Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi saada/ostaa keskusteluapua kun ei ole rahaa omakustanneterapiaa?

Vierailija
20.06.2021 |

Tarvitsisin terapiaa, mutta en saa koska ei ole masennusta eikä mt-diagnoosia, kokeiltu on pari kertaa, olen liian reipas ja työkykyinen. Itse maksaen terapia 100e kerta, liian kallis vaikka työssä käynkin.
Asia vaivaa kovasti, liittyy siihen että olen narsistin lapsi ja julmaa väkivaltaa lapsuudessa kokenut, ja tietty taphtuma sai nyt nelikymppisenä muistot ja tunteet aktivoitumaan. Asiat vaivaa ja kaihertaa, ei ole ketään kelle puhua paitsi puoliso (joka on hyvästä perheestä eikä ymmärrä lainkaan)

Onko mitään edullista keskusteluapua? Kriisikeskus jne ei taida olla oikea osoite koska tämä ei ole mikään juuri tapahtunut äkillinen kriisi.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä julkisen puolen psyk hoitajilla ole välttämättä mitään todellista apua sulle antaa. Minulle sattui omahoitaja, joka tykkäsi puhua lähinnä lääkkeistä, vaikka olin jo varsin lääkitty siihen mennessä. Lääkkeistä löysin tietoa itsekin.

Samaa tasoa se "keskusteluapu" on kuin jossain astral tv:ssä.

Vierailija
22/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat nyt vaan alusta ja kerrot täällä mikä kaihertaa, me kerromme omat vastaavat tsrinatja miten niistä selviydyimme, jonka jälkeen kopioit hoidot tai sitten toteat että muilla menee vielä huonommin ja paranet heti. Voisit kyllä aloittaa kuuntelemalla tämän (itse ainakin tunben itseni oikeinkin hyvinvoivaksi tämän jälkeen):

Kuuntele Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-2143312

Jaksoja on satoja....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi joku lyhyt ratkaisukeskeinen terapia?

Vierailija
24/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi joku lyhyt ratkaisukeskeinen terapia?

Tätä mietinkin ja yritän ottaa yhteyttä oman paikkakunnan terapeuttiopiskelijoihin (ne 60e/h). Jonkun 10 krt saisin maksettua itse kyllä. Ap

Vierailija
25/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitat nyt vaan alusta ja kerrot täällä mikä kaihertaa, me kerromme omat vastaavat tsrinatja miten niistä selviydyimme, jonka jälkeen kopioit hoidot tai sitten toteat että muilla menee vielä huonommin ja paranet heti. Voisit kyllä aloittaa kuuntelemalla tämän (itse ainakin tunben itseni oikeinkin hyvinvoivaksi tämän jälkeen):

Kuuntele Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-2143312

Jaksoja on satoja....

Kuuntelen tätä parhaillaan ja on kyllä totta että pinna kiristyy ja oma tilanne tuntuu ihan ok:lta. Vanha mummo kertoo kuinka sairaalassa syötettiin "kanaa, kanaa, kanaa ja kukkoa....... Muussiakin oli mutta siinä ei ollut oikeaa voita..."

Vierailija
26/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa siltä, että ihan kunnon traumaterapia olisi hyvä. Mitä jos yrität vielä vaikka työterveyden kautta?

Vierailija
27/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tervetuloa aca:n kokouksiin.

Vierailija
28/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkkää juttuseuraa kaipaa, seurakunnan diakonit antavat keskusteluapua ilmaiseksi. Eivätkä puhu uskonnosta ellet itse sitä halua. 

Tämäkin voisi olla vaihtoehto. Mutta koska olen väkivalta/kaltoinkohtelutaustainen niin olisi ehkä parempi jos olisi joku psyk.sh tms joka vähän ymmärtäisi. Enkä haluaisi tosiaan tietoa kantaa. (Ja olen valmis maksamaan kyllä jos se hinta olisi mahdollisuuksien rajoissa).

Kurjaa, että vain tosi hyvätuloisilla on vara maksaa itse terapia. 2krt viikko tahdilla vuosihinnaksi itse maksaen tulisi n 10 000e. Ja 2 vuoden kestolla 20 000e. Ap

Miksi et pyydä lähetettä psykiatrian polille? Masennus ei ole ainoa syy, miksi ihmiset käyvät siellä. Sitten selvittelette mahdollisuuksiasi hakeutua Kelan tukemaan terapiaan, jolloin ei ole niin kallista.

Olen yrittänyt kahdesti jo. En saa sitä b-lausuntoa koska ei ole mt-dg:tä. Nämä kokeiltu siis tk-lääkärin kautta. Molemmilla kerroilla suoraan sanottiin että olen terve ja työkykyinen vaikka traumatausta onkin. Jos olisin masentunut, saisin terapiaa. Ap

Jos ahdistaa, saat ahdistuneisuushäiriödiagnoosin.

Vierailija
29/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko vaille psykoterapiaa vai keskusteluapua? Mt-toimiston tapaiset antavat yleensä vain jälkimmäistä eikä siihen ainakaan ennen mitään b-lausuntoja tarvinut. Psykoterapia on sitten taas ihan eri asia, sitä ei anna pelkän psyk.sh:n koulutuksen omaavat edes.

Vierailija
30/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko vaille psykoterapiaa vai keskusteluapua? Mt-toimiston tapaiset antavat yleensä vain jälkimmäistä eikä siihen ainakaan ennen mitään b-lausuntoja tarvinut. Psykoterapia on sitten taas ihan eri asia, sitä ei anna pelkän psyk.sh:n koulutuksen omaavat edes.

Psykoterapiaa. Mutta en saa sitä kelan tukemana ja omalla rahalla ei ole vara maksaa sitä 100e kerta. Tarve olisi, mutta ei ole sitä saakelin diagnoosia joka pitäisi olla.

Vierailija
31/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai tervetuloa aca:n kokouksiin.

Eikö tuo ole alkoholistin lapsille? Mulla on ”vaan” väkivaltanarsisti vanhempi.

Vierailija
32/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapiaa. Mutta en saa sitä kelan tukemana ja omalla rahalla ei ole vara maksaa sitä 100e kerta. Tarve olisi, mutta ei ole sitä saakelin diagnoosia joka pitäisi olla.

No se Kelan tukema on kuntoutuspsykoterapia, jolla on tarkoitus kuntouttaa ihminen työ- tai opiskelukykyiseksi tai pitää työkykyä yllä, jos se on uhattuna. Joten sitä et tietenkään saa sitä, jos ei ehdot täyty.

Vierailija
33/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä tarvitse. Lopeta tollanen muotivöyhötys "mielenterveysongelmista".

Vierailija
34/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele Julma-Henrin albumi Psykoterapia. Siinä käydään läpi masennuksen tunnistaminen ja toipumisprosessi. Se on ollut minulle todella arvokas kokonaisuus. Löytyy ainakin Spotifysta.

Vierailija
35/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma oli mt-diagnoosin puute. Terveitä ei julkinen hoitele vaan tarttee olla oikeasti sairas.

Sairaillekin on olemassa kriteerit hoitoon pääsyyn (julkiselle taikka kelatuettuun) eivätkä kaikki niitä täytä, vaikka olisivat oikeasti sairaita.

Turha huudella julkisesta kun ap ei sinne pääse. Psykiatrian poli tai mt-toimisto on ilmaisia, mutta vaikka lähetettä ei tarvittaisi, kuka tahansa ei voi kävellä sisään ja saada aikaa. Ap:lle on jo tehty arvio siitä, ettei hän ole hoidon tarpeessa.

Vierailija
37/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma oli mt-diagnoosin puute. Terveitä ei julkinen hoitele vaan tarttee olla oikeasti sairas.

Sairaillekin on olemassa kriteerit hoitoon pääsyyn (julkiselle taikka kelatuettuun) eivätkä kaikki niitä täytä, vaikka olisivat oikeasti sairaita.

Turha huudella julkisesta kun ap ei sinne pääse. Psykiatrian poli tai mt-toimisto on ilmaisia, mutta vaikka lähetettä ei tarvittaisi, kuka tahansa ei voi kävellä sisään ja saada aikaa. Ap:lle on jo tehty arvio siitä, ettei hän ole hoidon tarpeessa.

Näin on tehty, tosin arvion teki tk-lääkäri. Haluan huomauttaa että erittäin moni väkivaltanarsistin aikuinen lapsi on työkyvytön ja liki kaikki juoksee terapiassa. Mulla on vaan jostain syystä korkea resilienssi enkä ole sairas, vaikka asia vaivaa todella paljon. Masennustesteistä saan 0-2p eli se jatkoon lähettäminen tyssää aina tähän.

Vierailija
38/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varasin ensin ajan terveyskeskuksen psykiatriselle sairaanhoitajalle, ja hänen avullaan selvitettiin mitä on mahdollista saada ja mikä olis parasta mun tilanteessa. Niitäkin vain on niin monenlaisia, kuten aiemmin jo joku sanoikin, mutta hyvällä tuurilla saattaisit saada jonkun ihan fiksun. Nykyisin ei ole pakko tyytyä heti ekaan, mitä tarjotaan, vaan voi pyytää vaihtoa. Odottamaan saattaa kyllä joutua, kun ei ole kiireellinen tapaus.

Vierailija
39/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on monia ”turvaverkon reikiä” josta tippuu ulos, ja tässä on juuri esimerkki siitä. On traumaattinen tausta, asia vaivaa ja ahdistaa, mutta kela-terapiaa ei saa ja terveyskeskusta ei kiinnosta. Ainoa mahdollisuus on sitten maksaa se 100e kerta itse omalla rahalla. Moni ei sitten lähde siihen hintaan terapiaan ja ongelmat jää hoitamatta.

Vierailija
40/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan moraaliton p*ska, mutta etkö voisi huijata siellä tk-lääkärissä vähän, laitat niihin masennuskyselyihin liioitellut vastaukset siten että saat sen diagnoosin ja B-lausunnon ja Kelan tukeman terapian. Terapiassa sitten olet rehellinen. Jos mt-diagnoosin kriteerit eivät täyty, tuskin tarvitset mitään kolmea vuotta kestävää kerran viikossa olevaa terapiaa edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi