Lapset tykkää kun "isi juo isojen poikien mehua"
Meillä on siis nelihenkinen perhe: minä, mieheni ja 4 ja 6 v. pojat. Ongelmaksi on muodostunut miehen lähes päivittäinen tissuttelu, joka tuntuu pahenevan kesäaikaa. Mies tekee pitkää päivää (9-10h matkoineen) töissä ja ei ehdi paljon perheen elämään osallistua.
Kun tulee kotiin, on kiukkuinen ja väsynyt kunnes avaa ensimmäiset oluensa. Nimittäin tämän jälkeen,rentoutuu silmissä ja muuttuu eri ihmiseksi. Pojatkin ovat innoissaan kun isä tulee potkimaan jalkapalloa, korjaa pyörän, ostaa jätskit. Milloin mitäkin. Ja tämä siis oluen voimalla. Noin kello 10-11, 3-6 tölkin jälkeen painuu nukkumaan ja sama rumba seuraavana päivänä, arki tai pyhä,uusiksi. Kaatokänniin ei juo koskaan, juhannuksena tms. tietenkin enemmän.
Minua tämä luonnollisesti ärsyttää. Lapset kuitenkin aina tykkäävät kun "isi on onnellinen ja kiva" juotuaan tuota isojen poikien mehua. Niuhotanko nyt turhasta ja pilaanko lasten ilon kun yritän rajoittaa miehen juomista? Ne päivät kun ei juo (kavereiden kanssa salibändyä kerran pari viikkoon) on väsynyt ja ei osallistu mihinkään. Pikku hiprakassa täyttelee astianpesukoneenkin mielellään. Lisäksi pelkään, että ilman alkoholia ei jaksa huomioida lapsia tarpeeksi..
Asiallisia kommentteja ja provon huutelijat voi painua sinne mistä tulivat.
Kommentit (64)
Eipä tuolle voi mitään, jos mies ei koe sitä ongelmaksi.
Kyllä talossa on oltava väh. 1 selvä aikuinen, joten minulla pysyy korkki kiinni. Ollaan nuorempana oltu molemmat kovia bilettään, mutta miehellä jäänyt päälle..
-ap
Ei nauti arjestaan. Ainoa ilo tulee pullosta, tumuissa jaksaa tiskikoneenkin tyhjentää. Alkoholistihan se on. Eikä siitä muutu.
Vaikka Jenkit on niin (kaksinais)moralistien maa ja tiukka alkoholipolitiikka että alle 21v ei saa ostaa, niin siellä oluen, viinin ja drinksun ottaminen töiden jälkeen ja ennen ruokaa on ihan normaalia, samoin ottaa lisää drinksua ruuan kanssa, tai käydään ulkona drinksuilla ja syödään ateriat viinillä/oluella. Ja tämä siis arkenaKIN. Olen asunut siellä vuosia, eri puolilla maata.
Suomessa pidetään kamalana asiana jos juo vähän viiniä tai olutta joka päivä mutta ihan hyväksyttävänä jos vetää änkyräkännit 1-2 krt viikossa.
On tutkittu että pieni alkoholimäärä päivittäin pitää sydämen hyvässä kunnossa (viinilasi päivässä-vinkki pätee yhä), silti vaikka kännäisit vain kerran kuussa kunnolla niin se kertasatsi heikentää sydäntä huomattavasti.
Miksi jeppe juo. En niistä oluista olisi huolissani vaan siitä syystä miksi mies niitä juo.
HUONO AIKUISENMALLI LAPSILLE, EI NÄIN!!!!
Tämä on ongelma joka nähdään ainoastaan Suomessa.
Itse en tuollaista miestä katselisi, jos ei suostu hakemaan apua alkoholinkäyttöönsä. Huono malli lapsille. Ja terveysongelmia tulossa isälle. Alkoholi on vaarallinen päihde ja hermomyrkky, ei todellakaan mikään terveysjuoma joka pitää sydämen kunnossa.
Mutta tämähän on perussuomalainen kuvio, elämä niin kurjaa ettei sitä tai työntekoa selvinpäin kestä. Varmasti löytyy paljon puolustelua, kuten tässäkin ketjussa nähdään. Alkoholi on pyhä asia.
Moralistitantat taas vauhdissa, "viina tappaa" joo.
Kyse nyt vain muutamasta oluesta, samasta määrästä minkä saksalaisen perheen isä vetaisee jo pelkästään alkupalaksi.
Tätä käytiin muuten äskettäin läpi Lääkärit-tv-sarjassa, eli suosittelivat myös viinilasillista tai olutlasillista (olut naiselle hyvä vaihtoehto osteoporoosin ehkäisemiseksi) päivässä, eikä kaatokännäilyä harvemmin. Suomalaiset kaatokännäilee kirkkailla eikä viineillä, ja siksi täällä on eniten sydän- ja verisuonikuolleisuutta.
Jos kyseessä olisi vain se yksi lasillinen tai yksi tölkillinen, pitäisin aika normaalina. 3-6 tölkkiä päivässä on kuitenkin huomattava määrä. Maksakirroosi ja/tai jokin muu tauti on todellinen uhka. Ei myöskään ole hyvä antaa lapsille sitä esimerkkiä, että joka päivä pitäisi tissutella.
Pyytäisin miestä menemään testeihin tutkituttamaan maksa-arvonsa. Tämä voisi herättää hänet todellisuuteen. Olisi saatava hänet myös pohtimaan, mikä muu asia kuin alkoholi pystyisi rentouttamaan hänet työpäivän jälkeen. Lenkkeily, musiikki, meditaatio, seksi...?
Miehen käyttämä alkoholimäärä on ihan fine ja varmaan ihan keskinkertainen.
Miehen alkoholikäyttäytyminen lasten edessä on vähän kyseenalaista. Virike lasten- ja kodinhoitoon pitäisi tulla muualta kuin juomasta.
http://m.bbc.com/news/health-27371546
Moneen kertaan on uusimmissa tutkimuksissa kumottu viinin (resveratrolin) terveyshyödyt. Älkää turhaan sillä selitelkö käyttöänne. Alkoholi on pahin karsinogeeni eli syöpää aiheuttava aine.
Hyvä hyvä malli lapsille jos haluaa heistä tuollaisia. Ei hyvä juttu, ei todellakaan.
Meillä on ollut lähes sama tilanne. Mies vaihtoi duunipaikkaa ja tissuttelukin vähentyi kuin itsestään. Stressi väheni ja sen lievitykseen ei ollut tarvetta. Nyt voi olla viikkojakin juomati yhtään.
Itse olen bilekäyttäjä, että lähden rimpsalle kännäämään, mutten tissuttele himassa. Joten mun kynnys puuttua oli iso. Puolitoista vuotta meni, kun sain sanottua, että onkohan tuo päivittäinen hörppiminen tervettä. Odotin myös sitä päivää, kun piti paussia ja oli niin pirun kiukkunen. Mies siihen aivan rauhallisesti, että eihän se kuule ole.. Kyllä hän on miettinyt ja tuumaillut asioita, mutta ku tuntuu, ettei mikään muu helpota vannetta.
Sitten meni muutama kuukausi kului, yritti vähentää... Yritti olla kivempi, mutta tulihan niitä äyskähdyksiä jne. En mä suostunut tappelemaan asiasta.
Sitten hän haki toista duunia, sai sen ja asiat loksahti.
Siis juo 3-6 ilta, aikuinen mies. Eihän tuosta tule edes juovuksiin. Itseäni ei haittaisi pätkääkään moinen juominen. Join itsekin sinkkuna noin, enkä kokenut siitä mitään haittoja. Raskauden myötä sitten jäi luonnollisesti itseltäni juominen pois, mies jatkaa samalla linjalla.
Ei useimmimsta noin mitään alkoholisteja tule eikä toleranssit kasva, useimmat jatkaa ihan samalla tavalla hautaan asti, harmittomasti tissutellen.
Minä olisin huolissani siitä minkä mallin antaa lapsille. Että aikuisena voi olla kivaa vain jos juo "isojen poikien mehua".
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:17"]
Vaikka Jenkit on niin (kaksinais)moralistien maa ja tiukka alkoholipolitiikka että alle 21v ei saa ostaa, niin siellä oluen, viinin ja drinksun ottaminen töiden jälkeen ja ennen ruokaa on ihan normaalia, samoin ottaa lisää drinksua ruuan kanssa, tai käydään ulkona drinksuilla ja syödään ateriat viinillä/oluella. Ja tämä siis arkenaKIN. Olen asunut siellä vuosia, eri puolilla maata.
Suomessa pidetään kamalana asiana jos juo vähän viiniä tai olutta joka päivä mutta ihan hyväksyttävänä jos vetää änkyräkännit 1-2 krt viikossa.
On tutkittu että pieni alkoholimäärä päivittäin pitää sydämen hyvässä kunnossa (viinilasi päivässä-vinkki pätee yhä), silti vaikka kännäisit vain kerran kuussa kunnolla niin se kertasatsi heikentää sydäntä huomattavasti.
[/quote]
Suomessa ei todellakaan ole ongelma, että suomalaiset ottaisi liian vähän :)
Ota pari lasia viiniä ja rentoudu!