Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Työntentelin freelancerina viesticontrol-nimisessä seuranhakuchatissa "työläisenä", sain tarpeeksi töistäni kuukauden jälkeen ja pomon mukaan minun piti jatkaa vielä 1,5kk että saan palkan! Sitten, kun se päivä koitti, ehdotti, että minulle maksettaisiin 1 sentti per viesti enemmän kuin muille.. Arvatkaa vaan suostuinko. Oli muuten ihan järkky työ - siellä kaiken maailman ressukat luuli, että ne keskusteli oikeille naisille. Ja niin moni mies oli pettämässä vaimoaan.
Vierailija kirjoitti:
Työtä pitäis tehrä! Ihan pokkana tuli sanomaa...
Sama juttu vaikka alunperinkin kysyin vain työpaikkaa, en töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä pitäis tehrä! Ihan pokkana tuli sanomaa...
Sama juttu vaikka alunperinkin kysyin vain työpaikkaa, en töitä.
Olisit kysynyt pelkkää palkkaa tai vielä parempi, vain rahaa, niin ei olisi tullut mitään väärinkäsityksiä.
Puolitetaan paperiset käsipyyhearkit, niin säästetään siinä sitten. Tämä iso taloushallinnon yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimies käski kaikkia ottamaan koronarokotteen. Ja kyse siis ei ole edes hoitotyöstä. Olen kyllä ottanut, mutta todellakin se on minun aivan henkilökohtainen asia eikä kuulu kenellekään.
603/603 |
klo 19:42 | 28.6.2021
Ei koronarokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ole kenenkään ”yksityisasia”. Kyseessä on myös mahdollinen muiden ihmisten tartuttaminen vakavaan,pahimmassa tapauksessa jopa kuolemaan johtavaan sairauteen jonka pitkä-aikaisseurauksia ei vielä hyvin tunneta. Kyllä voisit itse päättää altistua koronatartunnalle,mikäli kyse olisi ainoastaan sinun terveydestäsi/elämästäsi. Viisas pomo,helppo ymmärtää että hän on pomosi ja sinä hänen ( ei niin viisas) alaisensa.Ei se rokote siihen tartuttamiseen mitään vaikuta.
No tasan tarkkaan vaikuttaa. Rokote estää suurimman osan tartunnoista. Ei toki kaikkia.
Olin erään oppilaitoksen kansliassa töissä. Makoilla ollut rehtori soitti, ja käski minun ja työkaverin käydä kylvämässä hänen kasvimaalleen persiljaa. Käytiin.
Vierailija kirjoitti:
Puolitetaan paperiset käsipyyhearkit, niin säästetään siinä sitten. Tämä iso taloushallinnon yritys.
Me tehtiin näin ysärillä koulussa laman aikana.
Siivousfirmassa määrättiin työsopimuksessa, ja varmaankin määrätään yhä, että työaikana pitää olla puhelimitse pomon tavoitettavissa. Puhelimia tai puhelinliittymiä ei työpaikka tarjonnut vaan ne piti olla jokaisella oma ilman eri korvausta. Huonosti palkattua osa-aikatyötä, joten jos puhelin vaikka rikkoutuu työpaikalla, niin todella välttämättä ei varaa ostaa heti uutta. Eikä tarjottu, että halutessa saa vaikka firman vanhan puhelimen käyttöön (vaikka todennäköisesti niitä lojui jossain). Työnjohtajilla toki oli firman puhelimet ja liittymät.
Velvoitti minua tekemään työtä koska olen mies. Tästä mentiin sitten oikeuteen missä naispuolinen työnantaja hävisi ja yllättäen uhriutui. Se on sellanen juttu tämä tasa-arvo, että en tee mitään mitä ei naiset tee, tai sitten siitä on maksettava enemmän.
Kerran menin esimiehen puheille voinkos ottaa loppu pvä pekkasia kun hommat oli jo hoidettu niin hän sanoi toki voit mutta jos voin luvata että vaimoni joka myös oli tuossa samassa paikassa töissä tekisi aina tarvittaessa ylitöitä.
No sanoin että en voi toisen puolesta luvata ja kannattaa kysyä suoraan häneltä niin esimiehen vastaus oli että unohda ne pekkaset ja veti oven kii...tässä samassa tehtaassa oli esimiehet ja tehtaanjohtaja tyranneja ja kusipäitä ..päättivät antaa myös potkutkin mutta oikeuteen asti ei heitä huvittanut lähteä joten laittoivat kivan summan pankkitililleni ..olin niin super onnellinen että pääsin pois sieltä!
Että terveiset vaan pitäjänmäkeen! Ja lahotkaa siel homeises läävässänne!
Minulla on vakituinen työpaikka, mutta olen myös keikkafirman listoilla, koska teen välillä muihin yksiköihin keikkaa.
Minun vakituiseen työpaikkaan tarvittiin äkillisesti sijainen, ja pomo kysyi tulisinko vapaapäivänä. Vastasin myöntävästi ja esimies sitten pyysi, että ottaisin sieltä keikkafirman kautta ko. vuoron. Eli siis en olisi saanut hälytysrahaa enkä ylityökorvauksia, koska keikkafirmat ei luonnollisesti näitä maksa.
Siinä kohtaa ilmoitin että en tule ollenkaan jos en saa asianmukaisia korvauksia. Koska ketään muutakaan ei saatu niin työnantajan oli pakko maksaa koko lysti minulle.
Esimies laittoi koko toimiston työporukalle viestillä ehdotuksen että jokaisen täytyisi jatkossa tähdätä isompi hätänsä paremmin pönttöön, koska wcn lattialta on löytynyt jotain ruskeaa. Kyllä nauratti ja kertoo täysin johtamisen tasosta.
Työnantaja joka luulee, että vapaa-aika käytetään hänen hyväksi, on psykopaatti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koronarokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ole kenenkään ”yksityisasia”. Kyseessä on myös mahdollinen muiden ihmisten tartuttaminen vakavaan,pahimmassa tapauksessa jopa kuolemaan johtavaan sairauteen jonka pitkä-aikaisseurauksia ei vielä hyvin tunneta. Kyllä voisit itse päättää altistua koronatartunnalle,mikäli kyse olisi ainoastaan sinun terveydestäsi/elämästäsi. Viisas pomo,helppo ymmärtää että hän on pomosi ja sinä hänen ( ei niin viisas) alaisensa.
Etkö tiedä sitä, että koronarokotettu levittää ihan samalla tavalla koronaa kuin rokottamatonkin? Eli rokottamalla voi suojata vain itsensä, ei muita, ja jopa on vaarallisempaa näin, koska rokotetulla voi olla oireeton koronainfektio, jolla hän sitten tartuttaa ne jotka eivät syystä tai toisesta ole rokotetta voineet ottaa.
Viisas tämän ymmärtäisi.
Rokoteasiat eivät kuulu kenellekään. Ei varsinkaan työnantajalle. Niistä ei saa edes kysyä. Eri juttu, jos työ sisältää semmoisia riskejä, että voi saada vaikka hepatiitin niin hepatiittirokote oltava ja työnantaja sen kustantaa ja pitää rokotuksista rekisteriä. Mutta mitkään "ois kiva olla" rokotteet eivät kuulu kenellekään, kuten koronarokote. Tällä hetkellä se ei ole pakollinen edes hoitajille.
Rokotteista kieltäytyvä on itsekäs muille vaaraa aiheuttava idiootti, jonka ei pidä antaa vapaana kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutti käytäntöä niin että ensimmäinen saikkupäivä menee työntekijän omaan piikkiin, eli palkattomaksi. Sen jälkeen kehtasi ehdottaa että hommaan sairaalle lapselleni sen "omavastuupäivän" aikana hoitajan jotta pääsen töihin kun alkaisi sairasloman maksaminen. Sanoin vain että en ole noin tyhmä. Jos kerran minua rankaistaan ottamalla palkasta pois sairauden takia se eka päivä, niin aivan varmasti olen pois niin kauan kuin lapsi on sairas, vaikka ennen hommasinkin hänelle hoitajan kotiin sen ekan päivän aikana.
Ei tuo käytäntö kovin montaa kuukautta ollut käytössä, kun TA huomasi että saikkupoissaolot pitenee. Ennen oli yksi päivä, sen jälkeen kaikki saikkupäivät käytettiin tappiin asti.
KUn työnantaja ei luota työntekijöihin, niin eipä sitä työntekijöidenkään huvita pelata samaan pussiin.
Missä maassa tuo tapahtui? Luojan kiitos meillä on vielä Suomessa työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, ettei mene ihan villiksi täälläkin.
Monessa suomalaisessa työehtosopimuksessa ensimmäinen sairauspäivä on ainakin uusilla työntekijöillä karenssipäivä. Näitä on etenkin aloilla, joilla työntekijöillä on taipumusta olla maanantait krapulassa, kuten rakennus- ja kiinteistöaloilla.
Korona-aikaan liittyvä...
Taukotiloissa/pukuhuoneissa ei saa oleilla 15 minuutin ylittävää aikaa, taukotiloissa oma oleskeluaika pitää myös merkitä ihan tätä varten perustettuun vihkoseen ("merkitse totuudenmukaisesti, älä kaunistele asiaa vaikka olisit ollut tauolla yli 15min"), henkilökunnan tilojen seinille on myös teippailtu lappusia joissa luetellaan vastaavia toimintaohjeita mm. työkavereiden kanssa keskusteleminen niin minimiin kuin mahdollista ynnä muuta shaibaa!
Tämän lisäksi iso työyhteisö, maskipakko on työpaikalla toki MUTTA pomo on niin pihi ettei pidä lafkan ilmastointia päällä joten fyysisempää hommaa tekevillä on todella todella tukalaa näillä helteillä ja varsinkin se hiestä kastunut maski päällä.
Jopa asiakkaat ihmettelevät sisään tullessaan että onpas täällä kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutti käytäntöä niin että ensimmäinen saikkupäivä menee työntekijän omaan piikkiin, eli palkattomaksi. Sen jälkeen kehtasi ehdottaa että hommaan sairaalle lapselleni sen "omavastuupäivän" aikana hoitajan jotta pääsen töihin kun alkaisi sairasloman maksaminen. Sanoin vain että en ole noin tyhmä. Jos kerran minua rankaistaan ottamalla palkasta pois sairauden takia se eka päivä, niin aivan varmasti olen pois niin kauan kuin lapsi on sairas, vaikka ennen hommasinkin hänelle hoitajan kotiin sen ekan päivän aikana.
Ei tuo käytäntö kovin montaa kuukautta ollut käytössä, kun TA huomasi että saikkupoissaolot pitenee. Ennen oli yksi päivä, sen jälkeen kaikki saikkupäivät käytettiin tappiin asti.
KUn työnantaja ei luota työntekijöihin, niin eipä sitä työntekijöidenkään huvita pelata samaan pussiin.
Missä maassa tuo tapahtui? Luojan kiitos meillä on vielä Suomessa työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, ettei mene ihan villiksi täälläkin.
Monessa suomalaisessa työehtosopimuksessa ensimmäinen sairauspäivä on ainakin uusilla työntekijöillä karenssipäivä. Näitä on etenkin aloilla, joilla työntekijöillä on taipumusta olla maanantait krapulassa, kuten rakennus- ja kiinteistöaloilla.
Jos noin jossain toimitaan, niin toimitaan yksiselitteisesti laittomasti. Työsopimuslaki kun määrää, että yli kuukauden voimassa olleissa työsuhteissa pitää maksaa heti ensimmäiseltä päivältä sairausajan palkkaa ja alle kuukauden voimassa olleista 50 % palkasta heti ensimmäiseltä päivältä.
Työehtosopimuksissa voidaan sopia työntekijän kannalta paremmista ehdoista, mutta lakia heikommista ehdoista ei voi sopia. Laki määrä minimin ja sitä et voi sopimalla muuttaa.
Aikoinaan määräaikaisella sopparilla pienehkössä lavasterakennusalan firmassa työskennellessä oli eläkeikää lähentelevän tuotantopäällikön kanssa todella usein napit vastakkain.
Yksi naurettavimmista ehdotuksista mitä käppänä keksi oli, että irtisanoutuisin firmasta, kun ei tyypillisesti kysyttäessä vittuilu toiminutkaan ohjeistuksesta. Kun sitten totesin ettei minulla valitettavasti ole varaa sopimuksen loppu-ajan palkkaani heille maksaa, mutta voivat toki halutessaan minut irtisanoa, alkoi purnaus koeajasta. Sehän oli tietysti jo pari kuukautta sitten päättynyt, mutta ei kuulemma ollut este jos yhteisymmärryksessä lähdetään purkamaan. Ukko muokkaili työaikaseurantaakin oman makunsa mukaan, niin jotenkin ei luottoa moiseen riittänyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin jossain toimitaan, niin toimitaan yksiselitteisesti laittomasti. Työsopimuslaki kun määrää, että yli kuukauden voimassa olleissa työsuhteissa pitää maksaa heti ensimmäiseltä päivältä sairausajan palkkaa ja alle kuukauden voimassa olleista 50 % palkasta heti ensimmäiseltä päivältä.
Työehtosopimuksissa voidaan sopia työntekijän kannalta paremmista ehdoista, mutta lakia heikommista ehdoista ei voi sopia. Laki määrä minimin ja sitä et voi sopimalla muuttaa.
Lueppas se työsopimuslaki ihan loppuun, saatat yllättyä listasta jossa luetellaan mistä asioista TESsissä saa sopia lakia heikommin :)
Provoilija on joku, joka korkeintaan kerran elämässään on yliopiston ohi kävellyt. Totta kai yliopistossa on opetettu kulllakin alalla tarvittavan softan käyttöä jokseenkin niin kauan kuin on ollut tietokoneita (vaikka sitä softa-sanaa ei ainakaan muistaakseni käytetty esim. 1980-luvulla, kun minullekin yliopistossa jotain sen aikaisia ohjelmia opetettiin).