Maksoiko lounaat ennen 60mk?
Kommentit (1248)
lounaat olivat jopa maistuvia hyviä nyt paska mössöä ja jos arvostelet henkilö kunta vetää kilarit ja repostelee lehdissä. ammattikunta jota ei saa arvostella eivätkä edes runsailla korona tuilla harjoitelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas maksoi noin 30 markkaa. Kahvin ja pullan sai 5 markalla. Nyt kahvi ja pulla maksaa tuon 30 markkaa tai enemmän. Euro nosti ruoan hintaa, kahvilan hintoja, ravintolan hintoja, vaatteiden hintoja ihan kaiken.
Nousiko palkat samalla tavalla vai muuttuiko ne vaan markoista euroksi ihan samalla kertoimella?
Eli 18 000 markkaa tienannut sai seuraavana kuukautena 3000 euroa kun muutos tuli?
Muistan itse ysärin lapsena, että nykyinen 3000 hyvän palkan rajana pidettiin tuolloin 1000 markkaa. Sen yli kun tienasi, oli jokseenkin hyvä palkka ainakin nuorison silmissä.
Äitini tienasi 21 000 markkaa lukion lehtorina ja muistan miten pidin häntä erityisasemassa ja toivoin joskus pääseväni samaan. Nyt vasta 41-vuotiaana olen päässyt euroissa äitini silloiselle palkkatasolle. Hän ehti olla hyvän pätkän töissä vielä euroaikaankin ja viettelee nyt eläkettä hyvällä palkalla palkan viimeisinä työvuosina vielä noustua paljolti.
No, todella hyvä palkka kun vuosituhannen aluss vielä luokanopettajan palkka oli 9500mk ja kaikkine ikälisineen joku 11300mk. Mitähän tuo 21 eli tuplapalkka on pitönyt sisällään?
Ottaen vielä huomioon, että nyt luokanopettajan palkka on 2750e eli edelleen pitkälti alle tuon sinun äitisi superpalkka 20-30v sitten.
siis tuo on vasta lähtöpalkka luokanopettajilla ja todellinen palkka sitä korkeampia
Ei 60 markkaa riittänyt, kun lähti pitkälle lounaalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat oli 2000 markkaa
Minulla oli vuonna 1979 aloittaesssani ensimmäisesä vakituisessa työpaikassani kuukauden bruttopalkka 2000 markkaa. Eikä ollut mikään hyväpalkkainen ala, oli keskiverto konttoripalkka naisvaltaisella alalla, Nyt ko palkka on vastaavassa työssä 2300 - 2500 euroa. Tuosta on kulunut siis 42 vuotta.
Tämän muistan että yksin asuvan liittoon kuulumattoman henkilön työttömyyskorvaus oli 600 mk/kk. Vuonna 1978.
Ennen euroa seisova pöytä ja päivän pitza maksoivat 30 mk sisältäen juomat
Mulla on markkoina tilinauha jäänyt talteen muutama vuosi sitten näin sen viimeksi, siinä on ollut kuukauden palkka 24000mk. Nykyään palkka euroissa on 2500€..
Sinänsä hyvä, ettei hinnat ole hirveästi siitä nousseet tuolta osin.
Euroon siirtyessä hinnat nousivat ja raskaasti, tilastot valehtelevat.[/quote]Lähinnä sinä valehtelet.[/quote]
No minä olen sentään elänyt 2001.[/quote]Et tällä planeetalla horinoinesi. Minä olin tuossa vaiheessa ollut työelämässä varmasti sinua pidempään, joten ihan ei mene moinen roska läpi.[/quote]
Ehkäpä äitisi osti sinulle tuolloin ruuat, ja taitaapa ostaa vieläkin.[/quote]
Jospa edes yrittäisitte pysyä asiallisena!
Markkanen kirjoitti:
Mulla on markkoina tilinauha jäänyt talteen muutama vuosi sitten näin sen viimeksi, siinä on ollut kuukauden palkka 24000mk. Nykyään palkka euroissa on 2500€..
On tainnut työpaikka vaihtua.
Kun menin töihin 1999, palkkani oli 8500mk/kk. Ja se oli oikeasti hyvä palkka. Vuokrayksiö 35m2 pk-seudulla oli 1500mk/kk (ARA).
Nyt palkka 3200e/kk ja vuokra 75m2 asunnossa 1100e/kk.
Videovuokraamossa uudet leffat oli 35mk/vuorokausi. Nykyisin saa tuutintäydeltä katsottavaa samaan hintaan kuukaudeksi.
Tupakkiaski Marlboroa oli pari kymppiä markoissa. Nykyisin taitaa olla lähemmäs 10 euroa. Tupakoija on kyllä hävinnyt paljon vuosien mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoi tuhansia markkoja, aina vuoteen 1963 asti
Jep. 5000mk lounaasta tuli rahauudistuksen jälkeen 5mk lounas, eikös se niin mennyt :)
Vai oliko niin, että 5000mk lounas muuttui 50mk lounaaksi. Tosin 50mk lounas oli aika kallis siihen aikaan.
50mk:n lounas vuonna 1963, olisi 115€:n lounas vuonna 2022 eli melkoisen hintava.
Paska ja kulunut trolli.
Totta kai hinnat muuttuu ajan saatossa vai luulitko niiden pysyvän aina samana?
Tutki nyt vaikka alkajaisiksi, mitä inflaatio tarkoittaa 👍
Joku 20 Mk oli seisova pöytä 1991. Ravintola annos lehtipihvi 55 Mk. Kallista se oli mutta ei niin kallista kuin nyt. Palkka laahannu ja hinnat nousseet älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin töihin 1999, palkkani oli 8500mk/kk. Ja se oli oikeasti hyvä palkka. Vuokrayksiö 35m2 pk-seudulla oli 1500mk/kk (ARA).
Nyt palkka 3200e/kk ja vuokra 75m2 asunnossa 1100e/kk.
Videovuokraamossa uudet leffat oli 35mk/vuorokausi. Nykyisin saa tuutintäydeltä katsottavaa samaan hintaan kuukaudeksi.
Tupakkiaski Marlboroa oli pari kymppiä markoissa. Nykyisin taitaa olla lähemmäs 10 euroa. Tupakoija on kyllä hävinnyt paljon vuosien mittaan.
Muistan, 1980-luvun puolivälissä oli Kotikatsomossa ns. paremmat elokuvat 50 mk/vrk ja katselulaitteet 5 tai 10 mk/vrk. Normielokuvat olivat tuon 30-35 mk.
Vierailija kirjoitti:
No minulla oli 40mk lounareita joskus vuonna 2002. 🙄
Ymmärtänet että siitä on muutama vuosi.
Söimme vaimon kaa juuri Kalajoella Piffituvalla jonkinsortin piffit. Toinen sisä toinen ulkoselästä.
600 markkaa veden ja yhden kaljan kaa, kiitos. Eikä ollut kummoista ...
Vierailija kirjoitti:
ehkä 1980 -luvulla, 2000 Joensuussa peruspitsat oli 50 markan luokkaa
Vierailija kirjoitti:
Paska ja kulunut trolli.
Inflaatio on tosiasia mutta yleensä näiden vertailujen pointti on että hinnat nousivat Euroon siirtyessä huomattavasti inflaatiota nopeammin. Monia hintoja on nostettu vaivihkaa muutenkin, suhteessa, ja useimpien työtehtävien palkka ei ole noussut samaan tahtiin. Yleisesti on siis tapahtunut merkittävää köyhtymistä vaikka itsellä voikin olla asiat vähän paremmin. Kyllähän sen näkee siinäkin miten kaikki palvelut on lopetetu ja tietkin kuin perunapeltoa varsinkin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska ja kulunut trolli.
Inflaatio on tosiasia mutta yleensä näiden vertailujen pointti on että hinnat nousivat Euroon siirtyessä huomattavasti inflaatiota nopeammin. Monia hintoja on nostettu vaivihkaa muutenkin, suhteessa, ja useimpien työtehtävien palkka ei ole noussut samaan tahtiin. Yleisesti on siis tapahtunut merkittävää köyhtymistä vaikka itsellä voikin olla asiat vähän paremmin. Kyllähän sen näkee siinäkin miten kaikki palvelut on lopetetu ja tietkin kuin perunapeltoa varsinkin talvella.
Käy katsomassa Suomen pankin rahamuseon rahanarvonlaskuria, siinä on mainittu myös kunkin vuoden esimerkkihintoja. Kahvi ja voi ovat vielä nykyhinnoillakin halpoja verrattuna 1970- ja 1980-lukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska ja kulunut trolli.
mutta selitä sitten miksi elintaso on nyt korkeampi kuin vaikka vuonna 2000
So? Se on lyhyt aika ainakin minun elämässäni. Olen naimisissakin ollut jo 30 vuotta enkä teini ollut avioon astuessanikaan.