Naapurit ottaneet luvatta lainaan ja tärvelleet lahjaksi menevän tavaran!!
Elikkä eilen tapahtunutta nyt haluaisin puida ja kysellä mielipiteitä:
Olen ostanut tuttavaperheen taaperolle synttärilahjaksi sellaisen taaperomopon. Spraymaalasin siitä uniikin yms yms. Noh, itse vekotin ollut tuossa meidän (omalla) etupihalla kuivumassa, että voin vielä kuvioida sen myöhemmin. Juhlat olisivat tänään.
Noh, leivoin eilen ja tuossa oli mulla keittiön ikkuna auki. Kuulin siinä kun oli vierusnaapureita yms pihalla ja lapsensa siinä kitisivät ja vinkui. Kuulin jotain kun puhuivat lainaamisesta. Suljin ikkunan enkä muutenkaan miettinyt koko asiaa sen kummemmin. Sen vain että pihalta kantautui kauheaa mekkalaa toki kun lapsia paljon.
Noh, äsken meinailin ottaa taaperomopetin sisään, että jatkaisin sprayausta kylppärissä, kun tuolla vähän enteilee sadetta. No, huomasinpas että on muuten kärri kurassa ja käytetty!! Ai että mua vihloo päähän. Meidän omalta pihalta haettu lainaan ja leikitty! Ei tässä muuten, mutta mopedi pitäisi putsata hyvin ennen uutta maalia, mutta edelinen kerros ei ole vielä kastelukuiva, ainoastaan kosketuskuiva. En tiedä missä kunnossa maali on tuon kaiken paskan alla, ja mitenkähän jtkan ko. lahjaa.
Voi olla, että lapsilla ei ole ollut lupaa lainata ja että oma mielikuvitus saa nyt muistamaan että olen kuullut vanhempien jtn puhuvan lainaamisesta eilen, mutta mitä tekisitte?
Mun tekis kyllä mieli kävellä tonne ovelle rähjäämään... Uutta mopoa turha vaatia ostamaan, kun en kerkeä sitä enää maalaamaan :( Kylläpä pistää vihoiksi....!!
Kommentit (63)
Selvennys 41 eli jos lapsille ei opeteta rajoja, niin tulevaisuudessa kaikki sinun on myös heidän.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:47"]
Sarkasmi on hyvää silloin, kun itse asia on kätketty jo valmiiksi lauseeseen aivan kuin tarjottimella, mutta siltikään ihmiset eivät tajua sitä.
Kuten tässä tapauksessa.
[/quote]
Eli vitsi on parhaimmillaan silloin kun sitä ei kukaan tajua...ok...
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:28"]
Koska koko kylä kasvattaa, niin kävisin kyllä naapureille sanomassa ja käskisin myös korvata mopon ja maalit. Aivan sama, onko kakaroilla ollut lupaa vanhemmilta lainata. Naapurit korvaisivat senkin, jos kakarat kivittää autosi ikkunat. On heillä siihen vanhempiensa lupa tai ei.
Voi vittu, mitä nyssyköitä palsta on täynnä. Jäätte jankkaamaan maalien eri aineosista mieluummin, kuin panisit naapurit kuriin
[/quote]Ei vanhemmat ole vastuussa lastensa tekemisistä. Rippuu vähän lasten iästä että tarviiko vanhempien korvata vai ei. Suomessa kai katsotaan että kuusivuotias on jo kykenevä hoitamaan itse asiansa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:47"]
Sarkasmi on hyvää silloin, kun itse asia on kätketty jo valmiiksi lauseeseen aivan kuin tarjottimella, mutta siltikään ihmiset eivät tajua sitä.
Kuten tässä tapauksessa.
[/quote]
Eli vitsi on parhaimmillaan silloin kun sitä ei kukaan tajua...ok...
[/quote]
Sarkasmi on vähän sellaista, että se vaatii vähän älynystyröitä, jotta sitä tajuaa ;-)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:32"]Ihan oma vika kun jätit mopon etupihalle kuivumaan. Mistä naapuri(n lapsi) olisi voinut tietää että teidän pihalla oleva mopo on siinä vain kuivumassa, saati että se on menossa lahjaksi?
[/quote]
Toivottavasti et ole naapurini. Itse ainakin opetan lapsilleni, että muiden pihoilta ei oteta mitään tavaroita
[/quote]Kun asuttiin rivitalossa, niin pihapiirissä oli yksi äiti (perhepäivähoitaja) joka kokosi päivän päätteeksi kaikki pihalla olleet lelut omaan varastoonsa, ei se kuulema ollu niin tarkkaa että kennen ne oikeasti oli.
Juu, aion kyllä puhua tästä asiasta naapureille. Lapset eivät aina itse tajua.
Kyllähän minunkin lapseni joskus pienenä, kun asuttiin eri paikassa, kävi poimimassa minulle synttärikimpun naapurin kukkapenkistä, ja kävin tietysti pyytämässä anteeksi ja kysymässä voinko tehdä asialle jotain. Noh, se vain nauratti lähinnä kaikkia. Lapset kyllä tekee virheitä, mutta vanhemmat ottakoot vastuunsa.
Mutta joo. Nyt näkyyvät olevan tuolla hiekkalaatikolla tämä ko. poppoo, joten käynpä siellä nyt asiasta sanomassa. Palaan pian.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:57"]
Sarkasmi on vähän sellaista, että se vaatii vähän älynystyröitä, jotta sitä tajuaa ;-)
[/quote]
:D Nimenomaan, hyvässä sarkasmissa on vähän jotain muutakin kuin vain sanottu päinvastaista mitä tarkoitetaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:02"]
[/quote]
:D Nimenomaan, hyvässä sarkasmissa on vähän jotain muutakin kuin vain sanottu päinvastaista mitä tarkoitetaan.
[/quote]
Laiminlyödyistä lapsista kasvaa sarkastisia aikuisia. Tämä osui jostain tutkimuksesta silmiini.
juhlat tänään, maali kosketuskuivaa ja ajattelit vielä maalata tänään kuvioinnit.. jokin ei nhyt täsmää :)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:02"]
[/quote]
[/quote]
Laiminlyödyistä lapsista kasvaa sarkastisia aikuisia. Tämä osui jostain tutkimuksesta silmiini.
[/quote]
Voi ei, pitänee varata siis ystäväpiirin kanssa ja työporukan kanssa äkkiä ajat kallonkutistajille, niin päästään purkamaan tunteita noista laiminlyönneistä!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 10:40"]OK. Tarina on mahdollinen. Aapeen pitää käydä juttelemassa naapurin aikuisille, mutta mielellään ystävällliseen ja kohteliaaseen sävyyn "onkohan ne olleet teidän lapset kun ovat lainanneet sitä meidän pihassa ollutta mopoa? Ei mua muuten niin haittais, vaikka tietysti ei ole kiva kun lupaa kysymättä lainataan, mutta kun sen oli tarkoitettu lahjaksi ja sen maalaus on kesken.." Kenellekään huutamisesta ei ole apua.
Kokonaan toinen asia on sitten että lasten leluja EI PITÄISI MENNÄ ITS EMAALAILEMAAN MILLÄ SATTUU MAALILLA. Ap sanoo maalanneensa sen auton muoviosille tarkoitetulla maalilla, joka pysyisi muovisessa mopossa paremmin. Varmaan pysyykin, mutta olen aika varma, että automaali ei täytä mitään lasten lelujen maaleille asetettuja myrkyttömyysvaatimuksia. On varmaan sekä lyijyä että kadmiumia. Lasten tavaroita saa maalata VAIN lasten tavaroille tarkoitetuilla maaleilla.
[/quote]
Taas yksi kukkahattuäiti vauhdissa. Ajattelitko että se maali jotenkin imeytyy kuivuttuaan siihen lapseen vai nuoleeko teidän muksu kaikkia ulkoleluja?...
Ps. Maaleissa ei pahemmin enää käytetä lyijyä.
[/quote]
no lapsihan koskee siihen maaliin jatkuvasti, istuu ehkä alkkareissa mopon päällä jne. Ymmärtänet, ettei aina tarvitse nuolla/syödä jotain, jotta jokin on myrkyllistä. Enkä pitäisi poissuljettuna sitäkään, etteikö taaperoikäinen myös maistelisi mopoaan, meillä ainakin maisteltiin ja järsittiin tavaroita varsin pitkään.
Siis kuinka helvetin tylsää sulla on kun jaksat vääntää näitä paskoja provoja turhista aiheista päivittäin??
ja ihan vinkkinä, älä aloita lauseitasi tuolla iänikuisella noh turhakkeella, sut tunnistaa siitä heti!
noh noh noh noh, luoja mitä paskaa
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:18"]Siis kuinka helvetin tylsää sulla on kun jaksat vääntää näitä paskoja provoja turhista aiheista päivittäin??
ja ihan vinkkinä, älä aloita lauseitasi tuolla iänikuisella noh turhakkeella, sut tunnistaa siitä heti!
noh noh noh noh, luoja mitä paskaa
[/quote]
Mäkin käytän tota nohia, oonko siis trolli vai vaan sama ihminen kuin ap?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 10:09"]
Noh, liian pitkö tarina. Noh, uniikki spraymaali ei pysy muovimopossa. Noh, olet ääääääääääääääääääääääääääääääääärimmäisen pitkäveteinen, puiseva, kuiva. Noh enkö kyllä ymmärrä mitä ihmettä saat itsellesi näistä jutista. Sairastatko mytomaniaa?
[/quote]
Missä kohdin sanottiin mopon olleen muovia?
Meillä "ongelma" on päinvastainen eli naapurit pitävät lapsiaan turhan lyhyessä lieassa. Piti tehdä ihan erikseen "kylttejä" pihalle että "Mölkkyä,Petangueta, hiekkalaatikoka, hiekkaleluja ja muita pihapelejä saa kuka vain vapaasti lainata, kunhan palauttaa paikalleen käytön jälkeen".
Tarmpassa on kyltti, että "Jos me emme juuri nyt hypi tässä, saat vapaasti kokeilla. Max 2 hyppijää kerrallaan!"
Ja äsken toi muuan naapuri meille nätin kyltin, jonka oli itse maalannut (itselleen ja minulle roskakatoksen oveen ripustettavaksi". Tuumasi, että tämä on varmaan vähän "sinuakin": Kyltissä lukee: "Tähän roskikseen saat jättää koirasi kakkapussin, jos sellaista mukanasi kuljetat".
Voihan sitä samalla kertaa ilmaista huolen siitä, että maali ei tosiaan ollut ehtinyt kuivua ja tolueeni on vaarallista tuossa vaiheessa, että naapurin kannattaisi viedä lapsi päivystykseen tms...
Ööö...? Tää on mun toka aloitus koko AV:lla. Aiempi koskenut joku aika sitten purevaa vauvaa.
Ja siis kyllä, jäi vähän viimetinkaan tämä lahjahanke, kun joku jo tuolla ihmetteli että maali kosketuskuivaa, tänään olisi pitänyt viimeistellä ja juhlat illalla. Totisesti myöhässä mennään, mutta näin nyt vain kävi. Olen kyllä kesälomalla itse, mutta koska kotona on vauva, niin ei kerkeä päivisin maalaamaan välttämättä. Tuo sprayhan on kosketuskuivaa n. 30min päästä, vaikka purkissa lukee 1-2h. Ja päällemaalaus tulisi tehdä 15min sisään tai 3vrk myöhemmin, että aivan surkuteltava tämä minun ajoitus jokatapauksessa, sen tiedän.
Mutta nyt asiaan: Ei päästä nyt draamailemaan ja haukkumaan naapureita, koska ihan asiallisesti sujui. Menin hiekkikselle, kerroin asiani ja vanhempi oli siitä jo tietoinen. Oli kuulema ollut aikeissa käydä itse tässä kuhan olisi joutanut. Sanoi, että oli tietoinen siitä että mopo ollut hänen ja toisten naapurien lasten käytössä, mutta ei ollut kuulema tiennyt että sen omistaa joku kolmas osapuoli (siis minä) ja että ei ole ollut tarkoitus sitä tärvellä. Sovittiin, että käyn ostamassa uuden mopon ja parit sprayt, annan kuitin hänelle ja hän siirtää rahat tililleni. Maalauksen jälkeen annan ylijäämävärit hänelle, jotta voi maalata itse loppuun tuon minun aloittaman ja antaa lapsilleen.
Hän myös pahoitteli sitä, että joudun aloittamaan projektin alusta ja että en kerkeä koko mopoa nyt lahjaksi viemään edes. Sillä nyt ei niin suurta merkitystä ole, kun aikaisintaan vrk päästä se olisi jokatapauksessa ollut jo kuivunut sille mallille, että esim. sateiselle pihalle voi viedä. Sisäkäytössähän se olisi jo mennyt tänä iltana. Ongelma vaan tuon vanhan kanssa olisi ollut,että olisi pitänyt lika hinkata pois. Yhtään spraymaaleista tietävät ihmiset tietää, että jos helmiäisväriä hanaa silloinkun se on vasta kosketuskuivaa, niin esim. hopea muuttuu harmaaksi yms.
Mutta näin. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Vähänhän tämä koko jupakka harmittaa. Ja toisaalta, ihmettelen kyllä, miten seinänaapuri ei tiennyt että mopo oli meidän, kun on sen tod. näk. tuossa pihassa nähnyt, tai ainakin osannut palauttaa sen vahingossa(ko?) samaan paikkaan mistä oliva ottaneet. Noh, en viittinyt asiasta sen tarkemmin kysyä.
t, AP
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:32"]
Ihan oma vika kun jätit mopon etupihalle kuivumaan. Mistä naapuri(n lapsi) olisi voinut tietää että teidän pihalla oleva mopo on siinä vain kuivumassa, saati että se on menossa lahjaksi?
[/quote]
millä ihmeen jumalan oikeudella niillä naapureilla on lupa mennä ottamaan yhtään mitään toisten pihalta kun varsin hyvin tietävät etteivät omista sitä? ei todellakaan ole apn vika. Mäki tuun hakee sun auton sun parkkipaikalta mitäs oot jättäny sen siihen
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:37"]Ap on kesälomalla ja hänellä on vauva. Minkäikäinen vauva?
[/quote]
Varmaan voi olla mitä tahansa kolmesta kuukaudesta ylöspäin?
Kyllä tuo on keskustelun paikka. Naapurina pyytäisin anteeksi ja tarjoisin jotain korvausta. Onhan noita tapahtunut. Oma poikani leikki hiekkiksellä pienenpien leluilla ja yksi ei kestänyt hänen painoaan. Keskustelu ja korvaus vaikka hiekkiksen lelut on yleensä kaikkien käytössä. Eli ei tehnyt sitä ilkeyttään vaan ajattelemattomuuttaan. Asia jää hiertämään, jos et siitä puhu. Naapurin lapset eivät opi, ellei sitä selvitetä. Et voi tulevaisuudessa jättää mitään terassille.