"Työpaikkailmoitukset" jotka eivät ole töitä lainkaan
Ihan naurettavaa, miten 200 000 työttömäksi ilmoittautuneelle saatavilla on aina n. 25 000 ilmoitettua työpaikkaa, joista ties kuinka moni on "yrittäjän" pestejä, osa-aikaisia soppareita orjapalkoilla, jo tehtyjen ilmoitusten kaksoiskappaleita tai sitten jo tuttavilla täytettyjä paikkoja.
Nyt vielä sitten näkyy tällaisia kultahippuja: https://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/naisten-oikeuksien-puolu…
Milloin puututtaisiin siihen työmarkkinoiden ydinongelmaan, eli siihen, ettei oikeita töitä yksinkertaisesti ole työttömään väestöön nähden lähes lainkaan?
Kommentit (45)
Eniten ärsyttää nämä konsultti-kouluttajien "20 mitätahansasupersäätäjää", jotka ovat vain kurssimainoksia. Kurssista toki maksetaan kouluttajalle, maksajana pääasiassa valtio ja pienissä määrin muutama firma. Sitten työharjoittelu naurettavalla korvauksella ja ehkä yksi kurssilaisista saattaa päästä ihan oikeasti töihin.
Laitoin itse kyllä Naisten Pankille viestiä tästä - eihän ole lainkaan reilua, että jo työttömiltä ollaan nyhtämässä rahaa sillä, että ensin herätellään toiveita heidän tilanteensa paranemisesta.
Paljon tulee olemaan kaikenlaista hyväksikäyttöbisnestä ennen kuin.... no jaah, ratkaistaanko asiaa koskaan vai jääkö se siihen. Hyväksikäyttöbisnekseen.
Ja sitten näitä vuokrafirmojen "työpaikkailmoituksia", joilla ei ole taustalla edes työntekijää hakevaa työnantajaa vaan haluavat vaan listoilleen porukkaa. Järki hoi, äly älä jätä.
Orpo vaalien alla toisteli kuinka avoinna on koko ajan muka sata tuhatta työpaikkaa. Osoitti vaan sen, ettei ole käynyt koskaan edes katsomassa mitä se tarjonta siellä on.
Eniten mua risoo kuntien ja valtion lukemattomat turhat työpaikkailmoitukset virkoihin, joihin on jo olemassa työntekijä. Joku ketjutetulla sopimuksella löysässä hirressä roikotettava ihmisparka joutuu yhä uudelleen hakemaan omaa työpaikkaansa, ja siihen samaan paikkaan hakee parhaimmillaan satoja ihmisiä, jotka luulee, että siellä on oikeasti paikka avoinna. Yhdenkään aidon hakijan hakemuksia ei kukaan edes avaa.
Haen itse kunta-alan töitä ja teen jokaisen hakemuksen huolellisesti ja ajan kanssa, niin kuin aina neuvotaan. Ei saa käyttää samaa CV:täkään, kun pitää jokaista työnantajaa helliä erilaisella ansioluettelollakin. <3
Taas viime viikolla tuli sähköpostia paikasta, johon minua ei valitettavasti valittu. Olin pätevä, kokemusta tismalleen siitä mitä työ sisälsi, ja kuvittelin pääseväni vähintään haastatteluun. Kun etsin LinkedInistä paikan saaneen, niin hänhän oli ollut samassa hommassa jo vuosikaudet.
Se on uskomattoman turhauttavaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tälle voisi laissa tehdä?
Helpottaa näitten hommien tarjoamista jatkossa esim. poistamalla TES sitovuudet.
Siinä voidaan ihmetellä yhteisvoimin sitten että miksi syntyvyys sakkaa kun käytännössä koko kansa joutuu keplottelemaan osa-aikaisesta tai määräaikaisesta työsuhteesta toiseen ja mitään varmuutta töiden saannista työttömyyden jälkeen ei ole... Hyvä tilanne alkaa 18-vuotiseen sitoumukseen.
Siis toihan on ihan törkeä. Työttömille tarjotaan mahdollisuutta tarjota työpaikka jollekin toiselle lahjoittamalla rahaa.
Varmasti ovat mielestään hyvällä asialla, mutta tuo ei ole kyllä oikea paikka mainostaa.
Auts, tuo mainos oli kyllä todella huonoa makua. Työttömät ei taida olla ihan se paras kohdeyleisö tällaisille rahankeräyskampanjoille.
Onpa outoa pitää maksaa "työpaikasta" eikö se olekaan toisin päin?
Ei ne 25 000 työpaikkaa ole samat siellä päivästä toiseen, vaan niitä täyttyy koko ajan ja uusia tulee avoimeksi. Periaatteessa kun 25 000 avointa paikkaa joka päivä, 200 000 ihmistä voisi työllistyä kahdeksassa päivässä.
Toinen asia sitten tietysti, että noista 200 000:sta suuri osa on oikeasti työhön kykenemättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua risoo kuntien ja valtion lukemattomat turhat työpaikkailmoitukset virkoihin, joihin on jo olemassa työntekijä. Joku ketjutetulla sopimuksella löysässä hirressä roikotettava ihmisparka joutuu yhä uudelleen hakemaan omaa työpaikkaansa, ja siihen samaan paikkaan hakee parhaimmillaan satoja ihmisiä, jotka luulee, että siellä on oikeasti paikka avoinna. Yhdenkään aidon hakijan hakemuksia ei kukaan edes avaa.
Haen itse kunta-alan töitä ja teen jokaisen hakemuksen huolellisesti ja ajan kanssa, niin kuin aina neuvotaan. Ei saa käyttää samaa CV:täkään, kun pitää jokaista työnantajaa helliä erilaisella ansioluettelollakin. <3
Taas viime viikolla tuli sähköpostia paikasta, johon minua ei valitettavasti valittu. Olin pätevä, kokemusta tismalleen siitä mitä työ sisälsi, ja kuvittelin pääseväni vähintään haastatteluun. Kun etsin LinkedInistä paikan saaneen, niin hänhän oli ollut samassa hommassa jo vuosikaudet.
Ymmärrän turhautumisen, vaan kun tuolla on vaatimus avata paikat julkiseen hakuun. Yleensä kuitenkin jos näistä paikoista soittelee, niin vaikka eivät voi suoraan sanoa, että heillä on jo sisäinen hakija, niin pystyvät hieman kiertäen kertomaan asian ja yleensä kertovatkin kunhan osaat kysyä. Silloin on turha laittaa hakupapereita sisään ja tuhlata aikaa & energiaa mahdottomaan hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän turhautumisen, vaan kun tuolla on vaatimus avata paikat julkiseen hakuun. Yleensä kuitenkin jos näistä paikoista soittelee, niin vaikka eivät voi suoraan sanoa, että heillä on jo sisäinen hakija, niin pystyvät hieman kiertäen kertomaan asian ja yleensä kertovatkin kunhan osaat kysyä. Silloin on turha laittaa hakupapereita sisään ja tuhlata aikaa & energiaa mahdottomaan hakuun.
Kyllä kaikki tietää, että ne pitää lain mukaan laittaa hakuun. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Ei ne 25 000 työpaikkaa ole samat siellä päivästä toiseen, vaan niitä täyttyy koko ajan ja uusia tulee avoimeksi. Periaatteessa kun 25 000 avointa paikkaa joka päivä, 200 000 ihmistä voisi työllistyä kahdeksassa päivässä.
Toinen asia sitten tietysti, että noista 200 000:sta suuri osa on oikeasti työhön kykenemättömiä.
Useimmat noista ilmoituksista on kyllä tuolla useita viikkoja - lähes kukaan työnantaja ei jaksa päivittäin julkaista uutta ilmoitusta. Ja kun taas kyse on siitä, että vanhoja poistuu ja uusia tulee... Sama pätee työttömiinkin! Entisiä työllistyy ja uusia tulee työttömiksi. Ei siis oikein onnistu tämä laskelma siitä, että kaikki työllistyisi kahdeksassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava laskutaito!! 🤣 Kuvitteletko tosissaan, että joka ainoa päivä vaihtuu ilmoitukset? Että jokainen ilmoitus on siellä vaan päivän ja sitten tulee uudet? Ei herra mun vereni...
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten näitä vuokrafirmojen "työpaikkailmoituksia", joilla ei ole taustalla edes työntekijää hakevaa työnantajaa vaan haluavat vaan listoilleen porukkaa. Järki hoi, äly älä jätä.
Jep! Joulukuun alussa testasin yhtä vuokrafirmaa täytin hakemuksen avoimesta työpaikasta naapuri kunnassa olevaan metallifirmaan haun päättymisaika oli 31.12.2023 se ilmoitus oli seuraavana päivänä kadonnut joka paikasta missä oli aiemmin ollut näkyvillä
Olipa törkeä mainos!!! Nyt joutaisi noin mainostava häpeämään itseään ja firma antamasn potkut!
jäitkö kuuri työttömäksi? Ei hätää! Meille voit tulla töihin, mutta maksat siitä jollekin toiselle!
laitan kyllä palautetta tuonne!
Erittäin hyvä kysymys. Kannattaisi alkaa miettiä ratkaisuja NYT eikä sitten kun paska on jo lävähtänyt ihan huolella tuulettimeen.