Opiskelija raskaana
Pari päivää sitten tein positiivisen raskaustestin ja olo on pöllämystynyt. Olen 21-vuotias opiskelija ja syksyllä aloitan kolmannen vuoden yliopistossa, kihlattuni vasta toisen. Mies käy opiskeluiden ohella myös töissä.
Itse olen kuumeillut pitkään, mutta raskaus tuli yllätyksenä. Olimme puhuneet mieheni kanssa, että alamme yrittää vasta muutaman vuoden päästä, kun opinnot ovat loppusuoralla.
Onko teillä kokemuksia yhtälöstä kaksi opiskelijaa + vauva? Mieheni mielestä hänelle ei jäisi juurikaan aikaa lapselle töiden ja opiskeluiden lisäksi, ja sitä paitsi hänen opintoihinsa kuuluisi keskeisesti myös vaihtovuosi. En siis oikein tiedä, mitä ajatella! Kokemuksia?
Kommentit (2)
Olen varma, että aloittajan tilanteessa pärjää, mutta helppoa se ei ole! Itse olin 19- vuotias amisopiskelija kun sain vauvan. Raskaus tuli yllätyksenä opiskelujen ekana lukukautena. Keskeytin koulun heti alkuraskaudesta ja menin raskausajaksi töihin. Taloudellisesti olin vauvan kanssa tosi heikoilla mitättömien tukien ansiosta. Jouduin palaamaan osittain töihin, kun vauva oli 3kk vanha. Tarkennuksena, että mies ei ole opiskelija. Nyt vauvamme on melkein vuoden vanha tyttö ja hyvin menee! En ole päivääkään katunut tätä "valintaani"! Joudun palaamaan kouluun, mutta vasta kun tyttö menee 2- vuotiaana tarhaan.
Omakohtaista kokemusta ei ole samanlaisesta tilanteesta, mutta tulkitsenko oikein, että miehesi ei ole vielä valmis sitoutumaan lapseen, jos vaihtovuosikin menee tällähetkellä lapsen edelle? Ehkä olisi hyvä pohtia oletteko te molemmat todella valmiita sitoutumaan lapseen, mitä tekoja se teiltä vaatisi, mitä olette valmiita tekemään sen muutoksen eteen ja mistä olette mahdollisesti valmiita luopumaan, että voisitte pitää lapsen. Itse ajoitin ensimmäisen lapsen hankinnan aivan opintojeni loppuvaiheeseen, ja koen tämän "turvalliseksi" vaihtoehdoksi, vaikka kuumeilin jo pitkään ja kovasti ennen tätä.