Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistäköhän se johtuu, että jotkut ei ollenkaan tajua sarkasmia?

Vierailija
16.06.2014 |

Ja se on yllättävän iso porukka joka ei tajua.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa.

Vierailija
2/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:08"]

[/quote]

Onko tämä nyt sarkasmia?

Sarkasmi on vaikea laji harjoittajalleen ja vastaanottajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu varmaan yksinkertaisesti siitä, että kaikki eivät voi olla yhtä älykkäitä ja nokkelia kuin sinä. Toisten on vain oltava huonompia.

Vierailija
4/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen pohtinut. Toisaalta mun paheeni on olla liiankin sarkastinen ja toisaalta tulkita siten myös muiden puheet :) enpä loukkaannu kun tavallaan vitsinä näen kaiken .

Vierailija
5/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:13"]

Johtuu varmaan yksinkertaisesti siitä, että kaikki eivät voi olla yhtä älykkäitä ja nokkelia kuin sinä. Toisten on vain oltava huonompia.

[/quote]

Hyvää sarkasmia!   (Tämä ei ollut sarkasmia)

Vierailija
6/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

Hyvää sarkasmia ei tarvitse alleviivata.

Vierailija
7/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan puhuttu tästä tuttujen kanssa. Heidän kanssaan yhdistävä tekijä on sama kotiseutu ja koulutustaso, jolloin puhutaan suunnilleen samaa kieltä. 

Yleensä sarkasmi tai ironia tuntuu välittyvän parhaiten kasvokkain. Tosin joskus ei silloinkaan. Sen sijaan netin kautta tai muuten kirjallisesti on aina riski, että toinen lukee viestin kirjaimellisesti.

Ja kuten aina viestinnässä... Jos jatkuvasti tulee väärinymmärretyksi, ei välttämättä ole kovin kaksinen sarkasmissaan itsekään. 

Vierailija
8/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

Hyvää sarkasmia ei tarvitse alleviivata.

[/quote]

Tässä alleviivattiin ehkä vain niitä tyhmimpiä ajatellen (jotta oppisivat!).

Vierailija
9/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:08"]

[/quote]

Onko tämä nyt sarkasmia?

Sarkasmi on vaikea laji harjoittajalleen ja vastaanottajalle.

[/quote]

Ei ollut. Esim. tämän jutun kommenttiosiota lukiessa väri katosi kasvoiltani kun tajusin miten monelta ilmiselvä sarkasmi viuhuu ohi. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288621376857.html

Vierailija
10/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan sarkasmiin sarkasmilla jota aloittaja ei yleensä ymmärrä. Samoin vitseihin vastaan vitseillä..

Vierailija
11/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitetun tekstin sarkasmia on joskus vaikea huomata, koska maailmassa on paljon ihmisiä, jotka ihan oikeasti ajattelevat jotain sellaista, mitä joku toinen heittäisi vain sarkastisena läppänä. Myös vieraiden ihmisten sarkasmia on vaikea nähdä edes kasvokkain, koska tavallisesti sarkastinen kommentti heitetään vakavalla naamalla eikä vieraasta ihmisestä välttämättä tiedä, onko hän nyt sarkastinen vai tosissaan.

Vierailija
12/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomannut, että nimenomaan tuntemattomilta on hankala tunnistaa sarkasmia koska osa ihmisistä on vaan niin ...dillejä, että heillä on mielipiteitä, joita jokainen normaalihko pitäisi sarkasmina. Olen 99,9% varma, että jossain oikeasti on henkilö, jonka mielestä muumit pitäisi kieltää. 

Tuttujen ihmisten kanssa on helpompaa, koska pystyy muodostamaan jonkun käsityksen siitä, mitä mieltä kyseinen henkilö oikeasti on ja verrata sarkastiseksi oletettua materiaalia siihen.

Vierailija
13/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha, 12 muotoili ajatukseni kauniimmin :) T. 13

Vierailija
14/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintojeni mukaan kaikkein yksinkertaisin kansanosa on sitä porukkaa jotka sanovat että "se ei ymmärrä sarkasmia" tai "sillä ei ole huumorintajua".

Jo ihan keskinkertaisella päättelykyvyllä tajuaa ihmisten ajattelun ja huumorintajun olevan hyvin erilaisia. Kirjoitetussa sanassa sarkasmi ei juuri välity.

Kaikkein älykkäimpiä ovat ihmiset jotka oikeasti sisäistävät kuinka erilaisia ajatusmaailmat voivat olla. En itsekään kuulu heihin.

Vierailija
15/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vielä pahempia on ihmiset, jotka näkevät sarkasmia siellä, missä sitä ei ole. Toisin sanoen, kuuluvat sarjaan, etteivät tajua sarkasmia, mutta luulevat itse tajuavansa. 

Esimerkkinä voisin ottaa tapauksen, jossa ne likat väittivät paskoneensa bussissa housuunsa joskus taannoin. Iltasanomien kommenttiosioissa joku valitteli, kun ei tajuta sarkasmia. Eli typerää pelleilyä luullaan sarkasmiksi, aargghh, ärsyttävää.

Vierailija
16/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi on viisaiden tapa vittuilla tyhmille :)

Vierailija
17/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi, tuo kusipäiden perustelu kusipäisyydelle.

Vierailija
18/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 22:07"]

Sarkasmi, tuo kusipäiden perustelu kusipäisyydelle.

[/quote]

Mun mielestä ilkeyden kutsuminen sarkasmiksi (ja siten ilkeyden "oikeuttaminen") on tosiaan kusipäistä. Ei sarkasmin tarvitse kuitenkaan olla ilkeää.

Vierailija
19/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden ajan ystävistä osa ei ymmärrä, tai ei halua ymmärtää sarkasmia. Itse taas akateemisenä rakastan sitä:)

Vierailija
20/22 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken junassa tuli koettua, ettei sarkasmiani ymmärretty. Olen nuori nainen ja keskiikäiset naiset vastasivat vittuiluna ja pahoina katseina. Liittivät tilanteeseen sen, että olen nuori. Voi jumalauta, että vituttaa. Tuosta tilanteesta sai nyt sellaisen kuvan vain, että ärsyyntyivät kun nuori nainen kehtasi puhua heille. Jestas. Enpä ole ennen kokenut tuollaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän