Onko farmaseuttia paikalla? Voisitko kertoa opiskelusta?
Mitä oli vaikeinta pääsykokeissa? Mitä oli haastavinta opinnoissa?
Onko 32-vuotias liian "vanha" alalle jos hakisi keväällä yliopistoon?
Miten opinnot etenevät?
Kertokaa ihan kaikki mitä haluatte, mistä voisi ehkä mielestänne olla minulle iloa =)
Kommentit (32)
Olen ylioppilas. Lukion kemiakirjoja saan lainaksi miehen kaverilta, joten minulla olisi tässä aikaa lukea kunnolla ennen kevättä. Serkullani on lääkiksen pääsykokeisiin tarvittavaa anatomiankirjaa (muistaakseni joskus kan katsoin pääsykoekirjallisuutta farmaseutiksi siinä oli anatomiaakin), joten senkin saisin lainaksi ja voisin rauhassa lukea.
Mieheni on fysikaan tohtori joten voi auttaa matematiikan kanssa, jota kyllä osaan kunhan oivallan sen oikein =D
Yläasteella kemia oli lempiaineita, lukiossa olin valinnut kaikki kemiankurssit mutta vaihoin ne pois kun jo ekan kurssin aikana selvisi että opettaja oli aika urkea, eikä kyllä motivoinut opiskelemaan.... Matikantunnit oli pakko sitä opettajaa siteää mutta en vain halunnut sitä nähdä pakolista enemmän.
Laitetaanko nuoruuden asennevamman piikkiin...
Mutta jos nyt ihan oikeasti yrittäisin.
(Ja täällähän aina sanotaan miten helpolla ruotsinkieliset pääsee opiskelemaan joten kai Åbo Akademiin pääsee sitten kertaheitolla.....)
Mä valmistuin melko vasta Helsingin yliopistosta farmaseutiksi. Opinnot olivat mielestäni helppoja, tosin olen lukenut pitkän kemian, biologian, fysiikan ja matikan lukiossa. Opintojen ohella sai tehdä töitä niin paljon kun vain jaksoi, ja nyt valmistumisen jälkeenkin mut olis haluttu vaikka kuinka moneen työpaikkaan :)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 22:03"]
Voisitteko vielä ystävällisesti selittää apteekin asiakkaalle, miksi teillä pitää olla niin laaja ja pitkä koulutus? Ymmärrän kyllä, että selitätte lääkkeen käytöstä, mutta mitä muuta? Eli mitä teidän pitää tietää ja osata?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 22:03"]
Voisitteko vielä ystävällisesti selittää apteekin asiakkaalle, miksi teillä pitää olla niin laaja ja pitkä koulutus? Ymmärrän kyllä, että selitätte lääkkeen käytöstä, mutta mitä muuta? Eli mitä teidän pitää tietää ja osata?
[/quote]
Farmaseuttiopinnot eivät ole sillä tavalla vaativia, etteikö niistä perusjärjellä varustettu seiviäisi. Mitään korkeampaa matematiikkaa ei vaadita, istumalihaksia jonkin verran, sillä ajoittain lukemista on paljon. Proviisoriopinnoissa tahti ja vaatimukset muuttuvat. Apteekkityö on samaa rutiinia päivästä toiseen. Leipääntyminen iskee hyvin nopeasti. Farmaseuteilla on hyvä koulutus ja osaaminen, mutta siitä saa apteekkityössä käyttää vaan murto-osan. Toisaalta, jos tykkäät asiakaspalvelusta paljon, saatat tykätäkin. Teollisuudessa, tukussa ja viranomaisella jne. on mielenkiintoisempia hommia. Mutta teollisuus ja tutkimus on valunut tästä maasta melko tehokkaasti pois, joten muiden kuin apteekkitöiden saaminen ei ole kovin helppoa enää.
En aluksi viitsinyt lähteä mukaan keskusteluun, mutten kuitenkaan malta olla korjaamatta paria harhaa, jotka täällä näyttävät olevan vallalla.
Olen itse proviisori. Olen ollut alalla parikymmentä vuotta, suurimman osan teollisuudessa eri tehtävissä, mutta uran alussa ja nyt viime ajat apteekissa.
Farmasia on loistava ala: mielenkiintoinen, ja työllistyminen on aina sujunut ongelmitta, palkkakin mielestäni OK.
Apteekissa työskentelystä näyttää täällä vallitsevan aika yksipuolinen kuva, mutta kyllä jos hommaa tekee yhtään sydämellään, siitä saa myös hyvin haastetta elämäänsä. Verrattuna tilanteeseen, joka vallitsi valmistumiseni aikoihin, työ on monipuolistunut, ja asiakkaat ovat hyvin valveutuneita ja kyselevät paljon, mistä syystä tietotaitoa kyllä farmasistilta vaaditaan. Ei työ todellakaan ole mitään monotonista samojen asioiden toistoa! Esimerkkeinä haastavista tilanteista voi mainita vaikka lukemattomat erilaiset lääkkeiden yhteisvaikutukset, jotka tulisi ottaa huomioon, kun reseptilääkkeitä käyttävä asiakas valitsee itselleen reseptittä saatavia tuotteita, itsehoitopuolella käyvät asiakkaat, jotka ovat vasta harkitsemassa lääkäriin menoa (tai jotka eivät sitä ilman farmasistin suositusta olisi edes suunnitelleet), ja kysymykset ravintolisistä.
Opiskeluista on tosiaan itselläni jo aikaa, mutta jos on kiinnostunut lääketieteestä, lääkkeistä ja ihmisistä, kuten itse olen aina ollut, suurin osa opinnoista on todella mielenkiintoisia. Olen hyvin ylpeä omasta alastani!
En ollut pääsykokeissa, vaikka opiskelin 2000-luvun alussa. Mutta olin jo 30+
Ikä on oikein sopiva. Sen ikäinen luultavasti lähinnä hakee vain ammattia, ei käytä tutkintoa läpikulkureittinä jonnekin muualle, ja ainakin minulla opiskeluun motivoi nimenomaan halu päästä TÖIHIN. Kemia oli opinnoissa kamalinta, ja eka vuosi muutenkin tylsin, vaikka ihan ok. Farmakologia oli todella mielenkiintoista, samoin sairauksista oppiminen. Ja muutenkin kyllä voin suositella opintoja kiinnostavuutensa takia.
Itse venytin opintoja hieman, eli suosittelen omia ratkaisuja, jos tuntee tarvetta niihin. Muutenhan tutkinto on hyvin koulumainen, eli tietää helposti mitä kursseja käydään ja milloin, mutta tosiaan itse siirsin esim. lääkkeenvalmistuksen labroja ja jaoin työharjoittelun kahtia (nykyäänhän se onkin, silloin yleensä yhteen pötköön 6kk) koska siten sain ottaa hieman rauhallisempaan tahtiin.
Töissäkäynti osa-aikaisena opiskelun ohella on helppoa, tarkoitan siis töiden saanti, ainakin Helsingissä, jossa on niin paljon apteekkeja. Kuopiossa kai ei niin helppoa, kun apteekkeja vain vähän. Jotkut harvat apteekkarit maksavat työharjoitteluajalta parempaa palkkaa kuin minimi, siitä kannattaa kysellä viidakkorummulla jo ekana vuonna :) (vaivihkaa tosin, ettei kaikki sitten rynni sinne.) Itselle osui molempiin paikkoihin tällainen ystävällinen apteekkari. (Kumpikin jo eläkkeellä).
Työ apteekissa on ihan jees, vähän puuduttavaa, kun olet ollut pari vuotta, mutta toisaalta riippuen vähän paikasta mutta itse en ainakaan ole joutunut olemaan paikoissa, joissa työntekijöistä otetaan kaikki irti, ja koska on työvoimapula niin töitä saa eikä tilallesi ole niin hirveää tunkua, vaikket olisi ylikiltti niska limassa raataja. minusta siis työ on suht leppoisaa ja asiakaspalvelusta on apteekissa plussaa tykätä. Muuten voi olla vähän takkuista.
Kun työpäivä päättyy niin asiat jäävät töihin, ei siis stressiä kotona työasioista. Ken näitä puolia arvostaa asiantuntija-ammatissa, niin alalle vain!
Oletko ap lukiopohjalta vai ei? Opiskelu vaatii mielestäni lukiopohjan, muuten esim. kemia tökkii.
proviisori
Opiskele ensi talven aikana kemiaa iltalukiossa, lukion kemialle ne pääsykokeetkin perustuu.
kiitos kaikille vastanneille, ja lisääkin saa kertoa =)