Tuorejuustot raskaana ollessa
Nyt iski aika paniikki. Söin tänään juhlissa yhden cupcaken, joka oli kuorrutettu tuorejuustolla. Olen yleensä äärimmäisen tarkka mitä syön, mutta nyt jotenkin täysin unohdin, että se ihana kuorrutus siinä on tuorejuustoa. Nämä cupcaket oli siis haettu tuoreena eilen leipomosta tämän päiväisiin juhliin. Vaikka tiedän, että listeria riski on pieni, niin harmittaa. Onko teillä kokemuksia tämmöisistä tilanteista? Huomenna ajattelin soittaa leipomoon ja kysyä mitä tuorejuustoa he käyttävät, voihan sitä toivoa että se olisi ollut pastöroitua.
Kommentit (23)
Rauhotu. Suurin osa suomessa myytävistä ja käytettävistä elintarvikkeista on pästöroitu.
T: itsekin raskaana
Juu taisit vahingoittaa vauvaasi peruuttamattomasti. Muistatpahan seuraavan kanssa sitten.
Hei kuule, älä soita. Et sinä tai vauvasi kuole tuorejuuston syömiseen. Vanhuus teidät korjaa aikanaan.
Kiitos vastauksista. Oon kyllä ihan rauhallinen, lähinnä vaan harmittaa. Aika pieni tuo riski yhdestä cupcakesta kai on. Mäkin oon kyllä ymmärtänyt että vain se Viola on turvallinen.
Ihan vaan tarkennukseksi niin en ole mitenkään hysteerinen, ajattelin vaan kysäistä täältä muiden kokemuksia. :)
Tuorejuustoissa (pastöroiduissa) on periaatteessa aina jälkikontaminaation riski, siksi sitä ei suositella. Leipomoon soittaminen ei siis hyödytä mitään. Mutta riski on hyvin pieni, joten unohda koko kuppikakku ja jatka ihan normaalisti eteenpäin. Ei kannata ruveta ihan hysteeriseksi.
mitä jos raskaana olevat naiset lopettais vaikka syömisen kokonaan kun kaikesta täytyy panikoida tai sit miettis ennen sitä raskautta, että kannattaako hankkia lapsia kun ei osaa maalaisjärjellä ajatella
Kuka oikeasti on KOSKAAN Suomessa kuullut kenenkään raskaana olleen sairastuneen tuorejuustosta... relatkaa nyt!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:02"]
Viola on ainut joka ok.
[/quote]
Philadelphia on pastöroitu.
Suurin listeriariski on vakuumipakatuissa kaloissa. Niiden suhteen kannattaa ihan oikeasti olla tarkkana.
Kaikessa muussa riski on niin pieni, että niiden välttely on oikeastaan pelkkää "hifistelyä".
Olen kyllä tehnyt ja syönyt juustokakkuja surutta raskausaikana.
Mitähän valio-propagandaa tää nyt on että viola vain on ok. Saahan raejuustoakin syödä. Vaikka olis ingmannin raejuustoa.
Mä olen syönyt juustokakkua ja maksamakkaraa! Jeesus auta, suojele syntymätöntä lastani minulta itseltäni! :(
Suomessa on todella vaikeaa löytää pastroimattomia juustoja, joten todennäköisesti syömisesi on ok. Mulle sanottiin neuvolassa että on ok syödä pastoroimatonta, mutta jos esim. buffetissa on sellainen iso tonkka lämpimässä niin ei kannata, koska siitä ei voi tietää miten kauan on ollut lämpimässä.
Itse olen raskauden aikana syönyt vahingossa hieman kylmäsavulohta ja jännitin alkuun tosi paljon että sainko listerian, mutta nyt on mennyt pisinkin itämisaika reilusti ohi, joten selvisin todennäköisesti säikähdyksellä. Eikä listeria tarkoita välttämättä mitään ongelmaa jos sen hoitaa antibiootilla.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:18"]
Suomessa on todella vaikeaa löytää pastroimattomia juustoja, joten todennäköisesti syömisesi on ok. Mulle sanottiin neuvolassa että on ok syödä pastoroimatonta, mutta jos esim. buffetissa on sellainen iso tonkka lämpimässä niin ei kannata, koska siitä ei voi tietää miten kauan on ollut lämpimässä.
Itse olen raskauden aikana syönyt vahingossa hieman kylmäsavulohta ja jännitin alkuun tosi paljon että sainko listerian, mutta nyt on mennyt pisinkin itämisaika reilusti ohi, joten selvisin todennäköisesti säikähdyksellä. Eikä listeria tarkoita välttämättä mitään ongelmaa jos sen hoitaa antibiootilla.
[/quote]
sis että on ok syödä pastoritua tuorejuustoa
Todennäköisesti et ole saanut tartuntaa. Itse söin vahingossa kuopuksen odotusaikana pastöroimattomalla mascarponella täytettyä täytekakkua, eikä siit käynyt yhtään mitän. Mielenrauhaa saatat saada leipomoon soittamalla, mutta pikemminkin pitäisin sinuna mieless listerian oireet ja hakeutuisi hoitoon heti, jos niitä ilmestyy.
Listerioosin kylläkin sairastaa Suomessa muistaakseni 50-70 henkeä vuodessa, joten ei se mikään ihan tuntematon sairaus ole. Miksi ottaa sellaisia riskejä jotka voi helposti ehkäistä - tämä siis noille "joo ei syödä sitten raskaana enää mitään" -kommentoijille...
Kiitos asiallisista vastauksista! :)
Oletteko ihan tosissanne? Siis kaamea paniikki jostakin tuorejuustosta, vaikka todellisuudessa on paljon suurempi riski menettää lapsi vaikka liikenneonnettomuuden kuin listerian vuoksi.
Kaikessa ruuassa voi olla riski, mutta elämässä on riskejä vaikka ei söisi mitään.
Ei auta vaikka olis pästöroitua sanoi neukkutäti. Viola on ainut joka ok.
Älä sure, luultavimmin et sairastunut