Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reipas lapsi kulkee koulumatkat yksin

Vierailija
14.06.2014 |

Tätä täällä hokee kaikki landet. Koittakaa tajuta, että Helsingin keskustassa on todella vaarallisiakin paikkoja liikenteessä.

Lapseni ovat normaaleja ja fiksuja koululaisia. Silti päästä vasta 10-vuotiaan yksinään koulumatkalle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa landella on yleensä vaarallisemmat koulureitit.

Vierailija
2/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin sanottiin landella ohjeeksi koulumatkalle että jos pimeellä tulee aura-auto vastaan niin juokse tien toiselle puolelle hankeen vilkkaan valtatien yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on perusturvallisuus kotona kunnossa niin ei koulumatkat yksin ole mikään ongelma ekaluokkalaisellekaan.

No mun lapset kyllä asuu ydinperheessä, ehkä se ero turvallisuudesta tulee siinä.

Vierailija
4/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:19"]Jos lapsella on perusturvallisuus kotona kunnossa niin ei koulumatkat yksin ole mikään ongelma ekaluokkalaisellekaan.

No mun lapset kyllä asuu ydinperheessä, ehkä se ero turvallisuudesta tulee siinä.

[/quote]

Siis mitä sekoilet. Meidän koulumatka ydinkeskussa on vaarallinen ihan perhemuodosta riippumatta.

T. Ei Ap, mutta keskustassa asuva ydinperheen äiti

Vierailija
5/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin nähdä sen perusturvallisesta kodista tulevan ekaluokkalaisen joka turvallisesti ylittää Runeberginkadun siitä Museokadun risteyksestä.

Terveisiä Töölöstä.

Vierailija
6/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:55"]

Mä haluaisin nähdä sen perusturvallisesta kodista tulevan ekaluokkalaisen joka turvallisesti ylittää Runeberginkadun siitä Museokadun risteyksestä.

Terveisiä Töölöstä.

[/quote]

Menemällä lähimmästä valo-ohjatatusta suojatiestä. En muista, onko tuossa valoja. Yleensäkin kulkemalla mahdollisimmaan turvallisista valo-ohjatuista risteyksistä (ei kääntyviä autoja kun jalankulkijoille palaa vihreä) ja käyttäen mahdollisuuksien mukaan ali- ja ylikulkuja. Tiedän ettei näitä Töölössä ole, mutta Runeberginkadullakin on runsaasti valo-ohjattuja risteyksiä.

Mutta ap:n heittoon maalaisista on kyllä ihan kaupunkilaisenakin pakko puuttua. monessa paikassa ei saa edes valoja reitille koulubussille ja matkaa voi olla kilometrejä. Just joku aura-auto ei lumipöllyssä näe jotain hukkapätkää siinä pimeällä maantiellä vaikka olis kymmenen heijastinta.

Vierailija
7/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalainen vastaa :)

Meillä lapset saavat kunnan maksaman kuljetuksen 1. ja 2. Luokan ajan. Syynä vaarallinen tienylitys. Koululle mennessä pitää ylittää maantien risteysalue. Taksille lapset kävelevät reilun kilometrin matkan ns. Kotitietä pitkin. Tie on yhden auton levyinen eikä katuvaloja tietenkään ole. Lapsilla on aina heijastinliivit, otsalamput sekä kädessä taskulamppu. Usein vastaan tulee traktoreita ja maitoautoja. Koskaan lapsia ei ole pimeä tie pelottanut.

Mielestäni tämä ei ole mikään maaseutu vs. kaupunki aihe. Koulutie voi olla vaarallinen molemmissa paikoissa.

Vierailija
8/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:19"]

Mullekin sanottiin landella ohjeeksi koulumatkalle että jos pimeellä tulee aura-auto vastaan niin juokse tien toiselle puolelle hankeen vilkkaan valtatien yli.

[/quote]

Ja silti olet vielä hengissä? Olitko kovinkin ei-toivottu lapsi?

Kai sinulla oli sentään heijastin.

Maalla järjestetään kuljetus niille, jotka eivät asu koulun välittömässä läheisyydessä. Sellaisia koululaisia on aika vähän, joilla on oikeasti useamman kilometrin matka pimeällä, kapealla ja vilkkaasti liikennöidyllä tiellä. Vakavimmat koulumatkaonnettomuudet ovatkin minun tietääkseni sattuneet juuri silloin, kun lapsi on rynnännyt kouluauton edestä tai takaa toisen auton eteen.

Kaupungeissa vaarallisimpia paikkoja ovat kai juuri liikennevalot ja suojatiet, joiden kohdalla autoilijat eivät noudata liikennesääntöjä.

Vierailija
9/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen katujen ylitykset Töölössä ovat todella pahoja lapsille. Kaistoja on useampia ja keskellä vielä kahdet ratikkakiskot. Valot voivat olla todella lyhyitä, niin ettei koko matkasta suoriudu kuin aikuinen reippalla kävelyllä.

Jos jöudut jäämään korokkeelle keskelle katua, niin siinä saattaa olla niin ahdasta että bussit ja ratikat sujahtelevat kymmenen 10cm päästä sinua.

Vierailija
10/12 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:19"]

[/quote]

Ja silti olet vielä hengissä? Olitko kovinkin ei-toivottu lapsi?

Kai sinulla oli sentään heijastin.

[/quote]

Saatoin olla vahinkopapsi mutta vahnempani rakastivat minua. Aikuisena sain kuulla että koulun johtaja olisi tarjonnut koulukyytiä mutta äitini oli kieltäytynyt kunniasta.

Vierailija
11/12 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 8-vuotias kulkee koulumatkan yksin Kalliossa. Joka päivä sydän kurkussa, mutta pelkään töölöä enempi, vaikka asuinalueena varmasti kivempi.

Vierailija
12/12 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä asiaa joka päivä. Lapsen koulumatka Töölössä voi olla tosiaan vaarallinen. Juuri ketjussa mainittu Runeberginkadun ja Museokadun risteys ja sitten lisäksi Mechelininkadun ylitys. Tekisi mieli muuttaa tästä syystä.