Pankkien työntekijät: kurkitteko kavereiden ja tuttujen tilitietoja?
Olen kuullut, että periaatteessa kenellä vain pankin työntekijällä, siivojia nyt ehkä lukuunottamatta, on mahdollista nähdä asiakkaiden tilitiedot, lainat, sijoitukset jne.
Pankissa työskentelevät: kurkitteko te näitä tietoja?
Kommentit (48)
Tanskassahan oli paikallinen 7päivää (siis sama firma joka omistaa Suomessa Seiskan) tehnyt sopparin luottokorttifirman kanssa, että lähettäkää meille julkkisten kuitit. Tämä toimi vuosikausia kunnes nyt hiljattain jäivät kiinni.
Juurikin näin. Verotuksen julkiset tiedot voi katsoa ihan laillisestikin mutta verohallinnon tietokannasta näkee paljon muutakin. Esim. perhesuhteista voisi käydä ilmi, että jollain on lapsi, josta ei ole kertonut tmv. Tai että joku on saanut ison perinnön tai voittanut lotossa....
Työskentelen siis verohallinnossa, enkä halua käsitellä tuttavieni tai heidän firmojen tietoja. Meillä saa jäävätä itsensä em. syistä, jolloin esimies siirtää tapauksen jollekin toiselle. Sitten on tietysti ne tapaukset, joissa lain mukaan tulee jäävätä itsensä aina.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:47"]Olen pankissa töissä enkä ole ikinä katsonut kenenkään tutun tietoja. Meitä seurataan oikeasti todella tarkasti, joka ikisestä tekemisestä jää jälki. Jo työsopimuksta allekirjoittaessani asiaa painotettiin ja samalla henkilöstöpäällikkö kertoi, kuinka joku työntekijä oli saanut varoitukaen, kun oli käynyt katsomassa kollegansa tilitietoja.
[/quote]
Jälki jää joo mutta seurataan asiaa jotenkin? Paitsi jos asiakas tajuaa kysyä tietoja?
Seurataan.
Tehdään ihan satunnaista seurantaa +esim. tilanteissa, joissa jollain on merkittävä määrä katseluista. Sen lisäksi kuka tahansa voi pyytää selvitystä siitä, kuka on katsellut omia tietojaan. Tällöin tietoja katselleilta voidaan pyytää selvitys, miten on liittynyt työtehtäviin.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:23"]
Mä olen Verohallinnossa töissä, eikä ole ikinä käynyt mielessä katsoa kenenkään tietoja huvikseen. Kyllä sen työnantaja on tehnyt hyvin selväksi, että on kiellettyä ja lokitietoja tarkkaillaan.
[/quote]
Siis täh? Nehän näkee sieltä asiakaskoneeltakin ja iltiksessä joka syksy julkaistaan että mitkä oli kenenkin tulot.
[/quote]
Joo, mutta kai ymmärrät, että on eri asia katsoa verotuksen julkisia tietoja asiakaspäätteeltä verrattuna siihen, että virkailija katsoo omalta koneelta KAIKKI tiedot? Henkilötiedot, perhesuhteet, työnantajan, etuudet, lainat... ilmoitukset, järjestelmään viedyt tiedot asiakkaan puheluista, veronkorotukset jne.
[/quote]
Sama juttu.. En ikinä katsoisi kenenkään tietoja turhaan vaikka pääsy olisi vaikka minne.
Olin töissä paikassa jossa käsitellään mm.sosiaaliturvaan liittyviä asioita. Tietojen urkinta ja kyttäys oli täysin normaalia. Sillä, jääkö merkintöjä, ei ole käytännössä merkitystä. Edes varoituksia ei jaettu.
Minä katson tiliotteelta, missä kapakassa yksi hyvin kiinnostava tapaus käy vinguttamassa pankkikorttiaan. Valvonta on käytännössä olematonta ja keskittyy siihen, ettei raha joudu väärään paikkaan ja että paperit ovat kunnossa.