Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ruokavaliosi joskus häirinnyt sosiaalisia tilanteita

Vierailija
16.06.2014 |

eli joudutko perustelemaan. mikset syö jotain tms. Vai jätätkö jopa menemättä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan hyväkarppi ruokavaliota kotona ja työpaikan ruokalassa missä voin itse valita ruuat, tai ravintolassa missä voi tilata listalta haluamansa. Kylässä en koskaan nirsoile vaan syön aina mitä tarjolla on. Moni ei varmaan edes huomaa mitään erityistä mun ruokavaliossa.

Vierailija
2/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hankaloittaa. Mulla on keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Laktoosi nyt ei tuota kauheasti ongelmia, mutta gluteeni kyllä. Hankalinta on ruokapaikan löytäminen ja erityisesti se, kun kaverit haluavat tarjota itse tehtyä "gluteenitonta" ruokaa. Kieltäytyminen on todella hankalaa kun kaveri on nähnyt kovan vaivan enkä  halua pilata tunnelmaa nipottamalla. No lopulta saan (joskus pahojakin) oireita eli ruoanvalmistuksessa on selvästi päässyt tapahtumaan joku kontaminaatio, on käytetty vaikka samaa rasvaa kuin leivän päälle tai leivinjauhetta johon on sekoittunut normijauhoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, minäkään en muuten syö tuollaisia makkarakeittoja ilman makkaraa :D Ei niitä kyllä kukaan väkisin tyrkytäkään, kun kaikki tietävät ruokavalioni. Samoin minäkin siinä tilanteessa syön leipää, lisäkeriisiä, pelkkää perunaa ja nokareen voita, tai vaikka salaattia, jos pääruoka on esim. paistia. Pärjään ihan hyvin kurkku- ja tomaattiviipaleilla ja vaikka näkkärillä aina yhden aterian.

Helpointa on, jos ruuat ovat eri astioissa. Liha-ateriallakin voin hyvin ottaa vaikka perunaa ja pelkkää kastiketta, jos liha ei ole sen seassa. Salaatteja on helpompi ottaa, jos päälle tarkoitettu kana, kinkku, kebab-lastut tai vaikka kermaviilikastike/ raejuusto on laitettu erilliseen astiaan. Silloin ei tarvitse edes tehdä mitään erilaista ruokaa minulle, jos on kutsuttu ruokavieraaksi.

Olen ollut ilman minkäänlaista lihaa 23 vuotta ja kokolihan syönnin, maksan, veriruuat ja kanan jätin pois 32 vuotta sitten. Vegaani en kuitenkaan ole, kyse ei ole aatteesta. Syön myös leivonnaisia, joissa on käyetty voita ja munia. Syön juustoja, kjv. jäätelöä ja jogurtteja.

2, joka osaa ehdottaa emännälle helppoja vaihtoehtioja, jos tämä kysyy mitä voisi tarjota ruuaksi

Vierailija
4/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:39"]

Kyllä hankaloittaa. Mulla on keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Laktoosi nyt ei tuota kauheasti ongelmia, mutta gluteeni kyllä. Hankalinta on ruokapaikan löytäminen ja erityisesti se, kun kaverit haluavat tarjota itse tehtyä "gluteenitonta" ruokaa. Kieltäytyminen on todella hankalaa kun kaveri on nähnyt kovan vaivan enkä  halua pilata tunnelmaa nipottamalla. No lopulta saan (joskus pahojakin) oireita eli ruoanvalmistuksessa on selvästi päässyt tapahtumaan joku kontaminaatio, on käytetty vaikka samaa rasvaa kuin leivän päälle tai leivinjauhetta johon on sekoittunut normijauhoja.

[/quote]

Ihmisllä on muuten yllättävän vähän tietoa siitä miten uskomattoman tarkka tuon gluteenin kanssa joutuu olemaan. Ei kaikille tule mieleen edes se, että samaa veistä ei saa käyttää keliaakikon ruuan pilkkomiseen kuin millä on leikattu juuri leipää. Tai että murunenkin leikkuulaudalta on liikaa.

ohis, tuo kasvissyöjä ilman ongelmia ;)

Vierailija
5/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:39"]

[/quote]

Ihmisllä on muuten yllättävän vähän tietoa siitä miten uskomattoman tarkka tuon gluteenin kanssa joutuu olemaan. Ei kaikille tule mieleen edes se, että samaa veistä ei saa käyttää keliaakikon ruuan pilkkomiseen kuin millä on leikattu juuri leipää. Tai että murunenkin leikkuulaudalta on liikaa.

ohis, tuo kasvissyöjä ilman ongelmia ;)

[/quote]

Näin on. Ne, joilla on todella pahoja allergioita itsellä tai lapsilla osaavat yleensä aika hyvin huomoida koko ruoan käsittelyprosessin gluteenittomuuden mutta muuten kyllä en luota kavereideni kokkauksiin. Kerrankin eräs tuttava rupesi pilkkomaan minulle tarkoitettua ruokaa leikkuulaudalla, joka oli täynnä leivänmurusia...

Vierailija
6/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, useinkin. Mulla on keliakia, laktoosi-intoleranssi ja soija-allergia, eli aika hankala yhdistelmä. Olen jo tottunut ruokavaliooni, osaan suht helposti löytää ravintolastakin mulle sopivaa syötävää enkä pahastu vaikka joutuisin tyytymään esim. kahvipöydässä pelkkään mustaan kahviin. Mutta aina löytyy joku, jolle ruokavalioni on ongelma (joudun selittämään "nirsoiluani") tai joku, jota kiinnostaa valtavasti mitä sitten oikein syön ja millaisia oireita väärä ruoka aiheuttaa (jep, ruokapöytäkeskustelun ykkösaiheita, tuleeko ihottumaa vai ripuli), ja lopuksi vielä kuulen yleensä toteamuksen, että "ei tommosia ennen ollu".

Vierailija
7/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole häirinnyt. Osaan toteuttaa kasvisruokavaliota ilman meteliä. Jos joku erikseen kysyy enkö todellakan syö edes kanaa tai juo kahvia, niin pystyn ihan rauhallisesti vastaamaan siihenkin. "Kyllä mä olen ihan kasvissyöjä, ollut lapsesta lähtien. Kahvia en juo, kiitos vain, mutta otan vaikka teetä. Tai olisiko mehua/vissyä/ ihan vaan kylmää vettä?"

Vierailija
8/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin 10 viikkoa Nutrilett-kuurilla, jätin menemättä kaikkiin paikkoihin missä pitäisi syödä yhdessä. Eipä tuo paha ollut, ihan hyvin pystyi tuon ajan olemaan kotosalla silloin kun ei töissä.

Vierailija
9/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen gluteeniton ollut jo 15v. Minulle ei ole ongelma juoda pelkkää kahvia ja jättää kahvileivät väliin. Kyse on terveydestäni.

Vierailija
10/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan. TOisaalta voisi ehkä sanoa niin päin, että sosiaaliset tilanteet häiritsivät ruokavaliotani. Mulla oli ortoreksia.

Vierailija
11/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin yhdessä vaiheessa erään sairauden vuoksi todella tiukalle ruokavaliolle, niin että minun itsenikin oli aluksi välillä vaikea miettiä, mitä söisin. Sosiaalisia tilanteita se ei rajoittanut, koska minulla on fiksut ja ymmärtäväiset ystävät. Heille ei ollut ongelma, että en syönyt mitään tai toin omat eväät, ja osa jopa ehdotti oma-aloitteisesti, että voisi valmistaa jotain minullekin sopivaa.

Vierailija
12/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, bulimia.

Vierailija
13/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt ehkä häirinnyt, mutta joskus jotkut ihmettelee, kun en syö suklaajäätelöä, kun se on NIIIIN hyvää ja kaikkihan siitä tykkää. Siis hei, yök. Suklaajäätelö ja suklaakuorrutus jäätelössä on ihan karmeeta.

Vierailija
14/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus alkuvaiheessa tein siitä häiritsevää, nykyään ei mitään häiriötä. Olen "kotivegaani", kodin ulkopuolella voin syödä mitä vaan.

Vierailija
15/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut niin fiksuja ihmisiä vastaan että ovat ymmärtäneet laktoosi-intoleranssin lisäksi jopa laihduttamisen. Täällä av:lla on joku ihme höyrypäämaailma missä toisten syömiset muka kaataa oman elämän.

Vierailija
16/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 15:47"]

Jep, bulimia.

[/quote]

Bulimia = ruokavalio. Millaisia keittokirjoja teillä on? "Helpoimmin yrjöttävät ruoat"

Vierailija
17/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole häirinnyt, kun en anna häiritä.

Vierailija
18/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa murtu kerran leuka aika pahasti ja sain 12 viikkoo syödä vain pillillä niin kyllähän se vähän häiritsi :D siis lähinnä niin että piti olla aina omat safkat/olla syömättä.

Vierailija
19/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 15:44"]

Jouduin yhdessä vaiheessa erään sairauden vuoksi todella tiukalle ruokavaliolle, niin että minun itsenikin oli aluksi välillä vaikea miettiä, mitä söisin. Sosiaalisia tilanteita se ei rajoittanut, koska minulla on fiksut ja ymmärtäväiset ystävät. Heille ei ollut ongelma, että en syönyt mitään tai toin omat eväät, ja osa jopa ehdotti oma-aloitteisesti, että voisi valmistaa jotain minullekin sopivaa.

[/quote]

Lisään, että tässä tapauksessa oli tosiaan kyse terveyssyistä "pakollisesta" ruokavaliosta, mutta kyllä omassa ystäväpiirissäni huomioidaan myös muunlaisia erityisruokavalioita (esim. lihaton ruokavalio, viljojen vältteleminen ei-pakottavista terveyssyistä) ja jossain määrin jopa ruokamieltymyksiä.

Vierailija
20/21 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on häirinnyt. Vaikka itse yritän pitää matalaa profiilia, niin kyllähän porukassa on usein se kovaääninen rouva, joka taivastelee tätä nykyajan nuorison nirsoutta.

Eli olen kasvissyöjä (21 vuotta ollut), enkä syö makkarasoppaa, niin että jätän vaan ne makkarat syömättä. Sehän on kasvissoppaa muuten. Niinpä niin.

Ehkä en ota sitä ruokaa ollenkaan tai syön vain leipää. Sopii, antakaa mun olla.