Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, AMK varasija ?

Vierailija
13.06.2014 |

Hei, tietääkö kukaan mitä tämä varasija käytännössä tarkoittaa, eli hain ensimmäistä kertaa AMKiin kevään yhteishaussa ja nyt netin Hakijapalvelussa lukee, että olen varasijalla. Soitin hakupalveluun ja kysyin monennella varasijalla olen, vastattiin, että olen varasijalla 60. Jos aloituspaikkoja 30, niin saanko siis vähentää 60-30, eli onko todellinen sijani on 30 varasija, vai onko varasija varasija, eli olen 60 ja thats it?

Olen kiitollinen, jos joku asiasta tietävä viitsisi vastata!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärtäisin, että olet 60. Eli jos joku ei ota paikkaa vastaan, sinua ennen on 59 mahdollista paikan saajaa.

Vierailija
2/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 30 on otettu sisään ja ennen sinua on 59 jonossa. Eli yhteensä 89 sinua paremmin pääsykokeessa pärjännyttä. Riippuu tietysti tosi paljon alasta ja oppilaitoksesta, että onko varasijalta mahdollista päästä opiskelemaan, mutta esim. itse pääsin aikanaan Tampereen bioanalytiikkaan varasijalta 25 ja minun jälkeenkin muutama pääsi, eli toisinaan varsijalta on ihan mahdollisuuksiakin saada paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin varasijalta 68 opiskelemaan sairaanhoitajaksi. On kyllä niin täyttä paskaa ettei olisi kannattanut ottaa paikkaa vastaan.

Vierailija
4/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jonossa niin pitkällä, että ei ole toivoa. Edelläsi on se valittu luokka ja 59 muuta, kuten tuossa sanottiinkin. Peruutuspaikkoja tulee ehkä 0-4.

Vierailija
5/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluissa varasijoilta pääsee tosi hyvin, koska parhaat hakijat pääsevät moneen paikkaan ja valitsevat vasta viime metreillä mihin menevät. Melko hyvin varasijoilta pääsee amikseenkin.

Vierailija
6/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 12:54"]

Itse pääsin varasijalta 68 opiskelemaan sairaanhoitajaksi. On kyllä niin täyttä paskaa ettei olisi kannattanut ottaa paikkaa vastaan.

[/quote]

Minä vuonna?????

Meillä oli haastatteluissa 200 ihmistä, 22 otettiin sisään ja heistä ei ollut tietääkseni kukaan varasijalta. 1992

Vierailija
7/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 12:54"]

Olet jonossa niin pitkällä, että ei ole toivoa. Edelläsi on se valittu luokka ja 59 muuta, kuten tuossa sanottiinkin. Peruutuspaikkoja tulee ehkä 0-4.

[/quote]

Peruutuspaikkoja voi olla useita kymmeniä. 60 on kuitenkin ehkä vähän liikaa.

Vierailija
8/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vähennellä mitää, olet oikeasti jonotusnumerolla 60. Eli kuudenkymmenen ihmisen pitäisi perua paikkansa, jotta pääsisit. Oletetaan, että kaikki 30 valittua  peruisi paikkansa - tällöin valittaisiin uudet 30 varasijoilta 1-30 tilalle. Jos he kaikki peruisivat paikkansa, valittaisiin vasta silloin uudet 30 varasijoilta 31-60. Eli et kyllä ikimaailmassa tule tuota paikkaa saamaan. Varasijalta 1-5 olisi eden jonkinlainen mahdollisuus.

Vierailija
9/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 12:56"]

Ei vähennellä mitää, olet oikeasti jonotusnumerolla 60. Eli kuudenkymmenen ihmisen pitäisi perua paikkansa, jotta pääsisit. Oletetaan, että kaikki 30 valittua  peruisi paikkansa - tällöin valittaisiin uudet 30 varasijoilta 1-30 tilalle. Jos he kaikki peruisivat paikkansa, valittaisiin vasta silloin uudet 30 varasijoilta 31-60. Eli et kyllä ikimaailmassa tule tuota paikkaa saamaan. Varasijalta 1-5 olisi eden jonkinlainen mahdollisuus.

[/quote]

heh, eikun siis 89 pitäisi perua paikkansa, jotta sinä pääsisit (piti sanomani). Sisäänpääseethän eivät ole VARASIJALLA vaan valittuja.

Vierailija
10/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on komppaan edellisiä, ketkä pistävät faktat pöytään, eli varasijalla 60 ja ennen sinua on 59 hlöä. Kuulostaa karulta, mutta selviät kyllä siitä, vaikka kirpasee. Ens kertakin on vielä olemassa, älä lannistu. Piukkoja hetkiä täälläkin kokenut, mut nyt olen alumni :)

Vierailija
11/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hait ilmeisesti aikuiskoulutuspuolelle? Nuorten tuloksiahan ei ilmeisesti vielä saakaan? Aikuispuolella voi olla varasijoiltakin mahdollisuuksia, kun monikin saattaa hylätä opiskelupaikan esim opintovapaahakemuksen kariuduttua (työnantaja voi vetkuttaa hakemuksen hyväksymistä jopa vuodella, ja ilman opintovapaata vakkarityöstä ei saa aikuisopintorahaa).

Vierailija
12/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se meni niin, että kun oli varasijalla 22, niin pääsi toisena sisään, kun 20 otettiin. 

Et voi oikein muuta tehdä kuin odottaa.

Vierailija
13/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 on tosiaan aika pitkällä, mutta haluan nyt korostaa, että peruutuspaikkojen määrä tosiaan riippuu to-del-la paljon alasta ja oppilaitoksesta, se muutama kymmenen ei ole mikään mahdottomuus Esim terveydenhuollossa on paljon ns. kakkosvaihtoehtoja, mm. röntgenhoitaja ja bioanalyytikko on harvalla ykkösvaihtoehtona. Peruutuspaikkoja tulee, kun jengi pääseekin suositummalle alalle sairaanhoitajaksi/terkaksi/kätilöksi opsikelemaan tai yliopistoon. Itsellä kokemusta vain terveydenhuoltoalalta, mutta uskon että muillakin linjoilla on niitä vähemmän suosittuja aloja, joille peruutuspaikkoja tulee paljon. Samoin isot kaupungit vetää jengiä paremmin, mutta jostain Kajaanista, Porista jne. pienemmästä kaupungista peruutuspaikkoja irtoaa yleensä helpommin.

Vierailija
14/14 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, tätä juuri tarkoitin mitä toiseksi viimeisin vastaaja kirjoitti, mutta tosiaan 60 sija on aika pitkällä, että eiköhän se ole tänä kesänä turha haaveilla tulevansa valituksi. Kyseessä siis Sairaanhoitaja opinnot ja aikuispuolelle tosiaan.

Kiitos kuitenkin kaikille (asiallisesti) vastanneille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi