Pankkien työntekijät: kurkitteko kavereiden ja tuttujen tilitietoja?
Olen kuullut, että periaatteessa kenellä vain pankin työntekijällä, siivojia nyt ehkä lukuunottamatta, on mahdollista nähdä asiakkaiden tilitiedot, lainat, sijoitukset jne.
Pankissa työskentelevät: kurkitteko te näitä tietoja?
Kommentit (48)
En kurki uteliaisuuttani, ei kiinnosta, mutta minulla on monta vanhempaa ja nuorempaa sukulaista saman pankin asiakkaita, ja he nimenomaan haluavat, että juuri minä palvelen heitä. Tiedän tarkkaan mitä on vaitolovelvollisuus ja ilmeisesti annan hyviä neuvoja. Olen mm. mummoni edunvalvoja. En missään nimessä riskeeraa duuniani.
25 vuotta alalla.
Minua kiinnostaa nuo Kelan tiedot. Voiko omien tietojensa "loki-tiedot" tilata jotenkin samanlailla kuin terveydenhuollosta voi? Olisin erityisen kiinnostunut siitä, onko joku jolla ei olisi aihetta käynyt utkimassa tietojani. Tiedoissa ei sinällään mtn erityisen slaista, mutta epäilys olemassa..
Mulla on sukulainen ylilääkärinä yhdessä isossa keskussairaalassa. Ainakin aiemmin katsoi ihan huoletta kaikkien tuttujen tietoja ja kertoili niitä meille sukulaisille. Nyt en ole (kumma kyllä) jutellut pariin vuoteen hänen kanssa, vieläkö jatkaa puuhiaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:55"]
Mulla on sukulainen ylilääkärinä yhdessä isossa keskussairaalassa. Ainakin aiemmin katsoi ihan huoletta kaikkien tuttujen tietoja ja kertoili niitä meille sukulaisille. Nyt en ole (kumma kyllä) jutellut pariin vuoteen hänen kanssa, vieläkö jatkaa puuhiaan.
[/quote]
Tuota. Kannattaa varmaan kehottaa lopettaa tuollainen. Pääsee vielä hengestään. Mikäli et nyt rölötä.
Noista jää merkintä pankin tietoihin, kenen tilejä on katsottu, ja jos on aiheettomia vierailijoita niin kenkää tulee.
Sama homma poliisilla heidän tietokannoissaan. Tosin eipä siitäkään kukaan kyttä tainnut mitään rangaistusta saada, kun ryntäsivät laumana katsomaan Mika Myllylän kuolintietoja.
En katso, tulis aika nopeasti potkut.
Valvotaanko asiaa oikeasti jotenkin vai onko tuo vaan ohjeistuksessa, että tietoja ei saa tarpeettomasti katsoa? Oletteko joskus oikeasti kuullee, että joku olisi saanut varoituksen tai potkut tästä syystä?
Mä en katsoisi vaikka tietäisin etten jäisi kiinni.
Noi on asioita, joita en halua tietää, saattaisi muuttaa ajatteluani henkilöstä, saattaisi olla hankala pitää suunsa kiinni, jos joku esim. valittaisi rahattomuutta ja tietäisin tilillä olevan pari miljoonaa jne jne. Helpompaa, kun ei tiedä mitään sellaista, mitä toinen ei halua tiedettävän.
Tottahan toki tiedot voi nähdä. Mutta ei tulis mieleenkään kurkkia... En riskeerais omaa työpaikkaani, eikä voisi kyllä vähempää tuttujen tai puolituttujen raha-asiat kiinnostaa... Meidän firmassa ainakin on niin tarkka valvonta, että siitä jäis kiinni. Valvotaan mitä asioita ja ketä asiakkaita on työn alla, mitä tapaamisia ja mitä tietoja käsitelty. Eikä sen puoleen, ei kyllä ennättäiskään mitään ylimääräistä urkintaa tehdä. Niin tiukaksi homma vedetty, että hyvä jos työn alla olevat hommat saa hoidetuksi.
Se on rikos katsoa tietoja, jos ei viran puolesta tartte, kuten on työkkärissä, sairaalassa yms. Tiedän, että tätä kuitenkin tapahtuu ja osa ei varmaan edes tajua, että niin ei saa tehdä.
Miksi ottaa riski, kun ei niistä tiedoista voi hyötyä mitenkään? Jos vähänkin piiskahtaa mihinkään suuntaan saamistaan tiedoista, niin potkut ovat melko varmat. Aika pikkumainen saa olla, jos nauttii hirveästi siitä, että voi itsekseen naureskella jollekin naapurin Penalle, jolla on jäänyt vaikka Visa-maksu maksamatta, tai kollegalle, jonka tili menee jatkuvasti miinukselle.
Ja kuten monet ovat sanoneet, niin tieto lisää tuskaa. Jos sitten saisikin tietää jotain todella kiusallista tai noloa, niin ihmiseen suhtautuminen voisi olla aika hankalaa.
Fudut tulee varsin nopeasti jos/kun jää kiinni. Ei tulis mieleenkään katsoa kenenkään yksityistietoja - ei edes ilman pelkoa kiinnijäämisestä.
Tätä täälä aina säännöllisesti kysytään ja sanon kuten aina ennenkin; EI KIINNOSTA! Kun raha-asioita käsittelee päivittäin, ja asiakkaita on esim. satoja viikossa, se raha ei merkitse yhtään mitään mitä kenelläkin on tilillään. Lähinnä koen vaivaatumista jos tuttu tulee töissä vastaan; silloin en halua palvella, vaan pyydään kollegaa hoitamaan. Koska EN halua tietää mitään. Ja en koskaan, ikinä, milloinkaan ole katsonut kenenkään raha-asioita yms. koska se on vastoin työohjeita, ja siitä voi saada potkut. En missään nimessä haluaisi riskeerata omaa työpaikkaani, enkä voisi työntekijänä kunnioittaa itseäni, jos sellaisen rikkeen tekisin!! Minulle on kunniatehtävä kunnioittaa asiakkaidemme yksityisyyttä. Ja siis oikeasti, se ei voisi vähempää kiinnostaa. En ymmärrä miten joku sairaanhoitaja jaksaa ja viitsi, ja miten hänen ammattietiikkansa voi antaa periksi sille, että menee urkkimaan tietoja, jotka eivät millään tavalla liity kulloiseenkin työtehtävään!
Joten en halua tietää kenenkään raha-asioista mitään, se on vain minun duuni hoitaa tehtäväni, ja tarjota palveluita asiakkailleni. Muuta asiat eivät kuulu minulle tai muille pankkilaisille pennin vertaa, näin kirjaimellisesti.
En ole pankissa työssä mutta tuskin jää mitään jälkeä? Sairaanhoitoalalla on vähän eri..
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:06"]
Tätä täälä aina säännöllisesti kysytään ja sanon kuten aina ennenkin; EI KIINNOSTA! Kun raha-asioita käsittelee päivittäin, ja asiakkaita on esim. satoja viikossa, se raha ei merkitse yhtään mitään mitä kenelläkin on tilillään. Lähinnä koen vaivaatumista jos tuttu tulee töissä vastaan; silloin en halua palvella, vaan pyydään kollegaa hoitamaan. Koska EN halua tietää mitään. Ja en koskaan, ikinä, milloinkaan ole katsonut kenenkään raha-asioita yms. koska se on vastoin työohjeita, ja siitä voi saada potkut. En missään nimessä haluaisi riskeerata omaa työpaikkaani, enkä voisi työntekijänä kunnioittaa itseäni, jos sellaisen rikkeen tekisin!! Minulle on kunniatehtävä kunnioittaa asiakkaidemme yksityisyyttä. Ja siis oikeasti, se ei voisi vähempää kiinnostaa. En ymmärrä miten joku sairaanhoitaja jaksaa ja viitsi, ja miten hänen ammattietiikkansa voi antaa periksi sille, että menee urkkimaan tietoja, jotka eivät millään tavalla liity kulloiseenkin työtehtävään!
Joten en halua tietää kenenkään raha-asioista mitään, se on vain minun duuni hoitaa tehtäväni, ja tarjota palveluita asiakkailleni. Muuta asiat eivät kuulu minulle tai muille pankkilaisille pennin vertaa, näin kirjaimellisesti.
[/quote]
En siis palvele kasvokkain asiakkaita. Ja lisäisin vielä, että ei ole edes aikaa tehdä mitään, mikä ei liity kulloiseenkin työtehtävään.
11, kyllä jää jälki kaikesta ja niitä myös seurataan.
Jokaisesta tapahtumasta mitä pankissa tekee jää muuten jälki, ja se on erittäin helposti selvitettävissä. Tämä on fakta. Suomessa on erittäin hyvät järjestelmät ja ohjelmat. .
Varmasti suurta osaa ei kiinnosta. Mutta katsoihan 72 poliisia Mika Myllylänkin tietoja. Ja varmaan hekin tiesivät, että se on kiellettyä, ja yleisesti ottaen poliisit lienevät lainkuuliaisia. Eikö kukaan tunnusta, että on katsonut, jos nyt anonyymina voisi tunnustaa?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:09"]En ole pankissa työssä mutta tuskin jää mitään jälkeä? Sairaanhoitoalalla on vähän eri..
[/quote]
Kyllä jää. Kaikesta, mitä pankin koneilla tekee, jää tieto kyseisen henkilön id:n lokitietoihin. En ole myöskään töissä konttorissa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:12"]Varmasti suurta osaa ei kiinnosta. Mutta katsoihan 72 poliisia Mika Myllylänkin tietoja. Ja varmaan hekin tiesivät, että se on kiellettyä, ja yleisesti ottaen poliisit lienevät lainkuuliaisia. Eikö kukaan tunnusta, että on katsonut, jos nyt anonyymina voisi tunnustaa?
[/quote]
Poliisit eivät todellakaan ole lainkuuliaisia. Itselläni on lähipiirissä useita poliiseja ja käyvät jatkuvasti urkkimassa naapureiden, tuttujen yms. asioita. Ihan yleinen käytäntö poliisien keskuudessa. Epäilen että poliisiäitini käy urkkimassa myös omia tietojani.