Millaisessa rakennuksessa asut sinä, jonka asuntoa ei tarvitse viilentää?
Asun Helsingissä mäen päällä parinsadan metrin päässä merestä. Rakennus on kuusikymmentä vuotta vanha kerrostalo, ja ikkunani ovat lounaaseen ja luoteeseen. Yöllä ikkunat olivat auki, aamulla suljin ikkunat, kaihtimet ja verhot. Minulla on pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet, ja sukattomat jalkani palelevat. Ulkona on 28 astetta, sisällä 20. Eilen sisälämpötila kävi korkeimmillaan 21 asteessa. Ilma on kieltämättä hieman tunkkaista, mutta se on olosuhteisiin nähden aika pieni paha.
Millaisessa rakennuksessa asutte te muut, joiden asuntoja ei tarvitse viilentää ollenkaan tällaisella helteellä? Nimenomaan rakentaminen ja viileyden syyt kiinnostavat.
Kommentit (48)
1959 valmistuneessa omakotitalossa. Painovoimainen ilmastointi. Helteellä avaan kaikki ovet ja ikkunat, se riittää aiheuttamaan vetoa ja viilentämään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme asuntoa ja nyt asustelen mökillä. Nautin kesästä enkä ole katsonut lämpötilaa, mutta on mukavan lämmin.
No, millaiset rakennusratkaisut siellä mökillä ja niissä kolmessa asunnossa on, jos niissä on helteellä viileää?
Ap
Puutalo 1960-l. Korjattu/lisärakennettu 90-luvulla. Puustoa tontilla, ikkunat joka suuntaan. Etelä- ja länsiseinän ikkunoissa vaaleat verhot edessä paisteiseen aikaan. Jokunen ikkuna rakosellaan koko ajan - ei auringon suuntaan. Yöllä vaihdetaan ilma kunnolla.
Nyt ulkona 31 astetta, sisällä 25, ja viilenee taas yöllä.
Kellarissa voi myös oleskella jos tarkenee, max 20 astetta.
Vierailija kirjoitti:
1959 valmistuneessa omakotitalossa. Painovoimainen ilmastointi. Helteellä avaan kaikki ovet ja ikkunat, se riittää aiheuttamaan vetoa ja viilentämään.
Täällä on Ilmatieteen laitoksen mukaan 28 astetta. Millainen puhuri pitää olla, että noin lämmin ilma pystyy viilentämään liikkuessaan? Muistan asunnon, jossa viileämmälläkin helteellä viritin kaksi tuuletinta puhaltamaan, mutta tuuli vain ärsytti eikä viilentänyt oloa yhtään. Olisiko talosi viileämpi vai kylmempi, jos pitäisit kaikki ikkunat kiinni?
Ap
Tähän pätee vanha totuus; sijainti, sijainti, sijainti. Oma rivarikämppäni sijaitsee Oulussa. Ulkona näyttäisi nyt olevan 16 astetta, sisällä 23.
Uudehko passiivitalo, 2 kerrosta. Yläkerrassa on kyllä 25 astetta, mutta alakerrassa 20.
Meillä on mahdollisuus koneelliseen viilennykseen, jota käytetään vain jos yläkerrassa tulee tarve oleskella enemmän. Vierashuone siellä.
Uudessa v. 2020 valmistuneessa kerrostalossa toiseksi ylimmässä kerroksessa. Talossa on jo rakennusvaiheessa asennettu jäähdytysjärjestelmä jota voi säätää huoneistokohtaisesti. Tuntuu pitävän viileänä kovimmillakin helteillä eikä tämän lisäksi ole muuta tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ole ihan varma siitä, mitä ajatella koneellisesta ilmanvaihdosta. Lasketaanko se viilennyskeinoksi vai ei?
Täällä on jonkinlainen ilmaa imevä reikä keittiön seinässä, enkä ole vielä saanut selville sitä, millä perusteella se on päällä ja millä ei. Nyt se ei ole moneen päivään tohissut, joten sillä ei liene vaikutusta lämpötilaan.
Ap
Ei kuulosta varsinaisesti sellaiselta ilmanvaihdolta, jota voisi itse säätää. Ainakin uusissa kerrostaloasunnoissa on ihan oma ohjauspaneelinsa, jonka kautta saa tehostettua ilmanvaihtoa eri asteille ja saa myös esim. asetettua tavoitelämpötiloja eri huoneille.
Ei tätä voikaan säätää itse, kun ei mitään liikkuvia osia ole käden ulottuvilla. Täällä siis ei ole mitään viilennystä. Alkoi vain askarruttaa se, että moni mainitsi koneellisen ilmanvaihdon. Heidän asunnoissaan viilennys siis on, joten he eivät "kuulu" tähän keskusteluun.
Ap
Koneellinen ilmanvaihto on vain ilmanvaihto siinä missä painovoimainenkin. Ei sitä useinkaan pysty itse säätämään, ei meillä ainakaan. Se kierrättää ilmaa, ei viilennä sitä kuten ilmastointilaite tekisi.
Minä asun 70-luvun alussa rakennetussa kivitalossa. Asunnossani on läpitalon pohjaratkaisu ja sisään vedetty parveke etelään. En tarvitse muuta viilennystä kuin ikkunat auki ja välillä kaihtimet alhaalla, mutta ei minulla ei mitään epäilystäkään siitä, etteikö joku toinen voisi kokea täällä olonsa erittäin tukalaksi. Minä en, koska pidän lämpimästä. Todennäköisesti sellainen asunto, jossa he tuntisivat olonsa mukavan viileiksi olisi minulle aivan liian kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on Ilmatieteen laitoksen mukaan 28 astetta. Millainen puhuri pitää olla, että noin lämmin ilma pystyy viilentämään liikkuessaan? Muistan asunnon, jossa viileämmälläkin helteellä viritin kaksi tuuletinta puhaltamaan, mutta tuuli vain ärsytti eikä viilentänyt oloa yhtään. Olisiko talosi viileämpi vai kylmempi, jos pitäisit kaikki ikkunat kiinni?
Ap
Ei aavistustakaan. Näin minä vain olen tehnyt ja hyvin olen pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Uudessa v. 2020 valmistuneessa kerrostalossa toiseksi ylimmässä kerroksessa. Talossa on jo rakennusvaiheessa asennettu jäähdytysjärjestelmä jota voi säätää huoneistokohtaisesti. Tuntuu pitävän viileänä kovimmillakin helteillä eikä tämän lisäksi ole muuta tarvinnut.
Aloituksen ja otsikon kysymys:
Millaisessa rakennuksessa asutte te muut, joiden asuntoja ei tarvitse viilentää ollenkaan tällaisella helteellä?
Ap
Rivari kaksio, keskimmäinen huoneisto, sälekaihtimet ja pimennysverhot kiinni päivisin. Ei ole kuin muutama päivä kesässä pidemmän hellejakson aikana tukalampaa. Kylmä juotava ja kylmät pyyhkeet silloin käytössä.
Ilmanvaihto on oltava tavalla tai toisella. Koneellinen, painovoimainen, mitä vaan. Ilman pitää vaihtua. Ap sekoittaa nyt ilmastointilaitteen ja koneellisen ilmanvaihdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 65 rakennetussa iglussa.
Ei ole sellaista hellettä tai pakkasta, joka pitäisi älyttömät välihuutelut ja miinustelijat poissa.
Ap
Ymmärsin, että hän kuvasi viileää asuntoa.
Asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja sisälämpötila on 28 astetta, joka sopii minulle. Palelen ympäri vuoden, joten arvostan kuumia ilmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen ja otsikon kysymys:
Millaisessa rakennuksessa asutte te muut, joiden asuntoja ei tarvitse viilentää ollenkaan tällaisella helteellä?
Ap
Luulin että tarkoitettiin näitä perus viilennyskeinoja, kuten läpivetoa, tuulettimia, siirrettäviä jäähdytyslaitteita ym. Katson ettei asuntoa tarvitse erikseen "viilentää" kun talossa on valmiina jäähdytys joka pitää sen viileänä.
Eli mitä ap itse asiassa halusikaan tietää?
Vierailija kirjoitti:
Ilmanvaihto on oltava tavalla tai toisella. Koneellinen, painovoimainen, mitä vaan. Ilman pitää vaihtua. Ap sekoittaa nyt ilmastointilaitteen ja koneellisen ilmanvaihdon.
Ei sekoita. Tuolla alkupäässä kirjoitettiin näin: "Tosin koneistossa jotain hajosi toukokuussa, sen jälkeen koneellinen ilmanvaihto on ollut pois päältä. Lämpötila sisällä nyt 35 astetta."
Tässä ilmaistaan, että koneellisella ilmanvaihdolla olisi tekemistä lämpötilan kanssa. Tästä tuli mieleeni, että joku voi käsittää kysymykseni toisella tavalla kuin minä tarkoitin.
Tarkoitin siis asuntoja, joissa ei tarvitse käyttää tuuletinta, ilmastointilaitetta, viuhkaa tai mitään koneellista asunnon viilentämiseen helteellä. Kyselin rakennuksista, jotka pysyvät mukavan viileinä "itsestään".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 65 rakennetussa iglussa.
Ei ole sellaista hellettä tai pakkasta, joka pitäisi älyttömät välihuutelut ja miinustelijat poissa.
Ap
Ymmärsin, että hän kuvasi viileää asuntoa.
Asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja sisälämpötila on 28 astetta, joka sopii minulle. Palelen ympäri vuoden, joten arvostan kuumia ilmoja.
OK, meni ihan ohi. Olisin tarvinnut tarkemman kuvauksen iglusta. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe asunnoista joita ei tarvitse viilentää. Sinun asunnossasi taas on jäähdytysjärjestelmä joten onko se mielestäsi silloin asunto jota ei tarvitse viilentää?
80-luvulla rakennettu kerrostalo, alin kerros, ikkunat pääosin luoteeseen/pohjoiseen.