Mitä sellaista ystäväsi/tuttavasi/sukulaisesi on tehnyt, johon sinulla ei ikinä olisi varaa?
Aloitan: entinen luokkakaveri vuokrasi viikoksi veneen. Ei edes mikään miljoonaluokan ökyjahti, mutta sellainen iso kuitenkin. Maksoi 55 000 euroa pelkkä veneen vuokra, tuohon ei kuulunut mitään miehistöä, polttoaineita tai ruokia.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mun puolituttu lapsuudesta on nykyään Supercell-miljonääri, että se varmaan tekee joka päivä sata asiaa, johon mulla ei ole varaa.
Meillä on sitten yhteinen puolituttu.
Työkaveri kävi maailmanympärimatkalla
Kaverit on tehneet lapsia, minulla ei ole sellaiseen varaa.
Kaverilla on yli millin talo, johon itsellä ei kyllä olisi varaa.
Ostanut esim. omakotitalon, auton tai kalliin veneen. Eihän niitä tietenkään kerralla makseta, mutta ei minulla olisi sellaiseen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ehkä sellaisia normaaleja ei mitään ökyostos ihmettelyjä. Suvussa on muutama n. 30 v pariskunta, jotka ovat olleet opiskelujen jälkeen töissä vasta n. 2-3 vuotta ja hieman ihmeissäni seuraan ja mietin, että millä ihmeen rahalla oikein ostelevat: iso asunto (osalla ok-talo), uudehko auto, prätkä, vene, asuntovaunu jne. Ja kun vielä tiedän, että rahaa ei ole saatu vanhemmilta, vaan ollaan omien tulojen varassa, ja ne eivät ole vielä kovin isoja, kun työelämä on vasta aloitettu ja rouvat ovat äitiyslomalla tai hoitovapaalla.
Itse olen melko hyvätuloinen (rahaa jää verojen jälkeen n. 3200 e käteen) ja töissäkin on tullut jo oltua tosi paljon pidempään kuin nämä nuoret ja itse en ikinä tunne niin, että olisi varaa koko tuohon repertuaariin, jota tuossa luettelin. Laskeskelin kerran, että mitä kuluja per kuukausi olisi, jos tuon kaiken omistaisi. Iso asunto täälläpäin maksaa n. 300 000 e (sen lainanlyhennys yms. asumiskulut täytyy olla jotain 1300 e/kk luokkaa, uudehko auto ostettu velaksi, sitä joutuu lyhentämään kuussa ehkä 300 e, moottoripyörään ehkä n. 150 e, vene (en osaa edes arvioida 100 e?), asuntovaunu (100 e), sitten noiden kaikkien vakuutukset (kuukaudessa ehkä n. 150 e menee). Tuosta tulee jo noin 2100 e. Eikä ole vielä mitään ruokaa tms. tuohon laskettu ja jos toinen vain käy töissä, niin miten ihmeessä tuohon on varaa????
Ja taisin laskea kyllä todella alakanttiin kaikki nuo kulut tuossa ja paljon vielä puuttuikin.
Oletko kuullut velasta?
Pitänyt 100 hengen kolmipäiväiset häät Monacossa. Onneksi saatiin kutsu.
Ei tule mieleen mitään. Mun ystävät/sukulaiset ei ole tehneet mitään hirvittävän ökyä, ja toisekseen mulla olisi jo nyt varaa joihinkin vähän ökyjuttuihin ja hyvin mahdollista on että jossain vaiheessa on vielä paremmin. Se on kuitenkin eri asia, menisikö siinä kaikki rahat sitten. :D Tai varsinkin, haluaisinko käyttää rahaa ökyilyihin. Mutta esimerkkinä, että pystyisin vuokraamaan 55000€/viikko maksavan veneen viikoksi. Ei siinä minkäänlaista järkeä olisi, enkä todellakaan niin tekisi, mutta pystyisin.
Mutta oikeasti, ei tuu mitään tuollaista mieleen, mitä joku olisi tehnyt. Mä olen itse tehnyt ne kalleimmat jutut omasta kaveripiiristä: jättäytynyt työttömäksi vuodeksi, meillä on myös kallein talo/asunto ja ollaan myös pari vähän kalliimpaa lomaa vietetty, mitä mun kaverit ei ole liiemmin harrastaneet (he ennemminkin käyvät usein ja edullisesti, me käydään harvoin ja käytetään sitten siihen yhteen lomaan varmaan sama raha kuin he 3 lomaan). En siis ole mitenkään sen takia tehnyt näitä kalliimpia valintoja, että siinä se hinta olisi itseisarvo, vaan nämä nyt vaan on sopineet meidän elämään ja mieltymyksiin. Esimerkiksi talosta, suurimmalla osalla mun kavereista ei olisi varaa samanlaiseen, koska asuvat yksin. Ne jotka elää parisuhteessa, on mm. matalapalkka-alalla eikä puolisotkaan kovin hyväpalkkaisia, ja ne pari pariskuntaa, joilla ehkä olisi varaa, on valinneet asua edullisemmin muista syistä, kun taas meillä on tietyt asiat mitä asumisessa arvostetaan ja siksi asutaan tässä. (Eikä meilläkään siis mikään ökytalo ole.) Matkoille menen mielummin harvakseltaan ja käytän sitten rahaa vapaammin, kuin usein ja pihistellen.
Osti vanhan kartanon tointteineen Englannista. Nyt sitten remontoi sitä suurilla summilla.
Terv. vuokralla koirankopissa
Ystäväni kävi kerran treffeilla naisen kanssa. Mulla ei olisi tuollaiseen varaa
Mulla ei ole ikinä varoja ostaa erikoisia jäätelöitä, mutta vanilja on hyvää.
En edes ajattele tuollaisia. Jokainen elää tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni kävi kerran treffeilla naisen kanssa. Mulla ei olisi tuollaiseen varaa
Mun kaveri pani naista paljaalla. Olen laskenut, että tuo on maksanut hänelle jo satoja tuhansia euroja :o
Veljellä ja siskolla on isot ökytalot, rakennettu 2010-luvulla ja neliöitä on molemmilla yli 250.
Lisäksi velipojalla oli "mökki", jonka jokin aika sitten myi vähän yli 500.000€:llä.
Isä osti joitakin vuosia sitten XJ-Jaguarin uutena, ilman lainaa.
Itse ajan 10 vuotta vanhalla halvalla kotterolla, asun vanhassa omakotitalossa ja kesämökki on sähkötön lautamökki 80-luvulta pienen järven rannassa.
Kannattaa muistaa, että ihmiset tekee monenlaisia taloudellisia valintoja. Jonkun elämä voi näyttää kalliilta, jos tietyt "isot" asiat on kalliita tai kalliin näköisiä, mutta hän saattaa säästää joissain muissa asioissa. Myös laina ja kulutusluotot on todella yleisiä, ja valitettavan moni rahoittaa näyttävää elämäänsä niillä. Toiset osaa käyttää rahojaan taloudellisemmin kuin toiset. Toiset sijoittaa tuottavasti, toiset eivät huolehdi edes että jäisi säästötilille senttiäkään puskuria. Myöskään perinnöistä tai muista avustuksista ei aina huudella kovin laajalle. Monet saavat lisätuloja jostain tai palkka voikin olla jotain muuta, kuin voisi olettaa.
Minullakin on joitakin sellaisia tuttuja, joiden elämää ihmettelen - että miten heillä riittää rahat kaikkeen. Mutta todellisuudessa en tiedä, kuinka paljon heillä on lainaa, kuinka paljon vanhemmat avustaa (aikuisia lapsiaan), millaista palkkaa saavat tai kuinka paljon säästävät niistä asioista, joita en itse näe. Tiedän on-off-työttömänä olleella kaverilla olleen 300 euron takki, mutta ovatko suurin osa hänen muista vaatteistaan kirpparilta? Voi olla, en tiedä. Onko se kulutusluotolla ostettu? Onko varakas äitinsä sen ostanut lahjaksi? Onko hän säästänyt siihen 2 vuotta? En todellakaan tiedä, mutta hienoltahan sellainen näyttää.
Mulla ei ole ikinä varoja ostaa erikoisia jäätelöitä, mutta vanilja on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ehkä sellaisia normaaleja ei mitään ökyostos ihmettelyjä. Suvussa on muutama n. 30 v pariskunta, jotka ovat olleet opiskelujen jälkeen töissä vasta n. 2-3 vuotta ja hieman ihmeissäni seuraan ja mietin, että millä ihmeen rahalla oikein ostelevat: iso asunto (osalla ok-talo), uudehko auto, prätkä, vene, asuntovaunu jne. Ja kun vielä tiedän, että rahaa ei ole saatu vanhemmilta, vaan ollaan omien tulojen varassa, ja ne eivät ole vielä kovin isoja, kun työelämä on vasta aloitettu ja rouvat ovat äitiyslomalla tai hoitovapaalla.
Itse olen melko hyvätuloinen (rahaa jää verojen jälkeen n. 3200 e käteen) ja töissäkin on tullut jo oltua tosi paljon pidempään kuin nämä nuoret ja itse en ikinä tunne niin, että olisi varaa koko tuohon repertuaariin, jota tuossa luettelin. Laskeskelin kerran, että mitä kuluja per kuukausi olisi, jos tuon kaiken omistaisi. Iso asunto täälläpäin maksaa n. 300 000 e (sen lainanlyhennys yms. asumiskulut täytyy olla jotain 1300 e/kk luokkaa, uudehko auto ostettu velaksi, sitä joutuu lyhentämään kuussa ehkä 300 e, moottoripyörään ehkä n. 150 e, vene (en osaa edes arvioida 100 e?), asuntovaunu (100 e), sitten noiden kaikkien vakuutukset (kuukaudessa ehkä n. 150 e menee). Tuosta tulee jo noin 2100 e. Eikä ole vielä mitään ruokaa tms. tuohon laskettu ja jos toinen vain käy töissä, niin miten ihmeessä tuohon on varaa????
Ja taisin laskea kyllä todella alakanttiin kaikki nuo kulut tuossa ja paljon vielä puuttuikin.
Kyllähän tuo velalla onnistuu, jos on ylemmän keskiluokan tulot.
Sukulainen osti taannoin 4 miljoonan kämpän meren rannalta yrityskauppojen jälkeen. Hulppea on lukaali ja mahtavat näköalat. Tuollaiseen ei itselläni ole koskaan varaa.
Kuka haluaisi edes yksityislentoja, ilmasto nääs..