Voikn kymmenen vuotias vahtia 4 vuotiasta.
Itse siivoilen ja isä tekee korjaushommia. Kymmenen vuotias haluaa vaan naapuriin leikkimään. Miten saisin hänet olemaan parituntia nelivuotiaan kanssa? Voisi pihalla leikkiä pienemmän sisaruksen kanssa. Vai laskenko hänet vain naapuriin.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:35"]
Meidän 11v leikkii just parhaillaan 5v siskonsa kanssa. Mitähän traumoja sille jää, kun oikein joutuu olemaan sisaruksensa kanssa... Voivoi.
[/quote]
Mitä maksoit.
[/quote]
En mitään, kun ei ne multa mitään kyselleet. Menivät vain leikkimään. Pitää varmaan joku palkkio tuolle isommalle sitten keksiä, että vähän sekin jotain hyötyy.
no meillä ei 8-v vapaaehtoisesti useinkaan viihdytä 4-v pikkusisarusta jos "parempaa" seuraa vain on tarjolla. Mutta joskus lahjon kyllä, että sadun lukeminen, 1€, puolen tunnin leikki 0,5€ jne... näin saan tehtyä rauhassa hetken omiani ja lapsi tienaa itselleen jäätelörahaa. Sen jälkeen se lähtee ostamaan sitä jäätelöä, ja siinäkin on taas hyvä aktiviteetti isommalle ...
Hoitovastuuseen en jättäisi kuuna kullan valkeana, mutta niin että olen itse siinä lähellä ja kuulolla, mutta vaikka kahvimuki kädessä löhöilen tai siivoskelen tai luen tätä palstaa...
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:47"]
no meillä ei 8-v vapaaehtoisesti useinkaan viihdytä 4-v pikkusisarusta jos "parempaa" seuraa vain on tarjolla. Mutta joskus lahjon kyllä, että sadun lukeminen, 1€, puolen tunnin leikki 0,5€ jne... näin saan tehtyä rauhassa hetken omiani ja lapsi tienaa itselleen jäätelörahaa. Sen jälkeen se lähtee ostamaan sitä jäätelöä, ja siinäkin on taas hyvä aktiviteetti isommalle ...
Hoitovastuuseen en jättäisi kuuna kullan valkeana, mutta niin että olen itse siinä lähellä ja kuulolla, mutta vaikka kahvimuki kädessä löhöilen tai siivoskelen tai luen tätä palstaa...
[/quote]
Niin ne on nuo sisarussuhteet erilaisia jo pienestä pitäen. Meidän 8v saattaa sanoa useinkin kaverilleen, että "en mä nyt, kun meillä on hyvä leikki kesken", kun kaveri käy kysymässä ja hänellä on 5v siskonsa kanssa leikit kesken. Meillä on myös 10v lapsi ja se tekee usein samaa. Ovat niin tiivis kolmikko, että välillä olen jopa yrittänyt, että ottaisivat enemmän niitä muitakin kavereita mukaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:42"]
Meidän 11v leikkii just parhaillaan 5v siskonsa kanssa. Mitähän traumoja sille jää, kun oikein joutuu olemaan sisaruksensa kanssa... Voivoi.
[/quote]
Mitä maksoit.
[/quote]
En mitään, kun ei ne multa mitään kyselleet. Menivät vain leikkimään. Pitää varmaan joku palkkio tuolle isommalle sitten keksiä, että vähän sekin jotain hyötyy.
[/quote]
Ihan oikeasti voi lässyn lässyn sinä ja sinun traumasi ja palkkiosi. On ihan eriasia, jos leikit tulee luonnostaan sisarusten välillä. Vastuu pienemmistä sisaruksista ei todellakaan ole isommilla sisaruksilla. Eikä heillä ole velvollisuutta leikkiä pienempien kanssa vain siksi, että ovat syntyneet samaan perheeseen.
Kyllä minä olisin huolissani 10 vuotiaan kehityksestä, jos kaverisuhteet rajoittuu vain omiin sisaruksiin.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:37"]
[/quote]
Että osaa olla aikuinen äiti ihminen lapsellinen!
[/quote]
Sama asiahan tuo on kuin käskisi 10v:n 4v:lle lapsenvahdiksi. Samalla tavalla leikkimistä.