Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ihmiset ole kiinnostuneita synnäreiden lakkauttamisista!

Vierailija
16.06.2014 |

Suomessa tällä hetkellä matalin äiti- ja lapsikuolleisuus koko maailmasta ja synnyttäminen turvallista. Silti ministeriössä allerkirjoitettu päivystysasetus voimaan astuttuaan harventaa synnäreitä entisestään ja äidit laitetaan tien päälle synnyttämään!!  Pyydän kohteliaimmin, että kävisitte kannattamassa kansalaisaloitetta  "Päivystysasetuksen muuttaminen synnytysten osalta"  https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/765  , jotta matalanriskin synnärit saisivat jatkaa toimintaansa, eikä synnytyksiä keskitettäisi vain suuriin kaupunkeihin. Täällä pohjoisessa matkat jo nyt pitkiä osalla synnyttäjistä ja pitenevät entisestään, jos asetus astuu sellaisenaan voimaan. Esim. Oulu ja Kokkola koetaan jo nyt ruuhkaisiksi paikoiksi synnyttää ja ne ruuhkautuvat ensitestään, kun Oulaskankaalta laitetaan yli 1000 synnyttäjää vuosittain Kokkolaan tai Ouluun jatkaa matkamaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jokainen joutilas mamma allekirjoittamaan :)

Vierailija
2/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerään otsikkoon typerä vastaus.

Miksi ihmiset eivät ole kiinnostuneita eläinten oikeuksista? Saimaannorpan tulevaisuudesta? Ukrainan tilanteesta? Ihan samalla logiikalla ihmiset eivät ole kiinnostuneita synnäreiden lakkauttamisesta. Oulun seudun synnärit eivät kosketa minua millään tavalla ja koska kaikkeen ei aika edes riitä, keskitän kiinnostukseni minulle tärkeisiin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ehkä just tää, että suurin osa asuu jo niiden isojen synnäreiden alueella. Eikä asia kauheasti kosketa kuin niitä, jotka on synnyttäneet tai tulevat synnyttämään lähivuosina, muut ei osaa edes ajatella asiaa (paitsi kätilöt ja synnytyslääkärit tietysti).

Vierailija
4/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kiinnostaa nyt että onko koirat helteessä ja saako homot homoilla joka paikassa.

Vierailija
5/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama vaikka Oulaskangas ajettais puskutraktorilla maan tasalle. Niin paskaa kohtelua sieltä sain, että ei tosikaan. Kolmessa sairaalassa synnyttänyt ja Oulaskangas oli kyllä selkeästi ala-arvoisin.

Vierailija
6/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion  allekirjoittaa, vaikka omat lapset onkin jo tehty ja asun lähellä isoa sairaalaa. Eka synnytys oli ns tavallinen, mutta toinen yllättäen syöksysynnytys, joka sai ajattelemaan asiaa niiden kannalta, joilla sairaala ei ole yhtä lähellä. Koska sairaalaan ei tästä aja kuin vartin, ehdin hyvin paikalle, mutta hirvittää niiden puolesta, joilla on vaikka tunninkin matka sairaalaan. Omani olisi syntynyt todennäköisesti jo siinä ajassa matkalle.

Vaikka synnytys oli melko helppo, synnyttäminen taksissa tai tien poskessa olisi ollut hirveää. Nytkin oli riittävän kivuliasta, kun ei ehtinyt saamaan kivunlievitystä. Vauvallakin oli napanuora kaulan ympäri, olisiko taksikuski osannnut sitä ottaa pois kaulan ympäriltä? (Jos asuttaisiin syrjemmässä, tuskin isovanhemmat olisivat ehtineet paikalle vahtimaan esikoista. Tai sitten esikoinen olisi ollut mukana autossa todistamassa synnytystä tien varressa, tuskin hyväksi hänellekään.) Varsinkin mitä jos vauvalla olisi ollut isompia ongelmia tai minä saanut verenvuodon? Hirvittää ajatella, että silloin olisi jossain vasta matkalla sairaalaan ilman apua.

Vierailija
7/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa johtua siitä, että laskennallisesti melko pieni osa suomalaisista asuu pitkän matkan päässä synnytyssairaaloista. Etenkin täällä pääkaupunkiseudulla synnytyssairaaloita on tiheästi. Se mikä ei kosketa itseä, valitettavasti ei yleensä jaksa hetkauttaa. Itse havahduin asiaan vasta kun itse synnytin niin nopeasti, että juuri ja juuri ehdin Kätilöopistolle (30 min ajomatka). Voin vain kuvitella, minkälaista ylimääräistä jännitystä aiheutuu niille, joilla on usean tunnin matka sairaalaan. 

Vierailija
8/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kiinnostaa todellakin, mutta olen siitä aivan päinvastaista mieltä! Sellaisten synnytyssairaaloiden ylläpitämisessä, joissa ei ole leikkaussalia, gynekologia, lastenlääkäriä ja anestesialääkäriä paikalla ympärivuorokautisesti, ei ole mitään järkeä. ne ovat hengenvaarallisia!

En suostuisi mistään hinnasta synnyttämään paikassa, jossa noita yo valmiuksia ei ole. Kenenkään synnytyksen etenemistä ei pystytä varmuudella ennustamaan niin, että tiedettäisiin kaiken menevän hyvin. Itse olisin kuollut jokaiseen kolmesta synnytyksestäni jos kunnon päivystystiimiä ei olisi ollut paikalla.

Suomalaiset ovat aivan liian tuudittautuneita siihen, että kaikki menee aina hyvin eikä lainkaan ymmärretä, että pieni äiti- ja lapsikuolleisuus nimenomaan johtuu siitä, että asiat tehdään kunnolla. Olen myös asunut kehitysmaassa, jossa äitejä ja lapsia kuoli kuin sieniä sateella synnytyksiin ja lapsivuoteeseen. Niiden orpolapsilaumojen keskellä eläminen antoi vähän suhteellisuudentajua.

Vierailija
9/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän lapsiluvun tähän jos oulaskangas lakkautetaan. Viimeisin synnytys oli nopea, seuraava syntyy tien päälle jos pitää ouluun lähteä.

Vierailija
10/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan omaa noloutta jos asuu jossain korvessa mistä on pitkä matka synnyttämään. Muuttakoon ne juntit ihmisten ilmoille ainakin loppuraskauden ajaksi.

Minä ja vauvani oltaisiin todennäköisesti kumpikin kuoltu jos olisin ollut synnyttämässä pienessä aluesairaalassa (jossa isompi lapseni syntyi! Onneksi silloin kaikki meni hyvin). Luojan kiitos oltiin yliopistollisessa sairaalassa jossa saatiin parissa minuutissa paikalle lääkärit neurologista lähtien!

Vasta oma kokemus avasi minun silmäni että tosiaan kaikki ei aina mene hyvin. Ja että synnyttäminen noissa pienissä sairaaloissa on ihan arpapeliä, ei ole turvallista eikä taloudellisesti kannattavaa ylläpitää pieniä synnytysyksiköitä.

Ottakaa järki käteen ja miettikää.

En todellakaan allekirjoita.

Vierailija
11/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kun se synnytys on niin kamalan luonnollinen asia niin väliäkös sairaaloila :P

Vierailija
12/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua tätä kouhkaamista synnytyssairaaloista. Normimamma käy siellä kahdesti, hevijuuseri seitsemän kertaa. Eikö ole tärkeämpää, että neuvola, koulu, lääkäri yms. ovat lähellä?

Vierailija
13/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, no siksi ei kiinnosta, kun minua tulevana äitinä kiinnostaa vain ja ainoastaan syntyvän LAPSENI turvallisuus. Pienissä luomusairaaloissa voi kuunnella ehkä linnunlaulu-CD:tä ja pötköttää luomulakanoissa, mutta jos lapsi syntyy yllätyshuonona, homeopatia ei auta yhtään ja asianmukainen vauvateho neonatologeineen on liian kaukana. Ei ehkä lapsen henkiinjäämisen, mutta tulevan kehityksen kannalta.

Niinpä minä olen aikanaan mennyt ihan vapaaehtoisesti Tammisaaren vierestä Helsinkiin synnyttämään, ja hakeudun jatkossakin sinne, minne riskisynnytykset on keskitetty, jotta LAPSELLANI olisi parhaat mahdolliset edellytykset hyvään elämään. Paskat omista tarpeistani vaaleanpunaiseen perhehuoneeseen ja tuoksukynttilöihin.

Vierailija
14/14 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat synnytyssairaalat ovat ihan hyvä säästökohde.
Se, että jossain peräjunttilassa tulee jollekin pitkä matka synnyttämään on asia jonka kanssa voin hyvin elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme