Juhannuksesta, aoppi taas, grr!
Meillä on ollut jo monet vuodet perinteenä viettää juhannusta mökillä yhden porukan kesken. Meitä on juhannusaattona 3 perhettä ja juhannuspäivänä ehkä 5 perhettä jotka kokoontuu yhteen, vähän vaihdellaan vuosittain kenen paikassa ollaan, mutta sama porukka suunnilleen. Tänä vuonna ollaan sekä juhannusaatto että juhannuspäivä muiden paikoissa (oltiin pääsiäisenä meillä ja nyt on "heidän vuoronsa").
Nyt on anoppi saanut päähänsä että hän tulee myös sinne miehen siskon lasten kanssa (miehen sisko on matkalla ja anoppi lastenvahtina, anoppi leski). Se mökki on vielä anopin omistuksessa ja siksi vaikea sanoakaan mitään. Mökistä on jo kirjoitettu kauppakirja että ostamme sen, se on juristilla tarkastettavana, en usko että saamme sitä ennen juhannusta valmiiksi, ja ei sillä käytännössä mitään merkitystäkään ole (siis luonnollisesti juridisesti on, mutta käytännössä se ei muuttaisi tilannetta). Olemme sisustaneet mökin, ja jo monta vuotta hoitaneet kaiken ylläpidon ja siitä koituneet kustannukset. Anoppia ei kiinnosta olla siellä, mutta itse kaupanteko on venynyt vaan koska anoppi ei osaa päättää ikinä mistään, nytkin saa nähdä saadaanko ne nimet siihen paperiin aikanaan, mutta näin lähellä ei ole koskaan oltu. Ja huom. anoppi todella haluaa myydä mökin pois ja miehen siskoa se ei kiinnosta (ja ostamme sen ihan puhtaana ostona sekoittamatta siihen perintöä juuri siksi että kukaan ei tuntisi että heitä on kohdeltu väärin). Anoppi vaan ei osaa päättää ikinä mitään lopullisesti.
No asiaan, tämä juhannus. Me emme tule olemaan mökillä juhannusta, molemmat illat meillä on siis menoa, ja nyt anoppi ilmoittaa että hän myös tulee sinne. Odottaako hän että minun pitää soittaa näillä ihmisille minne meidät on kutsuttu että ei kai se haittaa että miehen anoppi ja nämä kaksi lasta kanssa tulee paikalle??? Anoppi tuntee nämä ihmiset myös mutta tosiaan me kaikki olemme suunnilleen saman ikäisiä muut, anoppi toista sukupolvea tietenkin. Anoppi vaan on sitä mieltä että serkusten pitää saada leikkiä juhannuksena ja heillä ei ole muutakaan tekemistä. Mä ymmärräisin tämän jos me oltaisiin meillä, mutta kun me ei olla ja ei todellakaan muuteta juhannussuunnitelmia kun hän nyt sai tällaisen idean päähänsä.
Tapaan tänään anopin ja hän tulee ihan takuulla hiillostamaan minua aiheesta (oli eilen tavannut hyvän ystäväni ja tälle myös ilmoittanut sillä lailla "testimielessä" ystäväni mielestä että aikoo myös mennä mökille). Ajattelin että onko törkeää sanoa että "aijaa, no, soita sitten Xxx:lle ja kysy että voitteko te tulle mukaan aattona"? Mä en haluaisin soittaa ja mielestäni anoppi ei voi olettaa meidän peruvan kaikkia hauskoja suunnitelmiamme siksi että hänellä on nyt muuten tylsää. Olen odottanut juhannusta kauan, tämä on yksi meidän kesä kohokohdista. Mökkiin kyllä mahtuu nukkumaan kolme henkeä lisääkin, vaikkakin heidän pitää tällöin tuoda mukanaan peitot ja tyynyt ja sänkyvaatteet. Ja ei anoppi eikä tietenkään ne lapsetkaan minua häiritse itse juhlinnassa mutta en usko että nämä muut kenen luokse meidät on kutsutta ovat kovin innoissaan tästä käänteestä. Ja samaten monta päivää pienissä tiloissa kaikki yhdessä ei innosta. Mitä mä teen? Mies on poissa juhannukseen asti, hänestä ei ole tämän jutun selvittäjäksi, minun se pitää taklata.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 08:30"]
Meillä on ollut jo monet vuodet perinteenä viettää juhannusta mökillä yhden porukan kesken. Meitä on juhannusaattona 3 perhettä ja juhannuspäivänä ehkä 5 perhettä jotka kokoontuu yhteen, vähän vaihdellaan vuosittain kenen paikassa ollaan, mutta sama porukka suunnilleen. Tänä vuonna ollaan sekä juhannusaatto että juhannuspäivä muiden paikoissa (oltiin pääsiäisenä meillä ja nyt on "heidän vuoronsa").
Nyt on anoppi saanut päähänsä että hän tulee myös sinne miehen siskon lasten kanssa (miehen sisko on matkalla ja anoppi lastenvahtina, anoppi leski). Se mökki on vielä anopin omistuksessa ja siksi vaikea sanoakaan mitään. Mökistä on jo kirjoitettu kauppakirja että ostamme sen, se on juristilla tarkastettavana, en usko että saamme sitä ennen juhannusta valmiiksi, ja ei sillä käytännössä mitään merkitystäkään ole (siis luonnollisesti juridisesti on, mutta käytännössä se ei muuttaisi tilannetta). Olemme sisustaneet mökin, ja jo monta vuotta hoitaneet kaiken ylläpidon ja siitä koituneet kustannukset. Anoppia ei kiinnosta olla siellä, mutta itse kaupanteko on venynyt vaan koska anoppi ei osaa päättää ikinä mistään, nytkin saa nähdä saadaanko ne nimet siihen paperiin aikanaan, mutta näin lähellä ei ole koskaan oltu. Ja huom. anoppi todella haluaa myydä mökin pois ja miehen siskoa se ei kiinnosta (ja ostamme sen ihan puhtaana ostona sekoittamatta siihen perintöä juuri siksi että kukaan ei tuntisi että heitä on kohdeltu väärin). Anoppi vaan ei osaa päättää ikinä mitään lopullisesti.
No asiaan, tämä juhannus. Me emme tule olemaan mökillä juhannusta, molemmat illat meillä on siis menoa, ja nyt anoppi ilmoittaa että hän myös tulee sinne. Odottaako hän että minun pitää soittaa näillä ihmisille minne meidät on kutsuttu että ei kai se haittaa että miehen anoppi ja nämä kaksi lasta kanssa tulee paikalle??? Anoppi tuntee nämä ihmiset myös mutta tosiaan me kaikki olemme suunnilleen saman ikäisiä muut, anoppi toista sukupolvea tietenkin. Anoppi vaan on sitä mieltä että serkusten pitää saada leikkiä juhannuksena ja heillä ei ole muutakaan tekemistä. Mä ymmärräisin tämän jos me oltaisiin meillä, mutta kun me ei olla ja ei todellakaan muuteta juhannussuunnitelmia kun hän nyt sai tällaisen idean päähänsä.
Tapaan tänään anopin ja hän tulee ihan takuulla hiillostamaan minua aiheesta (oli eilen tavannut hyvän ystäväni ja tälle myös ilmoittanut sillä lailla "testimielessä" ystäväni mielestä että aikoo myös mennä mökille). Ajattelin että onko törkeää sanoa että "aijaa, no, soita sitten Xxx:lle ja kysy että voitteko te tulle mukaan aattona"? Mä en haluaisin soittaa ja mielestäni anoppi ei voi olettaa meidän peruvan kaikkia hauskoja suunnitelmiamme siksi että hänellä on nyt muuten tylsää. Olen odottanut juhannusta kauan, tämä on yksi meidän kesä kohokohdista. Mökkiin kyllä mahtuu nukkumaan kolme henkeä lisääkin, vaikkakin heidän pitää tällöin tuoda mukanaan peitot ja tyynyt ja sänkyvaatteet. Ja ei anoppi eikä tietenkään ne lapsetkaan minua häiritse itse juhlinnassa mutta en usko että nämä muut kenen luokse meidät on kutsutta ovat kovin innoissaan tästä käänteestä. Ja samaten monta päivää pienissä tiloissa kaikki yhdessä ei innosta. Mitä mä teen? Mies on poissa juhannukseen asti, hänestä ei ole tämän jutun selvittäjäksi, minun se pitää taklata.
[/quote]
Jos se on anopin mökki, niin miksi anopin pitää tuoda itselleen ja lastenlapsille petivaatteet? Luulisi tuon menevän niin, että te hyyryläisinä tuotte omanne.
Toiseksi jos te kerran olette käytännössä koko ajan niiden kavereitten kanssa muualla, niin mitä ihmeen ongelmaa tulee siitä, että anoppi on omalla mökillään, tehän olette poissa.
Me emme tiedä, haluaako anoppi kavereittesi kanssa pämppäämään, sitä sinun täytyy kysyä häneltä. Voihan olla, että hän haluaa olla juhannuksena mökillään, joka nähtävästi on aika tyhjillään suuren osa ajasta, te kun olette muualla. Tietty on kurja aamulla klo 6.00 herätä anopin kahvinkeittoon, kun itsellä on krapula, mutta sellaista elämä on.
Ne kaupat muuten saa tehtyä päivässä kaupanvahvistajineen kaikkineen eli joku juristin suorittama tarkastus ei vie aikaa kuin 15 min, ellei kauppaan liity jotain outoja ehtoja.
Sinuna en aavistaisi tai odottaisim itään mitä anopi haluaa. Kerrot anopille tai mieluummin niin, hänen poikansa kertoo tälle, että kivaa, että on mumo aja serkutkin mökille tulossa. Sitten anopille/äidille kerrotaan, että päivisin nähdäänk, mutta illoiksi teidän perheellä on jo suunnitelmia. Sitten sovitte siitä, että kuka ottaa ylimääräiset peitot, tyynyt ja lakanat.
Näin se sujuu.
Jos te kerran olette vain yöt mökillä, niin mitä sitten vaikka anoppi on siellä parin kakaran kanssa myös? He ottakoon ottakoon mukaansa omat petivaatteensa. Te kuljette niinkuin kuljette, ei siitä tarvitse ongelmaa viritellä, seuraa teidän ei tarvitse anopille pitää. Syötte missä syötte, hankitte vain omat sapuskanne ja anoppi hankkikoot omat sapuskansa. Jos teillä olisi tullut vieraita mökille yöksi ja nyt ei mahdukaan, on vähän kinkkisempi juttu. Petiä saunaan tai telttamajoitus voisi toimia, tai muille vieraille yöksi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 08:48"]
Olemme siis maaseudulla mökillä ja nukumme siellä meidän mökillä mutta molempina iltoina vietämme illat pois mökiltä naapurustossa ystäviemme mökeillä, tulemma yöksi omalle mökillemma.
Ja juridisesti anopilla on kaikki oikeudet mökillä olla, sitä en kiistä, mutta en usko anopin haluavan istua yksin mökillänsä näiden lasten kanssa vaan haluaa että minä järjestän heille kutsut ystäviemme luokse. Ja sitten yöksi kaikki meidän mökille nukkumaan. Pahoittelen että kirjoitan epäselvästi.
ap
[/quote]
No nyt näen selvästi!
Anoppi ja hänen lapsenlapsensa (myös ap:n lapset) viettäköön rattoisaa juhannusta teidän mökillänne sillä aikaa kun te juhlitte kaveriporukan kanssa kavereiden mökillä. On anopin ja lasten kontolla mitä hauskaa keksivät.
Juhlien emäntänä olisin vähintäänkin hämmentynyt jos joku vieraista raahaisi vanhempansa ja jotain serkkuja perässään, vaikka tuntisinkin kys. "kuokkavieraat".
Eli tämä on anopin ja juhlien isäntäväen välinen asia, heidän pitää se keskenään selvittää.
Kerro, ettette ole mökillä kuin yöt. Ja että anoppi EI voi tulla kavereidesi luo.
Olemme tosiaan ostaneet kaikki huonekalut ja tavarat mökkiin, myös petivaatteet. Kaikki mökillä on meidän omistamaa paitsi itse mökki. Olemme myös huolehtineet ruohonleikkuut, terassin rakennukset, mökin maalaukset ja kaiken, eli en tunne oloani hyyryläiseksi.
Ja anopin kanssa kaupanteko nyt on tällaista, ei se aina mene kuten oppikirjoissa valitettavasti, ja se ei tosiaan käytännössä juuri nyt muuttaisi tilannetta vaikka sen paperilla omistaisimmekin.
ap
Miksi kaikki provot ei ole provoja vaan "kirjoitettu epäselvästi"
Miksi olet sisustanut ja ylläpitänyt toisen omistamaa mökkiä? Perusvirhe!!!!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 08:30"]
[/quote]
Kato, kun anoppihullu jaksoi näin pitkän tarinan tänään keksiä. Montakohan anoppitarinaa jaksaa tänään väkertää
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 09:19"]Miksi olet sisustanut ja ylläpitänyt toisen omistamaa mökkiä? Perusvirhe!!!!
[/quote]
Jep, tästä saatte vielä rutkasti ongelmia. Yhtäkkiä ilmaantuukin siskolle haluja ostaa mökki ja tadaa, olette raataneet vuosia turhaan :)
Minun anopin mies kuollut ja anoppi masentunut. Anoppi on ollut juhannuksena mukana mökillä ja olemme laittaneet ruoat hänelle. Hän puolestaan hoitanut pieniä lapsiamme siellä. Illalla olemme anopin kanssa ottaneet viiniä.
Minun anopin mies kuollut ja anoppi masentunut. Anoppi on ollut juhannuksena mukana mökillä ja olemme laittaneet ruoat hänelle. Hän puolestaan hoitanut pieniä lapsiamme siellä. Illalla olemme anopin kanssa ottaneet viiniä.
Miksi miehesi ei näy tässä tarinassa mitenkään? Eikö juuri hänellä pitäisi olla erittäin iso osa asian järjestelyssä ja äitinsä kanssa neuvotteluissa? Mä en ainakaan lähtisi itse riehumaan anopin kanssa yhtään mitään, vaan mies saisi riehua jos on riehuttavaa ja hoitaa homman kotiin kaikkia osapuolia tyydyttävästi. Mikä rooli miehellä oikein perheessänne on? Lapamadonko?
Totta, olemme raataneet vuosia turhaan jos sisko sen nyt ostaisi. Häneltä on myös nyt kysytty haluaako hän ostaa kun kauppoja teemme, mutta ei hän halua. Eikä hänellä ole missään nimessä myöskään taloudellisia valmiuksia sitä ostaa.
Ja on typerää laittaa aikaa ja rahaa mökkiin joka ei ole oma, mutta asiassa on myös tunnesiteitä jotka eivät aina ole loogisia. Ja mies haluaa (ja minä myös) että mökki pidetään kunnossa, mies on perheessään ainut joka osaa ja pystyy sitä hoitamaan.
Ap
Miksi selität siitä kuka mitäkin tehnyt mökillä ja kenen tavaraa? Jos ongelma ei ole se että anoppi lapsenlapsineen tulee mökille niin mitä väliä kenen mökki, kenen tavarat ja kenellä suurin oikeus siellä olla :D Haiskahtaa
Mieti jos olisit itse anopin asemassa, miten haluaisit itseäsi kohdeltavan. Saahan se anoppi siel mökillä pyöriä, menkää te kavereiden luo toiselle mökille.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 09:15"]
Olemme tosiaan ostaneet kaikki huonekalut ja tavarat mökkiin, myös petivaatteet. Kaikki mökillä on meidän omistamaa paitsi itse mökki. Olemme myös huolehtineet ruohonleikkuut, terassin rakennukset, mökin maalaukset ja kaiken, eli en tunne oloani hyyryläiseksi.
Ja anopin kanssa kaupanteko nyt on tällaista, ei se aina mene kuten oppikirjoissa valitettavasti, ja se ei tosiaan käytännössä juuri nyt muuttaisi tilannetta vaikka sen paperilla omistaisimmekin.
ap
[/quote]
Sekosin jälleen.
Miten mökin irtaimisto liittyy juhannuksenviettoon? Vai onko se niin, että koska ap miehineen on ostanut mökille lakanat, niin anoppi (= miehen äiti ja ap:n lasten isoäiti, joka vielä omistaa mökin) ei saa niitä käyttää, vaan hänen pitää raahata omat liinavaatteet, ehkä myös peitot, tyynyt ja patjat mukanaan juhannuksena?
21
No se mies on ulkomailla töissä, tulee kotiin torstaina. Ja kyllä siellä on puhelin, mutta käytännössä tämä nyt jää minun hoidettavaksi, koska tapaan tänän anopin ja uskon hänen ottavan asian tällöin esille. Olisi erittäin omituista sanoa anopille että voisitko ottaa yhteyttä poikaasi tässä asiassa, minulla ei ole tähän mitään sanottavaa. Ei oikein luonnollista keskustelua..
Mieheni on vahvasti sitä mieltä että anoppi ei tule sinne tulemaan, mutta tapansa mukaan anoppi pitää kaikkia vaihtoehtoja auki ja yrittää samalla hieman hermostuttaa meitä, ja muistuttaa että hänen mökki se on. No pian se nähdään, en aio antaa hänen pilata minun jussia, hän saa todella itse sitten hoitaa kutsut muiden mökeille jos sitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 09:47"]
Totta, olemme raataneet vuosia turhaan jos sisko sen nyt ostaisi. Häneltä on myös nyt kysytty haluaako hän ostaa kun kauppoja teemme, mutta ei hän halua. Eikä hänellä ole missään nimessä myöskään taloudellisia valmiuksia sitä ostaa.
Ja on typerää laittaa aikaa ja rahaa mökkiin joka ei ole oma, mutta asiassa on myös tunnesiteitä jotka eivät aina ole loogisia. Ja mies haluaa (ja minä myös) että mökki pidetään kunnossa, mies on perheessään ainut joka osaa ja pystyy sitä hoitamaan.
Ap
[/quote] Ok, mutta entä se puhepuoli? Olisiko miehen hyvä myös jutella äitinsä kanssa? Löytyykö siihen taitoja? Onko asia siis niin, että anopilla on ikuinen asumis- ja käyttöoikeus mökkiin, oli se sitten vaikka teidän nimissänne? Ja pojalla ei ole asiaan mitään sanomista? Vaihda hyvä nainen miestä sitten, se on helpompaa kaikille. Pääset anopistakin eroon samantien.
Ei tämä nyt oikeasti ole niin vaikeaa. Kerrot anopille että hän on varsin tervetullut omalle mökilleen ja samalla kerrot että te perheen kanssa olette kyllä päivät muualla jo sovituissa menoissa mutta tapaatte kenties illalla ja aamulla. Sovit nukkumisjärjestelyistä, kuka nukkuu missäkin ja kerrot jos syötte mökillä aamupalan tms.