Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan kesäloma on liian pitkä

Vierailija
15.06.2014 |

lapsettomalle ihmiselle. Olimme jo viikon matkalla ja viikko mökillä. Olisin valmis palaamaan töihin juhannuksen jälkeen... Pitäisi varmaan aloittaa jokin projekti, jotta loma menisi reippaammin. Onneksi ensi kesänä on vauva, ehkä sitten lomalla on eri merkitys.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti vielä kun voit...kohta et saa hetkeäkään rauhaa

Vierailija
2/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jokin uusi työ- tai opiskeluprojekti. Opettele uutta kieltä. Suunnittele tehtäviä ja materiaaleja ensi lukuvuodelle.

 

En ole koskaan kuullut yhdenkään luokanopettajan valittavan liian pitkästä kesälomasta. Vai opetatko tyyliin jotain historiaa ja yhteiskuntaoppia lukiolaisille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kesätöitä.

Vierailija
4/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun erityisopettaja.

 

Vielä viime kesänä tein työtä nuorisotalolla ja olin järjestelijänä kesäleireillä. Ne hommat kuitenkin loppui kun järjestäjä porukka vaihtui ja huonontui. Ei huvittanut jatkaa huonossa seurassa. Lisäksi verottaja vei lisäpalkasta törkyisen summan.

 

Täytyy varmaan aloittaa nikkarointi ja laajempi remppaprojekti mökillä.

 

ap

 

 

Vierailija
5/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko etsivän nuorisotyön tms. parissa hommia sulle sopivia juttuja? On tietenkin vapaaehtoista, mutta sulla lienee sopiva koulutuskin ja ennen kaikkea aikaa.

Vierailija
6/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin nuorena opettajana käytän kesäisinkin aikaa opetuksen suunnitteluun. Osaan kuitenkin myös rentoutua, koska talvet ovat erittäin uuvuttavia ja intensiivisiä.

 

Tuon esiin pari asiaa, joita moni ei tiedä:

- Opettajan palkka hajautettiin 70-luvulla 9 kuukaudesta 12 kuukaudelle, jotta opettaja voi saada rahaa tililleen kesäkuun kesäkeskeytykselläkin.

- Osittain siitä syystä, osittain muista syistä opettajan palkka (varsinkin lastentarhanopettajan ja luokanopettajan) on hyvin pieni muihin kunnan työntekijöihin verrattuna, joilla myös on ylempi korkeakoulututkinto.

 

Itse pidän lääkäreiden 8000-9000 euron kuukausipalkkaa täysin kohtuuttomana. Itsekin mielelläni istuskelisin toimistossa ja kirjoittaisin labralähetteitä ja reseptejä luokseni tuleville ihmisille. Suokaa anteeksi vähättelyni, tiedän, että myös stressaavia lääkärinpestejä on todella paljon. Sosiaali- ja terveyspuolet menot ovat osittain näiden palkkojen takia tähtitieteelliset, ja tiedän lääkäreitä, joilla on varaa ottaa palkatonta vapaata, lomailla saman verran kuin opet mutta silti tienata paaljon enemmän vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:14"]

Olisiko etsivän nuorisotyön tms. parissa hommia sulle sopivia juttuja? On tietenkin vapaaehtoista, mutta sulla lienee sopiva koulutuskin ja ennen kaikkea aikaa.

[/quote] Oho, siis tuo virallinen etsivä nuorisotyö onkin palkkahommaa, mutta ylipäätään nuorten tueksi tehtävä työ ei, sitä ajattelin.

Vierailija
8/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että aloitus oli provo, jonka tarkoitus oli lietsoa taas vihaa opettajien lomia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:15"]

Itse näin nuorena opettajana käytän kesäisinkin aikaa opetuksen suunnitteluun. Osaan kuitenkin myös rentoutua, koska talvet ovat erittäin uuvuttavia ja intensiivisiä.

 

Tuon esiin pari asiaa, joita moni ei tiedä:

- Opettajan palkka hajautettiin 70-luvulla 9 kuukaudesta 12 kuukaudelle, jotta opettaja voi saada rahaa tililleen kesäkuun kesäkeskeytykselläkin.

- Osittain siitä syystä, osittain muista syistä opettajan palkka (varsinkin lastentarhanopettajan ja luokanopettajan) on hyvin pieni muihin kunnan työntekijöihin verrattuna, joilla myös on ylempi korkeakoulututkinto.

 

Itse pidän lääkäreiden 8000-9000 euron kuukausipalkkaa täysin kohtuuttomana. Itsekin mielelläni istuskelisin toimistossa ja kirjoittaisin labralähetteitä ja reseptejä luokseni tuleville ihmisille. Suokaa anteeksi vähättelyni, tiedän, että myös stressaavia lääkärinpestejä on todella paljon. Sosiaali- ja terveyspuolet menot ovat osittain näiden palkkojen takia tähtitieteelliset, ja tiedän lääkäreitä, joilla on varaa ottaa palkatonta vapaata, lomailla saman verran kuin opet mutta silti tienata paaljon enemmän vuodessa.

[/quote] Lääkärin työkin on ammatinvalintakysymys. Samoin voivat opettajat vastata muiden kesälomakateuteen. Silti olen sitä mieltä, että opettajien arvostus on uskomattoman alhaalla ottaen huomioon työn raskauden, ongelmaiset oppilaat, kiireiset ja välinpitämättömät tai naurettavan vaativat vanhemmat ("miksi meidän Maija ei saanut kymppiä kokeesta?"). Palkkakin voisi varmaan olla parempi, en tiedä tarkalleen paljonko opettaja tienaa.

Vierailija
10/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti sulla sitten aika leppoisa ja stressitön työ, erityisopettajilla yleensä on :)

 

Itselläni alkaa vasta nyt stressikäyrä laskea, tosin edelleen näen "työunia" ja aina välillä ajatukset karkaavat syksyyn ja sen suunnitelmiin. Lomailen heinäkuun loppuun, elokuussa on jo pakko orientoitua töihin ja mennä fyysisestikin valmistautumaan uuteen lukuvuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:18"]

Veikkaan että aloitus oli provo, jonka tarkoitus oli lietsoa taas vihaa opettajien lomia kohtaan.

[/quote]

 

Ei, kyllä se oli vain tylsistyneen opettajan tylsistynyt aloitus.

Vierailija
12/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:25"]

ilmeisesti sulla sitten aika leppoisa ja stressitön työ, erityisopettajilla yleensä on :)

 

Itselläni alkaa vasta nyt stressikäyrä laskea, tosin edelleen näen "työunia" ja aina välillä ajatukset karkaavat syksyyn ja sen suunnitelmiin. Lomailen heinäkuun loppuun, elokuussa on jo pakko orientoitua töihin ja mennä fyysisestikin valmistautumaan uuteen lukuvuoteen.

[/quote]

 

Pitää paikkaansa. En ota paineita työstäni. Joskus verenpaine nousuu pariksi tunniksi oppilaiden lusmuilua katsellessa. Mutta enimmäkseen teen kevyellä otteella. Siinä suhteessa erityisopettajat taitavat jakaantua kahteen koulukuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:25"]

ilmeisesti sulla sitten aika leppoisa ja stressitön työ, erityisopettajilla yleensä on :)

 

Itselläni alkaa vasta nyt stressikäyrä laskea, tosin edelleen näen "työunia" ja aina välillä ajatukset karkaavat syksyyn ja sen suunnitelmiin. Lomailen heinäkuun loppuun, elokuussa on jo pakko orientoitua töihin ja mennä fyysisestikin valmistautumaan uuteen lukuvuoteen.

[/quote]

 

Pitää paikkaansa. En ota paineita työstäni. Joskus verenpaine nousuu pariksi tunniksi oppilaiden lusmuilua katsellessa. Mutta enimmäkseen teen kevyellä otteella. Siinä suhteessa erityisopettajat taitavat jakaantua kahteen koulukuntaan.

[/quote]

 

no erityisopettajan työn luonne on niin erilainen - meillä ainakin erkat vetävät lähinnä lonkkaa ne viimeiset kouluviikot ennen lukukauden ja -vuoden loppua, omat hommat jo pulkassa, joten auttavat  luokan- ja aineenopettajia, joilla taas se kiire ja stressi kasaantuvat niihin viimeisiin viikkoihin. Siinä lähdetään ehkä hieman eri stressitasolla lomalle. Eo:t kun pystyvät nollaamaan tilannetta niiden viimeisten viikkojen aikana, lo:t ja ao:t taas joutuvat painamaan 100 lasissa loppuun asti.

Vierailija
14/27 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin tyytyväinen sekä loman pituuteen että palkkaani.

T. AMK-ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:48"]

Olen täysin tyytyväinen sekä loman pituuteen että palkkaani.

 

T. AMK-ope

[/quote]

 

No ihan varmasti olet. Mielelläni minäkin ottaisin 3,5 kk kesäloman ja paljon paremman palkan. T. Yläkoulun ope

 

Vierailija
16/27 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:25"]

ilmeisesti sulla sitten aika leppoisa ja stressitön työ, erityisopettajilla yleensä on :)

 

Itselläni alkaa vasta nyt stressikäyrä laskea, tosin edelleen näen "työunia" ja aina välillä ajatukset karkaavat syksyyn ja sen suunnitelmiin. Lomailen heinäkuun loppuun, elokuussa on jo pakko orientoitua töihin ja mennä fyysisestikin valmistautumaan uuteen lukuvuoteen.

[/quote]

 

Pitää paikkaansa. En ota paineita työstäni. Joskus verenpaine nousuu pariksi tunniksi oppilaiden lusmuilua katsellessa. Mutta enimmäkseen teen kevyellä otteella. Siinä suhteessa erityisopettajat taitavat jakaantua kahteen koulukuntaan.

[/quote]Erityisopet eivät yleensä ole luokanvalvojia, eivät tee kokeita eivätkä tarkista niitä ja opettavat osaa porukasta joten työtä ei voi verrata normaaliin aineenopeen. Toisaalta on hoks palaverit ja tehostetun tuen yms päätösten teko sekä oppilashuoltoa. Tunnollinen erityisope voisi varmaan stressaantuakin työstään.

Vierailija
17/27 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun nämä lomailevat opettajat voisivat auttaa kesäisin luokilleen jääviä, ongelmatapauksia ja muita väliinputoajia. Heillä olisi tällöin pienemmät ryhmät, saisivat muita kiinni ja yksilöllistä opetusta. Ehkä jopa kiinnostuisivat läpikäytävistä asioista.

Tällä olisi sitten pitemmän aikavälin merkitystä, jos esim. kotiolot eivät ole olleet juuri minkäänlaiset. Kiinnostus asioihin ja opiskeluun voi kantaa pitemmälle ja pois ympäristön ahdistavista asioista.

Vierailija
18/27 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:25"]

 

ilmeisesti sulla sitten aika leppoisa ja stressitön työ, erityisopettajilla yleensä on :)

 

 

 

Itselläni alkaa vasta nyt stressikäyrä laskea, tosin edelleen näen "työunia" ja aina välillä ajatukset karkaavat syksyyn ja sen suunnitelmiin. Lomailen heinäkuun loppuun, elokuussa on jo pakko orientoitua töihin ja mennä fyysisestikin valmistautumaan uuteen lukuvuoteen.

 

[/quote]

 

 

 

Pitää paikkaansa. En ota paineita työstäni. Joskus verenpaine nousuu pariksi tunniksi oppilaiden lusmuilua katsellessa. Mutta enimmäkseen teen kevyellä otteella. Siinä suhteessa erityisopettajat taitavat jakaantua kahteen koulukuntaan.

[/quote]Erityisopet eivät yleensä ole luokanvalvojia, eivät tee kokeita eivätkä tarkista niitä ja opettavat osaa porukasta joten työtä ei voi verrata normaaliin aineenopeen. Toisaalta on hoks palaverit ja tehostetun tuen yms päätösten teko sekä oppilashuoltoa. Tunnollinen erityisope voisi varmaan stressaantuakin työstään.

[/quote]

 

No mulla on oma luokka eli olen siis viralliselta nimikkeeltä erityisluokanopettaja. Oppilaita 7-12, viime vuonna kaikki oli isoon ryhmään sopeutumattomia poikia. Opetan kaikkia muita aineita paitsi tekstiilityötä, teen kyllä kokeet ja tarkastan ne. Työhön kuuluu myös hojks-palaverit ja yleinen oppilaiden huolenpito (joskus jopa aamupalan hankkiminen oppilaalle tai kotoa hakeminen kouluun). Ei ole avustajaa. Silti työtä voi tehdä rennosti ja itseään kuluttamatta.

 

ap

Vierailija
19/27 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kahden ja puolen kuukauden loma on aika kohtuuttoan pitkä, ts. ymmärrän kyllä ap:n mielipiteen. Oma pisin lomani on ollut kolme viikkoa ja se tuntui jo todelliselta lomalta, ehdin jopa osittain tylsistyä, joten kaksi ja puoli kuukautta tuntuu ihan käsittämättömältä. Tuntuu että töihinpaluu loman jälkeen olisi hirveän vaikeaa.

 

Anoppini on luokanopettaja ja hän tekee kesäisin toista työtä (johon hänellä myös on koulutus) 2-5 vuoroa viikossa. Sanoo, ettei vain tiedä mitä muuten tekisi, koska heillä ei ole mökkiä eikä hänen miehelläänkään ole kuin normaali neljän viikon loma.

Vierailija
20/27 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yläkoulun äikänope. Kun loma alkaa tuntemuksella kuin olisi juossut täyttä vauhtia seinään ja tuupertunut siihen,  9 viikon loma on totisesti tarpeen palautumiseen. Eräässä väitöstutkimuksessa mitattiin opettajien stressitasoja ja huomattiin, että ne palautuivat normaalialueelle neljän lomaviikon jälkeen. Oma kokemukseni tukee tutkimustulosta: kun neljä viikkoa, keskimääräinen loma-aika muissa töissä, on kulunut, tuntuu mahdottomalta ajatukselta palata töihin. Palautuminen on silloin vasta silloin alkamassa. 

 

On tavallista, että toisten työ näyttää ulkopuolelta katsottuna helpolta. Opettajan työssä nähdään "lyhyet päivät" ja pitkät lomat. Ei nähdä päivien intensiivisyyttä: et voi herpaantua hetkeksikään 20 murrosikäistä opettaessasi ja kasvattaessasi. Pidä samalla luokassa myönteinen ilmapiiri, huomaa jokainen, etsi ja kokeile oikeat opetusmenetelmät, ole joustava, mutta tarvittaessa tiukka, hallitse oppiaineesi, anna arvosanat oikeudenmukaisesti ja riittävän näytön perusteella. Näytöt pitää suunnitella ja korjata, antaa niistä palaute, joka hyödyttää kunkin oppimista. Anna käytösnumerot perustellen. Ja niin edelleen. Kotona tehtävä valmistelu- ja korjaustyö vie aikaa ja jatkaa työpäivää.

 

Pidän työstäni, pidän oppilaista, saan hyvää palautetta. Minun on mahdotonta tehdä työtä itseäni säästellen. En tylsisty lomalla kuten ketjun aloittaja. Tarvitsen jokaisen lomaviikon, jotta voin antaa työlleni ja oppilailleni sen, mitä minulla on annettavaa.

 

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan