Minkälaisen työmatkan JAKSAA REALISTISESTI kulkea junalla tai autolla
päivittäin? Asutaan tällä hetkellä pk-seudulla, tilanteemme on niinkin uskomaton että molemmilla työmatka alle 15 minuuttia (pyörällä ja kävellen). Tilanpuute on alkanut ahdistaa ja tekisi mieli laittaa asunto myyntiin. Uuteen asuntoon haluttaisiin, mutta ei näitä pk-seudun hintoja raaski maksaa. Esim. Riihimäki-Hyvinkää tienoilla uuden kämpän saisi jonkun verran edullisemmin, ympäristö oli myös luonnonläheisempää. Työmatkat kuitenkin hirvittävät. Miten jaksatte kulkea esim. Helsinkiin töihin päivittäin?? Tiedän, että tosi moni näin tekee mutta miten se sujuu vaikkapa talvella jos junat myöhässä tai huono ajosää...? Kannattaako vaan unohtaa asumisen laatu ja mukavuus ja pysyä täällä työpaikan lähellä ajansäästön nimissä?
Kommentit (28)
Jos lapset on päiväkodissa niin on vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 17:16"]Minä kuljen kuudetta vuotta väliä Riihimäki-Helsinki ja hyvin toimii!
[/quote]
Lisäys tähän; kuljen IC junilla pelkästään, matkaan menee 40 min ja liityntäpysäköinti helppo ja ilmainen parkkitalossa, Riihimäen aseman vieressä. Ajattelin ensin että tämä on väliaikainen ratkaisu mutta tosi hyvin toimii ja samat naamat matkustavat myös vuodesta toiseen. Asuminen ja muu eläminen on pikkukaupungissa halvempaa ja helpompaa, siksi näin. Olemme koko perhe tyytyväisiä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 17:16"]Minä kuljen kuudetta vuotta väliä Riihimäki-Helsinki ja hyvin toimii!
[/quote]
Lisäys tähän; kuljen IC junilla pelkästään, matkaan menee 40 min ja liityntäpysäköinti helppo ja ilmainen parkkitalossa, Riihimäen aseman vieressä. Ajattelin ensin että tämä on väliaikainen ratkaisu mutta tosi hyvin toimii ja samat naamat matkustavat myös vuodesta toiseen. Asuminen ja muu eläminen on pikkukaupungissa halvempaa ja helpompaa, siksi näin. Olemme koko perhe tyytyväisiä.
Jaksaisin reilun tunnin suuntaansa junalla, autolla en metriäkään.
Tunti tai puolitoista bussissa ja junassa.
Sen verran jaksaa.
Voimille otti Turku-Helsinki. Toisaalta sai omaa aikaa junassa. Pystyi tekemään töitä junassa ja kotona ei tarvinnut muuta, kuin käydä nukkumaan.
Jotain 50 km menisi vielä autolla. Junalla sitten vaikka 100, jos aikaa olisi.
Huomattavasti edullisempi ratkaisu tilan puuttumiseen on luopua tavarasta. Katso vaikka 70-luvun perhevalokuvista, miten vähän roinaa sen ajan kodeissa oli.
Ystävä kulkee päivittäin Hämeenlinnasta Helsingin keskustaan duunissa ties monettako vuotta.
Mulla 45min autolla suuntaansa ja alkaa tympiä jo.
Mulla olleet työmatkat lyhimmillään 10 kävellen ja pisimmillään n. tunti bussilla ja ratikalla/ kävellen Helsingissä. Ajokorttia ja autoa ei ole. Nämä toimivat hyvin. Olen joskus, ihan tilapäisesti joutunut pendelöimään Helsinki–Tampere-väliä ja se oli liikaa, vaikka hommia saattoi tehdä tai torkuskella junassa.
Mä pysyisin työpaikan lähellä. Onhan silloin myös enemmän aikaa perheen kanssa aamulla ja illalla.
Pyörällä, autolla, ratikalla, junalla tai kävellen. Puoli tuntia max tunti.
Mulla tunnin matka suuntaansa julkisilla ja se on ihan ok. Jossain vaiheessa mies pendelöi väliä Hki-Tre ja se oli ehdottomasti liian pitkä.
Mä olen kulkenut joskus sellaista työmatkaa, että lähtö kotoa 6.20, kaupungissa vaihto paikallisbussiin ja perillä vähän ennen kahdeksaa. Takaisin paikallisbussilla linja-autoasemalle, josta yleensä ehti bussiin, joka oli perillä kotona vähän kuuden jälkeen. Tämä on maksimi, minkä päivittäin jaksaisin edelleen. Nykyään mulla on työmatka niin pitkä, että asun viikot muualla, mutta tätä en suosittele, jos on pieniä lapsia.
Mulla menee päivässä 5h pelkkiin koulumatkoihin. 2.5h/suunta. Että nii.
t. opiskelija
1h - 1h 15 min suuntaansa minulla menee ovelta ovelle. Kuljen bussilla. Autolla taikka monella vaihdolla en jaksaisi. Yhdellä bussilla tuo on juuri ja juuri sellainen aika, että sen vielä jaksaa. Tykkään kovasti talostamme ja asuinalueesta. Jos näin ei olisi, jaksaisin työmatkaani selvästi huonommin.
Olen käynyt lahdessa töissä pääkaupunkiseudulla, lapset oli silloin aika pieniä (tai no pieniä ja pieniä 10 ja 12), ja kyllä se melkein 100 kilometriä otti päähän aika paljon, tosin työ oli määräaikainen ja uran kannalta erittäin hyvä, joten siksi ehkä jaksoin. nykyään kävelen töihin.
Mä laitan rajan siihen että jos junalla menee niin ovelta ovelle pitää päästä 45 minuutissa, jos taas omalla autolla niin puol h maksimissa. junassa on se hyvä puoli että ehtii tehdä siinä vielä vähän hommia, lähetellä sähköpostia ja sellasta.
No minulle yli 30 min on jo pitkä. Pitää kuitenkin ehtiä viemään lapset päiväkotiin ja hakemaankin aukioloaikojen puitteissa. Minulla nyt 25 km, menee nopeasti motarilla.
Kun miettii vuositasolla matkoihin kuluvaa aikaa niin siitä saa perspektiiviä :) Tunti päivässä on 20 tuntia / kk eli lähes vuorokausi. Vuodessa 11 VUOROKAUTTA matkoihin.
Ja tuo on siis vain puoli tuntia suuntaansa. Jos tunti suuntaansa, se tekee jo 22 vuorokautta vuodessa, eli melkein kuukausi istua ja matkustaa kellon ympäri.
Isot tsempit supernaisille joilla tulee työpäiviin 2-3h palkatonta ekstraa työmatkoista ja ehtii ja jaksaa silti hoitaa lapset ja kodinkin!
Itse teen keikkatöitä eri paikoissa, pisimmillään tunnin ajomatkan päässä yhteen suuntaan. Sekin tuntuu uuvuttavalta pidennykseltä päiviin (6-9h) vaikkei minun tarvitse vapaalla huolehtia kuin itsestäni. Huh huh.
Mulla matkaa vain 18 km ja autolla sen ajaa n. 20 minuutissa. Mutta koska olen matalapalkkainen, ei paljon tuota pidempää enää kannata kulkea. Nytkin siinä ja siinä, että meneekö autoon enemmän kuin palkan ja työttömyyskorvausten erotus on.
Minä kuljen kuudetta vuotta väliä Riihimäki-Helsinki ja hyvin toimii!