä sopimusta ei enää jatkettu.

jaa no tarttis sitten varmaan ensin perustaa yritys, palkata alainen ja pyytää tekemään jotain näinkin tarpeetonta/tuottamatonta kuin somettelu, vaikka kyllähän täälläkin näitä työkseen tarinoivia näkyy paljon olevan.

Siis unohditko esiintyneesi työnantajana tuossa edellä vai mitä oikein sekoilet?

Minulla oli työntekijä= olen joskus ollut esimiesasemassa, en koskaan yrittäjä enkä sellaisena ole täällä esittäytynyt. Sinä vain et ymmärrä lukemaasi kuin yhdellä tavalla.

Siis etkö todellakaan huomannut, että ennen tuota ”Minulla oli työntekijä”, kirjoitit ”Saanko työnantajana kertoa?”?

Esimiehet rekrytoi kuten yrittäjätkin ja ....äly hoi, se edellinen kommentti oli jonkun toisen kirjoittama, ei minun :D

Äly tosiaan hoi. Vastaat toiselle esitettyyn kysymykseen ikään kuin se olisi esitetty sulle ja sitten ihmettelet, miksi kysyjä ei tunnistanut, että ethän sinä nyt se henkilö ole, jolta asiaa kysyttiin.

Täällä saa kuka tahansa kommentoida mihin tahansa, ei ole rajoituksia muuta kuin niiden lukijoiden päässä jotka eivät tätä ymmärrä.

Vierailija
767/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä nyt oli onneksi työnantaja, jonka vältin. Hain töihin osa-aikaiseen hommaan. Ei mikään nollasoppari, vaan tietyllä tuntimäärällä ja työvuoroista saisi etukäteen normaalisti listat. Sanoi kohtuu suoraan, että siellä kyllä sitten odotetaan joustoa noissa vuoroissa, eli aina kun ylimääräinen vuoro olisikin yllättäen tarjolla ja puhelin pirisee tulisi se kuitenkin ottaa vastaan, vaikka "olisikin omia suunnitelmia". Ja ihan oma päätös tietysti ottaako vai ei, mutta käytännössä kuitenkin pitäisi, muuten ei ainakaan jatkoa luvassa :D

Eli halusivat hyppyytettävän paskatyöntekijän vuoroihin joita muut eivät halunneet. Olin oikein tyytyväinen, että jäi välistä.

Vierailija
768/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunta ja katuosoite esiin jos ei uskalla yrityksen nimeä kertoa, nämä tarinat voivat olla tottakin mutta olisi kiva tietää edes se kaupunki missä näin kävi.

Vierailija
769/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo ehdotti, että päivittäinen, työnjaollinen aamukokous alettaisiin pitää 10min ennen työajan alkua, jotta paremmin ehdittäisiin tehdä työt päivän aikana! Perusteena, että kaikki voisi helposti osallistua siihen kuulokkeilla oman vapaa-ajan kännykkänsä kautta (työkännykät ovat näppäinpuhelimia joilla ei pääse Teamsiin). Tää oli niin uskomaton ehdotus, että en ole typerämpää kuullut. Palkanmaksu olisi luonnollisesti alkanut vasta klo 8, vaikka kokous olisi klo 0750-0800. Meidän pitää jo vaihtaa työvaatteet ja ehtiä avaamaan tietokoneet ja moninaiset ohjelmat ennen työajan alkua, niin tuo nyt vielä olisikin puuttunut, että aletaan työtkin ennen työajan alkua.

Vierailija
770/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn omalla kustannuksella työssä tarvittavan koulutuksen (~2500e), käytän oppimaani työssäni päivittäin enkä saa edes palkanlisää.

Hoitoala? Siellä ne helposti tuollaisia kuvittelee, ja jotkut työntekijät jopa näin tekee!

Vierailija
771/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikas työnantaja yritti kautta rantain ehdottaa, että minä köyhä palkansaaja sijoitan firmaan omaa rahaa kun firmassa oli rahat tiukassa. En ollut edes vakinainen. Joo, ei kiitos!

Mullekin harjoittelupaikan työnantaja ehdotti sijoittamista yritykseen. Sain työmarkkknatukea + 9 euroa/päivä, eli aika lailla kaikki meni mitä tulikin, eikä riittänytkään. Niin jostakn syystä en sijoittanut. Firma oli uusi ja pääsin parin kuukauden päästä sinne palkkatöihin, mutta hommat oli parin kuukauden pätkissä, palkka ei häävi, ja välissä taukoa, niin eipä oikeln rahat riittänyt sijoittamiseen sittenkään.

Vierailija
772/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin ulkomailla suurkaupungissa. Matkani firman toimistolle oli tunti yhteen suuntaan ja kuljin sen julkisilla. Itse työ tapahtui ympäri kaupunkia, mutta kuitenkin suurelta osin lähempänä sitä kaupunginosaa jossa asuin.

Tein lisäksi työtä, jossa tarvittiin melko painavia työvälineitä.

Esimieheni pakotti minut tulemaan joka aamu toimistolle 10 minuutin aamupalaveriin, vaikka minulla olisi ollut heti sen jälkeen työkeikka. Palaverin sisältö oli useimmiten vapaamuotoista jutustelua siitä, mitä kullakin tiimin jäsenellä oli kyseisenä päivänä ohjelmassa. Olisin voinut antaa nämä tiedot sähköpostilla. Jouduin kuitenkin matkustamaan raskaiden tavaroiden kanssa 1h toimistolle, viettämään siellä 10 min. ja sitten matkustamaan toiset 1h työkeikalle.

Tämä oli järjettömän turhauttavaa.

Vierailija
773/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paljon sairaslomalla ja pian minut irtisanottiinkin vedoten tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin. Kuuluin ammattiliittoon ja liitto riitautti asian käräjäoikeuteen saakka. Lopulta voitin, ja entinen työnantajani joutui maksamaan minulle korvauksia ja koko oikeudenkäynnin. Lopulta paha saa aina palkkansa, kuten tässäkin ja se on oikein.

Vierailija
774/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se esimies on työnantajan edustaja. Vai kuka sitten olisi työnantaja esimerkiksi kunnalla tai järjestöissä?

Kunnalla työnantaja on kunta.

Esimies on kyllä tietyssä mielessä työnantajan edustaja, mutta myös esimies on työntekijä johon työnantaja voi kohdistaa toimenpiteitä. On väärin sanoa, että "työnantaja sanoi, että..." jos tilanteessa esimies on sanonut jotain. Esim. jos esimies sanoo, että "laitatko kahvit tippumaan", niin silloin työnantaja ei ole se joka niin sanoo.

Vierailija
775/1462 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaamossa piti myös tehdä shampoiden inventaario kerran kuussa. Mikä järki? Siinä meni tunti, pari niitä pulloja laskiessa ja merkitessä. Ihan älyvapaa systeemi. Kun ehdotin, että inventoidaan vain kerran vuodessa ja merkitään ylös kaikki myynnit, käyttöön avatut pullot ja tilaukset silloin kun ne tehdään, sain pelkät naurut.

Tunti pari inventointiin? Mitä nyt noita kampaamoita olen nähnyt 50v aikana niin sen pullomäärän laskee vartissa, jos ovat järjestyksessä merkeittäin. Oli naurussa pitelemistä kun oma kampaajani sanoi pitäneensä ovet kiinni pari päivää inventoinnin vuoksi. Oli kuulemma niin iso urakka 😄. Itse kun on ollut isossa marketissa inventoimassa niin parissa tunnissa on koko marketti inventoitu ja tuotteita hieman enemmän, toki työntekijöitäkin. Pörssiyrityksissä inventoidaan myös viikoittain ja samalla palvellaan asiakkaat eli työn lomassa ja työlle on aikaa pari tuntia. Jos myöhästyy, tämän viikon inventoitavat lisätään ensi viikon inventointiin, joten parempi ehtiä.

Et kai sä tosissasi kuvittele, että ainoat inventoitavat tuotteet kampaajalla ovat näkyvissä olevat shampoot? Pikkasen on meinaan laskettavana värituubeja ja muita hiusten värjäyksiin ja käsittelyyn tarvittavia tuotteita.

No enpä kuvittele vaan tiedän että muutakin on, olenhan kymmeniä vuosia sitä työtä seurannut ja tehnyt inventointeja. Kuvitteletko sinä vuorostasi että  isossa marketissa  voi käyttää pari päivää yhden hyllyn inventointiin? Se koko iso marketti inventoidaan muutamassa tunnissa ja ennen kaupan avaamista aamulla. Mikähän meteli siitäkin tulis jos ruokakaupat olis vuodessa kuukauden kiinni inventoinnin vuoksi, jos työtahti olis tuo että 2 pv kiinni muutaman tuubin/purkin vuoksi. Jos on tekevä ihminen ja näppärä käsistään (mitä vois olettaa myös kampaajan olevan) niin siinä ei mene kuin hetki kun kaiken inventoi.

Isoissa kaupoissa kaikki tavarat ovat koneella, ei tarvitse kuin vedellä koodeja sisään.

Harvemmalla kampaajaalla on mitään tälläistä ohjelmaa liikkeessään.  Ja isoissa kaupoissa invenoinnin lopputyöt hoitaa myös kone ja muut kuin myyjät.

Pienissä yrityksissä tehdään kaikki käsin ja lopun kirjanpidon inventoinnin suhteen hoitaa yrittäjä itse.

Suurissa kaupoissa tehdään välitilitilinpäätöksiä, pienissä ei.

Tottahan jo tilauksien takia, pitää olla kampaamoissa selvillä, paljonko sitä tavaraa on varastossa ja paljonko sitä srvn kerran lisää tukusta ostaa.

Ei se invenstointi ole vain sitä että lasketaan putelit tai vedetään koodilla tavarat kaupan koneen ohjelmistoon.

Niitä inventoinnista saatuja tietoja käytetään ja tarvitaan kirjanpidollisiin ja lakimääräisiin juttuihin.

Joiden pohjalta tehdään tilinpäätöksiä ja lasketaan varastojen arvo.

No jos ei osaa tietokoneelle niitä listoja laatia eikä sinne kirjata niin sitten pitää kynällä ja paperilla tuhertaa vielä vuonna 2021, pari päivää, parin putelin tähden. Tilitoimisto hoitaa loput, siinä ei yrittäjää tarvita sotkemaan enää. Asiat voi tehdä sujuvasti ja nopeasti tai yksin käsin tuhertaen. Elämä on valintoja.

Pösilö!

Luuletko pienillä kampaamoilla on varaa ostella tuollaiset tietokoneohelmat putiikkiinsa.

Sulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten kalliita on ostaa jo aivan perustoimisto-ohjelmat.

Ja monet yrittäjät tekevät viimeisen päälle tarkkaan paperit, jotka he tilitoimistoon vievät, se säästä heille puhdasta rahaa.

Jotkut tuovat tilitoimistoihin vain pussissa läjän kuitteja ja muita papereita. Toiset tuovat kaiken valmiiksi lajiteltuina ja päivämäärien mukaan.

SInä huudat täällä asioista joista et mitään tiedä, kun muka olet ollut inventaarioissa isoissa kauppoissa.

Mutta sinä et ole silloinkaan tiennyt sen homman kokonaisuutta, et edes sitä, miksi invertaario tehdään.

Silti leuhkit suu vaahdossa, että helppoa ja nopeaa hommelia.  Niin sulle, joka vain vetelet niitä koodeja koneelle.    Ethän sinä muuta osannut etkä pystynyt sen inventaarion hyväksi tekemään.

Muutaman putelin ja pienen varaston takia, ei kenenkään kannata hankkia yli kalliita toimisto-ohjelmia.

Vierailija
776/1462 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseisissä tapauksissa työnantaja on kunta tai järjestö. Työnantajan ei tarvitse olla henkilö.

Se, että edustaa jotain ryhmää ei välttämättä tarkoita, että kuuluu kyseiseen ryhmään. Palkatulla toimitusjohtajalla ja kesäapulaisella on molemmilla sama työnantaja, vaikka toisen esimiesketju onkin ”hieman” pidempi kuin toisen.

Toisaalta toimitusjohtaja voi olla firman pääomistaja ja se kesäapulainen hänen lapsensa, jolla on pieni prosenttiosuus firman osakkeista. Tällöin molemmat ovat sekä työntekijöitä, että työnantajia.

Vierailija
777/1462 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin työurani eräällä "kirjain-kioskilla" 19-vuotiaana 2000-luvun alussa. Olin erikseen työhön kutsuttava, mutta käytännössä täysipäiväinen työntekijä. Kohteita, joissa työskentelin, oli siis useita Kaikesta heijastui pääkonttorin epäluottamus minuun, eikä tukea työhön saanut mistään. Minulla ei käytännössä ollut esihenkilöä, vaikka joku mamma pääkonttorilta siihen olikin nimetty (häntä en tavannut kertaakaan). Kioskien pyörittäjät olivat sen sijaan ihan mukavia ja empaattisia, eli tämä ei ollut heidän vikansa. Konserni vain repi kaiken mahdollisen työntekijöiden nahasta. 

1. Kun olin ensimmäistä viikkoa työssä, sain perehdyttäjän. Sain yksi ilta kamalan migreenikohtauksen töissä. Päivä oli jo lopuillaan, eikä asiakkaita ollut juuri lainkaan. Kerroin päänsärystä perehdyttäjälle. Hän alkoi kyselemään minulta tosi tarkkaan siitä, miksi pääni on kipeä, eikä antanut minulle lupaa poistua. Sain kuitenkin tuolin, jolla istua. En tajunnut nuorena, että olisin vain lähtenyt, vaan kiltisti istuin siinä tuskissani. Seuraavana päivänä sain puhelun pääkonttorilta, jossa päänsärystäni kyseltiin, vaikken päänsäryn vuoksi missannut sekuntiakaan työvuorosta. He kysyivät, aionko useinkin olla päänsäryssä. Ihan järkyttävää, kun nyt asiaa ajattelen.

2. Sain työvuorot tietooni niin, että minulle soitettiin aamuisin ja kysyttiin, lähdenkö kioskille se ja se. Useimmat vuorot olivat vain päivän pituisia, eli puhelua sai odottaa melkein joka aamu. Oli myös aamuja, jolloin puhelin ei soinut, eli ei töitä sille päivälle. Koska puhelin ei soinut joka aamu, rohkenin joskus tehdä omia suunnitelmia. Kun olin pari kertaa muutaman viikon sisään sanonut, etten tule sinä päivänä töihin (kun aamulla töihin kysyttiin), sanottiin minulle aika uhkaavaan sävyyn, että jos kieltäydyn vielä töistä, niin puhelin ei enää soi. Eli käytännössä minun odotettiin istuvan kotona ilman mitään suunnitelmia "varalla" jos työvuoro ilmaantuisi. Ja aina olisi pitänyt olla valmis menemään hommiin. Mutta jos puhelin ei soinut, oli se minun ongelmani, että olin pitänyt kalenterin tyhjänä. Ikinä en voinut siis suunnitella omia menoja, mutta toisaalta en saanut palkkaa varallaolosta. 

3. Taukoja tai vessassa käymisiä ei oltu ajateltu työntekijän kannalta yhtään. Tämä koski myös vakkarihenkilöstöä. Jos menin kioskille, jossa oli vain yksi työntekijä vuorossa (n. 90% ajasta oli näin), ei ollut mitään taetta tauosta. Asiakkaat aina suuttuivat, jos et ollut koko ajan hollilla kassalla. He eivät tajunneet, että meidän piti syödä ja hoitaa tarpeet "pelisilmää käyttäen" töiden ohessa. Jossakin vaiheessa, kun alkoi pelottaa, että vessassa ollessani kioski ryöstetään, aloin sulkea ulko-oven wc-käynnin ajaksi ja laitoin lapun oveen, esim. "palaan klo 12.30". Kerran tein näin Helsingin ydinkeskustassa, ja kun menin avaamaan oven, siellä oli todella vihainen liikemies, joka huusi kurkku suorana että "miten x-kioski voi olla kiinni, teillähän on aukioloajat!" Ihan niin kuin se olisi jokin kansalaisoikeus saada palvelua juuri tiettyyn kellonaikaan. 

4. Vaikka saimmekin viikon perehdytyksen, ei se paljoa lämmittänyt silloin, kun menit johonkin itsellesi uuteen kohteeseen töihin. Kaikissa oli omat käytännöt, avainsäädöt yms. Aloin tehdä niin, että annoin kohtaamilleni uusille työntekijöille oman puhelinnumeroni, johon lupasin vastata milloin vain jos on hätä. Ja minulle tuli vapaapäivinäkin puheluita nuorilta, jotka eivät vaikkapa löytäneet kioskin kassakaapin avainta vuoron päätteksi, kun ei oltu perehdytetty. Ja minä autoin tottakai, koska olisin itsekin sellaista tukea kaivannut alussa.

Vierailija
778/1462 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin tulehtunut ja sairas työyhteisö. Ongelmat johtuu pääosin tyttiyliviikari tyyppisestä johtamisesta. Ilmapiirin parantamiseksi pomo ehdotti että kerrotaan aina ennen kokousta vitsejä. Näin ilmapiiri paranee kun ”nauramme yhdessä”. Tälle ehdotukselle emme kyllä oikeasti nauraneet.

Vierailija
779/1462 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaamossa piti myös tehdä shampoiden inventaario kerran kuussa. Mikä järki? Siinä meni tunti, pari niitä pulloja laskiessa ja merkitessä. Ihan älyvapaa systeemi. Kun ehdotin, että inventoidaan vain kerran vuodessa ja merkitään ylös kaikki myynnit, käyttöön avatut pullot ja tilaukset silloin kun ne tehdään, sain pelkät naurut.

Tunti pari inventointiin? Mitä nyt noita kampaamoita olen nähnyt 50v aikana niin sen pullomäärän laskee vartissa, jos ovat järjestyksessä merkeittäin. Oli naurussa pitelemistä kun oma kampaajani sanoi pitäneensä ovet kiinni pari päivää inventoinnin vuoksi. Oli kuulemma niin iso urakka 😄. Itse kun on ollut isossa marketissa inventoimassa niin parissa tunnissa on koko marketti inventoitu ja tuotteita hieman enemmän, toki työntekijöitäkin. Pörssiyrityksissä inventoidaan myös viikoittain ja samalla palvellaan asiakkaat eli työn lomassa ja työlle on aikaa pari tuntia. Jos myöhästyy, tämän viikon inventoitavat lisätään ensi viikon inventointiin, joten parempi ehtiä.

Et kai sä tosissasi kuvittele, että ainoat inventoitavat tuotteet kampaajalla ovat näkyvissä olevat shampoot? Pikkasen on meinaan laskettavana värituubeja ja muita hiusten värjäyksiin ja käsittelyyn tarvittavia tuotteita.

No enpä kuvittele vaan tiedän että muutakin on, olenhan kymmeniä vuosia sitä työtä seurannut ja tehnyt inventointeja. Kuvitteletko sinä vuorostasi että  isossa marketissa  voi käyttää pari päivää yhden hyllyn inventointiin? Se koko iso marketti inventoidaan muutamassa tunnissa ja ennen kaupan avaamista aamulla. Mikähän meteli siitäkin tulis jos ruokakaupat olis vuodessa kuukauden kiinni inventoinnin vuoksi, jos työtahti olis tuo että 2 pv kiinni muutaman tuubin/purkin vuoksi. Jos on tekevä ihminen ja näppärä käsistään (mitä vois olettaa myös kampaajan olevan) niin siinä ei mene kuin hetki kun kaiken inventoi.

Isoissa kaupoissa kaikki tavarat ovat koneella, ei tarvitse kuin vedellä koodeja sisään.

Harvemmalla kampaajaalla on mitään tälläistä ohjelmaa liikkeessään.  Ja isoissa kaupoissa invenoinnin lopputyöt hoitaa myös kone ja muut kuin myyjät.

Pienissä yrityksissä tehdään kaikki käsin ja lopun kirjanpidon inventoinnin suhteen hoitaa yrittäjä itse.

Suurissa kaupoissa tehdään välitilitilinpäätöksiä, pienissä ei.

Tottahan jo tilauksien takia, pitää olla kampaamoissa selvillä, paljonko sitä tavaraa on varastossa ja paljonko sitä srvn kerran lisää tukusta ostaa.

Ei se invenstointi ole vain sitä että lasketaan putelit tai vedetään koodilla tavarat kaupan koneen ohjelmistoon.

Niitä inventoinnista saatuja tietoja käytetään ja tarvitaan kirjanpidollisiin ja lakimääräisiin juttuihin.

Joiden pohjalta tehdään tilinpäätöksiä ja lasketaan varastojen arvo.

No jos ei osaa tietokoneelle niitä listoja laatia eikä sinne kirjata niin sitten pitää kynällä ja paperilla tuhertaa vielä vuonna 2021, pari päivää, parin putelin tähden. Tilitoimisto hoitaa loput, siinä ei yrittäjää tarvita sotkemaan enää. Asiat voi tehdä sujuvasti ja nopeasti tai yksin käsin tuhertaen. Elämä on valintoja.

Pösilö!

Luuletko pienillä kampaamoilla on varaa ostella tuollaiset tietokoneohelmat putiikkiinsa.

Sulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten kalliita on ostaa jo aivan perustoimisto-ohjelmat.

Ja monet yrittäjät tekevät viimeisen päälle tarkkaan paperit, jotka he tilitoimistoon vievät, se säästä heille puhdasta rahaa.

Jotkut tuovat tilitoimistoihin vain pussissa läjän kuitteja ja muita papereita. Toiset tuovat kaiken valmiiksi lajiteltuina ja päivämäärien mukaan.

SInä huudat täällä asioista joista et mitään tiedä, kun muka olet ollut inventaarioissa isoissa kauppoissa.

Mutta sinä et ole silloinkaan tiennyt sen homman kokonaisuutta, et edes sitä, miksi invertaario tehdään.

Silti leuhkit suu vaahdossa, että helppoa ja nopeaa hommelia.  Niin sulle, joka vain vetelet niitä koodeja koneelle.    Ethän sinä muuta osannut etkä pystynyt sen inventaarion hyväksi tekemään.

Muutaman putelin ja pienen varaston takia, ei kenenkään kannata hankkia yli kalliita toimisto-ohjelmia.

En ole kelle vastasit, enkä varsinaisesti yrittäjä, mutta itse pidän tukkimiehen kirjanpitoa erinäisistä asioista sheetsillä. Se on siihen tarkoitukseen ihan riittävä. 

Vierailija
780/1462 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mun vastauksessani tähän viestiin oli sellaista, että se piti poistaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme