Miksi tasoristeysonnettomuuden autoilijaa syytetään rikoksesta, vaikka puomit ei toimineet? Linkki
En ymmärrä.
Jutussa sanotaan, että tasoristeyksen valot ja puomit ei toimineet ja sitten selitetään, ettei tiedetä, miksei ne toimineet.
Kuitenkin autokuskia syytetään rikoksesta. Miksi, kun kerran turvajärjestelmä oli rikki.
(Joku aiempi päivä joku oli tehnyt havainnon, että puomit oli pitkään turhaan alhaalla. Tätä ei tässä jutussa sanottu kylläkään vaan jossain aiemmassa jutussa. Eli ilmeisesti puomisystremissä on vikaa.)
Ei auta asiaa, että kun jälkeenpäin ne sitten testeissä taas toimi. Jokainen tietää, että koneissa on sellaisiakin vikoja, että välillä toimii ja välillä ei.)
Kommentit (15)
Autolla on väistämisvelvollisuus ja kun junan kanssa on tekemisissä niin se sitten todellakin on niin että juna ei väistä.
Siksi, että se kuski ei katsomalla varmistanut, että rata on turvallista ylittää.
Itse ajan lähes päivittäin puomillisen tasoristeyksen yli ja kyllä mulle oma henki on sen verran kallis, että joka ikinen kerta hidastan ja varmistan, ettei junaa tule.
Kun niihin varoitusvaloihin ja puomeihinkin voi tulla vika.
Monta kertaa on meinannut perässä ajaja törmätä minuun, kun eivät ymmärrä, että siinä kohtaa kuuluu jarruttaa, vaikka puomi on ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että tasoristeyksessä pitää kuitenkin itse tsekata, ettei tule junia. Sama se on luikenbevaloristeyksessäkin, jos valot ei toimi.
Aivan. Tuossa kohtaa on näkyvyyttä molempiin suuntiin niin paljon, että junan on täytynyt näkyä todella hyvin rataa ylitettäessä.
Toivottavasti idioottiap ei ole päässyt tuolla tyhmyydellä inssistä läpi.
Ei sitä muissakaan risteyksissä voi ajella vaan katsomatta tuleeko ketään. Kuski on vaaraksi itselleen ja muille, jos luottaa sokeasti puomeihin ja liikennevaloihin.
Ei juuri kukaan jarruttele ja varmista, jos on puomillinen tasoristeys.
Ajan usein Maarian kirkon (Turussa) lähellä läpi puomillisen tasoristeyksen ja pelkään aiheuttavani peräänajon, kun itse hidastan varmistaakseni. Muut ei sitä tee.
Harmittaa olla mieheni kyydissä, kun hänkään ei hidasta katsoakseen. Ja sitä täytyy hidastaa hyvin paljon, sillä mitä se hyödyttää muuten kuin jos sitten ehtii pysäyttää kokonaan, jos juna tuleekin.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Auton kuljettajan velvollisuus on tarkkailla ympäristöään, myös tasoristeyksissä.
Ilkivaltaako jos ei tiedetä miksi ei toiminut?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä muissakaan risteyksissä voi ajella vaan katsomatta tuleeko ketään. Kuski on vaaraksi itselleen ja muille, jos luottaa sokeasti puomeihin ja liikennevaloihin.
Ymmärrätkö, että hidastuksen pitää olla todella pieneen nopeuteen, jotta pystyy sitten pysähtymään tarvittaessa kokonaan.
Jos kaikki tekee noin, ei liikenteestä vilkkaalla tiellä tule mitään. Tuossakin on 2 kaistasta toiseen ja 3 kaistaa toiseen suuntaan.
Ja miksei siinä sitten ole nopeusrajoitusta vaikka 10 km/h? Tällainen pitäisi olla sitten kaikissa vartioiduissakin risteyksissä.
Samalla logiikalla sitten suojatiellä, vihreiden valojen palaessa, auton alle jäävää kävelijää voidaan syyttää. Mitäs ei varmistanut, onko auto tulossa.
Jos hiljentää vartioidussa risteyksessä nopeuteen 10 km/h ja huomaakin, että juna tulee, niin autoilija ehtii pysäyttää juuri ennen junaa, mutta perässä tuleva ei pysähdy ja töytäisee sut raiteelle.
Kun todella harva edes hiljentää ennen vartioitua tasoristeystä.
(Itse kannatan kyllä hidastamista)
Tulee ketjukolareita, jos osa alkaa pysähtyä.
Mielestäni kyllä pitäisi kaikkien hidastaa kunnolla vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se kuski ei katsomalla varmistanut, että rata on turvallista ylittää.
Itse ajan lähes päivittäin puomillisen tasoristeyksen yli ja kyllä mulle oma henki on sen verran kallis, että joka ikinen kerta hidastan ja varmistan, ettei junaa tule.
Kun niihin varoitusvaloihin ja puomeihinkin voi tulla vika.
Monta kertaa on meinannut perässä ajaja törmätä minuun, kun eivät ymmärrä, että siinä kohtaa kuuluu jarruttaa, vaikka puomi on ylhäällä.
Jos olet oikeassa ja juna tulee, se takaa tuleva törmää sinuun ja menet raiteille.
Siksi, että tasoristeyksessä pitää kuitenkin itse tsekata, ettei tule junia. Sama se on luikenbevaloristeyksessäkin, jos valot ei toimi.