Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi toi pojalle ruokakassin.

Vierailija
16.06.2014 |

Joka viikon maanantai yleensä tuo. Tänään toi vesimelonia,mansikoita,tomaatteja, 2 lajia valmisruokaa,juotavaa jogurttia,vanukkaita ja maitoa. Mitä mieltä olet asiasta? lapsi kohta 6v.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuohan on aika herttaista =), en ole koskaan kuullut että kukaan tekisi noin. Hitsi kun mä vaan aattelin tätä omaa täysi-ikäistä poikaa, joka etsii asuntoa, niin HÄN olisi ainakin ihan oikeasti kiitollinen ja tarpeessa. Voi kun olisi yhtä kiva anoppi.

[/quote] USAssa kovin yleista, alkaa silloin kun nuoret lahtevat yliopistoon. Kotoa tuleva 'care package' on aina riemun paikka ja siita jaetaan ystaville.

Mina ainakin olen jatkanut tapaa lahettamalla silloin talloin kotoa sailyvia ruokia/herkkuja mita ei toisella puolella maata niin helposti loydy. ja 'lapset' ovat jo aikuisia ja naimisissa eika rahasta ole pulaa.

t.usalainen"

Luulen sen olevan ihan yleistä kaikkialla maailmassa, mutta jostakin syystä, suomalainen lahjakulttuuri on mennyt överiksi. Täällä ei haluta enää mitään yllätyksellisyyttä, puhumattakaan antamisen ja saamisen ilosta, vaan lahja jopa ennalta määrätään millainen se tulee olla, muussa tapauksessa se on arvoton ja lentää suoraan roskikseen.

Vierailija
22/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, ilmaista ruokaa. Ottaisin tyytyväisenä vastaan, enkä katsoisi olevani minkäänlaisessa kiitollisuudenvelassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä vaikuttaa.

Meidän isovanhemmat kantavat vain karkkia tänne. Toisivatkin noin terveellisiä herkkuja.

Vierailija
24/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana anoppi, ei muuta voi sanoa :)

Vierailija
25/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karjalaiset on Suomen pihein ja kateellisin kansa. Omaneduntavoittelijoita ja seläntakanapuhujia kaikki."

Karjalaiset eivät suinkaan voi olla Suomen pihein ja kateellisin kansa, sillä Karjala luovutettiin entiselle Neuvostoliitolle viime sodassa ja siitäkin on aikaa yli 50 vuotta.

Lahjoista on hyvä nirsoilla, kun elää yltäkylläisyydessä, mutta maailman historia on osoittanut sen olleen monen kansakunnan ja yksittäisen ihmisen pelastus.

Vierailija
26/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsille anoppi saattaa aina silloin tällöin tuoda muovikassillisen sapuskaa. Yleensä siinä on lapsille mehua, banaaneja, kesällä mansikoita, jugurttia tai vanukasta ja karjalan piirakoita. Mikäs siinä, anti tulla vaan. En ole koskaan miettinyt, miksi se niitä tuo. Jos kerran haluaa, niin tuokoon vaan. Aina ne on syöty kaikki pois. Kesällä ovat mökillä aika paljon ja olivat lapsille keränneet ison kupillisen metsämansikoita, syksyllä tuovat aina kanttarelleja tuliaisiksi mökiltä. Minkä ikäinen sun anoppisi ap on? Meillä appiväki alkaa olla jo aika iäkkäitä, vaikka hyvässä kunnossa ovatkin, mutta aina siellä on tarjolla pöydässä sun seitsemää sorttia ja kaikki vadit pitäisi syödä tyhjäksi. Anoppi joskus sanoi, että haluaa lastenlasten muistavan mummolan paikkana, missä oli aina ruokaa. Ehkä se siitä juontaa juurensa tuo ruuan tuominen? Tiedä häntä? 

Vierailija
27/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:50"]

Karjalainen vieraanvaraisuus my ass.

Karjalaiset on Suomen pihein ja kateellisin kansa. Omaneduntavoittelijoita ja seläntakanapuhujia kaikki.

[/quote]Karjalaiset on hieno heimo. Joutuivat jättämään kotinsa. Kaikki jäi. "Kaik mänt". Sitten kun heitä tänne eripuolille Suomea sijoitettiin, he rakensivat itse talot. Oma pappiAni poikiensa kanssa.

Helppoa ja tyhmää  oli muiden alkuperäisten sorsia...ja puhua , että tulevat ja vievät maat ja ovat pihejä.Haloo. He lähtivät pakosta pois kotoaan. Suomi oli Sodassa ja menetti osan itseään. Olisin niin suonut heille oman maan ja meille kaikille hienon kauniin KarjalaN , jossavapaasti asua ja vierailla. Se sota jätti jälkensä kaikkiin sen aikana eläkeikiin. Oli ne sitten mitä heimoa tahansa. Turha on tökkiä ja  arvostella. Jokaisella omat taakkansa ja ilonsa ja murheensa.

Vierailija
28/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana anoppi siis :)

Vierailija
29/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kiva anoppi, tai ainakin lapsella kiva mummi. En suostu haukkumaan häntä.

Vierailija
30/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anoppi on 65v eikä ole karjalainen. En oikein tiedä miksi noin tekee mutta luultavasti ajattelee että meillä olisi taloudellisesti tiukkaa tms ja nuo on tarkoitettu pojalle me hommaamme omat ruokamme me vanhemmat."

En usko, että anoppisi ajattelisi noin, vaan ruokakassin välityksellä hän osoittaa ystävyyttä ja rakkautta lapsenlapselleen ja perheelle ja onhan se paljon helpompi tapa, kuin sanoa ääneen rakastavansa miniäänsä. En ymmärrä, miksi monet epäilevät "ruokakassin" antamisen motiivia, eikö nyt rakastavaisetkin jaa ruuan keskenään ja haluavat antaa lahjoja toisilleen.

Vierailija
31/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anoppi asuu tuossa 8 km päässä ja käy meillä n 4-5 kertaan viikossa ja monesti ottaa lapsen mukaan mummolaan muutamaksi tunniksi eli lapsenlapsen seuraa kyllä varmasti saa tarpeeksi."

Jos sinua "ruokakassi" noin närästää, niin ajattele se miehesi ja lapsesi ennakkoperintönä, jos et halua sitä vieraanvaraisuutena. Näinhän sitä varallisuutta siirretään  sukupolvelta toiselle ja sitäkin ihmettelen, miksi se närästää sinua, mutta ei miestäsi tai lastasi, jos parisuhteesi ja kotisi on tasavertainen ja oikeudenmukainen, jolloin tilaa annetaan kaikille perheenjäsenille. Ja myös anopillesi, onhan hän miehesi äiti ja lapsesi isoäiti.

Jos tähän palstaan olisi uskominen, niin kaiken pahan alku ja juuri on anoppi. Mikään ei ole hyvä tai riittävästi. Ollaan ennakkoluuloisia ja kuvitellaan oma ajatusmalli tai tavat ainoaksi ja oikeaksi. Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja kiitollisia. Luulen, teidän sahaavan omaa oksaanne jolla istutte, sillä asenteet siirtyvät omiin lapsiinne ja joskus olette itsekkin anoppeja omille miniöille ja vävyille.  

Vierailija
32/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 10:12"]

"Anoppi asuu tuossa 8 km päässä ja käy meillä n 4-5 kertaan viikossa ja monesti ottaa lapsen mukaan mummolaan muutamaksi tunniksi eli lapsenlapsen seuraa kyllä varmasti saa tarpeeksi."

Jos sinua "ruokakassi" noin närästää, niin ajattele se miehesi ja lapsesi ennakkoperintönä, jos et halua sitä vieraanvaraisuutena. Näinhän sitä varallisuutta siirretään  sukupolvelta toiselle ja sitäkin ihmettelen, miksi se närästää sinua, mutta ei miestäsi tai lastasi, jos parisuhteesi ja kotisi on tasavertainen ja oikeudenmukainen, jolloin tilaa annetaan kaikille perheenjäsenille. Ja myös anopillesi, onhan hän miehesi äiti ja lapsesi isoäiti.

Jos tähän palstaan olisi uskominen, niin kaiken pahan alku ja juuri on anoppi. Mikään ei ole hyvä tai riittävästi. Ollaan ennakkoluuloisia ja kuvitellaan oma ajatusmalli tai tavat ainoaksi ja oikeaksi. Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja kiitollisia. Luulen, teidän sahaavan omaa oksaanne jolla istutte, sillä asenteet siirtyvät omiin lapsiinne ja joskus olette itsekkin anoppeja omille miniöille ja vävyille.  

[/quote]

Ei se minua närästä että hän kassin ruokaa tuo saa tuoda kun haluaa.

Vierailija
33/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan sille, joka muistutti meidän karjalaisten luonteenpiirteistä. En tosin tunnista niistä itseäni enkä läheisiäni.

Tuo ap:n kuvailema ruokakassi joka viikko ajatteluttaisi minua jonkin verran, jos siis olisin ap:n tilalla. Hedelmät ja vihannekset ovat tietysti ihan ok, mutta nuo sokeriset vanukkaat ja jugurtit eivät ole tarpeellisia. Todennäköisesti olisin jo aikoja sitten keskustellut anoppini kanssa varsin vakavasti. Jos olisin täysin tumpelo kokki ja jos olisi vaara, että lapsi olisi aliravittu, ymmärtäisin tuon kassin jollakin tasolla. Koska näin ei ole, niin mieleen nousee kerettiläinen kysymys, mihin anoppi toimillaan pyrkii.

PS Saako koko perhe nauttia kassin sisällöstä, vai vain poika?

Vierailija
34/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille karjalainen anoppi toi kysymättä monen päivän ruuat tullessaan käymään, aina sanoi että mitään ei tarvitse heille laittaa. Olisikin tuonut vaan itselleen & appiukolle, mutta odotti, että koko perheemme syö hänen laittamiaan ruokia monta päivää. Meille tuli miehen kanssa tästä isot riidat, yritin selittää että olen talon emäntä ja haluaisin itse päättää mitä syömme/mitä lapset syövät ja saada edes joskus mahdollisuuden tarjota vieraille jotain. Hän oli tottunut tähän käytäntöön, mutta mielestäni on eri asia viedä sinkkupojalle ruokaa silloin tällöin kuin vallata miniän koko keittiö/jääkaappi. Joskus yritin laittaa ruokaa, lähtivät kotiin juuri kun olin saanut isotöisen ruuan valmistettua ja katettua pöytään, eli minun ruokani eivät todellakaan kelvanneet. Jossain vaiheessa sitten loukkaantumisten ja mieheni keskusteluyritysten jälkeen viesti meni perille, nyt tuo mahdollisesti jonkun leivonnaisen tullessaan, mikä on ihan fine.

Karjalainen vieraanvaraisuus, joo, mutta antaako se oikeuden tulla toisen kotiin sanomaan, että "tänään syödään tätä ruokaa ja huomiseksi on tuota"? Ja sitten jos uskaltaa kieltäytyä, on edessä kuukausien mykkäkoulu, josta kärsivät myös lapset.

Vierailija
35/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille anoppi tuo aina leipomosta kassillisen herkkuja kylään tullessaan. Hyvillä mielin ollaan syöty, vaikka olisi varaa itsekin ostaa. Omenoita, mustikoita jne. saamme aina ämpäreittäin, ei tarvitse lähteä itse keräämään.

Vierailija
36/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies opiskelija? Mun vanhemmat työnsi mulle opiskeluaikoina joka viikonloppu hirveän kassillisen ruokaa. Elin usein torstaihin asti niillä mitä isä mulle jääkaapista lappoi mukaan. :D Mun opintotuki oli hurjat 10€/kk, koska vanhempien tulot vaikutti. Jatkoivat samaa kyllä sittenkin, kun mulla oli jo varaa ostaa muutakin kuin makaronia.

Vierailija
37/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma oon Karjalasta vaikka nyt hyvin kaukana sielta. kylla ovat vieraanvaraisia ja lampimia ihmisia.vanhempi ikaluokka varsinkin.

Vierailija
38/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 10:56"]

Onko mies opiskelija? Mun vanhemmat työnsi mulle opiskeluaikoina joka viikonloppu hirveän kassillisen ruokaa. Elin usein torstaihin asti niillä mitä isä mulle jääkaapista lappoi mukaan. :D Mun opintotuki oli hurjat 10€/kk, koska vanhempien tulot vaikutti. Jatkoivat samaa kyllä sittenkin, kun mulla oli jo varaa ostaa muutakin kuin makaronia.

[/quote]

Ei ole opiskelija. Ollaan keski-ikäisiä työssäkäyviä pienituloisia ihmisiä. Ja lapsi on hoikka ollut aina ei kohtuuttomasti mitään vanukkaita tai herkkuja syö.

Vierailija
39/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva äiti pojalla. Ei voi muuta sanoa. Itsekin voisin ottaa tuon tavan sitten kun poika asuu omillaan.

Vierailija
40/54 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:29"]

Ihan kiva äiti pojalla. Ei voi muuta sanoa. Itsekin voisin ottaa tuon tavan sitten kun poika asuu omillaan.

[/quote]

Siis anoppi tuo ruokakassin 6v pojanpojalleen ei pojalleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan