Miksi ydinperheessä ei olisi yhteiset rahat?
Ymmärrän, että tilanne on eri, jos on lapsia, jotka eiv ät ole yhteisiä.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene parisuhteeseen ilman yhteistä tiliä, ei koko suhteeseen pidä edes mennä. Kyseessä on paha luottamuspula eli ilman yhteistä tiliä ei usko, että puoliso kantaa vastuun velvoitteista eli omien kulujensa maksamisesta.
Eiköhän se yhteinen tili ole yleensä yhteisten kulujen maksamiseen, sekä yhteisten lasten kulujen maksamiseen.
Ei toimi se, että toinen maksaa vain omat kulut, ja toinen omat ja yhteiset.
Kun toinen kuolee (päiviensä määrää ei kukaan tiedä), se ainoa yhteinen tili jäädytetään. Leski elää nollabudjetilla perunkirjoitukseen saakka... Voi miettiä, kannattako kaikkia munia laittaa samaan koriin.
Ainakin elämän ehtoopuolella "yhteiset" rahat on silkkaa hulluutta.
Enrä jos joutuu työttömäksi tai sairastuu eikä voi maksaa enää omaa puoliskoaan? Ero?
Meillä on yhteiset rahat, mutta myös yhteneväiset näkemykset rahojen käytöstä. Molemmilla omissa nimissä jotain sijoituksia. Meillä on lapsia ja aikomus olla loppuelämä yhdessä, joten tämä meille järkevää. Jos rahasta täytyisi tapella tai niiden käytöstä ei ole yhteistä säveltä, kannattanee ne pitää erillään..
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun toinen kuolee, yhteinen tili on ongelma. Ja kuka tahansa voi kuolla koska tahansa.
Se on siis ongelma miten? Ei leskeä voi varattomaksi jättää, vaikka tili periaatteessa pitääkin huomioida perunkirjoituksessa. Ja harvemmin kai kukaan pankkitilillä miljoonia säilöö? Kyse on siis pikkusummista, eikä yhteisen tilin varoja tarvitse jäädyttää, jos perikunta ei sitä vaadi.
Meillä on kyllä yhteiset rahat ja ei ole tullut riitaa ikinä. Kumpikin voi ostaa mitä haluaa, jos haluaa. Tosin kummatkin meistä on järkeviä rahan suhteen. Itse en jaksaisi puolittaa joka penniä. Ei ole yhteistä tiliä kuitenkaan. Se olisi kyllä kätevä, muttei olla jaksettu avata😂
Meidän lapsuudenperheessä ei olisi ollut asuntoa, autoa, metsäpalstaa tai varmaan ruokaakaan pöydässä jos olisi ollut yhteiset rahat. Alkoholistin kurkku on pohjaton. Omat palkkansa joikin pois, ja itsemurhan jälkeen perinnöksi jäi vain kasa vanhoja kuluneita vaatteita koko elämäntyönsä arvona.
Itsekään en uskaltaisi ottaa yhteistaloutta.
https://www.op-media.fi/omat-rahat/yhteiset-pankkitilit-puolison-kanssa…
op-media kirjoitti:
Jos teillä on yhteinen tili, on siihen yleensä kummallakin käyttöoikeus. Sekä puolisosi tai sinä voitte kumpikin itsenäisesti käyttää tiliä. Tällaista tiliä kutsutaan tai-tiliksi. Tai-tiliin sinulla myös säilyy käyttöoikeus, jos puolisosi menehtyy. Kuolinpesästä tulee toinen tilin omistajista. Kummalla tahansa tilin omistajista on kuitenkin oikeus vaatia tilin varojen jäädyttämistä, myös kuolinpesällä tai sen yksittäisillä osakkailla, jos kuolinpesästä on tullut toinen omistajista.
On siis oikeus vaatia tilin jäädyttämistä, ei velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Enrä jos joutuu työttömäksi tai sairastuu eikä voi maksaa enää omaa puoliskoaan? Ero?
Ei minulla ollut vaikeuksia maksaa omaa osuutta ansiosidonnaisesta vaikka en ollut edes keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsuudenperheessä ei olisi ollut asuntoa, autoa, metsäpalstaa tai varmaan ruokaakaan pöydässä jos olisi ollut yhteiset rahat. Alkoholistin kurkku on pohjaton. Omat palkkansa joikin pois, ja itsemurhan jälkeen perinnöksi jäi vain kasa vanhoja kuluneita vaatteita koko elämäntyönsä arvona.
Itsekään en uskaltaisi ottaa yhteistaloutta.
Eiköhän sen rahankäytön lisäksi ole muitakin (ja suurempia) ongelmia, jos alkoholistin kanssa on aviossa.
Yhteiset rahat mutta molemmilla on sen lisäkin omat tilit. Eli yhteinen taloustili, josta maksetaan kaikki asumisen ja peruselämisen kulut. Molemmat laittaa tonnin kuussa +lapsilisät sinne. Jos haluaa harrastaa tai vaikka lähteä keikalle kavereitten kanssa, niin sitten kumpikin maksaa ne ei yhteiset menot omistaan eikä yhteiseltä tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun toinen kuolee, yhteinen tili on ongelma. Ja kuka tahansa voi kuolla koska tahansa.
Se on siis ongelma miten? Ei leskeä voi varattomaksi jättää, vaikka tili periaatteessa pitääkin huomioida perunkirjoituksessa. Ja harvemmin kai kukaan pankkitilillä miljoonia säilöö? Kyse on siis pikkusummista, eikä yhteisen tilin varoja tarvitse jäädyttää, jos perikunta ei sitä vaadi.
Pankki jäädyttää tilin ihan automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopas pari kommenttia taaksepäin. Ei jäädytä. Aloite pitää tulla tilin omistajilta (perikunta tai leski).
Onneksi olen sinkku. Ei lapsia. 49 v asianajajayrittäjä. Elämäni aikana elättänyt 3 miestä vuosia. Työttömiä. Jo opiskeluaikana elätin miehiä.
En ikinä enää elätä miehiä. Minulle riitti nuo 3 miestä, jotka eli täysin minun rahoilla. Opiskeluaikanakin olin baarissa töissä ja sain opintotukea. Minä maksoin.
Nyt rahaa menee harrastuksiin 10 000 vuodessa ja en halua sitä selittää. Omia rahoja. Koskaan enää en elätä miestä. Olen sen homman jo tehnyt.
F, asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa kuolleen tililtä meni suoraveloituksena puolen vuoden kuntosalimaksut, kunnes leski kävi salilla kysymässä, että milloin sitä kalmoa on viimeksi näkynyt kuntopyörää polkemassa. Menivät kuulemma hiljaisiksi.
Mun mielestä järkevin on yhteinen taloustili, jonne molemmat laittaa rahaa määrätyn summan kuussa ja loput on sitten omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä huomioitiin jo siinä vaiheessa kun sitä yhteistä budjettia tehtiin. Ei otettu asuntolainaa kaikkea mikä olisi pankista irti lähtenyt, kummallekin jää säästöjä yhteisten ja omien kulujen jälkeen.
Mies ajelee mieluummin edullisella autolla, jota rassaa itse. Yhteisistä rahoista en ikipäivänä olisi kehdannut tilata kaupasta upouutta kulkupeliä. Ja miksi miehen pitäisi maksaa mun 'ökyautoilusta" (=tavallinen keskiluokan perheauto). Jos nyt jään työttömäksi, niin varmaan se auto on ensimmäinen säästökohde.
Meillä on kuitenkin halu elää yhdessä, joten eiköhän toisen työttömyyteen löydetä ne säästökeinot ja ruokaa varmasti saa niin kauan kun edes toisella on taskun pohjalla jokunen kolikko.
Parisuhteessakin olemme kaksi yksilöä. Meillä ei ole mitään tarvetta yhteisille rahoille enkä ihan oikeasti ymmärtä miksi olisi.
Asumis-, ruoka- ja autokulut maksamme tietysti puoliksi. Minä maksan kerran kuussa käyvän siivoojan, koska teen vähemmän kotitöitä.
En ikinä ole halunnut yhteisiä rahoja puolisoideni kanssa, ja tämä on onneksi ollut myös heille itsestään selvää alusta asti. Niin kauan kuin on omat työpaikat, nimet ja sosiaaliturvatunnukset, ollaan ihan yksilöitä. Yhteinen taloustili on kätevä olla, mutta haluan palkkani ja sijoitukseni ihan omalle tililleni, jota hallinnoin vain minä. En halua pätkääkään joutua ajattelemaan, että minun pitäisi kysellä lupaa tai tuskailla sen kanssa, mitä voin ostaa (sen jälkeen kun yhteiset pakolliset kulut on hoidettu).
Ajattelen ehkä sen tärkeänä periaatteena, että itsenäisellä aikuisella ihmisellä on hyvä olla omat rahat, enkä luopuisi siitä missään tapauksessa.
Minulle omat rahat on vaan jotain niin tärkeää. Jossain vaiheessa me kokeiltiin yhteisiä rahoja, mutta se ei toiminut. Aikana ennen nettiä kummallakaan ei ollut hajuakaan tilin saldosta. Sen lisäksi en raaskinut käyttää rahaa itseeni ollenkaan, joka ostosta tunsin syyllisyyttä.