Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset tykkää kun "isi juo isojen poikien mehua"

Vierailija
16.06.2014 |

Meillä on siis nelihenkinen perhe: minä, mieheni ja 4 ja 6 v. pojat. Ongelmaksi on muodostunut miehen lähes päivittäinen tissuttelu, joka tuntuu pahenevan kesäaikaa. Mies tekee pitkää päivää (9-10h matkoineen) töissä ja ei ehdi paljon perheen elämään osallistua.

Kun tulee kotiin, on kiukkuinen ja väsynyt kunnes avaa ensimmäiset oluensa. Nimittäin tämän jälkeen,rentoutuu silmissä ja muuttuu eri ihmiseksi. Pojatkin ovat innoissaan kun isä tulee potkimaan jalkapalloa, korjaa pyörän, ostaa jätskit. Milloin mitäkin. Ja tämä siis oluen voimalla. Noin kello 10-11, 3-6 tölkin jälkeen painuu nukkumaan ja sama rumba seuraavana päivänä, arki tai pyhä,uusiksi. Kaatokänniin ei juo koskaan, juhannuksena tms. tietenkin enemmän.

Minua tämä luonnollisesti ärsyttää. Lapset kuitenkin aina tykkäävät kun "isi on onnellinen ja kiva" juotuaan tuota isojen poikien mehua. Niuhotanko nyt turhasta ja pilaanko lasten ilon kun yritän rajoittaa miehen juomista? Ne päivät kun ei juo (kavereiden kanssa salibändyä kerran pari viikkoon) on väsynyt ja ei osallistu mihinkään. Pikku hiprakassa täyttelee astianpesukoneenkin mielellään. Lisäksi pelkään, että ilman alkoholia ei jaksa huomioida lapsia tarpeeksi..

Asiallisia kommentteja ja provon huutelijat voi painua sinne mistä tulivat.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ja syöpä http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alkoholi_ja_sy%C3%B6p%C3%A4

Alkoholin haitoista http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=6886973

Se, että välittää faktoista ei tarkoita moralistitanttana olemista. Alkoholinkäytön haitat ylittävät aina hyödyt etenkin terveysnäkökulmasta. Alkoholinkäyttö tulee hyvin kalliiksi yhteiskunnalle.

Vierailija
42/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olisin huolissani siitä millaisen mallin antaa lapsille jos käyttää alkoholista noin kaameeta ilmasua kun "isojen poikien mehua"! no, äitylit on äityleitä, vaikka voissa paistais.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun mies tee pitkää päivää töissä, jos matkoineen menee 9-10 tuntia. Eiköhän lähes jokaisella (ainakin isommassa kaupungissa) mene tuo 9 h vähintään matkoineen. Eihän se ole kuin normi 8 tunnin työpäivä ja puoli tuntia suuntaansa. Vertailuna: itsellä menee päivittäin 9,5 h matkoineen, joskus 10 tuntia ja teen vielä kuusipäiväistä viikkoa. Pitkää päivää ei siis voi käyttää tekosyynä tissutteluun.

Keskustelisin miehen kanssa, miksi hän tuntee tarvetta rentoutua alkoholin kanssa päivittäin. Jotakin elämässä (todennäköisesti töissä) on vialla, jos on selkeästi pakko juoda rentoutuakseen. Älä nalkuta tms vaan ota ihan asiallisesti puheeksi, että onhan sulla kulta kaikki hyvin ja miten sun stressiä saatais vähennettyä.

Toivottavasti asiaan löytyy ratkaisu.

Vierailija
44/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:53"]

Keskustelisin miehen kanssa, miksi hän tuntee tarvetta rentoutua alkoholin kanssa päivittäin. Jotakin elämässä (todennäköisesti töissä) on vialla, jos on selkeästi pakko juoda rentoutuakseen. Älä nalkuta tms vaan ota ihan asiallisesti puheeksi, että onhan sulla kulta kaikki hyvin ja miten sun stressiä saatais vähennettyä.

[/quote]

Aina ei ole kyse ollenkaan stressistä, vaan pikemminkin tavallaan sen puutteesta. Itse ainakin tissuttelen lähinnä pitkästymiseen. Kun se tavallinen perhe-elämä + tylsä työ ei oikein anna minkäänlaisia mielihyvän tunteita niin otan sen pullosta. 

Vierailija
45/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjoo... Ohan tuo, aiheuttaa vieressä katsojalle jatkuvan huolen toisen terveydestä ainakin. Itsellä eksä oli tietotekniikka alalla ja joi joka päivä töitten jälkeen 2-5 puolenlitran kaljaa, joko kotona tai kuppilassa. Vieläpä kaksi sen lähintä ystävää teki täysin samoin, tai vielä enemmän... Ärsytti ja huoletti sen terveys. Ärsytti myös siksi, että itse en halua tissutella joka päivä, mutta pidän oluesta ja houkutti aina itseäkin juoda jos toinen juo :D... 

olis kiva tietää, kumpi tuhoisampaa, juoda 2litraa olutta joka päivä tai polttaa aski tupakkaa...

Vierailija
46/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:53"]

[/quote]

Aina ei ole kyse ollenkaan stressistä, vaan pikemminkin tavallaan sen puutteesta. Itse ainakin tissuttelen lähinnä pitkästymiseen. Kun se tavallinen perhe-elämä + tylsä työ ei oikein anna minkäänlaisia mielihyvän tunteita niin otan sen pullosta. 

[/quote]

Hyvä pointti!

Sitten voisikin keskustella, miten elämään saisi väriä ja jännitystä niin ettei jokailtaiselle pullolle olisi tarvetta.

Vierailija
47/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni voi puolestani ottaa ne pari olutta isoja tai pieniä illassa jos huvittaa, ei ole ikinä humalassa eikä krapulassa. Minulla se taas ei jää siihen yhteen joten minun on vain parempi olla ottamatta. ( Mies saksalainen ja minä suomalainen:)

Vierailija
48/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen aikuisen riskikäytön raja-arvot ovat:

Miehillä24 annosta ja naisilla16 annosta viikossa siten, että kertakäytön raja ei ylity minään päivänä.

Suositeltava kertakäytön maksimi (mitä yhtenä iltana juo) on naisilla 5 ja miehillä 7 annosta alkoholia.

Vierailija
49/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkoholistin lapsi. Koen, että alkoholi on riistänyt minulta isän, vaikka hän vielä elossa onkin ja käyn häntä tapaamassa. Isäni joi joka arkipäivä kaksi pulloa olutta; ei paha. Mutta kun ne määrät kasvoivat ja loma-aikoina tekemisiä määritti alkoholi. Kun olin 8 v olimme ulkomailla; reissusta muistan sen, että isä oli koko ajan humalassa.  Kun olin 14, ei isä lähtenyt mukaan koska tiesi, ettei juominen pysy lapasessa. Isäni oli hyvän tahtoinen hupsuttelija, mutta minä kärsin silti, koska vaistosin että isän ilo tulee alkoholista ja on teennäistä.

Kun vartuin, en voinut jutella isälleni mitään. Kouluongelmista hän oitis otti yhteyttä rehtoriin ja työpaikan ongelmista kertoessani hän soitti esimiehelleni. Kännipäissään tietysti. Kun koin avioeron, ei isäni kyennyt tukemaan minua, vaan hän vain päivitteli mieheni kusipäisyyttä. Nyt ollessani jo yli 40, muistelee isäni edelleen nuoruuden poikaystäviäni sekä muita vanhoja juttuja, vaikkei dementikko olekaan. Keskustelu hänen kanssaan on täysin mahdotonta; hänen persoonallisuutensa on muuttunut eikä häntä jaksa kiinnostaa mitkään toisen elämään liittyvät jutut. Lapselleni hän puhuu asioita, joita tämä ei kykene ymmärtämään.

Joten ap:na olisin huolissani miehen alkoholin käytöstä. En niinkään määristä vaan siitä, että se on päivittäistä ja ikään kuin "pakko", että jaksaa arkea.

Vierailija
50/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miesten alkoholinkäytön riskiraja näyttäisi olevan keskimäärin noin 40 g/vrk ja naisten keskimäärin noin 20 g/vrk.Ravintola-annoksiksi muutettuna nämä määrät ovat noin 3 ja 1.5 lasillista.Yksi ravintola annos sisältää 11–14 g alkoholia."

5-7 annosta päivässä on kyllä jo ihan täyttä suurkulutusta ja alkoholismia, ja erittäin haitallista terveydelle.

Vierailija
51/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako 3-6 olutta isoja puolen litran vai 0,33 l tölkkejä? Kolme pientä tölkkiä illan aikana tuskin saa isoa miestä humaltumaan, kuusi puolen litran tölkkiä on jo paljon.

Vierailija
52/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisko mies tekemään audit-testin? Löytyy googlettamalla. Voisi ehkä hieman saada pohtimaan myös tissuttelun syitä. Jotain tuossa kuitenkin on taustalla, kun on niin vetamätön ilman niitä muutamaa olutta. Tilanne on nyt hallinnassa, mutta jos miehelläsi on taipumusta esim. alkoholismiin, masennukseen tms. mielenterveysongelmiin, voi mopo jossain vaiheessa karata käsistä.

Vierailija
53/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä kaikenlaisia yksittäistapauksia sukupuoleen katsomatta. On naisia viihaavia miehiä ja miehiä vihaavia naisia. Perhesurmia ja puolisoiden murhia Suomessa tekevät ylivoimaisesti eniten miehet (ja koko maailmassa). Naiset taas tappavat eniten omia lapsiaan, miehet muiden lapsia. Väkivaltaan syyllistyvät ovat sairaita ihmisiä.

Vierailija
54/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä ketju! :)

Vierailija
55/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko vapaapäivinä?

Vierailija
56/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua tässä kuviossa huolestuttaa se, että äiti sanoaa olutta isojen poikien mehuksi. Se on olutta! Se ei ole mehua, ei aikuisten mehua, ei isojen poikein mehua tai limpsaa. Voi hyvät hyssykät sentään, miten traumatisoitunutta voi kansakunta olla, että ei voi sanoa olutta olueksi ja viiniä viiniksi, mitä ne ovat. Ja ei, toisin kuin moni täällä uskoo, ne eivät ole _kaikille ongelma_, vaan kuuluvat normaalien elintarvikkeiden joukkoon.

Vierailija
57/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:33"]

Miehen käyttämä alkoholimäärä on ihan fine ja varmaan ihan keskinkertainen.

Miehen alkoholikäyttäytyminen lasten edessä on vähän kyseenalaista. Virike lasten- ja kodinhoitoon pitäisi tulla muualta kuin juomasta.

[/quote]

Minusta taas juuri päinvastoin. Määrä huolestuttaa, mutta lasten kanssa naukkailu ei. 

Vierailija
58/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:39"]

Siis juo 3-6 ilta, aikuinen mies. Eihän tuosta tule edes juovuksiin. Itseäni ei haittaisi pätkääkään moinen juominen. Join itsekin sinkkuna noin, enkä kokenut siitä mitään haittoja. Raskauden myötä sitten jäi luonnollisesti itseltäni juominen pois, mies jatkaa samalla linjalla.

Ei useimmimsta noin mitään alkoholisteja tule eikä toleranssit kasva, useimmat jatkaa ihan samalla tavalla hautaan asti, harmittomasti tissutellen. 

[/quote]

Niin, ennenaikaiseen hautaan ja pää seitsemänkymppisenä jo selvästi pehmenneenä. Suhteet perheeseen ja ystäviin kohteliaan etäiset, koska todellisista asioista ei koskaan puhuta, eikä toisten tarpeilla ole todellista merkitystä tai painoarvoa. Onnea valitsemallasi tiellä.

Vierailija
59/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuus on jo syntynyt ja tästä eteenpäin päivittäin juodut määrät tulevat hiljalleen kasvamaan. Lisäksi antaa ihan väärän mallin lapsilleen jos kaljan juominen on jokapäiväistä. Terve aikuinen pystyy irrottautumaan työasioista tai muusta stressaavasta ilman päihteitä. Pari kaljaa silloin tällöin on ok, mutta jatkuvana ajaa pikkuhiljaa syvenevään alkoholismiin.

Vierailija
60/64 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noin maistuisi itsellekin vaikka joka ilta. Olen kuitenkin miettinyt asiaa monelta kantilta, esimerkiksi mitä seuraa kun joka ilta ottaa..kaloreita paljon, yöunet on huonommat jne. Lisäksi tosta alkoholista tulee melkoinen pakko.

Asiasta kannattais varmaan keskustella miehen kanssa, ei tuota moni pidä yhtään minään (eihän se 3-6 hirveän paljon ole). Mutta helposti käy niinkin että määrät kasvaa ja väliin ottaa huikkaa jäykkää..yhtäkkiä se onkin lähemmäs 10 annosta/päivä.

Joka tapauksessa itse suosittelisin keskustelemista asiasta ja sellaista että tuntuupa se kuinka pahalta tahansa niin ottaisi useamman kuivan päivän viikkoon. Tuota olen itse pyrkinyt noudattamaan että en juo viikolla mitään (mielellään en edes tuoppia) jos ei ole joku erikoisempi tilanne. Toki jos joku kaveri kyläilee tai on jotain muuta erikoisempaa niin saatan jotain juoda, mutta jos en kontrolloi viikkojuomistani niin ne määrät helposti kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi