Onko farmaseuttia paikalla? Voisitko kertoa opiskelusta?
Mitä oli vaikeinta pääsykokeissa? Mitä oli haastavinta opinnoissa?
Onko 32-vuotias liian "vanha" alalle jos hakisi keväällä yliopistoon?
Miten opinnot etenevät?
Kertokaa ihan kaikki mitä haluatte, mistä voisi ehkä mielestänne olla minulle iloa =)
Kommentit (32)
Lääkelaskut pitää osata 100%:sti. Niissä ei saa mokata ollenkaan, mikä on ihan ymmärrettävää. Matikkapäätä tarvitaan.
Lähärilläkin pitää mennä lääkelaskut 100% oikein.
Sitten vielä päivän tyhmä kysymys:
Onkohan opetussuunnitelma sama suomeksi ja ruotsiksi Suomessa?
Kun pitäis lukea Kemi1-5, niin kai suomenkieliset Kemia 1-5 käsittelee samoja aiheita? =D
Rupesi itseänikin kiinnostamaan :). Oon laborantti joten kemia ei oo ongelma, lisäksi lähihoitaja (ylioppilas myös). Lisää kokemuksia saa laittaa farmaseutin opinnoista.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:19"]Sitten vielä päivän tyhmä kysymys:
Onkohan opetussuunnitelma sama suomeksi ja ruotsiksi Suomessa?
Kun pitäis lukea Kemi1-5, niin kai suomenkieliset Kemia 1-5 käsittelee samoja aiheita? =D
[/quote]
On se opetussuunnitelma toki sama. Tarkista vielä lisätietoja sieltä Åbo Akademin sivuilta farmasian osalta.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 00:13"]
En ollut pääsykokeissa, vaikka opiskelin 2000-luvun alussa.
[/quote]
missä opiskelit? Ainakin Helsingin yliopiston farmasian tiekunnassa kaikkien hakijoiden on pakko osallistua pääsykokeeseen.
Kuopioon tarvitsee osata 20% pääsykokeesta. Eli farmaseutiksi pääsy on helppoa. Oon varma, että helpoin pääsy yliopistoon. Mä oon opiskellut nyt vuoden ja tykkään. Mielenkiintoista opiskella, lääkkeistä ei vielä ole saanut paljon tietoa. Ekana vuonna enimmäkseen anatomiaa ja fysiologiaa, kemiaa ja bilsaa. Lääkevalmistusta oli kyllä ja se oli kivaa. :)
Miettikää vielä.
Vuodesta toiseen kuuntelette tuntitolkulla yksinäisiä mummoja ja pappoja. Niiden keksittyjä vaivoja ja loppumatonta huomionkerjuuta. Marevanin käytön selostusta uudestaan ja uudestaan.
Muakin kiinnostaa. Nyt perheellinen lähihoitaja. Ajattelin mennä lukioon lukemaan kemiaa, matikkaa ja fysiikkaa ja haen sitten yliopustoon, kun mieheni saa omat insinööriopintonsa valmiiksi
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 00:13"]
En ollut pääsykokeissa, vaikka opiskelin 2000-luvun alussa.
[/quote]
missä opiskelit? Ainakin Helsingin yliopiston farmasian tiekunnassa kaikkien hakijoiden on pakko osallistua pääsykokeeseen.
[/quote]
Opiskelupaikka oli saatu jo vuonna 1992.
3
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:50"]
Miettikää vielä.
Vuodesta toiseen kuuntelette tuntitolkulla yksinäisiä mummoja ja pappoja. Niiden keksittyjä vaivoja ja loppumatonta huomionkerjuuta. Marevanin käytön selostusta uudestaan ja uudestaan.
[/quote]
Höpö höpö. Kun Marevan on kerran selitetty, ei sitä tarvitse alusta asti joka kerta kerrata. Toki jos asiakkaalta on jotain epäselvänä tai unohtunut. Pahempia on antibiootit, ne kun on melkein aina asiakkaalle uusia tai ed kerrasta on aikaa. Siinä on vähän papukaijaolo, mutta se on pientä :)
Mummojen kuulumiset eivät ole niin ikään koskaan häirinneet minua, päinvastoin. Small talkia se vaan on.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:50"]
Miettikää vielä.
[/quote]
Farmaseutin (ja proviisorin) tutkinnolla voi tehdä vaikka mitä muutakin kuin olla apteekissa töissä, mikä sekin on arvokasta ja tärkeää työtä. Olen itse töissä lääkeyrityksessä, ja meillä on paljon farmaseutteja ja proviisoreja töissä.
Mä olen myös harkinnut tätä alaa, opiskelu kuulostaa mielenkiintoiselta, tutkinto on lyhyt ja pidän kemiasta. Ikää mulla on 37 v. ja ensi keväänä meinasin pyrkiä Kuopioon. Ainoa, mikä hiukan jarruttelee, on tuo onneton palkka... olen nyt huonosti palkatuissa töissä ja tienaan silti enemmän kuin aloitteleva farmaseutti.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:50"]
Miettikää vielä.
[/quote]
Höpö höpö. Kun Marevan on kerran selitetty...
[/quote]
Niimpä niin. Niitä mummojahan on hieman enemmän kuin se yksi..
Nojoo, mieluummin selitän eri mummoille toistuvati siitä Maravenista kuin kuuntelen joka päivä saman dementiko selityksiä vaikkapa peräpukamistaan =D
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:50"]
Miettikää vielä.
[/quote]
Höpö höpö. Kun Marevan on kerran selitetty...
[/quote]
Niimpä niin. Niitä mummojahan on hieman enemmän kuin se yksi..
[/quote]
No haloo, keskimäärin farmaseutin työ apteekissa on lääkeneuvontaa. Miksi se Marevan siitä poikkeaa? Sama se on oli mikä tahansa lääke asiakkaalle uusi. Saa esim. kortisoninenäsuihkeistakin selittää aika paljon, jos sitä hait.
Voisitteko vielä ystävällisesti selittää apteekin asiakkaalle, miksi teillä pitää olla niin laaja ja pitkä koulutus? Ymmärrän kyllä, että selitätte lääkkeen käytöstä, mutta mitä muuta? Eli mitä teidän pitää tietää ja osata?
Aloittaja on lähihoitaja joka on aina ollut kiinnostunut lääkkeistä ja miten ne vaikuttaa, mutta ei ole uskaltanut hakea koska on kuvitellut ettei pärjäisi. Vasta nyt vanhempana ruvennut uskomaan että en ehkä ole niin tyhmä etten voisi pärjätä yliopistossa :)
Hoitoala ei vain ole enää minua varten kun vanhuksistakaan ei saa huolehtia kunnolla, pitää vain olla tehokas ja tuottava ja mielellään tehdä kahden työt yhden vuoron aikana.
Kiitos vastauksestasi :)