Onko Turkki ihan karsea matkakohde?
Olen kuullut siitä niin paljon negatiivista. Onko kenelläkään siitä mitään positiivista sanottavaa?
Kommentit (89)
Allekirjoitan kaikki tämän ketjun negatiiviset mielipiteet Turkista itsekin. Kymmenistä matkakohteista joissa olen käynyt, Turkin 2 kohdetta ovat ainoat joihin en voisi kuvitellakaan meneväni uudelleen. Osa naisista varmaan tykkää kun on joku karvakäsi koko ajan lepertelemässä, mutta miespuoliset matkailijat saavatkin sitten pelkkiä avoimen halveksuvia katseita, jatkuvaa kusetusta tai sen yrittämistä, kaupustelijoiden tungettelua ja pakkotuputtamista yms. muuta paskaa. Ei kiitos enää ikinä, pahan mielen saa Suomessakin ja ilmaiseksi. Ja ennen kuin kukaan ehtii ehdottaa, niin ei, en ryypännyt tai käyttäytynyt matkallani muutenkaan huonosti.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:38"]Ohis, mutta vielä tuosta pukeutumisesta: kannattaa miettiä miten Suomessa tekisi, ja käyttäytyä sen mukaan. Moni nimittäin tekee niin että Suomessa ollaan rannalla bikineissä, mutta kun lähdetään sieltä pois laitetaan vaatteet päälle. Mutta kun ollaan etelänlomalla niin mennään niissä bikineissä pitkin poikin kaupunkia, ehkä joku pieni toppi laitetaan päälle, ei muuta. ...Mutta Suomessa tuollainen ei tulisi mieleenkään... Kumma juttu jos perään huudellaan, taatusti huutelisivat suomalaisetkin jos kotimaassa noin tekisi!
[/quote] tää on niin tyhmä kommentti, ihan ku kaikki täällä olevat kerjää ongelmia itselle, eikä osaa pukeutua tilanteen mukaan! Kumma juttu on se, jos ei sun perään kukaan huutanut missään !
Pieni lisäys edelliselle mieskirjoittajalle: meitäkin on laskutettu ravintolassa väärin, joka kerta lasku oli 5-10e enemmän kun piti , jätän aina hyvät tipit, mutta sit ku kusetetaan avoimesti niin en jätä mitään. Ja kyse ei ollu siinä, että tipit sisältyvät hintaan , vasn ne yritti viedä rahat. Jos ei olis kusettanut niin sais ihan normisti sen 5 e tippinä. Aina ku kysyin miks lasku on väärin laskettu niin alkoi se show :" close your eyes , open, here we are" rahat ilmestyi takaisin lautaselle ...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:16"]
Me ollaan menossa viiden tähden all inclusive hotelliin Turkkiin nyt kesällä. toivottavasti siellä saa olla rauhassa niiltä kaupustelijoilta.
[/quote]
No sittenhän tuo tosiaan on sama onko tuo hoteeli Bulgariassa, Turkissa vai Espanjan aurinkorannikolla.... Miksi edes lähteä reissuun jos aikoo pysyä hotellilla ettei törmää paikallisiin??
Sen verran varmaan järkeä voi käyttää, että tutustuu etukäteen kohteeseen??? Luulisi mediaa hieman vähemminkin seuraavan olevan tietoinen basaareista, tinkimisestä ja Alanyan ja Marmariksen 'stockmannin laatu, anttilan hinnat' tasoisista jutuista, aika moni nainen nauttii ilmeisesti lomallaan paikallisesta saadusta huomiosta ja naurattamisesta typerillä tempuilla. Ellei nauti niin kannattaa valita joku muu kohde. Typerintä mitä olen kuullut on se renkutus että kävin kerran Alanyassa ja koko Turkki on kamala ja turkkilaiset oksettavia. Korkeakulttuuria hakevan kannattaa valita Istanbul, samoin shoppailijan, rauhallista rantakohdetta hakevan joku länsirannikon kaunis saari tai rantapaikka, luuletko että turkkilaiset lomailevat Alanyassa?
Aivan ihana lomakohde on Turkki, paras kaikista missä olen käynyt! Ihanat maisemat, ihana ilmasto mahtavat hotellit ja allasalueet, ihana meri, ihanat ihmiset, hyvä palvelu ja lapsirakkaita ihmisiä, aivan mahtava ruoka, siisteys ja hygienisyys ihan huipputasoa!! Suosittelen!!
Ja niiden, jotka ovat käyneet Turkissa vuosia itten on turha kommentoida, koska kohteet ja kaikki on muuttunut miljoona kertaa parempaan suuntaan tässä vuosien varrella! Ekasta omasta matkasta on aikaa yli 20v..
Meitä oli isompi porukka n.12 henkilöä Alanyassa. Pieniä lapsia, teinejä, 20v, 30v ja 50v aikuisia. Olen itse käynyt 9 maassa, kaikki Euroopassa. Osa niistä kaupunkilomia, osa rannoilla. Turkki on aivan syvältä, tai anteeksi, Alanya. Ihan ok paikkana, mutta ihmiset niin epäystävällisiä. Sellaista kohtelua ei missään ole tullut vastaan. Bulgariassa ja Kreikassa ihmiset ovat jopa ystävällisiä. Paljon parjatut pariisilaisetkaan eivät pääse lähellekään Alanyan kauppiaita. Pariisilaisethan olivat ihan tavallista porukkaa. Olemme aivan tavallisia siististi (ei mitään huoravaatteita) pukeutuvia suomalaisia. Heti tulee haukut mm. mustalaiseksi (ihan suomeksi vieläpä), jos kieltäytyy ostamasta joistain paikoista. Erään sukulaisen kaulaan käytiin kun hän kieltäytyi ostamasta muistaakseni 4 vaatetta hintaan 200e katukojusta. Kävi siis kauluksiin kiinni ja pienet lapset vieressä hätääntyi... Ainiin, kaiken kukkuraksi 3-4 tähden hotellimme... Noh torakat oli odotettavissa, mutta puolet seurueesta sai salmonellan hotellin all inclusivesta. Ja mistä tiedän ettei ollut perus vatsatauti. Kävimme testeissä. Että semmosta. Arvatkaa suosittelenko Alanyaa?
Niin, tuleeko taas joku kysymään ja epäilemään sua turistina , että johtui susta tää kohtelu??
Mun isäkin sanoi mulle, meidän huonon reissun jälkeen, että :" mieti, odotat vuoden lomaa, teet helvetisti töitä, säästät, lähden viettää sitä sinne , viet tuhlattavaksi paljon rahaa ja hyvä jos ei naamaan syljetä.
Olen matkustellut noin 40 maassa. Turkki on niistä ainoa johon en voi kuvitellakaan matkustavani uudelleen. Epämiellyttävä ilmapiiri, tyrkyt ihmiset ja epähygienisyys, lomafiiliksestä ei tietoakaan.
Ohis, mutta vielä tuosta pukeutumisesta: kannattaa miettiä miten Suomessa tekisi, ja käyttäytyä sen mukaan. Moni nimittäin tekee niin että Suomessa ollaan rannalla bikineissä, mutta kun lähdetään sieltä pois laitetaan vaatteet päälle. Mutta kun ollaan etelänlomalla niin mennään niissä bikineissä pitkin poikin kaupunkia, ehkä joku pieni toppi laitetaan päälle, ei muuta. ...Mutta Suomessa tuollainen ei tulisi mieleenkään... Kumma juttu jos perään huudellaan, taatusti huutelisivat suomalaisetkin jos kotimaassa noin tekisi!
Molemmissa käynyt. Molempii menen uudelleen. Kummassakaan ei ole tullut vatsatautia tms. Kreikassa likaisempaa, roskaisempaa, viemärihajuja enemmän. Kreikassa hotellit kalliimpia, joten samalla rahalla joutuu menemään huonompitasoiseen hotelliin ja ehkä siksi mielikuvani on, että Kreikan hotellit huonompia. Turkissa on niitä kaupustelijoita/huutelijoita, mutta kun niiden ei anna häiritä niin hyvin menee. Olen käynyt markkinoilla myös Kreikassa ja kyllä sielläkin ne myyjät tyrkyttää tavaroitaan. Molemmissa hyvä ruoka, Kreikassa hitusen kauniimmat maisemat ja kylät, mutta kaunista on Turkissakin. Turkissa enemmän tekemistä, kun ei ole sidottu pieneen saareen, missä milloin sattuu olemaan.
Näistä molemmista pidän. Espanjan rannikon lomakohteet sen sijaan parin kokemuksen jälkeen jätän väliin. Siellä on loputtomiin pubeja, englantilaiset tulee kännäämään ja sisäänheittiä +mainosten jakajia on paljon, kaduilla ei saa rauhassa kulkea senkään vertaa kuin Turkissa. Kaikki keskittyy bailauksen ympärille, mukavan leppoisa lomatunnelma ja rantalomafiilis on jo kadonnut Espanjan kohteista ja ne ovat kaikki isompia kaupunkikohteita eli minkäänlaista pikkukyläfiilistä ei tule.
Alanya on niin aikansa elänyt kohde, jos bailaaminen, basaarit ja meriretket houkuttelevat niin varmaan ihan sopiva kohde. Niin ja idasta tulleet kylamiehet, jotka eivat ole ennen naista nahneet lomakuteissa. Muille suosittelen jotain sivistyneempaa kohdetta Turkissa.
Pari viikkoa sitten oltiin Turkissa. Tasokas all inc hotelli, uima-altaat, palvelu pelasi, hyvä ruoka, kakaroille järjestettyä ohjelmaa joka päivä yms. Tosi jees.
Mutta kuten muissa kommenteissa jo todettu, samanlaista olisi ollut missä tahansa. Turkin etuna varma sää ja edukas hintataso.
Mä olen kiertänyt Euroopan useimmat pääkaupungit ja isoimmat kuuluisat kohteet ja Istanbul on mun ehdoton ykkönen!! Kulttuuri, eksotiikka, historia, ruoka - kaikki on todella upeaa!
Parissa rantakohteessakin olen ollut ( kokoonpanolla 2 äitiä - 5 lasta) ja aina saanut hyvää kohtelua. Huuteluihin ja flirttin ei tarvitse lähteä mukaan, äiteinä tietty saatiin olla lasten takia ihan rauhassa:)
En kyllä ihan heti lähtisi Anatalyaan tai Marmarikseen, mutta Bodrumiin lähtisin ihan koska vain.
Juuri Alanyasta kotiutuneena voin sanoa, että sää, hotelli, ranta ja ruoka hyvää. Kun Jeeppisafari tyrkytykseen vastasin " No thanks" sain huutoryöpyn perään miten suomalaiset ovat vaan hölkynkölkyn. Tyttärestäni tarjottiin kameleita, mikä vitsinäkin oli typerä. Ällöjä putiikinpitäjiä ja ravintolan sisäänheittäjiä, joilta ei rauhaa saanut. Never ever again!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:08"]En tavannut viikon aikana yhtäkään mukavaa ihmistä. Kaupassa turkkilaiset tuli päälle , kieltäydyin ostamasta sitä mitä ne mulle tyrkytti niin huusi meille :" I kill you fucking animals", en koskaan unohda. Olen käynyt 15 maissa ja vastaavaa en ole tavannut missään, yleensä en tykkää tinkimisestä ja maksan sen mitä pyytävät , mutta päälle käyminen oli törkeetä. Viinikaupassa pulloissa hinnat oli merkitty liiroissa js myöskin euroissa. Löysin punaviinin itselle , mutta jäi epäselväksi oliko hinta euroissa vai liiroissa, menin kiltisti kysymään myyjältä niin sen naama muuttui punaiseksi , hän otti pullon ja yritti lyödä mut päähän, ehdin lähteä pois. Rannalla ei voitu olla rauhassa, otin arskaa ja kun avasin silmät niin mun ympärillä oli n.6 turkkilaista miestä ottamassa kuvia mun kaa. Sit kaveri sai vatsataudin : mentiin illalla syömään( kaveri halusi yrittää syödä jtn) tuli mukava tarjoilija, joka puhui suomea, kerrottiin , ettei mikään lääke tepsi siihen vatsatautiin ja kysyttiin neuvoa, et tietääkö hän, mikä vois auttaa, niin hän sanoi , että mennään niille niin tekila auttaa varmasti. Siis millainen ihminen haluaa yrittää naists ku tietää et toinen ripuloi ja oksentaa koko ajan.. Ruoka oli mitäänsanomaton, hinnat korkeat verrattuna esim Roomaan tai Mallorcaan, ihmiset tärkeitä .
Vuosi sen jälkeen mentiin Creetalle mikä oli ihana paikka , aina ku mentiin kauppaan niin myyjä avasi oven , päästä meidän sisään ja itse meno ulos , antoi katsoa rauhassa , eikä huutanut meille ka pakottanut
[/quote]
Jotkut (turkkilaiset) ajattelee että vatsataudin saa pois "desinfioimalla" vatsan shotilla viinaa..
Turkkilainen isoisäni desinfioi kurkkunsa kurlaamalla viinaa kun kurkkukipua oli.. :)
Me ollaa menossa pian Bodrumiin. Kiva lukea näin paljon hyviä kokemuksia sieltä! Ajateltiin ainakin käydä Efesoksessa, onko kokemuksia sieltä?