Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
käski tehdä töitä palkkani eteen en ymmärtänyt
Työnantaja oli maalaillut. Työpaikassa ei ollut lavuaaria.
Pyysi sitten puhelimessa ämpärissä olleet maalin pesujutut heittämään mereen. Kieltäydyin ja sanoin että voi tehdä sen itse. Tapahtui ulkomailla pohjoismaassa
Painosti useaan otteeseen, että olisin kertonut salasanani. En kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli mukana perustamassa yritystä, josta sitten omisti osan. Firman tj ehdotti miehelleni, että me tekisimme avioehdon sen takia.
Hyvä varotoimi koska jos eroaisitte voisi firman pyörittäminen vaarantua jos löytyisi yksi osakas lisää. Miehesi olisi vain pitänyt tiedustella onko myös tj tehnyt avioehdon.
Eipä kuulu avioehdot muille ollenkaan.
”Voisitko näyttää aktiivisemmalle ja iloisemmalle?”
Teen töitä yksin laina-asiakirjojen parissa joka vaatii ajattelutyötä.
Ilmeisesti en pohtinut velkakirjoja tarpeeksi energisesti.
Olin työkokeilussa oman alani työpaikassa. Työkokeilun täysmääräisen ajan päätyttyä minut palkattiin lyhyeksi aikaa tekemään samaa projektia, mitä olin tehnyt työkokeilun aikana. Kun tämä lyhyt pätkä oli päättymässä, pomo alkoi ehdotella, että mitäs jos jatkaisin töitä työkokeiluna eli heille ilmaisena työntekijänä vielä useamman kuukauden kesän loppuun. Siten hänen ei tarvitsisi palkata kaikkia kesätyöntekijöitä. Olin jo hakenut kyseiseen paikkaan kesätöihin, mutta ukko kaiveli tällaisen porsaanreiän esiin, ettei tarvitsisi maksaa palkkaa. Olin niin typertynyt ehdotuksesta, että sain vain sanottua, että keskustellaan asiasta jos saat työkkärin suostumaan, vaikka tiesin, ettei mene ikinä läpi. Sen jälkeen en kuullut tästä työpaikasta, työkokeilusta saati kesätöistä mitään. Toivottavasti työkkärissä oli joku napakka täti vastaamassa, kun tämä liero soitteli.
Työpaikan taukohuoneen sohvalla saa yöpyä.
Työnantaja vihjaisi, että sellaisen pikkuasian kuin yöunien takia ei tarvitse
lähteä kotiin. Näppistä voi nakuttaa niin kauan kuin silmät pysyvät auki. Sitten voi torkkua sohvalla muutaman tunnin ja aamulla palata taas näppiksen ääreen.
Vuorolisiäkö? - No ei tietenkään!
Firma myytiin ulkomaiselle jätille ja sen omistajista tuli miljonäärejä, mutta sitä etten se kahmi Suomessa palkintoja ja mainetta muun muassa innovatiivisesta työkulttuuristaan. Kyseinen jätti joutui myöhemmin oikeuteen ja päätyi konkurssiin.
Oli siellä paljon muitakin mielenkiintoisia käytäntöjä, mutta antaa olla.
Työntekijät olivat korkeakoulutettuja ja yliopisto-opiskelijoita.
että tekisin neljän ihmisen työt yhden ihmisen palkalla. tyhmänä suostuin kun pelkäsin saavani muuten potkut. oli kyllä burn outti lähellä.
Hain kesätöihin kultasepänliikkeeseen.
Olin huolitellusti pukeutunut ja työkokemusta, kielitaitoa ym. riitti.
Omistaja, eläkeikää lähestyvä mies, välitti tiedon, että paikka on minun, mutta meillä sitten pukeudutaan hameeseen.
Menin kesätöihin, mutta en sinne.
Eri asia olisi ollut, jos työnantaja olisi maksanut vaaterahan tai työasun.
Epäluuloinen johtaja epäili jatkuvasti, että pienen veroprosenttini takana olisi jotain hämärää. Ei tainnut ymmärtää, että minulla oli lähes 10 kertaa pienemmät tulot, isot matkakulut ja velkaakin. Johtaja oli tietysti kateellinen, kun joutui pulittamaan jättituloistaan sen mukaiset verot. Minunkin olisi kuulemma pitänyt maksaa isot verot.
Annoin palautetta siitä, että minkäänlaista perehdytystä ei ollut alussa. Esimies vastasi, että voinkin perehdyttää seuraavan tulijan itse. Näin valtiolla.
Ex-työnantajani ihaili erästä kieltä ja kulttuuria, jotka ovat kaksikulttuurisessa perheessämme arkipäivää. Kerran hän tuli kertomaan, että nyt olisi tällainen lyhyt, mutta kiinnostava proggis tuossa toisessa maassa. Oletin tietysti, että hän tarjoaa sitä minulle, koska puhun kieltä ja minulla on vahvat siteet sinne. Juu ei - hän sanoi lähtevänsä sinne itse ja pyysi, että hoitaisin sillä aikaa hänen hommansa palkatta. En suostunut. En tiedä, kuka hänen hommansa sitten hoiti.
Vierailija kirjoitti:
Hain kesätöihin kultasepänliikkeeseen.
Olin huolitellusti pukeutunut ja työkokemusta, kielitaitoa ym. riitti.Omistaja, eläkeikää lähestyvä mies, välitti tiedon, että paikka on minun, mutta meillä sitten pukeudutaan hameeseen.
Menin kesätöihin, mutta en sinne.
Eri asia olisi ollut, jos työnantaja olisi maksanut vaaterahan tai työasun.
Millainen hame tällä omistajalla oli?
Jouduin pakkolomalle YT menettelyn päätteeksi, tuotannollistaloudellisten syiden takia. Ennen lomalle lähtöä annettiin ymmärtää että nyt pitäisi jaksaa tehdä loppuaika ylitöitä että saadaan työt tehtyä. Kieltäydyin.
Sain aika hyvän korvauksen kodin ja työpaikan välisen matkan ajamisesta, joka tuli ihan TES:n mukaan. Vähän työsuhteen alkamisen jälkeen esimies yritti puhua minua pienentämään tuota korvausta puoleen, ilman mitään perusteita, tai tarjoamalla mitään tilalle. Tuo puolittaminen olisi merkinnyt keskimäärin n. 800 €:n verottoman korvauksen menetystä kuukaudessa. En tietenkään suostunut.
Tästä vajaa pari viikkoa, niin työnantaja pyysi toimittamaan asuinpaikkatodistuksen, jolla siis todistetaan mikä on merkitty nykyiseksi asuinpaikaksi. Eivät siis uskoneet minkä kotiosoitteen olin heille ilmoittanut.
No luottamus meni tuon viimeisen jälkeen ja irtisanoin itseni kun uusi työpaikka löytyi, siihen meni kuitenkin muutama kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Itselle erikoisinta oli että työnantaja ehdotti että kirjaisin itse ulos töistä ja tekisin sitten työt loppuun.
-Mulle työnantaja ehdotti, että tekisin työni normaaliin tapaan, vaikka työnantaja oli lomauttanut minut. Vastasin, että työntekö lomautuksen aikana on laitonta. Ja jos jotain sattuu sellaisella "työajalla", kummankaan vakuutukset ei korvaa.
-Sama työnantaja ehdotti, että puolitettaisiin mun palkka ja vaihdettaisiin työskentelypaikkaani yli 100 km:n päähän. Ja että luovuttaisin tekijänoikeuteni ilmaiseksi työnantajalleni.
Mutta eikö Sanna voisi tulla sairaslomalta töihin kesälomalle? Saataisiin samalla kaksi kärpästä yhdellä iskulla...
Vähän OT, mutta vuosia sitten, kun "oletko se sinä?" -slogan oli vasta tuloillaan, kuulin sen ensimmäistä kertaa työnantajaltani. Tietysti kuvittelin kysymyksen olevan henkilökohtainen ja työnantajan miettineen juuri minua kyseiseen työtehtävään. Otin puheen kehuna siitä, että osaan hommani tms. Pettymys oli karvas, kun tajusin lauseen olleen pelkkä heitto tyyliin "kuka nyt ottaisi tämän homman vastaan, myy itsesi, etkä se välttämättä just sinä ole". Mielikuvani työnantajasta muuttui halvaksi ja suorastaan kielitaidottomaksi. Setämiehet vitsailee.
Ollessani 15-16 vuotias pomon vaimolla oli rakastaja, niin kysyi multa, että rakastellaanko? Kostoksi vaimolleen tai jotain, mutta vastasin vaan, että ei todellakaan. Eipä siitä enempää koskaan puhuttu ja asiat jatkui kuin ennekin. En ollut herkkähipiäinen nuori ja ei haitannut duunintekoa. Eikä ollut pahan näköinen pomokaan.
Totuuden jyvä! Puolisoni viettää "vapaa-aikansakin" mieluiten tutkimuksen äärellä. Mikään ei häntä kiehdo yhtä lailla. Terv. Professorin kumppani