Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selitän lapselle, mitkä ovat suviseurat?

Vierailija
13.06.2014 |

Mieheni on ex lesta (erosi rippikoulun jälkeen). Mieheni vanhemmat ja osa sisaruksista kuitenkin uskovia ja käyvät vuosittain suviseuroissa. Me olemme käyneet muutaman kerran. Nyt lapsi siinä iässä jo, että ymmärtää ja kyselee. Mitä vastaan, että lapsi ymmärtää, mistä kyse.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään luterilaisen herätysliikkeen, lestadiolaisuuden, kesäjuhlat. Mikä siinä on niin vaikeaa? :)

Vierailija
2/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka uskovat Jumalaan kokoontuvat kuuntelemaan erilaisia puheita ja laulamaan uskonnollisia lauluja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:21"]

Erään luterilaisen herätysliikkeen, lestadiolaisuuden, kesäjuhlat. Mikä siinä on niin vaikeaa? :)

[/quote]

Tuohon tyyliin myös meillä on selitetty omalle lapselle, joka kyseli, mitkä ne on se suviseurat, mihin kaverinsa lähtevät.

Vierailija
4/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos tuo on liian vaikeasti sanottu, niin vaikkapa näin: siellä juhlilla käyvät sellaiset ihmiset, jotka ovat myöskin kristittyjä niinkuin me (olettaen, että olette?), mutta ajattelevat joistakin asioista vähän eri tavalla. Siksi siellä saattaa jotkin asiat tuntua oudoilta.

Vähän vaikea sanoa kun ei tiedä, mikä oma suhtautumisenne liikkeeseen on ja millä mielellä lapsi kyselee...

2

Vierailija
5/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihkojen kokoontumisajot.

Vierailija
6/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään selitin lapsilleni 7v ja 4v. Kerroin, että kyseessä on lestadiolaisten juhlat, jonne kokoontuu porukkaa eri puolilta Suomea ja että he uskovat Jumalaan vähän eri tavalla kuin isä ja äiti.

Vierailija
7/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestafestarit.

Vierailija
8/20 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevaisten hekumaleiri.

Vierailija
9/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:29"]

Juuri tänään selitin lapsilleni 7v ja 4v. Kerroin, että kyseessä on lestadiolaisten juhlat, jonne kokoontuu porukkaa eri puolilta Suomea ja että he uskovat Jumalaan vähän eri tavalla kuin isä ja äiti.

[/quote]

Jos haluaa kertoa millä lailla me uskomm niin meikäläisen vaatimattomia ajatuksia uskostamme voit lukea tästä. :-)

Totta ja tarua ”meistä”

http://freepathways.wordpress.com/2014/06/04/totta-ja-tarua-meista/

Tervetuloa suviseuroihin, myös ulkopuolisille!

Vierailija
10/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:18"]

[/quote]

Jos haluaa kertoa millä lailla me uskomm niin meikäläisen vaatimattomia ajatuksia uskostamme voit lukea tästä. :-)

Totta ja tarua ”meistä”

[/quote]

Käsityksesi pelastuksesta?

Vierailija
11/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:18"]

[/quote]

Totta ja tarua ”meistä”

[/quote]

Käsityksesi pelastuksesta?

[/quote]

Mitään raamatunkohtaia ne osaa luetella kun en ole semmoiseen perehtynyt... muta usko on yksinkertainen asia ettei tyhmäkään eksy! Kiusauksia vastaan tastellen ja että uskoo omalta kohdalta synnit anteeksi niin silloin on Jumalan lupaus että on taivastiellä... että jos monilta kysytään niin näin itse haluan uskoa.

Kaikkea hyvää kaikille ja siunausta toivottaen

se edellinen

Vierailija
12/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin lasten iästä ja teidän omasta vakaumuksestanne. Meillä 6-vuotias on alkanut kysellä mm. krusifikseista ja siitä, miksi Jeesus tapettiin ja mikä on jumala. Me emme siis itse kumpikaan ole kristinuskossa, kasvoin uskosta ulos kuten siihen kasvoin teini-ikäisenä. Lakkasin uskomasta mutta muistan, mitä hyviä asioita kristinusko elämääni myös toi. Siksi olen kieli keskellä suuta yrittänyt selittää asiat siten, että en "tuomitse" uskovia tai epäuskovia. Kristinuskoon olen viitannut "Monet ihmiset uskovat, että... (mitä milloinkin lapsi on kysynyt) ja se on heille tärkeää, toisten mielestä tämä asia on vain pikemminkin satua eikä totta". 

Esim. Jeesuksen ristinkuolemaa on aika vaikea selittää lapselle ikätasoisesti ja samalla neutraalin järkevästi, sillä sehän sotii niin monia asioita vastaan:
a) on olemassa jumala, jolla on ihminen poikana

b) pojan oli kuoltava, jotta ihmiset pelastuisivat kadotukselta

c) ja että ihmiset pääsisivät taivaaseen

d) tämä Jeesus-ihminen on samalla osa jumaluutta

e) ihmiset pitävät tätä ristillä roikkuvan ruumiin kuvaa kauniina, rauhoittavana

f) ihmiset todellakin haluavat kantaa esim. tällaista ruumiin kuvaa kaulalllan

Jne.

Alkuperäiseen kysymykseen: "Suviseurat ovat kesäinen juhla, jonne kokoontuu ihmisiä, jotka uskovat Jumalaan". 

Ja jos on itse kristinuskossa ja tulisi selittää vielä ero maallistuneen pullakristityn ja lestadiolaisen välillä: "Sinne kokoontuu ihmisiä, jotka uskovat vähän eri tavalla kuin me, mutta sinne on kaikki tervetulleita." Itse nimittäin olen käynyt useasti lestadiolaisten suviseuroissa kuin herätysjuhlilla ja telttakokouksissakin.

Ja näin ei-uskovana voisin aivan hyvin viedä lapseni suviseuroihin, tiedän että niihin ovat kaikki tervetulleita eikä sieltä "tartu" mitään mukaan, jos ei itse halua. Kulttuurihistoriallisesti olisikin kiinnostavaa nähdä suviseurat näin parin vuosikymmenen tauon jälkeen. Lapselle heräisi varmasti paljon kysymyksiä mutta ei minua häiritse käydä teologisia keskusteluja lapsen kanssa, usein lapsilla on todella teräviä huomioita.

Lapseni oli seurakunnan lauluhetkessä (lapseni voi aivan vapaasti osallistua päiväkodin kautta järjestettäviin srk:n lauluhetkiin jne.) papilta kysynyt, mikä on jumala. Hyvä kysymys, johon pappi oli vastannut vain, että jumala on luonto. Näin siis Hgissä.

Vierailija
13/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi osallistua suviseuroihin avoimin mielin ? Mediasta ei saa oikeaa tietoa uskosta eikä varsinkaan nettipalstoilta!

Vierailija
14/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerrot lapsellesi suviseuroista, niin voit mainita että lapset pääsevät itse osallistumaan seuroissa monenlaiseen hauskaan puuhaan. Silloin he myös tutustuvat toisiin lapsiin ja monelle kertyy uusia ystäviä kautta koko Suomen maan.

Vierailija
15/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isot juhlat" tiivistäisin. Paljon ihmisiä, monta päivää, erilaista ohjelmaa.

Vierailija
16/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:19"]

Mieheni on ex lesta (erosi rippikoulun jälkeen). Mieheni vanhemmat ja osa sisaruksista kuitenkin uskovia ja käyvät vuosittain suviseuroissa. Me olemme käyneet muutaman kerran. Nyt lapsi siinä iässä jo, että ymmärtää ja kyselee. Mitä vastaan, että lapsi ymmärtää, mistä kyse.

[/quote]

Ettekö voisi koko perhe osallistua ja tulla suviseuroihin? Lapsillenne olisi varmasti hauskaa tutustua siihen elämäntapaan jossa lähisukulaisenne elää.

Sitä paitsi retkikohteena suviseurat on lapsiperheen mekka. Kaikki palvelut ovat huippuluokkaa seuraravintoloista terveyskeskustason sairaanhoitoon. Rauhallista ja kiireetöntä, ei juoppoja eikä rellestäjiä...

Vierailija
17/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle selitettiin lapsena, että ne on lestadiolaisten uskonnolliset juhlat, joissa kuunnellaan puheita ja lauletaan uskonnollisia lauluja.

Olen ex-lestadiolaisten lapsi. Kumpikin vanhempi erosi lestadiolaisuudesta ja kirkosta 18-vuotiaina. Muu suku onkin sitten sitäkin uskovaisempaa porukkaa ja käyvät suviseuroissa vuosittain.

Vierailija
18/20 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on parasta kertoa lestadioalisen liikkeen uskomuksista, että hän tietää mikä on tämänkin kesätapahtuman varsinainen tarkoitus. Saada lisää jäseniä monella tavoin ristiriitaiseeen ja suorastaan sairaasen uskonlahkoon, vahvistaa myönteistä suhtautumista siihen ja parantaa liikeken ryvettynyttä mainetta. Vakavimmat liikkeen opin ongelmat ovat naisten ja lasten asemassa, miesten ylivallassa sekä siinä miten kierosti liikkeen sisällä painostetaan ihmisiä, käyttäen aseena lähimäpiä ihmissuhteita ja sosiaalisen eristämisen uhkaa.

Esim. Arkkiatri Risto Pelkonen on puuttunut lestaliikkeen ehkäisykieltoon ja sen vahingollisuuteen naisten terveydelle. Pelkonen on vaatinut lakien noudattamista ja yksilön vapautta ratkaista perhekysymyset ja lisääntymisasiat itsenäisesti, ilman painostusta.

Vierailija
19/20 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:18"]

Mulle selitettiin lapsena, että ne on lestadiolaisten uskonnolliset juhlat, joissa kuunnellaan puheita ja lauletaan uskonnollisia lauluja.

Olen ex-lestadiolaisten lapsi. Kumpikin vanhempi erosi lestadiolaisuudesta ja kirkosta 18-vuotiaina. Muu suku onkin sitten sitäkin uskovaisempaa porukkaa ja käyvät suviseuroissa vuosittain.

[/quote]

Tunnetko sinä omakohtaisesti kaipausta uskoon ja haluaisitko uskoa syntisi anteeksi? Se on mahdollista sillä Jumala kutsuu jokaista ja jokaisella on armonaika! Olet tervetullut suviseuroihin, ja samoin rauhanyhdistykselle pienempiin seuroihin. Ovet ovat kaikille avoimina.

[/quote] 

Ei syntien anteeksi uskomiseksi tarvitse mihinkään lahkoon liittyä. Jeesuksen lunastyö riittää, synnit on anteeksi annettu. Jokainen saa uskoa vapaasti ilman mitään lahkoa.

Vierailija
20/20 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:18"]

[/quote]

Tunnetko sinä omakohtaisesti kaipausta uskoon ja haluaisitko uskoa syntisi anteeksi? Se on mahdollista sillä Jumala kutsuu jokaista ja jokaisella on armonaika! Olet tervetullut suviseuroihin, ja samoin rauhanyhdistykselle pienempiin seuroihin. Ovet ovat kaikille avoimina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme