Pankkien työntekijät: kurkitteko kavereiden ja tuttujen tilitietoja?
Olen kuullut, että periaatteessa kenellä vain pankin työntekijällä, siivojia nyt ehkä lukuunottamatta, on mahdollista nähdä asiakkaiden tilitiedot, lainat, sijoitukset jne.
Pankissa työskentelevät: kurkitteko te näitä tietoja?
Kommentit (48)
Poliisit sai tuomioita niistä. Eikä kai tajunneet, että ihan oikeasti niitä tarkkaillaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:06"]
Tätä täälä aina säännöllisesti kysytään ja sanon kuten aina ennenkin; EI KIINNOSTA! Kun raha-asioita käsittelee päivittäin, ja asiakkaita on esim. satoja viikossa, se raha ei merkitse yhtään mitään mitä kenelläkin on tilillään. Lähinnä koen vaivaatumista jos tuttu tulee töissä vastaan; silloin en halua palvella, vaan pyydään kollegaa hoitamaan. Koska EN halua tietää mitään. Ja en koskaan, ikinä, milloinkaan ole katsonut kenenkään raha-asioita yms. koska se on vastoin työohjeita, ja siitä voi saada potkut. En missään nimessä haluaisi riskeerata omaa työpaikkaani, enkä voisi työntekijänä kunnioittaa itseäni, jos sellaisen rikkeen tekisin!! Minulle on kunniatehtävä kunnioittaa asiakkaidemme yksityisyyttä. Ja siis oikeasti, se ei voisi vähempää kiinnostaa. En ymmärrä miten joku sairaanhoitaja jaksaa ja viitsi, ja miten hänen ammattietiikkansa voi antaa periksi sille, että menee urkkimaan tietoja, jotka eivät millään tavalla liity kulloiseenkin työtehtävään!
Joten en halua tietää kenenkään raha-asioista mitään, se on vain minun duuni hoitaa tehtäväni, ja tarjota palveluita asiakkailleni. Muuta asiat eivät kuulu minulle tai muille pankkilaisille pennin vertaa, näin kirjaimellisesti.
[/quote]
Miksi tuon tuot esiin? Itse sairaanhoitajana ajattelen juuri samoin kuin sinä. En ymmärrä sitä, miksi joku hoitaja katsoo tietoja, joita ei työnsä vuoksi tarvitse. Mutta ei ole kyllä tullut mieleenkään, että sellaisessa keskustelussa, jossa puhutaan hoitajien katsomista potilastiedoista, joku alkaisia pohtia sitä, kuinka pankkivirkailijat katsovat tarpeettomasti naapurin/kaverin/jonkun muun tietoja. Aivan varmasti niin tapahtuu, kuten sitä, että hoitajatkin niin tekevät. Jotenkin vaan tässä kesksutelussa ärsyttää, että pitää hoitajat tuoda esiin. Jokaisessa ammattiryhmässä on niitä, jotka eivät kunnioita sääntöjä tai uteliaisuus voittaa.
Ja palakseni asiaan: En vaan ymmärrä miten joku pankkitoimihenkilö jaksaa ja viitsi, ja miten hänen ammattietiikkansa voi antaa periksi sille, että menee urkkimaan tietoja, jotka eivät millään tavalla liity kulloiseenkin työtehtävään!
Tunsin vuosia sitten yhden työkkärin virkailijan, joka vapaa-aikanaan kertoili mitä kaikkia tietoja asiakkaista heidän koneillaan oli. Ei hän mitään pahoja kertonut, vaan yleensä jos jotain hakijaa oli kehuttu, mutta salassapitoonhan sellaisetkin kuuluu. Tosin tästä on jo pitkä aika ja varmaan yksityisyydensuojaa on sen jälkeen ohjeistettu työntekijöille enemmän.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:12"]Varmasti suurta osaa ei kiinnosta. Mutta katsoihan 72 poliisia Mika Myllylänkin tietoja. Ja varmaan hekin tiesivät, että se on kiellettyä, ja yleisesti ottaen poliisit lienevät lainkuuliaisia. Eikö kukaan tunnusta, että on katsonut, jos nyt anonyymina voisi tunnustaa?
[/quote]
Myllylä on julkkis ja tapahtuma on eri.
Hankala selittää, mutta mä en missään nimessä katsoisi mitään tuttujen asioita missään yhteydessä, enkä katsoisi myöskään kenenkään pankki- tai lääkäritietoja. Mutta jos mulla olisi mahdollisuus päästä lukemaan jonkun uutisissa olleen rikoksen asiakirjoja, joutuisin taistelemaan itseni kanssa paljon enemmän.
En katsoisi jos olisin pankissa töissä, koska en haluaisi, että minunkaan tietoja urkittaisiin. Sitä paitsi jos katsoisin en voisi olla itseni kanssa kun tulis huono omatunto. Onhan sellanen aika häikäilemätöntä ja katalaa. Ihmettelen ihmisiä jotka tekee jotain tollasta mutta eivät tunne mitään omatunnon kolkutuksia. Nyt ajattelen noin, mutta teininä tuli vilkaistua arkistoja sairaalassa harjottelussa ollessa kaverin kanssa. Väärin oli, enkä sen jälkeen ole mitään tuollaista tehnyt, enkä tekisi. Kyllähän sen sillonkin tiesi, että väärin on ja typerää, mutta ei tullut ajateltua sen pidemmälle.
Postinkantajatkaan ei saa kertoa, kenelle tulee voudinlappuja ja sossun päätöksiä, mutta aika monen postijampan olen kuullut noistakin kertoilevan.
Pankin työntekijöillä on vähän korkeampi moraali kuin ap kuvittelee :D
Mä olen Verohallinnossa töissä, eikä ole ikinä käynyt mielessä katsoa kenenkään tietoja huvikseen. Kyllä sen työnantaja on tehnyt hyvin selväksi, että on kiellettyä ja lokitietoja tarkkaillaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:14"]
Ei kait se mikään rikos ole jos pankkien työntekijät katsovat tietojasi nro 7?
[/quote]
Kyllä se on rikos. Pankkisalaisuus on erittäin tarkkaan laissa säädetty. Jos käsittelee tietoja ilman oikeaa työtehtävää tai käsittelee tietoja laajemmin, kuin työtehtävä vaatii, silloin rikkoo pankkisalaisuutta. Pankkisalaisuus on varmasti yksi tiukimmin säädetystä salaisuuksista... Lieneekö sillä jotain tekemistä, että lainsäätäjät varakkaimmasta päästä ;)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:06"]
Tätä täälä aina säännöllisesti kysytään ja sanon kuten aina ennenkin; EI KIINNOSTA! Kun raha-asioita käsittelee päivittäin, ja asiakkaita on esim. satoja viikossa, se raha ei merkitse yhtään mitään mitä kenelläkin on tilillään. Lähinnä koen vaivaatumista jos tuttu tulee töissä vastaan; silloin en halua palvella, vaan pyydään kollegaa hoitamaan. Koska EN halua tietää mitään. Ja en koskaan, ikinä, milloinkaan ole katsonut kenenkään raha-asioita yms. koska se on vastoin työohjeita, ja siitä voi saada potkut. En missään nimessä haluaisi riskeerata omaa työpaikkaani, enkä voisi työntekijänä kunnioittaa itseäni, jos sellaisen rikkeen tekisin!! Minulle on kunniatehtävä kunnioittaa asiakkaidemme yksityisyyttä. Ja siis oikeasti, se ei voisi vähempää kiinnostaa. En ymmärrä miten joku sairaanhoitaja jaksaa ja viitsi, ja miten hänen ammattietiikkansa voi antaa periksi sille, että menee urkkimaan tietoja, jotka eivät millään tavalla liity kulloiseenkin työtehtävään!
Joten en halua tietää kenenkään raha-asioista mitään, se on vain minun duuni hoitaa tehtäväni, ja tarjota palveluita asiakkailleni. Muuta asiat eivät kuulu minulle tai muille pankkilaisille pennin vertaa, näin kirjaimellisesti.
[/quote]
Miksi tuon tuot esiin? Itse sairaanhoitajana ajattelen juuri samoin kuin sinä. En ymmärrä sitä, miksi joku hoitaja katsoo tietoja, joita ei työnsä vuoksi tarvitse. Mutta ei ole kyllä tullut mieleenkään, että sellaisessa keskustelussa, jossa puhutaan hoitajien katsomista potilastiedoista, joku alkaisia pohtia sitä, kuinka pankkivirkailijat katsovat tarpeettomasti naapurin/kaverin/jonkun muun tietoja. Aivan varmasti niin tapahtuu, kuten sitä, että hoitajatkin niin tekevät. Jotenkin vaan tässä kesksutelussa ärsyttää, että pitää hoitajat tuoda esiin. Jokaisessa ammattiryhmässä on niitä, jotka eivät kunnioita sääntöjä tai uteliaisuus voittaa.
Ja palakseni asiaan: En vaan ymmärrä miten joku pankkitoimihenkilö jaksaa ja viitsi, ja miten hänen ammattietiikkansa voi antaa periksi sille, että menee urkkimaan tietoja, jotka eivät millään tavalla liity kulloiseenkin työtehtävään!
[/quote]
Tämä oli vain esimerkki, sama asia koskee poliiseja, lähihoitajia, postin työntekijöitä jne. Viittasin esimerkilläni vain sairaanhoitajiin, kun edellä viestiketjussa myös niihin viitattiin. Olet aivan oikeassa; en ymmärrä pankkilaista joka käy katsomassa tietoja, jotka eivät liity työtehtävään, esim. tililtä rahan nostoon.
Ei tulisi mieleenkään olla noin moraaliton. En katsoisi esim- tuttavan päiväkirjaakaan -jos olisi tilaisuus tai muuta vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:23"]
Mä olen Verohallinnossa töissä, eikä ole ikinä käynyt mielessä katsoa kenenkään tietoja huvikseen. Kyllä sen työnantaja on tehnyt hyvin selväksi, että on kiellettyä ja lokitietoja tarkkaillaan.
[/quote]
Siis täh? Nehän näkee sieltä asiakaskoneeltakin ja iltiksessä joka syksy julkaistaan että mitkä oli kenenkin tulot.
Epäilen että tuttuni on käynyt minun tiedoissa, tiedän että on käynyt joidenkin tuttaviemme pankkitietoja katsomassa. Kertonut näistä sivulauseessa minullekin. Mitähän minun pitäisi asialle tehdä, keneen ottaa yhteyttä? Kyseessä op.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:23"]
[/quote]
Siis täh? Nehän näkee sieltä asiakaskoneeltakin ja iltiksessä joka syksy julkaistaan että mitkä oli kenenkin tulot.
[/quote]
Joo, mutta kai ymmärrät, että on eri asia katsoa verotuksen julkisia tietoja asiakaspäätteeltä verrattuna siihen, että virkailija katsoo omalta koneelta KAIKKI tiedot? Henkilötiedot, perhesuhteet, työnantajan, etuudet, lainat... ilmoitukset, järjestelmään viedyt tiedot asiakkaan puheluista, veronkorotukset jne.
Kerran yksi deeku kaveri huijasi maalla asuvia sukulaisiaan sanomalla että hän tarvii rahaa sakkojen maksuun, tai muuten joutuu vankilaan (tämä oli aikana jolloin sakkoja vielä muunnettiin vankeudeksi). Ei hänellä mitään sakkoja ollut, ainakaan sillä hetkellä, mutta hän vaan kusetti että saa rahaa viinaan, ja saikin. Sitten siellä maalla joku paikallinen poliisi oli kuullut tästä ja katsoi työpaikan koneelta, oliko kaverilla sakkoja menossa muuntoon. Ei ollut, ja poliisi kertoi tämän sukulaisille, jotka soitti vihaisena deekulle että huijasit meiän rahat. Kytälle ei tullut tästä mitään seuraamuksia.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:21"]
Postinkantajatkaan ei saa kertoa, kenelle tulee voudinlappuja ja sossun päätöksiä, mutta aika monen postijampan olen kuullut noistakin kertoilevan.
[/quote]
Toista se oli ennen kun kylällä oli yhteispostilaatikko, johon tuli monen talon postit. Kun ehti ekana paikalle, näki kaikki naapureiden perintätoimiston kirjeet ja mitä lehtiä niille tulee.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:42"]
[/quote]
Toista se oli ennen kun kylällä oli yhteispostilaatikko, johon tuli monen talon postit. Kun ehti ekana paikalle, näki kaikki naapureiden perintätoimiston kirjeet ja mitä lehtiä niille tulee.
[/quote]
Puhumattakaan silloin, kun puhelinlaitoksilla oli keskusneidit töissä ja yhdistivät puhelut aina soittajan ja vastaanottajan välillä. Kuulivat kaikki jutut, ja varmaankaan eivät olleet yhtään kovia juoruämmiä.
Olen pankissa töissä enkä ole ikinä katsonut kenenkään tutun tietoja. Meitä seurataan oikeasti todella tarkasti, joka ikisestä tekemisestä jää jälki. Jo työsopimuksta allekirjoittaessani asiaa painotettiin ja samalla henkilöstöpäällikkö kertoi, kuinka joku työntekijä oli saanut varoitukaen, kun oli käynyt katsomassa kollegansa tilitietoja.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
Puhumattakaan silloin, kun puhelinlaitoksilla oli keskusneidit töissä ja yhdistivät puhelut aina soittajan ja vastaanottajan välillä. Kuulivat kaikki jutut, ja varmaankaan eivät olleet yhtään kovia juoruämmiä.
[/quote]
No nykyään meillä on tähän tarkoitukseen NSA ja pari muuta puljua.
Ei kait se mikään rikos ole jos pankkien työntekijät katsovat tietojasi nro 7?