Kuukautissuojasi? Miksi juuri se?
Itse käytän pelkkiä tamponeja, lisäsuojana tarvittaessa pikkuhousunsuoja. Ja minulla on todella runsaat alkupäivät.
En vaan käsitä ihmisiä, jotka pystyvät kulkemaan verinen, haiseva side housuissaan! Lisäksi saan siteistä ihottuman, jos joskus on pakko sellainen lisäsuojaksi laittaa, matkoilla tms.
Kuppi menee vielä kokeiluun.
Jos tykkäät siteistä, kerro vielä suosikkimerkkisi.
Kommentit (66)
Kuppi. Ennen käytin tamponeja, pelkkä side olisi vain niin ällöttävä kun tuntee sen vuodon. Sitten meni hermo OB tamponien pakkauksiin, ne eivät vain aukea.
Kuppi on ihanan siisti ja huomaamaton, tyhjennän aamuin ja illoin. Mitään muita lisäsuojia ei tarvita, kun on oppinut laittamaan oikein.
Kuppi vuodesta 2011, yötä päivää. Todella helppo ja mukava suoja, oikein asetettuna ei tunnu missään (paitsi kun on liian täysi, alkaa "tippua") ja voi käyttää vaikka jo ennakkon, jos tyyliin odottelee menkkojen alkua ja on jhonkin meno, niin kuppi sisään vaan ja ei tarvii murehtia, alkoi menkat tai ei.
Ja helppo puhdistaa... tästä oli pitkäkin ketju aikanaan, missä pöyristeltiin kovasti. Hah.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:51"]
Kuppi vuodesta 2011, yötä päivää. Todella helppo ja mukava suoja, oikein asetettuna ei tunnu missään (paitsi kun on liian täysi, alkaa "tippua") ja voi käyttää vaikka jo ennakkon, jos tyyliin odottelee menkkojen alkua ja on jhonkin meno, niin kuppi sisään vaan ja ei tarvii murehtia, alkoi menkat tai ei.
Ja helppo puhdistaa... tästä oli pitkäkin ketju aikanaan, missä pöyristeltiin kovasti. Hah.
[/quote]
Niin ja kuppi on ismpi Lady Cup. Kannattaa tilata värillinen, kirkas värjäytyy käytössä ruskeaksi, pesu ja desinfiointi ei siihen auta. No okei eipä sillä kirjaimellisesti ole vitunkaan väliä, mutta... :D
Kuppi. Ennen käytin tamponeja, pelkkä side olisi vain niin ällöttävä kun tuntee sen vuodon. Sitten meni hermo OB tamponien pakkauksiin, ne eivät vain aukea.
[/quote]
Heh, mullakin meni muutama vuosi ennen kuin tajusin, kuinka se ob:n muovikääre on tarkoitus avata. Pitää ottaa tamponin päistä kiinni ja vääntää niitä yhtäaikaa nuolten osoittamiin suuntiin. Muovi irtoaa vaivatta. Ennen yritin nyhrätä niitä jotenkin sen muovin reunasta auki ja kirosin aina mielessäni. Ja olen siis korkeasti koulutettu.
Ennen käytin alwaysin siivettömiä ja ob asettimellisia tamponeja. Rypesivat vissiin kuivattamaan liikaa ja aiheuttivat kramppimaista sietämätöntä kipua aina liikkuessa. 5min siteen/tamponin poiston jälkeen kipu hävisi kuin tuhka tuuleen. Vaihdoin Luneten kuukuppiin, hävisi kivut. Yöllä en tosin voi pitää kuppia, nukun mutkalla ja asento vaihtuu yön aikana kymmeniä kertoja ja usein kuppi falskaa
luneten kuppi,en vaihtaisi enää muuhun!
Minulla on niin niukka vuoto, että pärjään pelkällä vessapaperilla. Eli taittelen vessapaperia alushousuihin.
Olen aina miettinyt olenko ainoa?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:57"]
[/quote]
Heh, mullakin meni muutama vuosi ennen kuin tajusin, kuinka se ob:n muovikääre on tarkoitus avata. Pitää ottaa tamponin päistä kiinni ja vääntää niitä yhtäaikaa nuolten osoittamiin suuntiin. Muovi irtoaa vaivatta. Ennen yritin nyhrätä niitä jotenkin sen muovin reunasta auki ja kirosin aina mielessäni. Ja olen siis korkeasti koulutettu.
[/quote]
Älä? Saako senkin sillä lailla auki? Itse vaihdoin Rainbowiin, koska siinä on selvä ohje, että kierretään päistä eri suuntiin. Ob:ta en ole saanut ikinä auki. ja helvetti, nyt alan olla jo vaihdevuosi-iässä!
Kuukuppi. Vaati kyllä totettelua aikansa, jotta osasi laittaa ja ottaa pois sottaamatta. Joskus olen varalta käyttänyt tamponia, joita ennen käytin. Kiireisessä tilanteessa saattavat toimia paremmin, mutta haisevat... Siteille yöks täältäkin..!!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:20"]
Kestosidettä. Töissä Charlie banana ja kotioloissa yleensä Onnikas tai Sampsukka. En voi töissä käyttää tamponia, koska niin paskaiset olosuhteet, että en halua tökkiä veritulppaa paikoilleen likaisilla käsillä. Ja nyt puhutaan todella likaisista käsistä, just just kehtaa sitä sidettä vaihtaa.
[/quote]
Mullakin paskaiset olosuhteet ja käytän kuppia. Kupin täytyttyä lisään kestositeen ja tyhjennän kupin vasta kotona.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:20"]
Kestosidettä. Töissä Charlie banana ja kotioloissa yleensä Onnikas tai Sampsukka. En voi töissä käyttää tamponia, koska niin paskaiset olosuhteet, että en halua tökkiä veritulppaa paikoilleen likaisilla käsillä. Ja nyt puhutaan todella likaisista käsistä, just just kehtaa sitä sidettä vaihtaa.
[/quote]
Mullakin paskaiset olosuhteet ja käytän kuppia. Kupin täytyttyä lisään kestositeen ja tyhjennän kupin vasta kotona.
[/quote]
Hyi. Mä en vois kuvitellakaan ottavani kuppia pois mun työoloissa. Työntää likaiset sormet sinne ja hyi oks. Joskus "vessa" on ihan vaan siellä pihan perällä taivasalla lumihangessa sen verran syrjässä, että miesväki ei näe mitä puuhailen. Parhaassa tapauksessa vessa on pienen pieni kostea ja likainen koppero, joka on täynnä vilistäviä hämähäkkejä. Kuin jostain horror elokuvasta.
Mieluummin se kestorätti.
Missä olette töissä, jos vessat on epämääräisiä likaisia koppeja eikä mahdollisuutta pestä käsiä ennen ja jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:57"]
[/quote]
[/quote]
No enpäs olisi tuota tajunnut! =D Pakkaukset muuttuivat jossain vaiheessa tuollaisiksi superhankaliksi ja sitten menikin hermot. No, eipä tarvitse enää niiden kanssa nyhrätä.
Olen ollut kupin käyttäjä jo varmaan lähemmäs 10 vuotta. Ensin oli Mooncup, nyt on ollut Lunette. Olen huipputyytyväinen, enkä käytä mitään muuta. Itse asiassa välillä ihmettelen mielessäni, miksi jotkut vielä viitsii ostaa tamponeja tai siteitä. Toki ymmärrän, ettei kuppi sovi ihan kaikille. Mutta kannattaa ainakin kokeilla. Ihan loistokeksintö!
Käytän Organyc-luomupuuvillatamponeja, koska sain joskus niitä ekokaupasta naistenpäivälahjaksi ja pidin ajatuksesta, että limakalvokosketuksessa oleva tuote on luomu ja myrkytön. Sarjassa on lisäksi superplus-tamponi, jolla on mahtava imukyky.
Alwaysin se pisin siivekkeellinen. Töissä ollessani siteen lisäksi käytin samaan aikaan tamponia. Mulla melkolailla runsaat menkat. Joudun öisinkin vaihtaa siteen ainakin kerran, usein kaksi kertaa yössä.
Kuukautissuojat. Ei oikein muuta vaihtoehtoa ole, koska kuukautiset on niukat eikä ole kiva työntää jotain tamponia "kuivaan" pilluun. Tamponit myös tuntuvat, jopa ne pienet, todella epämukavilta istuessani, samoin kuin kuukuppi.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:14"]Vuokkoset side, keltainen paketti siivellisiä siteitä. Käytin aiemmin Alwaysia, mutta sitten päätin kerran kokeilla noita Vuokkosia kun ystäväni niitä oikein kehui, ja Vuokkoset ovat todella paljon parempia! Eivät hiosta samalla tavalla, ja tuntuvat pehmeiltä, ja ovat vielä lisäksi kotimaisia. Kuukuppia olen ajatellut kokeilla myös, se olisi ekologinen ja halpa.. mutta minua vain epäilyttää se sen asettelu sun muu, sillä tamponeja en ole pystynyt käyttämään kun ne tuntuvat ikäviltä, on kohdunkaula jotenkin semmoinen.
[/quote]
Tää kommentti voisi ihan olla multa muutama vuosi sitten! Allekirjoitan joka sanan (paitsi että keksin Alwaysien jälkeen itsekseni kokeilla Vuokkosia). Tai siis pari vuotta nuorempi minä allekirjoittaisi, koska nykyään olen kokeillut ja kovasti tykästynyt kuukuppiin :) Suosittelen kokeilemaan ja antamaan harjoittelulle aikaa. Kun kuukuppia oppii käyttämään, se on niiiiiiin huoleton ja mukava :)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 21:59"]
Kuukautissuojat. Ei oikein muuta vaihtoehtoa ole, koska kuukautiset on niukat eikä ole kiva työntää jotain tamponia "kuivaan" pilluun. Tamponit myös tuntuvat, jopa ne pienet, todella epämukavilta istuessani, samoin kuin kuukuppi.
[/quote]
*Kuukautissiteitä
Alkupäivinä käytän yleensä sekä tamponia, että sidettä, koska vuodan sen verran, että super-kokoinen tamponikaan ei aina riitä. Loppupäivinä riittää pelkkä normaalikokoinen tamponi. Merkkeinä o.b. ja Vuokkoset. Teininä suosin Alwaysia, nyt en voi käyttää ollenkaan tai alapää suuttuu heti. Kamalia karkeita muovin kappaleita. Vuokkoset on minustakin ylivoimaisesti miellyttävin sidemerkki.