Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia oppisopimuskoulutuksesta?

Vierailija
13.06.2014 |

Jos sinä (tai joku läheisesi) olet kouluttautunut oppisopimuksella, niin kertoisitko kokemuksiasi? Mille alalle kouluttauduit?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kouluttautui oppisopimuksella rakennusalalle, mutta siitä on jo vuosia. Mitä haluat tietää?

Vierailija
2/4 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:42"]Mun mies kouluttautui oppisopimuksella rakennusalalle, mutta siitä on jo vuosia. Mitä haluat tietää?

[/quote]

Kaiken mahdollisen. :) Onko hän ollut tyytyväinen? Oliko hän jo töissä ja sai oppisopimuspaikan samaan yritykseen? Vai etsikö hän itse yrityksen?

Olen vähän hämilläni kun nettiä olen tutkinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni etsi oppisopimuspaikan itse lopetettuaan toisen alan koulutuksen. Hän ei siis ollut töissä aloittaessaan. Eka firma meni vielä konkkaan kesken oppisopmuskauden, joten hän joutui etsimään vielä toisenkin. Oppilaitoksesta ei ollut etsinnässä juuri apua, mutta sitten sopivan firman löydyttyä kyllä auttoivat paljon sopimusten ja suunnitelmien teossa jne. Konkurssijuttu ei aikanaan tietysti tuntunut mitenkään erityisen ihastuttavalta, mutta kaikki järjestyi sitten kuitenkin. Tästä opimme, että kannattaa myös katsoa tarkaan, solmitko ensin työsopimuksen firman kanssa ja sitten vasta oppisopmiuksen vai päinvastoin, koska se myös vaikuttaa sun mahdolliseen työttömyykorvausoikeuteen ja toisaalta myös oikeuteen jatkaa oppisopmusta toisessa paikassa ja saada apua uuden paikan löytämiseen. Molemmin päin on etunsa, enkä mä nyt muista, kuinka päin ne meni, mutta tarkista, mikä sun kannalta on toivottavampi ratkaisu!

Mies on ollut lopputulokseen tyytyväinen, mutta on myös sanonut, että oppisopimus vaatii aika paljon itseltä. Pitää osata pyytää sitä neuvomista ja ohjauta ja pitää osata hakeutua eri paikkoihin ja tilanteisiin saadakseen työhönsä ja sitäpautta oppimiseensa monipuolisuutta. Muuten käy helposti niin, että oppimissuunnitelmaan merkityt monipuoliset osa-alueet pikkuhiljaa unohtuvat ja löydät itsesi tekemästä yhtä ja samaa hommaa kuukaudesta toiseen.

Teoria-ainejaksoja oppilaitoksella mies piti naurettavina leikkikursseina, mutta pitäähän ne suorittaa.

Vierailija
4/4 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin lähihoitajaksi jokinaika sitten.

Todella paljon rankempi koulu, kun penkillä istuen ( on kokemusta molemmista).

Kaiken yhdistäminen (opettajien vaatimukset myös) on välillä haastavaa. Etenkin, kun on lapsia.

Sain siitä työpaikan, missä opiskelin. Onhan se taloudellisesti oikestaan ainut vaihtoehto, kun on lapsia ja velkaa..

Parhain paperein valmistuin eli ihan hyvin selvisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme