Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että koska nuorisokotiin oli yritetty murtautua jonain yönä niin yövuorossa olevan ohjaajan pitää käydä ( nuorten mentyä nukkumaan) kiertämässä ulkona rakennus jotta näkee onko rosvoja liikkeellä. Jäi onneksi johtajan päähän tämä idea kun soitimme liittoon.
Melkoisen laiskoja työntekijöitä siellä nuorisokodissa jos pitää liittoon soittaa siitä, että esimies pyytää käymään kävelemässä rakennuksen ympäri yöllä. Aikaakin menee vain muutama minuutti.
Olet varmaan tuo ex-johtaja? Vai oletko muuten vain tyhmä? Mutta koska et älyä itse niin väännän sinulle rautalangasta:
Ensinnäkään emme olleet töissä vartiointifirmassa.
Toisekseen etkö tajua että ne mahdolliset rikolliset voivat olla muutenkin pahoja kuin vain varastamisen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Pikkupaskafirmassa: "kato noita vielä kotona"
empä taida kattoo, kun ei siitä makseta, ja muutenkin niin pieni palkka.
Törkeetä noidaksi haukkua, vaikka kotona oiskin!
Vierailija kirjoitti:
Palstalle olisi hyödyllistä koulutusta ymmärtää pienten ja suurten yritysten ero. Pienissä yrityksissä on oikeasti ihan täyttä horroria muilla jos joku saikuttaa koko ajan tai jos joku jää äiteelomalle. Arvottamatta mitenkään edellisiä, näin se vain käytännössä on. Jos saikutat tai olet millään tavalla maksetulla omalla lomalla niin ne muut tekee senkin edestä ja päälle miettii että miten paikataan se sinun maksettu työtätekemättömyys budjetissa. Isossa firmassa joustoa on enemmän mutta ei tietenkään rajattomasti. Jos jonkun ison firman pomo kyykyttelee niin todennäköisesti hänelläkin on pomo joka kyykyttelee. Olen ollut isossa firmassa jossa olen saanut suht hyviä vastaantulemisia johdolta siksi (ja vain siksi eikä automaattisen olemassaolemiseni vuoksi) että olen hyvä työntekijä. On oltu valmiita esimerkiksi kuittaamaan joitakin työtunteja kassaan vaikka en edes niitä tehnyt, ehkä kerran vuodessa. Ylityölisät maksettiin mukisematta ja kukaan ei kiusannut. KOSKA tein hyvää työtä ja olin pitämisen arvoinen. Turhaa purista niitä oikeuksia jos ei edes ole mitenkään kovin arvokas työntekijä. Olemassaolo ei ole itseisarvo liike- tai työelämässä eikä pitäisikään olla. Muutenhan työelämästä tulisi Kela 2.
Nuo mainitsemasi ongelmat ovat yrittäjien omia ongelmia, ei työntekijöiden. Yrittäjällä on yrittäjän riskit. En kuitenkaan ota tuota kirjoitustasi muuten vakavasti koska annat siinä kuvan, että olet muiden työntekijöiden yläpuolella. Todennäköisesti keksit omat "saavutuksesi" päästäsi.
Työantajani (yksi näistä Suomen suurista metsäteollisuusyhtiöistä) ehdotti, että teen joka kuukausi "pidennettyä päivää" noin viikon ajan niin, että kerrytän vain saldoa ja pidän sitten joskus tunti-tunnista liukumasaldovapaata.
Sanoin, että nuo pidennetyt päivät tarkoittavat minulle 12 tunnin päiviä ja työsopimuksen mukaan työaikani on 7,5 tuntia päivässä. Sanoin myös että voin tehdä "pidennettyjä päiviä" mutta haluan ylimenevistä tunneista ylityökorvauksen. Ei suostuneet, olin kuulemma hankala työntekijä.
Että terveisiä vaan sinne JP:n sateenvarjon alle.
Puolisoni menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen viitisen vuotta sitten. Kuntatyönantajani painosti tekemään töitä mieheni kuolinpäivänä sekä sitä seuranneen viiden päivän sairausloman aikana, jonka sain. Työtehtävät, joita olisi pitänyt tehdä etänä, olivat rutiinitehtäviä, joista lähiesimieheni tai kolleegani olisivat helposti itse selvinneet, mutta ne olivat ikäviä hommia, joten esihenkilö tekstiviestein painosti minua tekemään ne. Sama jatkui, kun palasin töihin. Osanottoja ja korulauseita sain, mutta heti olisi pitänyt olla tekemässä ylitöitä (joista ei kunta-alalla ei edes makseta ylityökorvauksia, ne voi pitää vapaana "joskus"), esimies dumppasi kasan paskahommia pöydälleni ja samalla voivoteltiin, miten viikon poissaoloni oli sotkenut aikataulut.
Olen siirtynyt muihin tehtäviin muulle työnantajalle.
Meidän työnantajan mukaan, jos työpaikkailmoitukseen kirjoittaa "palkanmaksu: yleinen tes", se tarkoittaa että hän voi määritellä palkan ja ehdot mielensä mukaan. Hän ei ymmärtänyt, että yleistä tessiä ei ole olemassa vaan se tarkoittaa, että jokaisella alalla on oma yleinen tessinsä. Tähän tarvittiin liiton lakimiehen apua, että saatiin tämä myös työnantajan kaaliin. Voin kertoa, että ei tule tämä olemaan mikään loppuelämän työpaikka, jos arvostus työntekijöitä kohtaan on tuota luokkaa, että yritetään kusettaa jo alkajaisiks!
Uutta palkkajärjestelmää jossa työaika olisi lisääntynyt ja palkka pudonnut.
Paikallisessa "sopimisessa" ei ole työntekijällä mitään mahdollisuutta pärjätä, työnantajan esitykset on laatinut kieromieliset kapulakieliset ja kallispalkkaiset lakimiehet, joita tavallinen duunari ei edes ymmärrä, ja "sopimus" on ota-tai-jätä -mallia, eli jos et hyväksy, tervemenoa työttömyyskortistoon.
Tällaista alistusmekanismia ei saa sivistysvaltiossa olla!!
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja lupasi korvata ylityöt rahan sijaan kebabrullalla. En tarttunut tähän houkuttelevaan diiliin.
Juu oli mullakin semmonen työnantaja, jonka mielestä lisät ja ylityöt ym. vastaavanlaiset korvattiin perjantaisin tarjotulla pizzalla... Jätin pizzat syömättä ja halusin ne ylimääräset rahana. Ei tullut, kun muillekkin se pizza kerta kelpas. Etsin toisen työn ja irtisanouduin, ihmettelivät vielä että miksi. Kun he on ollu niiiiin ylitsepääsemättömän reilujakin perjantaipizzat ja kaikki? Nyt on iso kansainvälinen brändi, jonka alla olen työskennellyt viitisen vuotta. Ei mitään ongelmia palkkojen, lisien, pyhäkorvausten yms. kanssa.
"Lentäminenhän on sun vapaa-aikaa". Mannertenvälisistä lennoista, kun kommentoin että arkiviikon kestävät kokoukset ovat raskaita, kun sekä edeltävä että kokouksen jälkeinen viikonloppu kuluivat matkustamiseen. Tietysti ilman että tämä näkyi mitenkään palkassa.
Niin että kyyköttäminen 10 tuntia 10 000 metrissä turistiluokassa on vapaa-aikaa? Joo, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.
Tää on esim sote-aloilla ihan tavallinen käytäntö.
Sote-aloilla ei kysytä työntekijän suostumista ylitöihin vaan käytetään ryhmäpainetta. "Jättäisitkö työkaverin pulaan?"
Ylityöt myös nollaantuvat, jos (kun) niitä ei ehdi pitää annetussa aikaikkunassa. "Nyt ei ole mahdollista ottaa tunteja takaisin" ja "Ne nollaantuvat, kun et ole pitänyt - ne täytyy osata ottaa pois ajallaan".
Pidä siinä, kun työkaveri sanoo tehneensä viime vuonna 60 tuntia ilmaista työtä ja toinen säestää että 100 tuntia jäi saamatta kun ei ehtinyt ottaa pois.
Paikalliset sopimuksethan toimii naisvaltaisella alalla hyvin, kun työntekijät huolehtivat itse oikeuksiensa polkemisesta.
Siis mitä?!? Itse olen Attendolla vanhuspuolella töissä ja meillä on yksityisen sosiaalialan tes. Jos ei ehdi ottaa ylitöitä pois, niin sitten me maksetaan. Tiettyyn määrään asti ylityökorvaus on 50% ja sen jälkeen 100%. Joo nollaantuuhan ne meilläkin, mutta niin, että saamme niistä palkkaa ja ylityökorvausta. Ei todellakaan mitään ilmaistyötä.
Pomo pyysi tulemaan töihin lomaviikon lauantaina. Kerroin olevani vielä lauantaiaamuna Kreikassa, joten ei onnistu.
Kommentti oli :"kiva, kiva, hyvä kun sä tuut".
En muuten mennyt töihin kuin vasta maanantaina.
Minua epäiltiin varastamisesta työpaikalla ja pomoni ilmoitti että minut erotetaan, eikä päätöksestä voi valittaa. Minun erottaminen astuu voimaan vasta viikon päästä, koska erääseen työtehtäväänn tarvitaan vielä minun työpanosta.
Kun työpäivä päättyi, niin minä lopetin kokonaan kyseisessä työpaikassa käynnin, enkä todellakaan mennyt siihen työtehtävään.
Kun pomoni soitti minulle ja haukkui minut alimpaan Helkuttiin kun en mennytkään enää töihin ja lopuksi kysyi minulta.
-Etkö yhtään ajatellyt tämän firman mainetta, kun et mennyt siihen sovittuun tehtävään?
-Minua ei voisi vähempää kiinnostaa teidän firman maine, kun ilmoititte minulle erottamisesta. Kuvittelitteko todellakin, että lähden ilomielin ja positiivisella asenteella siihen työtehtävään?
Pitäisi muka kesälomalla olla ns.varalla, että jos töihin tarvitsee tulla niin olisin vain puhelinsoiton päässä ja heti valmiina töihin. Ja tämä kaikki vielä ilman mitään lisäkorvausta. Sanoin sitten, että vietän koko lomani toisella puolella Suomea, että en ole tulossa vaikka soittelisittekin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ehdotti yhdyntää. Olemme miehiä molemmat, en suostunut.
Olisitko nyt valmis miestenkeskiseen "kädenvääntöön"?
Koeajalla eräässä firmassa pomo tuli kysymään voitko jäädä tänään 2 tunniksi ylitöihin..jos kieltäytyi piti perustella miksi ei voinut, jos ei ollut pätevää syytä esittää (kun minähän olin parikymppinen lapseton nainen niin eihän minulla voinut mitään estettä ylityöhön jäämiseen olla) niin vihjaili että kannattaako sopimusta jatkaa koeajan jälkeen jos ei ole valmis ylitöitä tekemään
Nykyisessä työpaikassani töitä riittää koko ajkiolon ajan, 8-16. Tämän lisäksi lähes joka päivä menee yli, koska tilauksia voi tulla minuuttia vaille neljän. ylitöistä ei makseta vaan ne "kuuluu" laittaa liukumiin. Kun ihmettelin tätä, oli työnanatajan vastaus "periaatteessahan työt kuuluisi pystyä tekemään työajalla". Miten, kun paikalla on oltava jo 08. Lisäksi vetosi siihen, että "meillä joustetaan puolin ja toisin". En koe tarvitsevani työnantajan joustoa, mutta mielestäni säännöllinen työ yli 8h on ylitöitä, vaikkei siitä erikseen joka päivä sovitakaan. Oletetaan vain, että käy.
Kun menin koulutukseen omalla autolla yli 400 km päähän, koulumme rehtori käski laskuttaa bensoista vain noin 65% todellisista kilometreistä, silloin korvaus olisi realistinen.
Kyydissäni tuli työkaveri, siitä en saanut laskuttaa. Hotelliyöt on maksettu itse.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin koulutukseen omalla autolla yli 400 km päähän, koulumme rehtori käski laskuttaa bensoista vain noin 65% todellisista kilometreistä, silloin korvaus olisi realistinen.
Kyydissäni tuli työkaveri, siitä en saanut laskuttaa. Hotelliyöt on maksettu itse.
Sinulla pitäisi tottakai olla oikeus täysimääräiseen kilometrikorvaukseen + 3snt jokaiselta kilometriltä jolla työkaveri oli kyydissä.
Rehtori todennäköisesti tarkoitti sitä että tuo 65% on sellainen summa joka korvaa auton käytöstä syntyneet todelliset kustannukset. Siinä suhteessa hän on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyydissäni tuli työkaveri, siitä en saanut laskuttaa. Hotelliyöt on maksettu itse.Sinulla pitäisi tottakai olla oikeus täysimääräiseen kilometrikorvaukseen + 3snt jokaiselta kilometriltä jolla työkaveri oli kyydissä.
Rehtori todennäköisesti tarkoitti sitä että tuo 65% on sellainen summa joka korvaa auton käytöstä syntyneet todelliset kustannukset. Siinä suhteessa hän on oikeassa.
Tuohan on täysi työehtosopimuksesta kiinni ja sen puuttuessa km korvaus on täysin työnantajan kanssa sovittaessa.
Tai toisessa työpaikassa, tulin aina ekana työpaikalle bussin aikataulun takia.
Ei ihmekään, että olet pitkäaikaistyötön nykyään.