Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö perhetausta vaikuttaa esim. koulussa tai työelämässä?

Vierailija
17.06.2014 |

Oletko sitä mieltä, että perhetaustalla on merkitystä? 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin sen verran että kun työkaverit kertovat käyneensä vanhempiensa kanssa brunssilla tai kaupunkilomalla Euroopassa, itse olen ihan hiljaa. Ei jostain syystä huvita kertoa miten pitkäaikaistyötön äiti venyttää penniä tai viinaan menevä isä soittelee kännipuheluita.

Vierailija
2/31 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukylissä joissa kaikki tuntevat toisensa ja varsinkin ne toisten vanhemmat vaikuttaa. Muutto muualle riittää korjaamaan tilanteen. Minulla ainakaan ei ole mitään käsitystä millaisissa asemissa työkavereitteni vanhemmat ovat, ei niitä mainosteta isommilla paikkakunnilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni ainakin tutkimusten mukaan akateemisesti koulutettujen vanhempien lapset päätyvät paljon useammin korkeakouluihin kuin sellaiset lapset, joiden vanhemmilla ei ole korkeakoulututkintoa. 

Vierailija
4/31 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/31 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on käytöstavat sisäistetty, toisilla niitä ei (asemasta huolimatta) ole juuri lainkaan. Tämä näkyy vähän niin kuin tilannetajuna.

On ihmisiä, jotka osaavat pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla (juhlavat vaatteet iltatilaisuudessa, asialliset vaatteet töissä ja verkkarit tykypäivänä), hallitsevat ruokailutavat, osaavat tervehtiä muita (myös siivoojia), esittäytyä kun tilanne sitä vaatii ja käyttäytyvät ihmisiksi myös puhelimitse ja sähköpostitse. Heidän ei tarvitse erikseen keskittyä näihin vaan ne tulevat luonnostaan.

Huomaan kyllä, jos joku ei hallitse näitä asioita.

Vierailija
6/31 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: Pikkukylissä varmaan vaikuttaa suoraan ja tarpeeksi hyvissä piireissä annetaan sopiville "mahdollisuus" jo nuorena näyttää kyntensä. Olen sivusta seurannut, kuinka isojen lapset on jo kolmekymppisenä, vastavalmistuneena sellaisissa piireissä, että kunnianhimoinen tavis voi vain unelmoida.

Mutta oikeastaan vielä merkittävämpi on se, mikä ei näy ulos. Kyllä, kodilla on merkitystä lapsen koko elämän läpi. Koulussa, työelämässä jne. Vanhemmilta tulee ne geenit, joilla pelataan, ja sitten loppu on kodin mallia, miten kouluun ja töihin suhtaudutaan. Miten osataan toimia toisten ihmisten kanssa jne.? Oikeastaan ap:n kysymys on hämmentävä. Suurin osa meistä on taustansa vankeja ja kodin merkitys on ihmisen elämällä suurin yksittäinen tekijä. Se ei kaikkea määrää, mutta sillä on merkitystä ja paljon. Ja kyllä hyväpalkkaisen lapsesta tulee todennäköisemmin hyväpalkkainen jne. Koulutus, erityisesti äidin, periytyy jne.

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014klo 18:33"]

Pikkukylissä joissa kaikki tuntevat toisensa ja varsinkin ne toisten vanhemmat vaikuttaa. Muutto muualle riittää korjaamaan tilanteen. Minulla ainakaan ei ole mitään käsitystä millaisissa asemissa työkavereitteni vanhemmat ovat, ei niitä mainosteta isommilla paikkakunnilla. 

[/quote]

Vierailija
7/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten niin vielä? Eikö pitäisi olla jo. Tasa-arvon aikakausi on nimittäin ohi, se tuli ja meni, kokkaripolitiikalla tullaan taas antamaan yhä suurempaa etulyöntiasemaa rikkaiden lapsille ja köyhät saa pärjätä miten kuten. Köyhyys ja vähäosaisuus tulee periytymään yhä enemmän ja Suomeenkin muotoutuu kapea eliitti.

Vierailija
8/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä Suomessa tosiaan ole ollut paljon merkitystä kotitaustalla. Suurten ikäluokkien lapset menivät sankoin joukoin korkeakouluihin vaikka heidän vanhemmistaan vain hyvin pienellä osalla oli itsellään korkeakoulutus.

Vierailija
9/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 17:03"]

Ai miten niin vielä? Eikö pitäisi olla jo. Tasa-arvon aikakausi on nimittäin ohi, se tuli ja meni, kokkaripolitiikalla tullaan taas antamaan yhä suurempaa etulyöntiasemaa rikkaiden lapsille ja köyhät saa pärjätä miten kuten. Köyhyys ja vähäosaisuus tulee periytymään yhä enemmän ja Suomeenkin muotoutuu kapea eliitti.

[/quote]

Joo, tulee olemaan merkitystä, kun nyt on lähdetty tälle tielle. Köyhät kyykkyyn ja niitten penskat kans.

Vierailija
10/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan valtion leivissä huomattu, että julkisen puolen työnteko kulkee suvussa. Itse olen DI/tutkija valtion leivissä, vanhempani olivat opettajia. Monella työkaverilla on vanhemmat rautateiltä, terveydenhuollosta, opetuksesta jne.

Vierailija
11/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tutkimukset ovat aika yhtä mieltä, että sosioekonominen tausta vaikuttaa koultuksessa pärjäämiseen ja korkeakoulutukseen hakeutumiseen. Joten sanoisin, että vaikuttaa.

Vierailija
12/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä varakkaampi tausta ja paremmat suhteet voivat auttaa todella paljon. Tiedän tapauksia, joissa kouluttamaton nuori suoraan lukion penkiltä on saanut vanhempien tai vanhempien ystävien kautta hyvin palkatun toimistoduunin josta on päässyt vielä etenemään. Yleisempää varmaan on, että nuori ei halua jäädä vanhempien yritykseen, mutta saa kuitenkin vanhempien tai tuttujen yrityksen avulla hyvää työkokemusta ja komean CV:n joista monet pätevämmät voivat vain unelmoida.

Opiskeluissa perhetausta auttaa varmaan enimmäkseen sitä kautta, että yliopisto-opiskelu tuntuu itsestään selvältä vaihtoehdolta jos vanhemmat ovat akateemisia, ja akateemiset perheet varmasti kannustavat opiskeluun enemmän. Joku vähemmän koulutetusta perheestä tuleva voi edelleen kuvitella, että yliopisto-opiskelu tai opiskelemaan pääseminen on hirveän vaikeaa. (Varsinkin jos ne yliopiston ovet eivät aukea ensimmäisellä yrityksellä.)

Vierailija
13/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa väestötasolla, mutta yksilötasolla ei voi osoittaa tuollaista, lisäksi nuoret ovat koulutetumpia kuin vanhat, joten keskimäärin lapsista tulee koulutetumpia kuin vanhemmistaan. Isovanhempiemme sukupolvesta vain harva on koulutettu.

Vierailija
14/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopisto-opiskelija siivoustyössä. Moni työkaverikin on korkeakouluopiskelija ja kyllä se aika selväksi tullut että harva kultalusikka suussa syntynyt noita hommia joutuu tekemään. Työkaverini ovat fiksuja ja rehtejä tyyppejä, kovia painamaan duunia ja kusta ei löydy hatusta. Itse tunnen oloni mukavammaksi työ- kuin opiskelijakavereiden kanssa, sillä moni alani opiskelija tuntuu omaavan itseeni nähden aivan erilaisen taustan, huomattavasti yläluokkaisemman!

Vierailija
15/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa mahdollisuuksiin ja asenteisiin.

Vierailija
16/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:20"]

Olen yliopisto-opiskelija siivoustyössä. Moni työkaverikin on korkeakouluopiskelija ja kyllä se aika selväksi tullut että harva kultalusikka suussa syntynyt noita hommia joutuu tekemään. Työkaverini ovat fiksuja ja rehtejä tyyppejä, kovia painamaan duunia ja kusta ei löydy hatusta. Itse tunnen oloni mukavammaksi työ- kuin opiskelijakavereiden kanssa, sillä moni alani opiskelija tuntuu omaavan itseeni nähden aivan erilaisen taustan, huomattavasti yläluokkaisemman!

[/quote]

Varo vaan ettei sinulle käy kuten minulle. Opiskellessa arvostelijani tiesivät työstäni ja pilkkasivat minua sen vuoksi. Pakkohan minun oli kuitenkin töitä tehdä hengenpitimiksi. Alan imagoa pilaavan työn vuoksi sain haukut opettajilta ja pääjehu lupasi huolehtivansa etten saa ikinä alan töitä Suomesta. Niin kävikin.

En jäänyt murehtimaan asiaa vaan lähdin ulkomaille opiskelemaan. 

Vierailija
17/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevaisuudessa tulee jälleen vaikuttamaan enemmän. Tästä maasta kun on rahat loppu koulutuksesta nipistetään joten sosioekonomisesta kuopasta ei nouse välkympikään vesa.

kouluttanattomuus lisää köyhyyttä, köyhyys lisää kurjuutta, kurjuus lisää sairautta ja sairaus taas maksaa hyvempiosaisille.

Ei ne köyhät siellä kaupungin vuokraasunnoissa voi homeisissa neuvosto kuutioissa yhtään paremmin että hyvä... Leikkauksia, leikkauksia..

lapsiperheiltä, terveydenhuollosta ja koulutuksesta.

Joten opiskele, valmistu ja muuta hemmettiin Suomesta. Uppoava laiva.

Vierailija
18/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:20"]Olen yliopisto-opiskelija siivoustyössä. Moni työkaverikin on korkeakouluopiskelija ja kyllä se aika selväksi tullut että harva kultalusikka suussa syntynyt noita hommia joutuu tekemään. Työkaverini ovat fiksuja ja rehtejä tyyppejä, kovia painamaan duunia ja kusta ei löydy hatusta. Itse tunnen oloni mukavammaksi työ- kuin opiskelijakavereiden kanssa, sillä moni alani opiskelija tuntuu omaavan itseeni nähden aivan erilaisen taustan, huomattavasti yläluokkaisemman!

[/quote] miksi menit yliopistoon jos et viihdy siellä?

Vierailija
19/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vaikuttaa! Osa vanhemmista kannustaa lapsia kouluttautumaan, osan mielestä riittää pelkkä peruskoulu. Osa kannustaa lapsiaan matkustamaan, pyrkii takaamaan mahdollisuuden harrastaa nuorena työnteon sijaan jne.

Onhan se tutkimuksissa todettu, että perhetaustalla on erittäin suuri merkitys sille, miten menestytään koulussa ja työelämässä. Aina on poikkeuksia, mutta pääsääntö on, että perheellä ja taustalla on iso merkitys. Mene vaikka Lahden amiksen pihaan tai Aalto yliopiston kauppakorkeaan, katso niitä nuoria ja mieti, että oikeastiko niillä voisi olla samanlaiset taustat

Vierailija
20/31 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:20"]

[/quote]

Varo vaan ettei sinulle käy kuten minulle. Opiskellessa arvostelijani tiesivät työstäni ja pilkkasivat minua sen vuoksi. Pakkohan minun oli kuitenkin töitä tehdä hengenpitimiksi. Alan imagoa pilaavan työn vuoksi sain haukut opettajilta ja pääjehu lupasi huolehtivansa etten saa ikinä alan töitä Suomesta. Niin kävikin.

En jäänyt murehtimaan asiaa vaan lähdin ulkomaille opiskelemaan. 

[/quote] Pelkään tätä itsekin. Monta maisteria on tullut nähtyä näissä hommissa, itse toivon saavani jo opiskeluaikana muuta työtä. Onneksi olen opiskellut vasta vuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän