Maksoiko lounaat ennen 60mk?
Kommentit (1255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menin töihin 1999, palkkani oli 8500mk/kk. Ja se oli oikeasti hyvä palkka. Vuokrayksiö 35m2 pk-seudulla oli 1500mk/kk (ARA).
Nyt palkka 3200e/kk ja vuokra 75m2 asunnossa 1100e/kk.
Videovuokraamossa uudet leffat oli 35mk/vuorokausi. Nykyisin saa tuutintäydeltä katsottavaa samaan hintaan kuukaudeksi.
Tupakkiaski Marlboroa oli pari kymppiä markoissa. Nykyisin taitaa olla lähemmäs 10 euroa. Tupakoija on kyllä hävinnyt paljon vuosien mittaan.
No hyvä ja hyvä. Keskipalkka vuonna 99 oli yli 10 000mk. Itse olin varastossa töissä vuonna 99 ja kk-palkka oli rapiat 7000mk. Pienen kaksion vuokra oli Hyvinkäällä hieman alle 2000mk. Nyt poikani on varastolla keräilyhommissa ja tienaa n.2800euroa/kk. Hänen vuokra kaksiossa on 650e.
eli vuokrat ovatkin itseasiallisesti alentuneet! tuo 2000/7000 on noin 28% tuloista mutta 650/2800 onkin enää 23% tuloista...
Kurt T U Rose kirjoitti:
Kahdeksankymmentäluvun puolessa välissä, kun olin yläasteella, niin välillä piti koulun jälkeen poiketa kaupassa ostoksilla - mieleen on painunut, että kilo paistijauhelihaa maksoi 39 markkaa.
Nyt kilo lihatiskissä 19 euroa.
Asuntojen hinnat nousi myös. Naapuri osti asuntonsa 250 000 markkaa 80-luvulla. Sama asunto vuosia myöhemmin seuraavalle ostajalle 500 000 markkaa. Nyt 170 000 euroa, eli lähemmäs miljoonaa markkaa. Markka-aikaan miljoona oli aivan järkyttävä summa. Nyt aivan arkipäivää asunnoissa. Monet uudet pienet kaksiotkin maksavat jo 250 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kurt T U Rose kirjoitti:
Kahdeksankymmentäluvun puolessa välissä, kun olin yläasteella, niin välillä piti koulun jälkeen poiketa kaupassa ostoksilla - mieleen on painunut, että kilo paistijauhelihaa maksoi 39 markkaa.
Asuntojen hinnat nousi myös. Naapuri osti asuntonsa 250 000 markkaa 80-luvulla. Sama asunto vuosia myöhemmin seuraavalle ostajalle 500 000 markkaa. Nyt 170 000 euroa, eli lähemmäs miljoonaa markkaa. Markka-aikaan miljoona oli aivan järkyttävä summa. Nyt aivan arkipäivää asunnoissa. Monet uudet pienet kaksiotkin maksavat jo 250 000 euroa.
miljoona alkoi olla omakotitaloissa markka-ajan lopussa jo aika normihinta, romutaloja sai toki halvalla, aivan kuten nykyäänkin
jos samalla logiikalla miettii palkkoja, niin pienet palkat oli noihin aikoihin sitten 12 000 markan luokkaa eikä muutamaa tuhatta, joten kyse ei ole euron vaikutuksesta vaan ihan yleisestä hinnan noususta vuosien kuluessa
Hauska, että tässä on useampikin vuoden 1999 palkka mainittu. Oma ensimmäinen vakityöni alkoi tuolloin ja muistaakseni sain 8000 markkaa. Ketjussa mainitun laskurin mukaan summa olisi nykyrahassa noin 1986 euroa.
Kun nyt katson avoimia työpaikkoja, kyseisestä työstä maksetaan jotakuinkin 2200-2300 euroa kuussa. Ei ole mielestäni kummoinenkaan nousu 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas maksoi noin 30 markkaa. Kahvin ja pullan sai 5 markalla. Nyt kahvi ja pulla maksaa tuon 30 markkaa tai enemmän. Euro nosti ruoan hintaa, kahvilan hintoja, ravintolan hintoja, vaatteiden hintoja ihan kaiken.
Nousiko palkat samalla tavalla vai muuttuiko ne vaan markoista euroksi ihan samalla kertoimella?
Eli 18 000 markkaa tienannut sai seuraavana kuukautena 3000 euroa kun muutos tuli?
Muistan itse ysärin lapsena, että nykyinen 3000 hyvän palkan rajana pidettiin tuolloin 1000 markkaa. Sen yli kun tienasi, oli jokseenkin hyvä palkka ainakin nuorison silmissä.
Äitini tienasi 21 000 markkaa lukion lehtorina ja muistan miten pidin häntä erityisasemassa ja toivoin joskus pääseväni samaan. Nyt vasta 41-vuotiaana olen päässyt euroissa äitini silloiselle palkkatasolle. Hän ehti olla hyvän pätkän töissä vielä euroaikaankin ja viettelee nyt eläkettä hyvällä palkalla palkan viimeisinä työvuosina vielä noustua paljolti.
No, todella hyvä palkka kun vuosituhannen aluss vielä luokanopettajan palkka oli 9500mk ja kaikkine ikälisineen joku 11300mk. Mitähän tuo 21 eli tuplapalkka on pitönyt sisällään?
Ottaen vielä huomioon, että nyt luokanopettajan palkka on 2750e eli edelleen pitkälti alle tuon sinun äitisi superpalkka 20-30v sitten.
siis tuo on vasta lähtöpalkka luokanopettajilla ja todellinen palkka sitä korkeampia
Mistäs se todellinen palkka muodostuu? Opettaja voi saada jotain atk-vastuu lisiä yhden tunnin viikossa, mutta vain yksi opettaja ja kun talossa 40 muuta, niin mistä niille muulle se lisä? Monta opettajaa on töissä on vain juuri sillä minimituntim-ärällä, ei extratunteja tai muita työtehtäviä. Muut työtrhtävät on kouluissa, atk/musa/kirjasto/oppilaskunta (yläkouluissa fk, bg varasto). Kuinkas monelle opettajalle meinasit noiden erikoistyöiden riittävän?
Aika harvalla opettajalla pieniä kuntia lukuunottamatta on ylityötunteja (ja opettajan ylityötunti on alle perustunnin). Moni aineenopettaja kaupungeissa tekee vain 16h/vko eli päätoimisuutta, kun esim. täyteen palkkaan vaadittisiin jopa 23-24h, koska kouluilla ei ole varaa jakaa oppilasryhmiä yhtään pienemmiksi.
Tämä ei ole totta. Suurin osa aineenopettajista tekee ylitunteja. Lisäksi opettajien ikälisät ovat hyvät, ja omassa kotikaupungissani on muitakin lisiä, jotka nostavat palkkaa. Oma palkkani on n 4200 € kuussa, eli n 25 000 markkaa muuntokertoimella. Paras markkapalkkani oli n 14 000 markkaa. Ja opettajien palkat ovat tutkitusti nouseet paljon vähemmän kuin palkat keskimäärin.
taas lounas paikat vaihtavat omistajaa edelliset startti raha korona huijarit lähtevät espanjaan lomailemaan korona tuilla tekemättä mitään rikastuivat.huuto pelle muiden mukana mitenkähän korona vaikutti netti kauppaan?? ei ollut korona tukien ohjailussa päätä eikä häntää
me maksoimme kirjoitti:
taas lounas paikat vaihtavat omistajaa edelliset startti raha korona huijarit lähtevät espanjaan lomailemaan korona tuilla tekemättä mitään rikastuivat.huuto pelle muiden mukana mitenkähän korona vaikutti netti kauppaan?? ei ollut korona tukien ohjailussa päätä eikä häntää
sun mielestä tää koko maa olisi pitänyt ajaa konkurssiin?
mutta nuo turvetuet oli todellakin sellaisia että menivät turvemafian taskuiu ja mersukauppiaille eli aikalailla hukkaan mutta sitähän kepu ja persut halusi
Ekat energiajuomat maksoi 10 markkaa ja pidettiin tuolloin kalliina kun jo 50 markkaa oli jo iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menin töihin 1999, palkkani oli 8500mk/kk. Ja se oli oikeasti hyvä palkka. Vuokrayksiö 35m2 pk-seudulla oli 1500mk/kk (ARA).
Nyt palkka 3200e/kk ja vuokra 75m2 asunnossa 1100e/kk.
Videovuokraamossa uudet leffat oli 35mk/vuorokausi. Nykyisin saa tuutintäydeltä katsottavaa samaan hintaan kuukaudeksi.
Tupakkiaski Marlboroa oli pari kymppiä markoissa. Nykyisin taitaa olla lähemmäs 10 euroa. Tupakoija on kyllä hävinnyt paljon vuosien mittaan.
No hyvä ja hyvä. Keskipalkka vuonna 99 oli yli 10 000mk. Itse olin varastossa töissä vuonna 99 ja kk-palkka oli rapiat 7000mk. Pienen kaksion vuokra oli Hyvinkäällä hieman alle 2000mk. Nyt poikani on varastolla keräilyhommissa ja tienaa n.2800euroa/kk. Hänen vuokra kaksiossa on 650e.
eli vuokrat ovatkin itseasiallisesti alentuneet! tuo 2000/7000 on noin 28% tuloista mutta 650/2800 onkin enää 23% tuloista...
Tai sitten palkat ovat nousseet. Toki Itse en ollut vastaavissa tehtävissä varastolla kun poikani. Eli vuonna 99 oli paremmin tienaavia varastomiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Kurt T U Rose kirjoitti:
Sitten taas mietitään mitä se vuoden 85 39mk on nykyrahassa. Jauhelihaa saa nykyään halvemmalla kuin 19e kilo. Asuntojen hintojen nousu on lähinnä pk-seudun ongelma. Pohjoisella Uudellamaalla vuonna 85 95m rivari maksoi 330 000mk. Nykyään vastaava on n. 220 000e. Nykyään palkansaajien keskiansio on 3600e/kk. Vuonna 85 se oli 5700mk/kk.
35markan lounareita oli muistaakseni ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa.
80-90 -lukujen vaihteessa oli 21 markan lounasseteleitä, muistan sen ihan tarkkaan.
Euro todellakin kasvatti hintoja välittömästi vaikka aina väitetään ettei näin olisi käynyt. Mutta kyllä kasvatti, nimenomaan "pieniä hintoja" paikoissa joissa maksettiin kolikoilla, yhtäkkiä markka olikin euro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat oli 2000 markkaa
Kenkiäkö mahdoit kiillottaa? Mulla oli 13.000 markkaa.
Mulla 6000 Mk.
Vierailija kirjoitti:
Euro todellakin kasvatti hintoja välittömästi vaikka aina väitetään ettei näin olisi käynyt. Mutta kyllä kasvatti, nimenomaan "pieniä hintoja" paikoissa joissa maksettiin kolikoilla, yhtäkkiä markka olikin euro.
No heitä ihmeessä muutama esimerkki. Ei minkään hinta kuusinkertaistunut. Pieniä pyöristyksiä tapahtui. Itse muistan esim oluttuopin olleen 25mk ja euroissa sitten 4.5e.
S--tanan idiootit, myös tulot nousseet suhteessa :) tienaan itse 700 000 mk vuodessa (DI).
Moniko duunari sai ennen 70-80 markkaa tunnilta? Mielestäni yhtä fiksu kysymys?