Voiko laktosi-int. alkaa ihan yhtäkkiä aikuisiällä?
Vai onko mun ruoansulatus muuten vain häiriötilassa...
Kommentit (16)
Voi alkaa. Yleensä se alkaakin nuorena tai aikuisiällä.
Anteeksi kirjoitusvirhe. Siis laktoosi...
Voi. Olin 3v juomatta maitoa ja kun aloin taas juomaan, se iski :)
Voi. Mulla puhkesi maitoallergia (eri kuin laktoosi-intoleranssi) vasta 25-vuotiaana.
Mulla alkoi tosi rajusti 49 v. Kesti muutaman viikon rauhoittua. Onneksi on hyviä laktoosinpilkkojia. Mikä on muuten mielestänne paras? Itse olen käyttänyt Non lactoa, aika kallista kylläkin.
Mun äidillä alkoi kuusikymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 17:19"]
Voi. Mulla puhkesi maitoallergia (eri kuin laktoosi-intoleranssi) vasta 25-vuotiaana.
[/quote]
Kuin myös maitoproteiiniallergia mutta noin 35 - vuotiaana. Sitä ennen ei mitään oireita maitotuotteista.
Aloittaja tarkistakoon että kyseessä ei ole nimenomaan maitoproteiiniallergia. Siihen ei auta laktoosittomat tuotteet vaan ainoastaan maitotuotteiden jättäminen kokonaan pois ruokavalistao. Ei juustoja, ei jugurtteja, ei heraa, ei hylatuotteita...
Stressivatsa voi myös vaivata. Kokeile vähän aikaa laktoositonta ruokavaliota ja sitten palaa pikkuhiljaa entiseen, kuten testinä. :)
No niinpä tietenkin. :/ Alan olla aika varma, että minulla on jonkin sortin "maitoallergia". Täytyy testata nyt kunnolla, että jätän ensin kaiken pois ja jos oireet häviää, niin kokeilen sitten tuleeko hylatuotteista oireita. Kiitos teille.
ap.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 17:26"]
Stressivatsa voi myös vaivata. Kokeile vähän aikaa laktoositonta ruokavaliota ja sitten palaa pikkuhiljaa entiseen, kuten testinä. :)
[/quote]
Joo, teen näin.
Ap.
Mun isäukolla puhkesi lähempänä seitsemääkymppiä, kun joutui jonkun leikkauksen alla käyttämään jotain suojalääkitystä, koska hänellä oli moninaisia vaivoja. Lääkitys hoiti asiansa, mutta seurauksena lääkärin toteama laktoosi-intoleranssi. Siihen asti oli käyttänyt maitoa ihan normaalisti.
Mulla ikää 30v ja nyt alkoi laktoosi-intoleranssi.. En oo lääkärissä kyllä käynyt mutta laktoosittomiin maitotuotteisiin vaihto rauhoitti nopeasti vatsan.
Otapa kunnon maitohappobakteerikuuri! Saat vatsasi kuntoon.
Osta myös keliakia-pikatesti apteekista. Mulla tuli yllättäen keliakia, luulin vatsataudiksi. Tosin onhan se sitä..
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 17:32"]
Otapa kunnon maitohappobakteerikuuri! Saat vatsasi kuntoon.
[/quote]
Hyvä, kun muistutit. On ollut tarkoitus niillä kokeilla, että auttaisiko.
Ap.
Voi alkaa. Ystäväni vatsaoireita tutkittiin juuri ja testin jälkeen paljastui lakatoosi-intoleranssi. Aiemmin ei mitään suurempia vatsajuttuja.