Sossu ei suostu maksamaan ilmastointilaitetta, poika itkee ja yöllä ei saa nukuttua kun on koko ajan kuuma
Meillä on todella kuuma asunto, kaikki ikkunat samaan suuntaan ja kahdeksas kerros. Asunto on kuin sauna koko ajan. Poika ei saa yöllä nukuttua, itkee päivät kun on huono olla. Ei jaksa lähteä edes ulos kun on niin kuuma koko ajan päätä särkee, vaatteet märkiä yms. Makaa kylpyhuoneen lattialla kun se on viilein huone.
Olen sossulta pyytänyt harkinnanvaraista tukea että saisin asuntoon hankittua ilmastointilaitteen mutta hakemus hylättiin. En tiedä mitä teen, ei ole varaa eikä mahdollisuutta muuttaa muuallekaan.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle satasella saa tuulettimen, miksi et säästänyt että olis nyt tuuletin. Yhteiskunnan ko pitää maksaa.
Halvimman tuulettimen saa 12 eurolla ja sekin ajaa ihan asiansa.
No AP väitti, ettei tuulettimet muka auta yhtään. Onpa outo juttu. Parin kympin ropelituulettimen kun pistää puhaltamaan suoraan sänkyä kohti niin selkeästi viileämmältä tuntuu. Näin ainakin itsellä juuri tällä hetkellä. Ja hyvä vinkki oli tuo viileässä suihkussa tai uimassa käynti ennen nukkumaanmenoa.
Kunpa ihmiset lukis koko ketjun ennen kommentointia. Tuuletinta nimenomaan ei laiteta puhaltamaan itseä päin. Kannattaa vähän googletella joskus.
Ja ne pari muuta, jotka myöskään ole lukeneet ketjua: ap:lla ei ole parveketta.
Maailmassa monta ihmeellistä asiaa..
Kaupoissa on monta ihanaa asiaa, joita voi ostaa rahalla.
Saunassa käynti on parempi kuin viileä suihku. Sen jälkeen tuntuu viileämmältä ainakin pari tuntia eli ehtii saamaan hyvin unen päästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
No miten olis tuuletin? Luuletko että kaikilla työssä käyvillä on asunnoissaan useamman tuhannen euron viilennyslaitteet?
Ei tuollaisia kuulukaan yhteiskunnan kustantaa. Jos luksusta haluaa, voi mennä töihin ja ihan omilla rahoillaan sitten ostaa.
Periaatteessa minusta jokaisessa talossa pitäisi olla jonkinlaisia laitteita, joilla voisi vaikuttaa huoneilman lämpötilaan. Nykyisin, kun ilmasto ja säätilat ovat muuttuneet, on ihan erilaista kuin monen kerrostalon rakentamisen aikoihin. Ei viilennyksen pitäisikään olla luksusta, vaan samanlainen perusasia kuin juokseva vesi tai sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle satasella saa tuulettimen, miksi et säästänyt että olis nyt tuuletin. Yhteiskunnan ko pitää maksaa.
Halvimman tuulettimen saa 12 eurolla ja sekin ajaa ihan asiansa.
No AP väitti, ettei tuulettimet muka auta yhtään. Onpa outo juttu. Parin kympin ropelituulettimen kun pistää puhaltamaan suoraan sänkyä kohti niin selkeästi viileämmältä tuntuu. Näin ainakin itsellä juuri tällä hetkellä. Ja hyvä vinkki oli tuo viileässä suihkussa tai uimassa käynti ennen nukkumaanmenoa.
Kunpa ihmiset lukis koko ketjun ennen kommentointia. Tuuletinta nimenomaan ei laiteta puhaltamaan itseä päin. Kannattaa vähän googletella joskus.
Ja ne pari muuta, jotka myöskään ole lukeneet ketjua: ap:lla ei ole parveketta.
Toki ilmavirta ihoa vasten tuntuu viileältä, mutta todellakin oikea viilennys saadaa aikaiseksi sillä tavalla, että puhalletaan kuumaa sisäilmaa asunnosta ulospäin ikkunasta ulos, mitä korkeammalle tuulettimen saa sen parempi, sillä lämmin ilma nousee ylöspäin.
eli ovi tai parvekkeen ovi auki, tuuletin mahdollisimman ylös, lipastoa laatikkoa jne. viielä ilma tulloo sissee alhaalta. näin se mennöö.
Kyllä tuo on kamalaa, koska viime kesän asuin lapsen kanssa asunnossa missä 40 asteinen keittiö kesällä!
Koko kämppä kuumeni kun grilli ja nukuimme lattiallaikkunat auki kylmäkallet kainaloissa.
Itse opiskelija joten ei tod. varaa laitteisiin,mutta päätin, että oli viimeinen kesä siinä saunassa.
Nyt uusi koti ja aivan erilainen ilma.
Kannattaa ehdottomasti muuttaa!!!
Tsemppiä! Hieman auttoi meillä pimennysverhot ikkunoissa, mutta olivat nekin kalliita ostaa kun ikkunoita oli monta 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haen sosiaalitoimelta sähköpyörää: ei näin kuumalla muuten jaksa ajaa. Liikunta on tärkeää myös meille työttömille.
Minä heittäydyn sossupummiksi saman tien jos sossu kustantaa tuommoiset luksukset. Aika tarkkaan saa keskituloinen lapsiperhe pennosensa laskea että voi hankkia sähköpyörän viedäkseen lapset hoitoon työpäivän ajaksi. Ihan säällä kuin säällä.
Mä toivon saavani silmälasit jos saisi siihen maksusitoumuksen. Mun näköongelmilla kun se kuitenkin maksaa satasia hankkia ne. Mä työttömänä osaan käydä lenkillä kyllä aikaisin aamulla klo 7.30 jolloin ei ole kuuma. Onko nää kaikki trolleja vai mitä ihmettä?
Eiköhän tämä ole provo!
Käyttää sanaa "sossu" itsekin, eikö se ole halventava termi.
Miks menit kuumaan asuntoon?
Maalla on vapaita asuntoja, muuta sinne.
Itse menen kohta maalle, siellä on viileää.
Minulla on laite, mutta ei varaa käyttää sitä.
Jos on mahdollista, älkää koskaan muuttako asuntoon, jossa kaikki ikkunat on länteen. Jos asunnossa on kaikki ikkunat samaan suuntaan, valitkaa mieluiten pohjoinen, mutta itäkin on hyvä. "Itäikkunoihin" paistaa vain aamulla, mutta asunto ei kuumene koko päivää. Lasitetusta länsiparvekkeesta ei ole kauheasti iloa hellejaksoilla.
Vierailija kirjoitti:
Sälekaihtimet koko päivän kiinni kupera puoli (siis se kupu) ulospäin. Ne on suunniteltu heijastamaan auringon säteitä pois.
Kastele paita kylmällä vedellä ja pistä jopa hetkeksi pakastimeen ennen päälle pukemista. Samoin voi jonkun huivin kastella ja kietoa päähän. Haihtuva vesi viilentää.
Ennen yötä lakanat hetkeksi pakkaseen. Ja halpa ilmastointilaite puhaltamaan kylmäkalleista kylmää.
Ei meillä ainakaan ole sälekaihtimia.
Ilmastonmuutoksen myötä kesät myös Suomessa tulevat olemaan koko ajan kuumempia, ja tukalat jaksot kestävät pidempään. Aika äkkiä olisi valtio konkurssissa jos pitäisi alkaa kansalaisilleen kalliit ilmastointilaitteet hommaamaan.
Jokaiselle pyytäjälle jos ilmastointilaitteet maksettas ni just joo. Ei tätä niin montaa päivää kestä. Tosin niitä sais sitte ens viikolla halvalla kun ne tulee myyntiin et saa pariks päiväks kaljarahaa.
googlaa senz ilmanviilennin meillä on toi, ja toimiihyvin, siihen parit tuulettimet lisäksi. En ihan ymmärä, miksi sossun pitäis kustantaa sinulle ilmastointilaite,ihan itse me muutkin joudutaan semmoset ostamaan. Pöytätuuletin maksaa muuten halvimmillaan tarjouksessa 12e tokmanissa. Pari sellasta ja johan helpottaa edes vähän. Meillä on asunnossa seinän kokoiset ikkunat (vanha tehdasrakennus), joten kuumaa piisaa. Ihan ite oon palkastani makseellut tuulettimet ja viilenninhärpäkkeen.
Työnteon merkitys hämärtyy, jos satasien laitteita sossu ostaa
Muuta Lappiin.
Saat halvemman asunnonkin sieltä.